یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


اعداد و ارقام «سدتنگ‌سرخ» و کلاه بزرگی که بر سر کهگیلویه و بویراحمد رفت! (بخش دوم) + اسناد جدید

با فرض کارشناسی بودن انتقال آب به شیراز در دوره هدایتخواه ، اگر در بازنگری ارقام سال ۱۳۹۲ در زمان حاج زارعی بر سر استان کلاه نمیرفت و مهدی روشنفکر پیگیر این موضوع میشد سهم استان در بازنگری سال ۱۴۰۰از آب سد تنگ‌سرخ چقد بود؟

اعداد و ارقام «سدتنگ‌سرخ» و کلاه بزرگی که بر سر کهگیلویه و بویراحمد رفت! (بخش دوم) + اسناد جدید

اَفتونیوز| در مطلب قبلی بر اساس اسناد سد تنگ‌سرخ و بازنگری‌های متعدد در تقسیم آب در طول این سال‌ها و شبهات و توجیهات غیر قابل قبول مسئولین، اثبات کردیم نه تنها نسبت به کارشناسی بودن انتقال این حجم از آب سد تنگ‌سرخ به شیراز ابهام وجود دارد بلکه بر اساس اسناد و شواهد، مشخص شد در بازنگری تقسیم آب در سال ۹۲، که حجم تنطیمی پشت سد را افزایش دادند به جای افزایش آب همه بخش‌ها به نسبت مساوی متاسفانه سهم آب شرب شیراز را به نسبت خیلی زیاد افزایش دادند و به شکل عجیبی  سهم آب شرب یاسوج را کاهش دادند و در این مورد هنوز هیچ مسئولی اظهار نظر نکرده است.

 

متاسفانه توجیهات مسئولین در مورد ابهامات سد تنگ سرخ نه تنها علمی و عقلانی نبوده است بلکه باعث ایجاد ابهامات جدید شده است.

طیف هدایتخواه و یارانش کوچکترین حرفی برای گفتن ندارند چون میدانند نه تنها در آن زمان، نسبت به  مسائل آب و محیط زیست اطلاعات خاصی در دست نداشتند و دغدغه مدیریت منابع آبی و محیط زیست را نداشتند بلکه هنوز نیز درک درستی از این مسائل ندارند. آرش مصلح ریاست آب منطقه‌ای استان دلیل انتقال آب به شیراز را بی‌نیاز بودن استان از این آب دانسته و با افتخار اعلام کرده‌اند ما به آین آب نیازی نداریم و آن را به شیراز میفروشیم. حامیان غلام‌محمد زارعی نیز یواشکی از کنار این موضوع عبور میکنند تا حداقل بی تفاوت بودن خود نسبت به این موضوع حساس و امنیتی( در آینده و بحران آبی پیش رو) را با توجیهات مسخره بدتر نکنند!! مهدی روشنفکر و حامیان ایشان نیز همچون آرش مصلح توجیهات مسخره دیگری دارند و اعلام میکنند منتقدان امروز، دیروز در اردوگاه هدایتخواه و زارعی بوده‌اند و ما اگر آن موقع بودیم جلوی احداث سد را میگرفتیم و به حامیان هدایتخواه و زارعی میگویند حق اعتراض ندارند! اما این در حالیست خود اقای روشنفکر از لیدرهای زارعی و یاران وفادار هدایتخواه و طیف اصول‌گرای سنتی بوده است که هنوز بعد از سال‌ها با وجود اختلافات بر سر قدرت، علاقه و عشق قلبی خود را به رفقای سابق را به شکل‌های گوناگون از جمله کمک به دستیار ویژه شدن فلان شخص یا استخدام و انتصاب همزمان داماد فلان شخص و انتصاب داماد دیگرش به بهترین شکل ممکن اثبات کرده است‌. و اگر انتقال آب اشتباه می‌باشد چرا همین چند سالی که پیشرفت فیزیکی ساد زیر ۱۰ درصد بوده نسبت به این انتقال کوچکترین اعتراضی نکرده است؟؟

مطلب مرتبط را در زیر بخوانید؛

اعداد و ارقام «سدتنگ‌سرخ» و کلاه بزرگی که بر سر کهگیلویه و بویراحمد رفت!

https://aftokhabar.ir/s/wu۲۵e

 

در این مطلب میخواهیم یک حساب کتاب ساده و سرانگشتی داشته باشیم تا ببینیم اگر در سال ۹۲ بر سر استان کلاه نمیرفت و سال ۱۴۰۰ در بازنگری جدید نسبت به بازنگری سال ۱۳۹۲ معترض میشدند امروز اعداد و ارقام مربوط به سهم بخش‌های مختلف استان چه اندازه بودند؟ یعنی نه تنها مجوز انتقال سهم  نجومی از اب سد تنگ سرخ را در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ گرفتند بلکه به دلیل ساده لوحی مسئولین و ننایندگان در بازنگری‌های بعدی به شکل‌های متفاوت بر سر استان کلاه گشاد گذاشتند، ابتدا آمارهای مربوط به صورت‌جلسات و گزارش‌کارها و اسناد را نگاهی بندازیم:

اعداد و ارقام مربوط به تقسیم آب در سال ۱۳۸۹:

در سال ۱۳۸۹ حجم براوردی آب تنظیمی سد تنگ‌سرخ تقریبا ۱۷۴ میلیون متر مکعب بوده است‌، و به صورت زیر تقسیم بندی گردید.

_ آب شرب یاسوج: ۲۶.۷ میلیون متر مکعب

_ آب شرب شیراز: ۵۷.۸ میلیون متر مکعب

_ آب مورد نیازصنعت یاسوج: ۲۰.۷ میلیون متر مکعب

_ آب محیط زیست و پایداری جریان رودخانه: ۳۰ میلیون متر مکعب

_ آب کشاورزی پایین دست سد، در بویراحمد: ۳۹ میلیون مترمکعب

بازنگری در اعداد و تقسیم مجدد  از سال ۹۰تاسال ۱۳۹۲ و تقسیم‌بندی جدید  در سال ۹۲:

حجم آب تنظیمی پشت سد از ۱۷۴ میلیون متر مکعب قبلی به ۱۹۲ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد.

چون بر اساس مطالعات قرار شد اب زیست محیطی ۳۵ میلیون متر مکعب باشد لذا از این ۱۸ میلیون متر مکعب که به حجم تنظیمی قبلی اضافه شده است ۵ میلیون را به عدد ۳۰ مربوط به محیط زیست سال ۸۹ اضافه میکنیم تا به عدد ۳۵ برسیم.

حالا ۱۳ میلیون دیگر باقی میماند که باید به نسبت مساوی بین بخش‌های مختلف اضافه گردد.

برای این منظور باید ببینیم ۱۳ میلیون متر مکعب چند درصد اب قبلی می‌باشد که اضافه گردیده است.

پس ابتدا ۳۰ میلیون متر مکعب محیط زیست را از ۱۷۴ سال ۸۹ کم میکنیم تا فقط اب بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت بماند یعنی عدد باقی مانده ۱۴۴ میلیون متر مکعب( ۱۴۴=۳۰_۱۷۴) میشود.

حالا باید محاسبه کرد ببینیم ۱۳ میلیون مترمکعب اضافه شده چند درصد ۱۴۴ می‌باشد ( تقریبا۰.۰۹) یعنی  تقریبا ۹٪ اب نسبت به سال ۸۹ باید به بخش‌های مختلف اضافه گردد.

بنابراین محاسبات جدید:( اعداد با اندکی کم و زیاد تقریبی می‌باشند )

الف_ آب شرب یاسوج:  (۲۹.۱=۱.۰۹×۲۶.۷ )

یعنی برای محاسبه  آب شرب یاسوج  باید  عدد ۲۶.۷ را ۹٪ افزایش دهیم که عدد ۲۹.۱ میلیون متر مکعب بدست می‌اید  اما در تقسیم بندی سال ۹۲،  این عدد برابر ۲۵.۵ می‌باشد. یعنی در سال ۹۲ متاسفانه  ۳.۶ میلیون متر مکعب از سهم آب شرب یاسوج ماست‌مالی شده است!

ب_ برای محاسبه آب شرب شیراز نیز باید عدد مربوط به سال ۸۹ در ضریب ۱.۰۹ضرب گردد یعنی باید ۹٪ افزایش پیدا کند.

 

 

پس آب شرب شیراز برابر است با:

( ۶۳= ۱.۰۹× ۵۷.۸) یعنی  اب شرب شیراز در سال ۹۲ باید ۶۳ میلیون متر مکعب باشد اما این عدد در بازنگری سال ۹۲ در صورتجلسات  با رشد حیرت‌آوری به ۷۲ میلیون متر مکعب رسیده است. پس در این قسمت استان فارس ۹ میلیون متر مکعب بیشتر حقش از آفزایش آب سد،  به خود اختصاص داده است‌.

ج_ برای محاسبه سهم آب صنعت یاسوج در سال ۹۲ باید  سهم قبلی صنعت در سال ۸۹ را ۹ درصد افزایش دهیم.( ۲۲.۵۶= ۱.۰۹× ۲۰.۷) بدین ترتیب سهم صنعت باید ۲۲.۵۶میلیون متر مکعب باشد در حالی در صورتجلسه سال ۹۲ این عدد ۱۷ میلیون متر مکعب است یعنی در این قسمت نیز ۵.۵۶ میلیون متر‌مکعب بر سر مسئولان وقت کلاه رفته است.

د_ آب کشاورزی پایین دست در بویراحمد: برای محسبه سهم آب بخش کشاورزی بویراحمد  باید  عدد ۳۹ میلیون متر مکعب سال ۸۹ را ۹٪ افزایش دهیم بنابر‌ای( ۴۲.۵= ۱.۰۹ ×۳۹) یعنی آب بخش کشاورزی باید ۴۲.۵ میلیون متر مکعب افزایش پیدا میکرد و عدد مربوط به صورت جلسه ۴۲.۴ میلیون متر مکعب بود. این عدد نشان میدهد فقط و فقط در بخش کشاورزی حقی از استان کهگیلویه و بویراحمد ضایع نگردیده است و همان عدد واقعی بدون کلاهبرداری به بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

تا اینجا متوجه شده‌ایم علاوه بر تخصیص سهم به شیراز در  سال‌های ۸۶ تا ۸۹ که بسیار جای بحث و نقد دارد و ابهامات و شبهات زیادی پیرامون کارشناسی بودن یا نبودن این انتقال وجود دارد متاسفانه در سال ۱۳۹۲،  کلاه گشادی بر سر نمایندگان و مسئولان ساده لوح ما گذاشته‌اند و در حقیقت به نوعی ما مصداق مستصعفان بوده‌ایم‌.

بازنگری دوم در سال ۱۴۰۰، به دلیل خشکسالی‌های اخیر و احتمال کاهش میزان حجم تنظیمی آب پشت سد:

حجم آب تنظیمی پشت سد به دلیل خشکسالی‌های اخیر از عدد ۱۹۲ میلیون متر مکعب به ۱۵۷ میلیون متر مکعب کاهش یافت!! یعنی ۳۵ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده است.

سهم محیط زیست را نباید کاهش میدادند ولی متاسفانه حقابه محیط زیست از ۳۵.۱ میلیون متر مکعب به ۳۴.۴۵ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد چیزی حدود ۰.۶۵ میلیون متر مکعب یعنی تقریبا ۶۵۰ میلیون لیتر اب) و ما فعلا از این مورد صرف نظر میکنیم.

حجم تنظیمی سد از ۱۹۲ به ۱۵۷ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

اگر به فرض محیط زیست را همان ۳۵ میلیون متر مکعب در نظر بگیریم. درصد کاهش آب از حجم ۱۹۲ (با صرف نظر کردن از ۳۵ محیط زیست میشود ۱۵۷ میلیون متر مکعب) میشود ۰.۲۲= ۱۵۷÷۳۵)...یعنی از هر بخش باید ۲۲ درصد کم شود.

دقت شود این ۳۵ با ۳۵ محیط زیست فرق دارد این ۳۵ عد کاهشی حجم تنطیمی سد از ۱۹۲ به ۱۵۷ است... ۳۵ محیط زیست یک عدد مستقل است و نباید در کاهش‌ها و افزایش‌ها لحاظ گردد. البته سهم محیط زیست قابل افزایش هست اما قابل کاهش نیست.

اما تقسیم بندی جدید در سال ۱۴۰۰:

الف_ آب شرب یاسوج: بر اساس محاسبه جدید ۱۴۰۰ باید سهم آب شرب یاسوج از عدد ۲۹.۱ که خودمان در سال ۹۲ محاسبه کردیم ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا به عدد ۲۲.۷ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کند. اما در صورتجلسه بازنگری ۱۴۰۰همانگونه که در سند  میبینید این عدد ۲۰ میلیون متر مکعب است....یعنی مسئولان آمدند ۲۲ درصد از همان اعدادی که بر سر استان ما در سال ۹۲ کلاه گذاشتند و صورتجلسه کرده‌اند کم کردند.

ب_ آب شرب شیراز:

برای محاسبه سهم آب شرب شیراز باید از ۶۳ میلیون متر مکعب ۲۰ درصد کاهش میدادند که عدد ۴۹.۱  میلیون متر مکعب بدست میامد.

اما مسئولان در سال ۱۴۰۰ امدند این ۲۲ درصد کاهش آب را از همان عدد ۷۲ میلیون متر‌مکعب سال ۹۲ که اشتباه بوده کم کردند و به عدد ۵۶ رسیده‌اند.

ج _ آب مورد نیازصنعت یاسوج: برای محاسبه سهم اب صنعت یاسوج باید ۲۲ درصد از عدد ۲۲.۵۶ کسر کنیم یعنی سهم نهایی اب صنعت یاسوج باید ۱۷.۶ میلیون متر مکعب باشد. اما عددی که سال ۱۴۰۰ در صورتجلسات در نظر گرفته شده ۱۳ میلیون متر مکعب می‌باشد.  

د _ آب کشاورزی پایین دست در بویراحمد:

برای محاسبه سهم آب کشاورزی بویراحمد باید از عدد ۴۲.۵ میلیون متر مکعب سال ۹۲ کسر ۲۲ درصدی داشته باشیم. یعنی سهم آب کشاورزی بویراحمد از سد تنگ سرخ ۳۳.۱  خواهد بود. تنها بخشی که در بازنگری‌ها به درستی افزایش و کاهش پیدا کرده است. زیرا در صورتجلسات سال ۱۴۰۰نیز سهم آب بخش کشاورزی یاسوج و اطراف ۳۳ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده است.

و اما خلاصه کلاه‌برداری و اعدادی که باید به بخش‌های مختلف استان اختصاص میدادند

اگر به اعداد محاسبه شده با دقت نگاه کنیم می‌بینیم دربخش آب شرب یاسوج به جای عدد ۲۳.۸ میلیون متر‌مکعب،  به ما عدد ۲۰ میلیون متر مکعب را اختصاص داده‌اند!! یعنی ۳.۸ میلیون متر مکعب تا اینجا بر سر ما کلاه رفته است.

در بخش صنعت نیز به جای سهم ۱۷.۶ میلیون متر مکعبی عدد ۱۳ میلیون متر مکعب برا ما در نظر گرفته شده است.

همانگونه که در طول یک دهه از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ دو مرتبه اعداد و ارقام مربوط به حجم سد و  تقسیم بندی بخش‌ها به دلیل پیش‌بینی‌های ضعیف یا موارد دیگر تغییر پیدا کرده است باید در آینده نیز شاهد چنین بازنگری‌هایی باشیم. و تجربه نشان می‌دهد اگر شدت گرفتن اعتراض مطالبه گران در سال ۱۴۰۰ نبود مشخص نبود با چه فرمولی در سال ۱۴۰۰مجدد بر سر مسئولان ما کلاه گذاشته میشد.

اما آنچه مشخص است و باید مسئولان استان و در صدر این افراد نمایندگان، استاندار و ریاست دادگستری استان پاسخ دهند این است چرا در سال ۹۲ و بازنگری جدید ما شاهد تضییع حقوق استان بوده ایم و در حالی سهم شیراز از ۵۷ به ۷۲ رسیده است که در بخش آب شرب یاسوج یا آب مربوط به صنعت یاسوج، ما شاهد کاهش سهم آب بوده ایم؟



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 جان محمد باقریان 1402/3/20 20:11:10

    روح استاد بهمن بیگی شاد که چه حرفهایش زیباست و باید با طلا نوشته و بر سر درشهرمان زنیم استانی که بین دو غول قدرتمند فارس و خوزستان گرفتار گردیده ، در همین اعداد و ارقام نه نمایندگان و نه مدیران ما هیچ سوادی نداشته و باید اذعان نمود که سدهای استان بیشتر از آباد کردن استان را تخریب و زاگرس را به کویر نزدیکتر خواهند نمود

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/3/19 18:15:52

    درود بر حاج زارعی

    پاسخ
  • 3 ننگ و مال بیارل 1402/3/6 9:55:7

    واقعا حق با شماست تاجگردون فقط اسم داره نفت اب گاز استان رفت و یک دفعه تاجگردون نگفت آب را نبرید و تاجگردون و زارع باز امدند

    پاسخ
  • 4 یاسوج 1402/3/6 9:53:28

    اخ از بخت بویراحمد هر چه غارت کردیم اوردیم همشه داخل سدسازی انتقام گرفتن کل استان غارت کردن همین تاجگردونی دیروز کوه گل بود و یه مشت تازه به دوران رسیده کنارش بودن یک بار نگفت اقا آب این مردم نبرید!!!!

    پاسخ
  • 5 محمد طلا 1402/3/6 9:51:23

    زارعی طوری میگه میخوام مجدد بیام انگار مثلا در زمانش کل منابع استان‌های اطراف کشیده اورده بویراحمد اگر من این گولو خورده بودم برای همیشه قید یاسوج میزدم

    پاسخ
  • 6 بویراحمد 1402/3/6 9:49:50

    یعنی ادم دیوونه هم جای مسئولان بود سال ۹۲ این کلاه گذاشت سرش نمیرفت. اخ سی اتمسفر سیاسی سال ۹۲ و ای ننگ بزرگ یه پیرزنی رو فرستاده بودن یه لیتر گولش نمیزدن ۸ میلیون متر مکعب به اندازه سد سقاوه

    پاسخ
  • 7 نجات 1402/3/6 9:48:6

    په حاج زارعی هوشش کوچو بی امیرکبیر بویراحمد

    پاسخ
  • 8 زرینا 1402/3/6 9:39:32

    یعنی باید به آرش مصلح مدال الماس داد چطور ممکنه رییس آب منطقه‌ای یک استان آب رو بده یک استان دیگه بگه ما بهش نیاز نداریم

    پاسخ
  • 9 آراش 1402/3/6 9:38:29

    درود.....کاملا حق با شماست خیلی برام عجیبه چرا کسی به این موارد فکر نمیکنه

    پاسخ
  • 10 احمدرضا 1402/3/6 9:37:37

    بباران نبار بویراحمد جای قشنگی نیست آب رو سربالایی میبرن

    پاسخ
  • 11 محمد رضا 1402/3/6 9:36:53

    کاش کل مسئولان استان از سال ۸۵ تا ۱۴۰۰ به اندازه این بنده خدا وقت میذاشتند برا بررسی سد تنگ سرخ

    پاسخ
  • 12 لطیفان 1402/3/6 9:36:4

    قران خوب نشسه حساب کتاب کرده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها