یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش میدهد؛


دانشگاه فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد؛ دبیرستان یا پادگان؟

دانشگاهی که باید محور و الگوی آموزش مهارتی باشد از بدیهی ترین امور رفاهی و خدماتی بی بهره است.

دانشگاه فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد؛ دبیرستان یا پادگان؟

اَفتونیوز|  دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه مهارت محور و اشتغالزا، ماموریت اش تجاری سازی علم، تربیت نیروی کار متناسب با نیاز بازار و به عبارتی تبدیل علم به ثروت است اما در کمال تاسف دانشگاه فنی یاسوج از مسائل بغرنجی رنج می‌برد و این مشکلات  مختلف که در دانش فنی  یاسوج ایجاد شده که موجب نارضایتی شدید دانشجویان شاغل به تحصیل  شده است.

دانشگاهی که باید محور و الگوی آموزش مهارتی باشد از بدیهی ترین امور  رفاهی و خدماتی بی بهره است.

یکی از مسائل اساسی در دانشگاه فنی یاسوج بحث خوابگاه های دانشجویی است، دانشگاهی که کاملا بصورت دبیرستانی اداره می شود خوابگاه های دانشجویی آن سبب ایجاد  آسیب های متعددی برای دانشجویان شده است.

در ترم گذشته در خوابگاه پسران، درگیری میان دانشجویان و کتک کاری دسته جمعی باعث مصدومبت  شدید یکی از دانشجویان و بستری شدن در بیمارستان شد.

براساس گفته های یک منبع معتبر، در دو ترم اخیر خوابگاههای مرکز دختران، بدون سرپرست و توسط دانشجویان اداره می شود.

دانشجویانی که سرپرستی خوابگاه را به عهده دارند، توانایی ایجاد نظم و آرامش در خوابگاه، کنترل رفت و آمدها و ...را ندارند و کسی جوابگوی مفقود شدن وسایل دانشجویان نیست.

ترکاندن ترقه در شب و ایجاد سرو صدا و تولید ترس و اضطراب در بین دانشجویان خوابگاه، بارها باعث بر هم زدن آرامش و استراحت آنها در دو ترم اخیر  شده است. این شرایط نامناسب، نارضایتی و اعتراض زیاد دانشجویان ساکن خوابگاه  به دنبال داشته است.

بنا به اخبار واصله شرایط در خوابگاه های دختران این دانشگاه چنان به وخامت رفته که موجبات آسیب های اجتماعی متعددی در بین دانشجویان دختر شده است که  نگرانی والدین را به همراه داشته است.

یکی از دانشجویان دختر در این خصوص می گوید، خوابگاه متولی خاصی ندارد و توسط خود دانشجویان مدیریت می شود که این امر باعث شده انواع و اقسام مشکلات گریبان گیر بچه ها شود، دانشجویان دختر در سنین جوانی با آسیب هایی روبه رو اند که نیاز حضور سرپرست و مدیریت خوابگاه ها را دوچندان می کند، علاوه بر این بحث مشاوره و مددکاری دانشجویان در این دانشگاه و حوزه خوابگاه ها مطلقا جدی گرفته نمی شود.

یک منبع مطلع دیگر در این خصوص به اَفتونیوز گفت، دانشکده مرکز دختران نگهبان ثابت ندارد و توسط  نیروهای خدماتی به صورت چرخشی در طول هفته اداره می شود.چرخشی بودن نگهبانان باعث شده که آنها دقت لازم را در کنترل محوطه به ویژه خارج از ساعات اداری نداشته باشند.

قطعی مکرر آب خوابگاههای دختران  در یک سال گذشته، شرایط سختی را برای آنها ایجاد کرد و باعث اعتراضات زیاد شد که حتی موجب ورود نیروهای بیرون از دانشگاه  به این موضوع شد.

علاوه براین، یک منبع موثق به اَفتونیوز گفت، شرایط نامطلوب آموزشی و رفاهی  در دو سال گذشته باعث کاهش محسوس آمار دانشجویان در مرکز پسران شده است.

 در حوزه دانشجویی مشکلاتی مانند اینترنت پایدار، نداشتن سالن آمفی تئاتر مناسب، کیفیت پایین  سلف سرویس و... از جمله  دغدغه های است که  برطرف شدن آنها برای دانشجویان تبدیل به رویا شده است.

در حوزه آموزشی نارضایتی نیز بیش از پیش است و تعداد کم اعضای عضو هیئت علمی در رشته‌های مربوطه و استفاده از اساتید حق‌التدریس را منجر به پایین آمدن سطح ‌آموزش و نارضایتی دانشجویان شده است.  دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه فنی بعضا  از کارگاه‌های علمی مختص رشته‌های موجود در دانشکده محروم هستند، ضعف های آموزشی دانشگاه فنی صرفا به بحث نبود اعضای هئیت علمی خلاصه نمی شود، اساتید حق التدریس و مدرسین این دانشگاه با حق الزحمه های پایین فعالیت دارند و حتی یک اتاق برای استراحت در دانشکده ندارند.

مشکلات دانشکده فنی دختران یاسوج صرفا به مسائل  آموزشی و رفاهی ختم نمی شود، فضای این دانشگاه به گونه ای پادگانی و امنیتی اداره می شود که دانشجو در این دانشگاه احساس محصل بودن نمی کند، سال گذشته بود که فرماندار بویراحمد در حین سخنرانی در واحد دخترانه به شدت از وضعیت پادگانی حاکم بر این دانشگاه اعتراض کرد.

این در حالی است که « روح الله دانش‌پایه رئیس دانشگاه»  که بیشتر در حوزه  تدریس ریاضی کنکور مطرح است تاکنون نتوانسته کوچکترین تغییری در شک و شمایل مدرسه ای این دانشگاه ایجاد کند و علاوه بر این، در کمال تاسف روز به روز بر  مصائب و مشکلات این دانشگاه افزوده می شود، به نظر میرسد مجال آن فرارسیده تا مسولان ارشد استان بفکر سر و سامان دادن وضعیت این دانشگاه باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 ناشناس 1402/3/28 9:36:45

    در مرکز پسران خیلی از اساتید کم تجربه هستن و سوادشون در حد دانشگاه نیست این دو سال امار دانشجوهای پسر خیلی پایین اومده . تقریبا نصف شد بعد رییس دانشگاه مرتب مصاحبه میکنه و از پیشرفت -رشد علمی و آموزشی و فرهنگی دانشگاه فنی میگه !

    پاسخ
  • 2 خوابگاهی 1402/3/28 2:15:32

    سرپرستی خوابگاه رو به خود دانشجوها سپردن میگن کمبود نیرو داریم ! اگه مشکلتون کمبود نیرو هست چرا یکی از‌سرپرست ها رو منتقل کردین به یه استان دیگه؟ یکی دیگه رو فرستادین مرخصی سالانه؟ دو نفر دیگه رو فرستادین بخش اداری؟ به نظرتون اون خوابگاه های شلوغ نظم و امنیت نمیخوان؟

    پاسخ
  • 3 دانشجو 1402/3/28 2:7:48

    آقای رییس دانشگاه اگه به قول شما سلف سرویس دختران یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین سلف سرویس ها در دانشگاههاست سردخانه زیر صفر داره پس بفرمایید دلیل فاسد شدن ۴۰۰ کیلو گوشت در همین سلف سرویس چی بود ؟؟؟ آیا این سهل انگاری ضربه زدن به بیت المال و ضایع کردن حق دانشجو نیست؟؟؟؟

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/3/27 23:42:15

    دانشجویان دختر خوابگاهی تو این دو ترم نه امنیت داشتن نه آسایش، مجتمع مسکونی مهر همسایه آموزشکده شاهد جیغ و داد دانشجو ها بودن وقتی که تو محوطه ترقه بازی میشد و باعث ترس و وحشت دانشجویان می شد . خوابگاه سرپرست نداره . اگه نگهبان جلو در مرکز نباشه ، امنیت خوابگاه به خطر نیفته. مواردی پیش اومد که وسایل دانشجوها گم شد ولی از طرف مسئولین اهمیت داده نشد .مشکلات خوابگاه خیلی زیاده ولی هر بار به رئس مرکز مراجعه شد اهمیت نداد . قطعی آب به دلیل کوچک بودن منبع آب بود ولی همین مشکل ساده رو بعد از یک سال حل کردن . هیچکس جوابگوی مشکلات خوابگاه نیست . البته حراست از حق دانشجویان دفاع میکنه ولی مشکلات یکی دوتا نیست . مسئولین باید مشکلات خوابگاه رو به طور اساسی حل کنن نه موقتی

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/3/27 17:0:49

    مناظره فیلترینگ بین آقای مدبر ( موافق) و آقای خردمند ( مخالف) بود که آقای خردمند حرف دل همه رو زد

    پاسخ
    • 5 - 1 حاضر در مناظره پاسخ به : 1402/3/28 0:23:26

      اتفاقا آقای خردمند به جز حرف های کلیشه ای چیزی برای گفتن نداشت

  • 6 ناشناس 1402/3/27 16:57:52

    همه فعالیت فرهنگی این دانشگاه اینه که مسیولین استانی رو بیارن کلاسا رو تعطیل کنن و یه مراسم در حد مدرسه بگیرن .انگار فقط میخوان خودشون رو ثابت کنن. به قول خودشون کرسی آزاداندیشی گذاشتن با موضوع فیلترینگ. دو مهمان آوردن یکی موافق فیلترینگ و یکی مخالف. بیشتر دانشجویان حاضر طرفدار اون کسی بودن که مخالف فیلترینگ بود و خیلی عالی صحبت کرد اما در کلیپی که دانشگاه از این برنامه پخش کرد فقط صحبتهای اون شخص موافق رو پخش کردن با تشویق های چن نفر محدوود که از قبل برا همین کار آماده شده بودن

    پاسخ
  • 7 پرسپکتیو 1402/3/27 13:13:49

    قبلا کاردانی رو مرکز دختران تمام کردم بعد از ۴ سال برا کارشناسی دوباره برگشتم . اساتید عالی و باسواد خیلی کم شدن مثل خانم لاله طاهری . خیلی جاش خالیه. اتاقهای خوابگاه شلوغ و دو برابر شده . جایی برا مطالعه نیست . ترم قبل بی آبی همه مون رو عصبی کرد به مدت چند روز حتی برا نیازهای ضروری هم مشکل داشتیم . گوش کسی بدهکار نیست لحظه شماری میکنیم فارغ التحصیل بشیم

    پاسخ
  • 8 ناشناس 1402/3/27 12:3:58

    درباره 400 کیلو گوشت که در این دانشگاه و در اثر بی تدبیری مسئولانش فاسد شد هم مطلب بزنید

    پاسخ
  • 9 ازاد 1402/3/27 2:47:19

    چقد مطالب بچه بازی و مغرضانه ست

    پاسخ
  • 10 ناشناس 1402/3/26 21:28:10

    با سلام دانشجو دانشگاه فنی کاملاً حق خیر ببینید

    پاسخ
    • 10 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/3/28 1:23:43

      وای از این همه دو رنگی وای از این همه تبانی .... ایا از زمان ریاست خانم ا....... کی صدای اعتراض این همه دانشجو و کارمند معترض را از دست رفتار نامناسب این خانم شنید؟؟ مگه همه مسئولین استانی و حتی سازمان مرکزی تهران از رفتار نامناسب این خانم اطلاع ندارند؟؟ مگه حدود ۶ نفر از کارمندان فنی دختران از دست این خانم فرار نکردند و بار وظا یفشان بر گردن بقییه نیفتاد ایا کسی جوابگو بود؟ مگه دانش پایه که به قولا مدیر کل این مجموعه هست همه چیز را نمی بیند ؟ پس چکار کرد ؟ کسی که انگیزه ی کار اونجا ندارد پس از نظر بنده که از بیرون دارم قضایا را می بینم و یکی از ‌‌‌‌‌‌‌‌اشناهامون که اونجا کار می کند برایم گاهی تعریف می کند خودتان را خسته نکنید وقتی روابط سیاسی در بدنه ادارات رخنه کند از این بهتر نخواهد شد

سایر اخبار
برگزدیدها