یادداشت
گفتگو و گزارش

سه گونه گیاهی دارویی نادر در کهگیلویه و بویراحمد در حال نابودی کامل هستند

رئیس اداره امور مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که بدلیل برداشت‌های بی رویه و غیراصولی، متاسفانه سه گونه گیاهی نادر و کمیاب دارویی در این استان در حال نابودی کامل است‌.

سه گونه گیاهی دارویی نادر در کهگیلویه و بویراحمد در حال نابودی کامل هستند

اَفتونیوز| سلیمان مُحمدی در گفت و گو با خبرنگاران یاسوج با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مُتنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی، اظهار داشت: سه گونه گیاه کوهی "جاشیر خوراکی"، "کَرَفس" و "زرین گیاه" در این استان در حال نابودی کامل هستند.

وی با اظهار تاسف از اینکه آخرین بوته‌های این گونه‌ها به کمتر از ۲ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد رسیده است، خاطرنشان کرد: برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در استان شروع و می شود و از سویی تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه، زنگ انقراض این گونه‌های گیاهی را بصدا درآورده است.

این مسئول اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزان و بهره‌برداران با تعامل با کارشناسان مرتبط می‌توانند با بهره‌برداری اصولی و علمی، از انقراض و نابودی گونه‌های گیاهی دارویی در این استان جلوگیری کنند.

محمدی گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.

وی افزود: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بیش از ۴۰۰ گونه از آنها گیاهان دارویی است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها