یادداشت
گفتگو و گزارش

بدعتی جدید به نام هوادار

رویکرد مسئولین استانی و نمایندگان استان به جای افزایش سواد رسانه ای یا انتخاب مشاور رسانه ای بدعتی جدیدی تحت عنوان هوادار بوده است

بدعتی جدید به نام هوادار

اَفتونیوز| با وجود تعاریف متنوعی که برای رسانه وجود دارد اگر بخواهیم تعاریف کلی ارائه کنیم می توان گفت :هر ابزار ،روش و وسیله ای که برای ارتباط به کار برود .

ماموریت رسانه رساندن حرف ها ،پیام ها و دیدگاه های یک فرد یا مجموعه به افراد گروه یا مجموعه های دیگر است و به همین دلیل یکی از کارکرد های اصلی رسانه ایجاد ارتباط است.

با توجه به تعاریف هر فرد می تواند یک رسانه باشد و به نسبت مخاطبین تحت پوشش خود قدرت رسانه ای خواهد داشت .

رسانه هر چه قدرتمند تر (از منظر تولید محتوا و مخاطبین) باشد تاثیر بیشتری بر ساخت دنیای پیرامون ما خواهد داشت و به طور کلی رسانه ها تار و پود زندگی اجتماعی ما را می سازند .

در دنیای امروز رسانه ها تاثیر شگرفی بر روابط بین انسان ها و فرهنگ سازی دارند و روز به روز بر تعدد رسانه ها و اصحاب رسانه افزوده می شود و این نشانگر لزوم افزایش سواد رسانه ای در بین مردم و بلاخص مسئولین است .

باید پذیرفت خبرنگاران و سایت های خبری به نسبت تولید محتوا، مخاطبین و قدمت از قدرت بیشتری نسبت به افراد عادی در زمینه رسانه برخوردار هستند و قطعا تاثیر شگرفی بر فضای رسانه ای جامعه خواهند داشت .

وقتی وضعیت رسانه و سواد رسانه ای را در سطح استان و میان مسئولین استانی و نمایندگان استان بررسی می کنیم در ابتدا همه انتقاد پذیر و واقف به تاثیر رسانه هستند اما پس از کندو کاو متوجه می شویم تعریف آن ها از رسانه صرفا انعکاس کارهای انجام شده و پرهیز از نقد و پرسش و پاسخ است و حلقه ی گم شده سواد رسانه ای در میان مسئولین استانی به چشم می خورد که سبب فاصله میان مسئولین و نمایندگان از اصحاب رسانه شده است . باید پذیرفت که همه ی انسان ها کامل نیستند و یک مدیر هم ممکن است سواد رسانه ای لازم را نداشته باشد اما به حکم قرآن امر مشاوره در هر زمینه ای لازم است و مشاور رسانه ای می توانست این کمبود را برطرف سازد البته مشاور رسانه ای که بداند کجا ،چگونه و با کدام لحن باید به منتقدین پاسخ داد.

اما رویکرد مسئولین استانی و نمایندگان استان به جای افزایش سواد رسانه ای یا انتخاب مشاور رسانه ای بدعتی جدیدی تحت عنوان هوادار بوده است حال این هوادار ممکن است دوست،فامیل یا عضو تشکیلات باشد و وظیفه دارد مقابل هر نقد یا پرسش از فرد موضع بگیرد و به دیگران برچسب بزند یا هر انتقادی را نقشه ی دشمن و رقیب بداند و حلقه ای امن برای نماینده یا مسئول بسازد که از تیر نقد در امان باشد و از طرفی عملکرد فرد را در نزد خودش فارغ از نقد بداند و زمینه ی تصحیح عملکرد و رشد را از نماینده و مسئول بگیرد ، حال این رسانه های آتش به اختیار به لحاظ حقوقی اطلاعاتی جهت بیان ندارند و وظیفه ی خود را صرفا دفاع و مقابله با حملات انتقادی می دانند و حق زیر و رو کردن زندگی شخصی هر منتقدی را دارند چون جز دفاع مطلق چیزی مهم نیست و بازدهی معکوس این دفاعیات را نمیتوانند ببینند.

این بدعت نوظهور در استان عشیره ای روز به روز بیشتر می شود تا سرانجام چون حباب بترکد و دود آن به چشم مسئول و نماینده برود و هیچ کس هم مسئولیت وضعیت ایجاد شده را بر گردن نمی گیرد . فاصله ی میان منتقدین با مسئول یا نماینده روز به روز بیشتر می شود و به طبع آن از اجتماع مردم و صدای رسای مردم نیز فاصله می گیرند و اطرافشان را افراد چاپلوس آتش به اختیاری می گیرد که جز تعریف دادن چیزی برای ارائه ندارند .

