یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


سه ضلعی انتخابات کهگیلویه؛ دوگانه هاشمی و بزرگواری یادآور رقابت منطقیان و لاهوتی

حضور همزمان هاشمی پور و بزرگواری در صحنه انتخابات اسفند ۱۴۰۲ یادآور دوگانه منطقیان و لاهوتی در گذشته است.

سه ضلعی انتخابات کهگیلویه؛ دوگانه هاشمی و بزرگواری یادآور  رقابت  منطقیان و  لاهوتی

اَفتونیوز| در بین شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کهگیلویه بزرگ از نظر شرایط انتخاباتی، وضعیت ویژه‌ای دارد. در حالی که در دو حوزه انتخابیه دیگر، گاه و بی‌گاه کرسی نمایندگی بین نمایندگان جریان‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی رد و بدل می‌شد، سال‌هاست نمایندگی کهگیلویه بزرگ در اختیار نمایندگانی از جریان اصولگرایی است.  

از طرف دیگر، سبد آرای همین اصولگرایان نیز بیش از آن‌که جریانی باشد، طایفه‌ای است. بنابراین می‌توان گفت در اسفند 1402 نه با یک انتخابات جریانی، بلکه با انتخاباتی طایفه‌ای که تنها یک جریان سیاسی در آن حضور دارد، روبرو خواهیم بود.  

رصدهای انتخاباتی نشان می‌دهد در این حوزه، با یک سه ضلعی روبرو هستیم؛ سید محمد موحد، عدل هاشمی‌پور و سید علی‌محمد بزرگواری. موحد نماینده در قدرت در یک طرف و هاشمی و بزرگواری نیز در طرف دیگر قرار دارند. سبد آرای هاشمی و بزرگواری همپوشانی بسیار زیادی با یکدیگر دارند. حضور هر دوی این افراد ممکن است بازی را به نفع موحد تغییر دهد.

البته موحد در این دوره بدترین شرایط خود را سپری می‌کند. 24 هزار جوان بیکار در طول 24 سال نمایندگی او در مجلس و رکود پروژه‌های ریز و درشت این منطقه مثل آبریز، سیمان سپو، سیکل ترکیبی پادوک، باند اضطراری فرودگاه، محور پاتاوه دهدشت، جاده لنده_تشان و ... همگی موحد را در موقعیتی قرار داده که دچار تردید برای آمدن و نیامدن شود. البته برخی می‌گویند به خاطر ریزش در پایگاه رأی موحد، او ممکن است کهگیلویه را رها کرده تا یک بار دیگر شانس خود را در استان خوزستان امتحان کند. حضور اخیرش در دو شهرستان این استان، این گمانه را تقویت می‌کند.  

از سوی دیگر، موحد بیشترین سرمایه‌گذاری‌اش در پیگیری کارهای شخصی افراد بوده و به دلیل محدودیت‌های این رویکرد، موحد نمی‌تواند آرای بخش زیادی از مردم را جذب کند.  

اما در ظرف دیگر این سه ضلعی، هاشمی و بزرگواری قرار دارند که همپوشانی آرای آنها با هم بسیار زیاد است. چنانچه هر دوی آنها با هم شرکت کنند، باز هم موحد علیرغم شرایط بدی که دارد ممکن است برنده انتخابات شود.  

در گذشته نیز این اتفاق در دوگانه منطقیان-لاهوتی اتفاق افتاده است. با حضور آن دو، موحد برنده انتخابات شد. بنابراین حضور هاشمی و بزرگواری می‌تواند این دوگانه را در اسفند 1402 تکرار کند. هر چند هواداران هر دو شخص ممکن است جداگانه تصور کنند که در هر صورت پیروز میدان هستند، اما تاریخ نشان داده که چنین چیزی امکان ندارد.  

بزرگواری بعد از دو دوره نمایندگی، بازنشستگی و کناره‌گیری خود از قدرت را اعلام کرد. آن دوره بسیار مورد تحسین قرار گرفت که به قدرت پشت پا زده است. پس از آن نیز در جرگه مدافعان حرم درآمد که این اقدام او مهر تأییدی بر کناره‌گیری همیشگی‌اش از قدرت بود. اما حالا برخی می‌گویند او ممکن است دوباره بخواهد شیرینی قدرت را مزه کند. شاید هم احساس تکلیف کرده وضعیتی که موحد به وجود آورده را سامان دهد. در هر صورت حضور او در کنار هاشمی می‌تواند تمام معادلات را به هم بزند، به گونه‌ای که دوباره نام سید محمد موحد از صندوق‌های انتخاباتی بیرون بیاید.  

برخی از هواداران موحد نیز در پی آن هستند که دوگانه بزرگواری-هاشمی را تقویت کنند تا با تقسیم آرای این دو، در نهایت موحد کرسی مجلس را به دست بگیرد.

البته در طول این سال‌ها بزرگواری بیشتر نقش یک منتقد و فعال رسانه‌ای را به عهده گرفته و به‌گونه‌ای رفتار کرده که گویی در بیرون از ساختار قدرت قرار دارد. اما از آن‌طرف، حامیان هاشمی می گويند او اقدامات خود را در این چند ساله  ادامه داده و به‌واسطه نزدیکی به حلقه‌های قدرت و برخی چهره‌ها، مسأله بیکاری جمعی از جوانان را حل کرده است. در حال حاضر نیز بخشی از ریزش آرای موحد به سمت هاشمی آمده و افکار عمومی نیز تمایل بیشتری به سمت هاشمی دارد. از سوی دیگر، حامیان هاشمی معتقدند پروژه‌های نیمه‌تمامی که موحد به خاطر آنها تحت فشار است، همان پروژه‌هایی هستند که هاشمی‌پور پیگیر آنها بود و وی پروژه‌ای مثل گازرسانی را تا مرحله‌ای نزدیک به بهره‌برداری رسانده است. اما این پروژه در دوره کنونی تنها چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این افراد می‌گویند در دوره جدید، به دلیل رکودی که بر پروژه‌ها حاکم شده، راه عبور از این رکود، انتخاب هاشمی است.

اما در هر صورت باید نشست و دید در ماه‌های آینده بین هاشمی و بزرگواری کدام یک ترجیح می‌دهند به عنوان رقیب موحد وارد کارزارهای انتخاباتی کهگیلویه بزرگ شوند. تصمیم سختی که می‌تواند نتیجه تعیین‌کننده‌ای به دنبال داشته باشد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 ناشناس 1402/3/24 16:17:4

    هر سه نفر تاریخ مصرفشان گذشته و توانایی لازم را ندارند .دلایلش واضح و مبرهن هست .آدم کور دو بار عصایش را گم نمیکند .آزموده را آزمودن خطاست مردم باید هشیار باشند و فریب لیدرهای منفعت طلب را نخورند . موحد باکارهای عمومی بیگانه هست . کار شخصی میکنه و طبعا نمینونه اگثریت را راضی کنه بهمین خاطر مطالعه عمومی مردم را فراموش کرده و یا راکد کرده آمدنش به صلاح نیست عرز خود میبری و زحمت ما می داری بزرگواری هم نه توانش را دارد و نه بیانش را و نه تعامل را از چماق لری هم کاری بر نمی آید عدل هم به عدالت حکم نمیکنه؟ فقط شعار میدهد عملگرا نیست لطفا هر سه بخاطر آبروی خودتان دست نگه دارید فرصت را به نسل دوم انقلاب بدهید

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/3/24 11:21:8

    موحد نابودگر کهگیلویه

    پاسخ
  • 3 بیزار از فصولگرایی ،متنفر از اصلاگریزی 1402/3/24 2:58:37

    اولا انتظار داریم نگارنده مصداق و معیار اصولگرایی و اصلاح طلبی را معین کنند،لیدر های منطقیان سخنران پیش از نطق بزرگواری بودند و سبد رأی موحد اکثریت اصلاح طلب و میانه رو ،چرا منصوبین و گماشته های بزرگواری و هاشمی از طیف منطقیان بودند و با حمایت خادمی استاندار وقت. و گماشته های موحد تلفیقی از هر دو جناح و میشه گفت سیاست مرحوم هاشمی رفسنجانی را پیشه کرد بینابینی ثانیا:جالب است متنی به غایت متکی و مؤکد بر قومیت و لبریز از تعصب و صرفا جبهه گیری علیه موحد است و باید تأسف خورد که مطبوعات استان چرا این قدر ضعیف و مطالبشان سخیف است؟ ثالثاً:مگه سادات رضاتوفیق در مقابل بویراحمدی ها،بهمئی ها،طیبی ها،دشمن زیاری ها، کمترین از نظر آماری نیستند ؟ پس با چه استدلالی آرای موحد را قومیتی و حضور هاشمی و بزرگواری را با هم مضر می دانید ؟ رابعا : حضور دکتر کریمی نژاد ،دکتر دهبانی و دکتر کامرانی هم از جبهه به اصطلاح اصلاح طلب را چرا بی مقدار وآن قدر ناچیز دانستند که حتی قائل به نام بردنشان هم نبودند؟ این هم از مدل تعصبات و نشانه غرور حاکم بر اندیشه نگارنده متن بود

    پاسخ
    • 3 - 1 مخاطب پاسخ به : بیزار از فصولگرایی ،متنفر از اصلاگریزی 1402/3/24 8:41:8

      اسکل جان توجه نکردی این متن جریان اصولگرایی که میخواد در برابر موحد قرار بگیره را داره میگه. هیچ کجای متن ندیدم که از اصلاح طلبان بگه. اونجا که از لاهوتی و منظقیان نام میبره منظورش تکرار همون دوگانه در برابر موحد این بار در جریان اصولگرایی هست. متن میخواد بگه چه اصلاح طلب چه اصولگرا اگر دو کاندید داشته باشند برای رقابت با موحد نتیجه به نفع موحد تمام میشود.

  • 4 شهرام اکسیر 1402/3/23 18:14:52

    موحد‌=بانی تمام بدبختیهای کهگیلویه بود باتوجه به خیانتهای بسیار بزرگی ک در حق مردم کرد و داره،(فروختن آب سدها به خوزستان وووبعدش ایشون دیگه سنش بالا رفته نباید شرکت کنه،

    پاسخ
  • 5 علی 1402/3/23 17:33:13

    ای.... از این تحلیل

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها