یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


رابطه روشنفکر و زارعی: از اعدام نمادین تا در آغوش‌کشیدن!

در حالی که سال ۱۳۹۸ زارعی به‌طور نمادین اعدام شد، روز گذشته روشنفکر او را در آغوش کشید.

رابطه روشنفکر و زارعی: از اعدام نمادین تا در آغوش‌کشیدن!

اَفتونیوز| روز گذشته دومین جشنواره مردمی فرهنگ و هنر شهرستان مارگون به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد که حاشیه ها و اخبار سیاسی آن بر فحوای فرهنگی آن غلبه کرد.

بعضی مواقع بازی سیاست برای هر مخاطبی حتی خود سیاسیون قابل درک نیست. در سال منتهی به انتخابات می‌توان شاهد موضع گیری‌های عجیب و غریب و کنشگری‌های متناقض بود. گفته می‌شود غلام محمد زارعی بستر کنونی برای حضور در انتخابات را مناسب نمی بیند و چشم به ۴ سال آینده دارد تا با افزایش تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه بویراحمد مجدد به عرصه برگردد. از سوی دیگر، مهدی روشنفکر نیز امروز برای تعدیل فضا نیازمند به در  آغوش کشیدن زارعی است؛ این همان عجایب بازی سیاست است که نمونه‌های آن را امروزه زیاد می‌بینیم.

 

پس از پیروزی روشنفکر در سال ۱۳۹۸، غلام‌محمد زارعی رقیب انتخاباتی روشنفکر، در سرنجل‌کل یاسوج به‌طور نمادین اعدام شد.

هر چند روشنفکر آن را اقدامی خودجوش دانست و در خصوص آن بیانیه صادر کرد، اما هیچ‌گاه آن اتفاق از ذهن شهروندان این حوزه انتخابیه پاک نخواهد شد.

حال پس از چهار سال، روشنفکر در حاشیه جشنواره فرهنگ و هنر مارگون، این رقیب انتخاباتی را در آغوش می‌کشد.

به نظر می‌رسد همایش روز گذشته در ظاهر فرهنگی اما در عمل یک میتینگ انتخاباتی بود.

در این جشنواره، روشنفکر، رفتار زارعی را عین نظم دانست و گفت آدم، خوبی را هیچگاه فراموش نمی‌کند. اما گویا یادش رفت که این را هم در تکمیل حرف‌هایش بگوید که آدم بدی را هم از یاد نمی‌برد.

البته انگار عامدانه می‌خواست با چنین سخنانی، القا کند که هر چه بوده گذشته و حالا ما باید در کنار هم باشیم.

سخت است باور این‌که روشنفکر بدون قصد و غرض، رابطه حسنه با زارعی را کلید زده، چرا که در طول سه سال گذشته می‌توانست قدمی برای ترمیم این رابطه بردارد.

اگر قبول کنیم اعدام نمادین زارعی هیجانی و خودجوش بوده، ولی در طول این چند سال، روشنفکر کاملا عقلانی و حساب‌شده، این تقابل را تشدید کرد.

حالا پس از چهار سال که انتخابات نزدیک است، نمی‌توان دوستی روشنفکر با زارعی را باور کرد.

در واقع عملکرد روشنفکر، وجهی از تساهل و مدارا را نشان نمی‌دهد.

از سوی دیگر، ریزش پایگاه آرای روشنفکر و انشقاق در جریان ندای وحدت آن‌قدر افزایش یافته که او تصمیم می‌گیرد رقیبی که روزی توسط نزدیکانش به‌طور نمادین اعدام شد را در آغوش بکشد.

شمشیری که از همان روز انتخابات از رو بسته شده بود، حالا دم انتخابات، روشنفکر آن را غلاف می‌کند تا شائبه‌های رفتار طایفه‌ای او کمرنگ شوند، غافل از این‌که در طول چهار سال گذشته آتش این اختلافات آنقدر زبانه کشیده، که با یک در آغوش کشیدن و ادای دو جمله تعارف خشک و خالی، خاموش نمی‌شود.

باید نشست و دید واکنش جریان ندای وحدت به این اقدام روشنفکر چیست.

اما هر چه باشد، روشنفکر خود می‌داند که چه رقابت سختی پیش رو دارد. به همین خاطر است که تن به پیوستن به رقیب دیروزش می‌دهد. همان رقیبی که ماکتش یک روز به جرثقیل آویزان و اعدام شد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 18 نظر

  • 1 چنارستان 1402/3/20 9:38:4

    آدم بخت وخو اون اعدام نمادین یادت نبی که الان مردم هی مزمتت کنن؟به جای آن تبسم باید زار زار گریه می کردی.

    پاسخ
  • 2 خردمند 1402/3/20 8:12:39

    از مطلبتان بوی نفرت میاد ، استان ما یک استان عشیره ای است بنا به تعصباتی که در بین مردم ، طوایف و قومیتهای مختلف مردم بویراحمد بوده و هست این گفتمان افتونیوز و اشاعه اینگونه تحریکات و مفسده ها ، بالقوه میتواند پیامدهای ناخوشایندی در پی داشته باشد و موجبات تنشها و درگیری‌هایی را فراهم کند و به همین یک دلیل میتوان برعلیه این سایت خبری که در بسیاری از موارد پا را از چارچوب اخلاق و منشور رسانه‌ای و خبری فراتر می‌نهد ، به مراجع قضایی شکایت کرد ، چرا که دامن زدن به جرقه‌های اختلافات جزئی ، طبیعی و اجتناب ناپذیر ، میتواند آتش کینه و نفرت و اختلاف را در بین مردم گسترش و در نهایت منجر به درگیریهای پراکنده و نزاع‌های محلی و طایفه‌ای گردد و این افتونیوز و امثالهم هست که آنجا باید جوابگو باشند. در قضیه سرنجلکل یک نادانی به دور از چشم دکتر روشنفکر و دیگر عقلای ندای وحدت و چه بسا یک بیماری نفوذی حرکت و بهتر بگویم بازی سخیفی را انجام داد که بلافاصله و به شدت مورد تنفر و محکومیت اکثر قریب به اتفاق بزرگان ، ریشسفیدان این جریان و نیزخود آقای دکتر روشنفکر قرار گرفت. دیگه دمیدن در این طبل بد یُمن و بد صدا ، عایدی و نتیجه‌ای جز برافروختن آتش کینه و اختلاف در میان طوایف این منطقه نخواهد داشت. آقای حاج غلاممحمد زارعی هم یکی از کارگزاران این نظام و یکی از فرزندان محبوب این منطقه است و مثل دیگر کارگزاران و مسئولین استان و شهرستانها به این جشنواره دعوت شده بود ، طبیعی است که بین ایشان و آقای دکتر روشنفکر به عنوان میهمانان این جشنواره هم سلام علیک و مصافحه و هم خش و بش و احوالپرسی که امری جاری و ساری و پسندیده و مقبول خواهد بود. شما نگران این احوالپرسی ها و این سنت‌ها و عرفهای پسندیده در بویراحمد نباشید! ضمناً قاطبه ی مردم ما می‌دانند که این کسانیکه تحت عنوان مارگون ، لوداب ، جلیل ، تیرتاجی ، تامرادیو یا دیگر اسامی و عناوین ، برای این گزارش و دیگر مطالب مشابه ، کامنت و پیغام و پسغام میگذارند ، فیلم بازان و بدلکاران تیمهای رسانه‌ای دیگر جریانات خاص است که دلشان خوش است که اینگونه برای کدخداهایشان ، تولید محتوا میکنند!!!

    پاسخ
    • 2 - 1 چنارستان پاسخ به : خردمند 1402/3/20 9:49:0

      چه نیازی بود زارع در این جشنواره در این مقطع زمانی شرکت کند.هدف چه بود؟ازطرف چه کسی دعوت شد؟.مگه چه سمتی داشته؟.........!!!

  • 3 ناشناس 1402/3/20 7:4:22

    گلو بره غلو نره از یادها نرفته

    پاسخ
  • 4 آخی 1402/3/20 2:4:38

    مگه زارع هنوز زنده است مگه در سرنجل کل اعلام نشد به نظرم بدیلش باشد البته صدام هم بدیلش اعلام شد.

    پاسخ
  • 5 یاسوج 1402/3/19 22:34:43

    افتونیوز واقعا زدی وسط خال. کاش عکس اعدام را هم کنار عکس خوش و بش ریا می گذاشتید.

    پاسخ
  • 6 مارگون 1402/3/19 21:29:0

    زمان قدیم وقتی بچه گریه میکرد قندد دستش می نهادند . جناب زارع و طرفدارانش بچه نیستند که آقای روشنفکر بخواهد با تعارف خشک و خالی و ریا کاری شگردقسم های .... ،برخوردها و بی احترامی ها ازیاد نخواهند رفت.

    پاسخ
  • 7 حقیقتوواقعیت 1402/3/19 20:27:11

    اتفاقااین سایت کاملاواقعیتهارامینویسد اونایی که بهش حمله میکنندکینه ورزند من بعنوان حامی پروپاقرص زارعی هیچگاه تحت تاثیربه آغوش کشیدنهای دوطرف وبازی بااحساسات قرارنمیگرم وبشدت ازرویه نماینده فعلی معترض ومنتقدم وگزینه من هرکسی بغیراز نماینده فعلی است

    پاسخ
  • 8 ایل تیرتاجی ، ایل تامرادی 1402/3/19 18:4:54

    سلام سایت محترم افتو نیوز ، دست از کینه توزی و عداوت و تنش بین دو ایل بزرگ تیر تاجی و تامرادی بردار ، صلح و سازش و دوستی همواره بین این دو ایل با عظمت و نام و نشان دار برقرار است و موفقیت و سربلندی نیز ، فی مابین این دو ایل در آینده خواهد بود ، بر لب جوی نشین و گذر عمر (آینده) ببین . زود قضاوت نکنید ، فتنه انگیزی بسیار مذموم و ناپسند است لذا در قران کریم ، فتنه را از قتل فراتر دانسته ، بترس از خدای متعال که فتنه انگیزی بسیار مذموم و ناپسند است . متاسفانه سایت ها از ریل رسانه ای معقول خبررسانی خارج شده اند ، مشکل فقط افتوها نیست ، کبناها ، عصرها و.....یکی پس از دیگری از همدیگر بدتر ، نمیدانم مگر اینها که بانی تنش و التهاب در جامعه می شوند کنترل نمیشوند؟؟ دستگاهای امنیتی کارشون چیه؟؟ باید حتما اتفاقی در پی ، نفاق افکنی سایتها ، رخ دهد تا حضور پیدا کنند؟؟؟ آیا پیشگیری بهتر از درمان نیست ، سایت کبنا این همه توهین و تخریب و حاشیه سازی برای دانشگاه علوم پزشکی یا دانشگاه یاسوج مطلب مینوبسه و آنها را آماج حملات نابخردانه خودش قرار میده ، کسی نیست اینها را کنترل کنه ؟ از نیروهای امنیتی عاجزانه تقاضامندم به این مسئله مهم ورود کنند و نظارت کنند بر مطالب سایت ها ، چنان التهابی در جامعه درست کردند به مانند آتش زیر خاکستر ، چند ماه مانده به انتخابات ، جامعه را چنان ملتهب کرده اند که آتش خشم مردم فوران تر بشود و خدای ناکرده آسیبی جدی به جامعه وارد شود . امروز مردم هزار و یک مشکل دارند ، مشکلات گرانی ، معبشتی ، درمان و......... کسی دیگر تحمل حرف ناحق را ندارد ، جرقه ای فاجعه ببار می آورد . لطفا سایت محترم افتو نیوز ، متن کپی برداری شده به اشتراک بگذارید. قطعا به مواد قانونی مطبوعات باخبر هستید . خدای متعال عاقبت همه مردم و بخصوص سایت های خبری را ختم به خیر کند . .

    پاسخ
    • 8 - 1 مریم پاسخ به : ایل تیرتاجی ، ایل تامرادی 1402/3/20 1:50:15

      درود بر رسانه مردمی افتو نیوز جریان ندای وحدت همین شماها نبودید که بارها به این رسانه مردمی حمله میکردید و در چند گروه یکطرفتون میگفتید سایت اختف نیوز برید خجالت بکشید از رفتارتون همون موقع این رسانه مردمی میتونست ازتون شکایت کنه ولی نکرد و بزرگیش را نشان داد شما نمیخواد حرفی از قانون مطبوعات بزنید فعلا اول کار است و رسانه های دیگری هم بزودی وارد میشوند و تمام ناحقی های که از سوی ندای وحدت به مردم شده است را یک به یک منتشر میکند خدا قوت دکتر خردمند و مدیریت محترم افتو نیوز

    • 8 - 2 ننت پاسخ به : ایل تیرتاجی ، ایل تامرادی 1402/3/19 22:36:58

      حق نداری اسم ....... بیاری

  • 9 روحانی مارگون 1402/3/19 17:24:40

    بی رحم ترین گروهی که تا الان برسر کار اومدن همین تیم ندای وحدته. خدا قسم اوج نامردی رو به مردم داشتن. حیف حاج زارع که اون گروه حتی اسمش رو بیارن.

    پاسخ
  • 10 لشکری 1402/3/19 17:19:58

    درود شما هم نمیگفتین دست باند ندای وحت برای همه مردم رو شده. قطعا علیا و سفلی با اتحاد و یکدستی فردی اصلح رو انتخاب میکنن و نمیزارن دوباره شهر به دست یک باند تفرقه انداز و متشنج بیفته. ممنون از افتونیوز که با هوشیاری تمام هواسش به همه چی هست

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1402/3/19 16:59:46

    قطعا ما رای دهندگان به زارعی هیچوقت به روشنفکر رای نمیدیم چون بعداز انتخابات ۹۸ زارعی را به قول خودشون اعدام کردند یعنی عمر سیاسیت تمام هستش زارعی و تمام نیروهای منتصب به زارعی را در ادارت مختلف قیچی کردند تیم روشنفکر مردم حافظه تاریخیشون ایقدر ضعیف نیست که چه بلاهایی برسر نیروهای حاج زارع و بویراحمد علیا در اوردند ماها تلافی میکنیم در انتخابات اخیر که چنین نیرویی که بویراحمد علیا را قیچی کرد مردم دیگر با چنیین ترفندهای نماینده حال بویراحمد قطعا اشنا هستند

    پاسخ
    • 11 - 1 بویراحمد بزرگ پاسخ به : 1402/3/19 19:45:39

      برادر عزیز الان دیگه ۲۰ سال یا ۳۰سال قبل نیست کلیت بویراحمد الان به هم وابستگی قومیتی دارند و شدیداً روابط پیچیده شده متاسفانه تیم رسانه ای آقای نماینده با توجه به ریزش بسیار شدیدی که داشته سعی می‌کنه با چنین پیام های ایل ......رو دوباره تحریک کنه و به سمت تعصب بکشونه از جلیل سرافراز به شما سلام دروغ و ریا پشت ابر نخواهند ماند

  • 12 عدالت 1402/3/19 16:55:8

    افتونیوز این تیتر زدن حضرتعالی مشخص هستش چقد کینه از این جریان دارید کدام منفعت شما به خطر افتادن که شب روز دست به قلم شدین جهت تخریب این جریان سهم خواهی در این جریان جایگاهی ندارد دست دوستان حضرتعالی همان سیاسیون شکست خرده برا مردم رو شده به همین خاطر هستش روشنفکر با پشتوانه رای مردمی روز به روز ظاهر شماها رو نمایان می‌کنه .درود بر سردار ندای وحدت درود بر حاج زارعی عزیز در اینده خواهیم دید که چه خبرهای خوشی در راه هستش بچرخید بگویید بسوزیید تا اسفند

    پاسخ
  • 13 محمد 1402/3/19 16:48:14

    از امروز دیگر لینک افتونیوز رو باز نمیکنم نه به خاطر روشنفکر به خاطر اوج بی اخلاقی همین حرکت شما باعث باخت شما خواهد بود

    پاسخ
    • 13 - 1 حقیقت پاسخ به : محمد 1402/3/19 18:10:23

      دقیقاً مشخصه یک طرفه است

سایر اخبار
برگزدیدها