یک فرد دارای سواد رسانه ای نه صدای منتقد را خفه نه به منتقدی حمله و نه نقدی را بی سبب می داند و در دل هر نقد پیشنهادی می جوید ،فرد دارای سواد رسانه ای می داند هر نقد را کجا،چگونه و با چه زبانی پاسخ دهد که مدیریت درستی انجام داده باشد .

فلذا مسئولین و نمایندگان به جای آمار اشتباه،فرار از پاسخگویی و ایجاد حلقه ی امن برای خود به سمت انتخاب مشاورین درست و زبده گام بردارند و ارتباط صحیح و درستی با اصحاب رسانه و متتقدین داشته باشند و بدانند زبان نقد متفاوت است اما هر نقدی در دل خود درس ها و پیشنهادات بیشماری دارد که در واکنش های غیرکارشناسی گم می شود و نمی توان به درستی از آن استفاده کرد و نتیجه اش می شود از دست دادن فضای رسانه ای و درنتیجه دور شدن هر چه بیشتر مسئول و نماینده از مردم .

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم

تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال

مریم پارسا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 تحصیلکرده دانشگاه تهران 1402/3/8 1:31:51

    یه سوال از نویسنده محترم متن، لطفا بخونید و جواب بدین اینجا اولا که مطلب شما خودتونم کاملا آگاهید در خصوص انتقادات آبکی و تخریبی و به دور از وجدان سایت های استان صدق نمیکنه ولی دوم سوالم از شما اینه چطور سایت ها هرچی دوسدارن تخریب و توهین و تهمت بزنن ولی وقتی بقول شما یک هوادار یا یک مخاطب نظری میده بدون کلمه ای توهین اون سایت مخاطب رو بلاک کنه؟؟؟ با این سایت و این حرکت چه برخوردی باید کرد؟ بنظر شما انتقادات این سردبیر سایت آیا وجدانی و اخلاقی و باید تازه تقدیر هم کرد ازش؟؟ چرا اینقد فضایی قلم میزنید و واقعیات رو نمیبینید؟؟ شما هم نویسنده درستی نیستی نویسنده یعنی قلم رو با واقعیت و وجدان و اخلاق حرکت دادن

    پاسخ
  • 2 سوگند 1402/3/7 17:12:26

    خدایی خودت هم نمیدونی چه نوشتی

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/3/7 14:58:29

    این صحبت شما زمانی درست است که خود رسانه اهل باج گیری و حمایت از افرادی که باج داده اند نباشد در استان ما رسانه به این معنایی که شما بیان کردید اصلا وجود ندارد البته در کل کشور این چنین است همه یا بدلیل باج خواهی تخریب میکنند یک مسئول رو یا به دلیل اختلافات جناحی رقیب رو تخریب میکنند و یا متن های سفارشی که میزنند انتقاد زمانی قابل قبول است که وجدان و شرافت و اخلاق و در عین حال دفاع از حق عامه باشه در غیر این صورت باید با منتقد برخورد کرد بنده بعنوان کسی که کار رسانه ای قبلا انجام میداده چیزی به نام وجدان و شرافت و صداقت در هیچ کدام از انتقادات رسانه های استان ندیدم تا الان این صحبت های شما آرمانی و رویایی نه برای ایران و خصوصا استان خودمون

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/3/7 14:30:49

    این صحبت شما زمانی درست است که خود رسانه اهل باج گیری و حمایت از افرادی که باج داده اند نباشد در استان ما رسانه به این معنایی که شما بیان کردید اصلا وجود ندارد البته در کل کشور این چنین است همه یا بدلیل باج خواهی تخریب میکنند یک مسئول رو یا به دلیل اختلافات جناحی رقیب رو تخریب میکنند و یا متن های سفارشی که میزنند انتقاد زمانی قابل قبول است که وجدان و شرافت و اخلاق و در عین حال دفاع از حق عامه باشه در غیر این صورت باید با منتقد برخورد کرد بنده بعنوان کسی که کار رسانه ای قبلا انجام میداده چیزی به نام وجدان و شرافت و صداقت در هیچ کدام از انتقادات رسانه های استان ندیدم تا الان این صحبت های شما آرمانی و رویایی والسلام

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/3/7 14:9:26

    احسنت👏👏👏👏

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها