یادداشت
گفتگو و گزارش

بیمار جراحی شده دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد فوت کرد / در تامین نان و آب بچه‌های‌مان درمانده شده‌ایم

یکی از مهمترین برنامه ها و شعارهای دولت سیزدهم، تحول در اقتصاد ایران بود به گونه‌ای که رئیس این دولت، بارها و بارها بهمراه وزرای اقتصادی خود از جراحی اقتصاد با هدف بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم خبر می‌داد.

بیمار جراحی شده دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد فوت کرد / در تامین نان و آب بچه‌های‌مان درمانده شده‌ایم

اَفتونیوز| این وعده و شعار دولت سیزدهم اگرچه برای مردم و کارشناسان اقتصادی در همان ساعات نخستین طرح شعار و وعده، موضوعی دست نیافتنی و غیرقابل پذیرش بود اما هم رئیس دولت و هم تمام منسوبین او در سطوح ملی و استانی از شفا یافتن زودهنگام بیماری به نام اقتصاد توسط پزشک حاذق شان در جراحی اقتصادی سخن می‌گفتند و بر شفای این بیمار در صورت انجام جراحی تاکید می کردند.

"سیدعلی احمدزاده " استاندار کهگیلویه و بویراحمد در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در شورای اداری این استان و در جمع مدیرانی که اکنون برخی از آنان در همین دولت عزل شده اند، بر اجرایی شدن طرح موسوم به جراحی اقتصادی سخن‌های فراوانی گفت و آن را مُعجزه‌ای برای بهبود وضعیت معیشتی مردم نامید.

او در آن نشست با اشاره به برخی آمارهای اقتصادی ملی و با انتقاد از دولت روحانی در پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، دولت وقت هشت میلیارد دلار برای پرداخت یارانه‌ها پیش‌بینی کرده بود و زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد تمام این اعتبار هزینه شده بود و چالشی بزرگ برای دولت شد.

احمدزاده در آن نشست تاکیدکرد که تمام اقتصاددانان و دولتمردان سیزدهم به این نتیجه رسیده‌اند که جراحی اقتصادی باید شکل بگیرد و البته خیرخواهان و دلسوزان این مملکت، نظام و مردم هم بر این مسئله مهم تاکید جدی دارند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس جمهور بر این باور بوده و هست حتی اگر محبوبیت خود را هم از دست دهد، اما اجرای این طرح چون به مصلحت، مردم، نظام، دولت می باشد و چون موثر در ایجاد تحول بنیادی در بخش اقتصادی کشور بوده باید اجرا شود.

احمدزاده در خردادماه ۱۴۰۱ و این بار در شورای برنامه ریزی، جراحی اقتصادی دولت متبوع خود را برگرفته از روحیه، تفکر و حرکت جهادی رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم دانست که برای این جراحی، رئیس جمهورشان در خط مقدم قرار دارد.

وی گفت: برای اجرای این طرح مهم، همه ما مسئولان و خادمین مردم باید جانانه و با گذاشتن آبروی مان پای کار بیایم که یک تکلیف ملی و یک وظیفه قانونی است. 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همان سال و این بار در یک نشست رسانه ای با بیان اینکه سال‌ها است که جبهه اقتصادی میدان جنگ است، می گوید: " معتقدم کسانی که در این حوزه (اقتصادی) هستند جهادگران واقعی و کشته شدگان در این راه به مصداق شهیدان هستند."

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج هم در خطبه های ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در دفاع از جراحی اقتصادی، گفت:یکی از ضرورت ها، توزیع عادلانه یارانه ها در کشور است و باید یارانه مستقیم به مردم کم درآمد و مُستضعف پرداخت شود که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و جلوگیری از فساد دارد.

"سیدنصیر حسینی" با بیان اینکه این طرح مزایای بسیار خوبی داشته و فرصتهای گرانبهایی را برای عبور از مشکلات کشور در خود دارد اما باید مواظب گرانی‌های کاذب نیز باشیم،افزود:در گذشته، توزیع ناعادلانه یارانه و شیوه غیر اصولی توزیع مایحتاج، مشکلاتی را برای مردم بخصوص قشر ضعیف بوجود آورده بود و در این چرخه ناقص، هر کسی که پول بیشتری داشت از کالاهای یارانه‌ای هم بیشتر استفاده می کرد.

وی گفت:پرداخت یارانه مستقیم به مردم، مدیریت مصرف و افزایش قدرت خرید مردم بخصوص طبقه پایین را فراهم کرده است.

ائمه جمعه و جماعات بهمراه مسوولان اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته با تمام توان تا حوالی بهمن ماه ۱۴۰۱ از جراحی اقتصادی دولت سیزدهم حمایت کردند اما با روند افزایشی قیمت‌ها و نارضایتی مردمی، لحن حمایتها تبدیل به بیان برخی انتقادات از جراحی اقتصادی شد.

"سیدنصیر حسینی" نماینده ولی فقیه در استان  کهگیلویه و بویراحمد در خطبه های روز هفتم بهمن ماه ۱۴۰۱ از مسوولان ملی و استانی می خواهد برای رفع نگرانی مردم و کنترل قیمت ها چاره ای بیندیشند.

در آن خطبه‌ها اینگونه سخن گفت که: وضعیت تورم و گرانی در بازار نگران کننده بوده و مسئولان باید با نظارت جدی، بازار را کنترل و کالاهای اساسی مردم را تامین کنند. 

"سیدعلی صالح موسوی اعظم" امام جمعه موقت یاسوج در خطبه های ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ از روند بی سابقه گرانی در بازار یاسوج بشدت انتقاد و اظهار داشت: کسی که اقدام به فریب مردم و کم فروشی می‌کنند گناهکار و افرادی که می‌بینند و با بی تفاوتی می گذرند نیز در این گناه شریک هستند.

"سیدنصیر حسینی" امام جمعه یاسوج هم در روز دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تاکید می کند که کنترل گرانی تنها با حرف امکان‌پذیر نیست و گفت: مقابله و کنترل تورم نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مستمر مسئولان و متولیان امر است و نمی‌شود تنها با حرف، شرایط موجود را بهبود بخشید.

 دایره انتقادات از جراحی اقتصادی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در کمتر از شش ماه روز به روز گسترده تر شد بگونه ای که اکنون با یک نگاه اجمالی و در گفت و گو با مردم این استان بخوبی می توان گفت که بیمار فلک زده اقتصاد این استان که طی شش ماهه اول سال گذشته توسط دولتمردان سیزدهم جراحی شد اکنون  فوت کرده است.

خرید کالا در هر صنفی بنا بگفته بازاریان روز به روز کمتر و برخی از بازاریان با وجود سابقه های فراوان در حال تغییر شغل بوده و یا خانه نشین شده اند.

در تامین نان و آب بچه های مان درمانده شده‌ایم

یک فروشنده کالا در بازار عمده فروشان یاسوج با انتقاد شدید از تصمیم دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی ایران به ایلنا می گوید: دولت آقای رئیسی، با این جراحی ما را بیچاره کرده و در تامین نان و آب بچه های مان درمانده شده‌ایم.

او که حدود ۵۰ سال سن دارد و از سابقه ۱۷ ساله خود در بازارهای مختلف شهر یاسوج نقل قول می‌کند، اظهار داشت: رئیس جمهور در زمان تبلیغات انتخابات به ما قول داد که نرخ تورم را تک رقمی می‌کنم و گرانی‌ها در بازار ربطی به تحریم‌ها ندارد اما الان نرخ تورم تک رقمی که نشد، به سمت سه رقمی شدن در حال حرکت است.

"سجاد" با بیان اینکه در زمان انتخابات به آقای رئیسی بدلیل همین وعده ها رای دادیم، تصریح کرد: از رئیس جمهور می خواهیم همان وعده ها را عملی و واقعی کنند و اگر واقعا زورشان به مهار تورم و افزایش لجام گسیخته قیمت ها نمی رسد هم به مردم اعلان کنند و به دوران قبل از جراحی اقتصادی برگردند.

دولت قیمت را به همان سال ۱۴۰۰ برگرداند

یک دانشجوی اقتصادی نیز با بیان اینکه اثر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا بقول دولت "جراحی اقتصادی" آنقدر ترسناک بوده که حالا رکورد تورم تاریخ در بخش خوراکی شکسته شده است، یادآورشد: تورم خوراکی‌ها، شش ماه پس از این "جراحی" به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

"احمد"  از یاسوج می گوید: اقلام خوراکی برنج ایرانی و خارجی، ماکارونی، گوشت گاو و گوساله، مرغ، ماهی قزل‌آلا، شیر و ماست پاستوریزه، پنیر، تخم‌مرغ، کَره، روغن مایع و نباتی جامد، میوه‌ها شامل موز، سیب، پرتقال، قارچ، خیار، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی ، پیاز و حبوبات شامل نخود و لوبیا چیتی و عدس، قند و شکر، رب گوجه‌فرنگی و چای خارجی در شرایط بحرانی قیمت قرار دارند.

وی با طرح این سوال که چرا اساسا رئیس جمهور و دولتمردان سیزدهم توجهی به نظریه های اقتصاددانان دانشگاهی و دلسوزان خود دولت در جراحی اقتصادی نمی کنند؟ گفت: تغییر وزراء و رووسای اقتصادی بنا بدلایل مختلف نمی تواند کمکی به باز شدن غلاف سردرگم اقتصادی این دولت بکند.

یک خانم خانه دار هم با اظهار تاسف از اینکه در شش ماه گذشته کمتر از شش بار اقدام به خرید گوشت قرمز برای خانواده اش کرده است، یادآورشد: از دولت می خواهیم قیمت های کنونی را به همان سال ۱۴۰۰ برگردانند تا بتوانیم با آرامش نسبت به خرید اقلام و کالاهای موردنیازمان اقدام کنیم.

سیده مهری حسینی" گفت: شرایط خرید مواد خوراکی، مصرفی و حتی لوازم برقی و رایانه ای روزانه در حال تغییر و روند صعودی دارد و از سویی، جیب خریداران نسبت به روز قبل خالی تر و ارزش پول ملی رو به سقوط است.

به گزارش ایلنا، قیمت برخی اقلام قبل از جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد بدین گونه بوده است:                                       

روغن ۹۰۰ گرمی ۱۹ هزار تومان ، شیر پاستوریزه یک کیلو شش هزار و ۶۰۰ تومان ، ماست ۱۴ هزار تومان ، پنیر لیتوان ۸۰ هزار تومان ، تخم مرغ ۳۰ عددی ( یک شانه ) ۴۰ هزار تومان و گوشت گوسفند ۱۳۰ هزار تومان بوده است.

قیمت اقلام عنوان شده در استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از جراحی اقتصادی بدین گونه بوده و البته این قیمتها ثانیه ای و روزانه در سیر صعودی است.

روغن ۹۰۰ گرمی ۱۱۹ هزار تومان، شیر پاستوریزه یک کیلو ۲۳ هزارتومان، ماست ۳۰ هزار تومان، پنیر لیتوان ۲۵۰ هزار تومان، تخم مرغ ۳۰ عددی ( یک شانه ) ۱۳۰ هزار تومان، گوشت گوسفند ۲۲۰ هزار تومان و گوشت بَره ۳۲۰ هزارتومان است.

با نگاهی اجمالی به قیمت‌های سرسام آور انواع کالا و خدمات در این استان، بخوبی می توان گفت که بیمار مریض مدنظر دولت سیزدهم زیر انگشتان پزشک جراح این دولت در جراحی اقتصادی فوت کرده و به خاک هم سپرده شده است.

این درحالیست که فصل جابجایی مستاجران و وضعیت رهن و اجاره مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع نشده و بطورحتم با وضعیت موجود، داستان تلخی تر را باید در آینده نزدیک در حوزه مسکن بخوانیم و بشنویم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها