یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش ارسالی مخاطبان؛


شائبه های تقسیم تبعیض آمیز آب شرب در روستای «مزدک»/آب هست اما نه برای همه

مردم روستاهای "مزدک" از توابع شهرستان بویراحمد طی  تماس تلفنی با خبرنگار اَفتونیوز از وضعیت آب شرب خود ابراز گلایه مندی کردند.

 شائبه های  تقسیم تبعیض آمیز  آب شرب در روستای «مزدک»/آب هست اما نه برای همه

اَفتونیوز| ارسالی مخاطبان: مردم روستاهای "مزدک"  از توابع شهرستان بویراحمد طی  تماس تلفنی با خبرنگار اَفتونیوز از وضعیت آب شرب خود ابراز گلایه مندی کردند.

در همین خصوص یکی از ساکنین مزدک برای اَفتونیوز نوشت،آب هست اما نه برای همه محلات، آب هست اما نه برای همه کوچه ها! در یک دهه ی اخیر سکونت در این روستا هر تابستان به همین صورت است. هر تابستان تکرار تابستان قبل، آب هست اما نه برای همه ی محلات، جوبی پر آب از وسط روستا رد می شود ولی آب برای مصرف خانگی نه!

برخی از روستاهای نزدیک و محلات دارای آب پر فشار هستند، ولی متاسفانه در برخی از محلات حتی آب برای شرب وجود ندارد. حتی در برخی از قسمت های روستاها مناطق کشاورزی و زیرکشتی وجود دارد که مشکل آب رسانی ندارند ولی برای شرب این منطقه آب مدام قطع است.

این موقع سال در اکثر مواقع بیش از دو روز آب قطع است و مردم ظرف به دست در به در به دنبال آب هستند. اکنون موقع نگارش این گزارش سومین شب قطع بودن آب این محله است. و البته اولین گزارش و یا اعتراض از این وضعیت نیست.

امسال نیز مانند سالهای قبل در جواب اعتراض و پیگیری با عصبانیت و بد دهنی مسئول آب مواجهه می شویم. این درحالی است که مناطق و محلات محل سکونت آشنایان و اقوام این مسئولان در یکی از روستاهای سه گانه مزدک اینگونه نیست و جلوی درب حیاط و کوچه را با آب شرب شست و شو میکنند و مشکل آب رسانی ندارند.

در پی حل این مشکل بارهای بار به اداره آب و فاضلاب شهرستان، استان و همچنین فرمانداری مراجعه، اعتراض و تجمع صورت گرفته است ولی این مشکل حل نشده است.

حتی در سالهای قبل گزارشهایی از این وضعیت در خبرگزاری ها در دسترس قرار گرفته است ولی چیزی عوض نشده است.

«به گفته اهالی این مشکلات بارها به اداره آب و فاضلاب شهرستان و استان و همچنین فرمانداری منعکس شده بود تا کنون حل نشده و آنها مجبور به اعتراض و تجمع در فرمانداری بویراحمد شدند تا بلکه فرجی شود.

یکی از اهالی این روستاها می گوید: روستاهای مزدک شامل هفت پاره ده هستند که شش حلقه چاه در زمینهای کشاورزی که به صورت مجانی در اختیار آب و فاضلاب قرار گرفته احداث شده ضمن آنکه یک لوله از آب کوه دنا که از روستای گنجه ای می گذرد برای مصرف آب شرب روستا وجود دارد. وی اظهار داشت: علیرغم بارندگی های مطلوب در سال گذشته ولی مشکلات آب شرب روستا حل نشده و مردم از حل مشکل توسط مسئولان آب و فاضلاب ناامید شدند.

امتیازهای کنتور آب و فاضلاب خریداری شده اما مسئولان مربوطه نسبت به حل مشکل مردم اهتمام جدی ندارند و حتی به دنبال پرونده سازی و پاپوش درست کردن برای مردم هستند، به نحوی که هر شورا یا دهیاری اعتراضی به وضعیت آب شرب دارد سریعا پاپوش درست کرده و پرونده ای در دادگاه برایش درست میکنند.

به گفته ی این شخص: مسئولان آب و فاضلاب ابتدا نبود تجهیزات آبرسانی از چاههای آب را بهانه می کردند ولی برای این موضوع هم تامین اعتبار صورت گرفت و تجهیزاتی از جمله پمپ آب برای یکی از ۵ چاه موجود خریداری شد اما مشخص نیست در کجا مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: در بالادست از لوله آب شرب این روستا که از کوه دنا می آید، در روستای گنجه ای انشعاب های غیرمجازی گرفته شده و با آن باغ و زمین کشاورزی برخی از کسانی که رانت و یا نفوذی یا از برخی نهادهای خاص هستند آبیاری می شود و علیرغم گزارش این موضوع، هیچ کار موثری برای برخورد با خاطیان انجام نشده و فقط انشعابی برای سرپوش گذاشتن به این کار غیرقانونی، خریداری شده است.......»

«....جناب آقایان دکتر... و مهندس ....، همانطور که با مامور کلانتری جهت اخذ آب بها، آن هم موقعی که دولت اعلام کرده بود فیش های آب و برق و گاز و تلفن پرداخت نشوند به در خانه مردم مراجعه میکنید در هنگام کم آبی هم وظیفه دارید با تانکر سیار هم که شده به مردم آب برسانید.

پس از پخش بخشی از فیلم مشکلات روستا در فضای مجازی متاسفانه آقای مهندس ... به جای حل مشکل تماس گرفته و تهدید به شکایت در دستگاه قضایی میکنند.

گویا مسئولیت خودشان را فراموش کرده و میخواهند بابداخلاقی صدای معترضین را در گلو خفه کنند....»

البته این تنها مشکل روستا نمی باشد. برای هر یک از این روستاها هفته ای فقط و فقط یک بار ماشین جمع آوری و دفع زباله آورده می شود و زباله ها جمع آوری می شوند. چندی است که همین تنها ماشین هم خراب است. البته با پیگیری دهیاری در هفته ی گذشته از ماشین شهرداری استفاده شده است ولی به طور کلی هفته ای یک بار برای دفع زباله این مناطق با این جمعیت و در این موقع سال کفایت نمی کند... همچنین کوچه های این روستاها جدول کشی هم ندارند و در برخی از فصول سال نمی شود از کنار برخی مناطق رد شد و عبور کرد به خاطر جمع شدن آب و لجنزار شدن منطقه.

از خبرگزاری های استانی خواهشمندیم صدای مردم این روستا باشند و این مشکلات را به گوش برخی از مسئولین دلسوز مربوطه و غیر مربوطه رسانده و به داد مردم این محلات برسند. چرا که همانگونه که در ابتدا اشاره شد اکنون سومین شبی است آب شرب برخی از این محلات قطع می باشد در حالی که روستاهای مجاور و محل سکونت اقوام ….دارای آب شرب پر فشار هستند و مردم این محله ظرف به دست به دنبال آب شرب.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 11 نظر

  • 1 تشنه لبان 1402/5/14 19:49:22

    تورا به به امام حسین یکاری کنید والا ده صبرمو تموم وابیه بچه داریم مهمون گیرمون ایا ولی آب نیست این انصاف نیست یکی بخور یکی بیبن تورا به امام حسین هد عقل نصب آب را بهم بدین خدارا خوش نمیاد

    پاسخ
  • 2 وتشتی مردیمه 1402/3/28 3:2:13

    سلام والا اگر ............... هم زنده وابو سر چهار روزه من مزدک و تشنی ایمیره .الان چند روزه آب مزک قطع البته مشکل و چند روز نیست کل تابستون سال های گذشته همینطور بیه

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/3/27 18:16:23

    باید با احدث چاه عمیق در منطقه ای دیگه این مشکل رو حل کنند

    پاسخ
  • 4 وحید محمدپور 1402/3/27 16:59:47

    درود ما از اهالی روستای مزدک خودمون اب داریم ولی متاسفانه اب را برای روستاهای هم جوار میبرن و خود مزدک اب گیرش نمیاد

    پاسخ
  • 5 سیامک اقاجانی 1402/3/27 16:39:59

    باید از مسول اب و فاضلاب سوال کرد چرا با وجود اینکه پنج حلقه چاه اب در روستای مزدک وجود دارد که اب انها به روستاهای همجوار انتقال می یابد ولی خود روستای مزدک اب ندارد ایا این نوعی تبعیض و بی عدالتی نیست

    پاسخ
  • 6 امین احمدزاده 1402/3/27 16:16:49

    درود و سپاس از شما. از شش حلقه چاهی که در خوده روستا مردم زمینشان را بصورت مجانی در اختیار شرکت آبفا قرار دادند تا حفر کنند اگر یک حلقه از این چاه را در اختیار روستای مزدک قرار بدن دیگه اصلأ مشکل کم آبی وجود ندارد ولی به علت پارتی بازی و طایفه گرایی برخی مسئولین آب این شش حلقه چاه را انتقال داده اند به روستاهای و بخش های مجاور ،اگر اعتراضی هم از طرف مردم روستای مزدک میشود مسئولین مربوطه مردم را تهدید میکنند.آخرش نمی‌دانیم شکایت پیش کی ببریم.

    پاسخ
  • 7 محمود 1402/3/27 16:8:22

    تا وقتی مردم ای منطقه بی عرضگی بکنند اوضاشون همینه.چاه کنار روستاشونه و آبشو میبرن برای یه منطقه دیگه

    پاسخ
  • 8 علی محمدی 1402/3/27 15:8:27

    با سلام، با توجه به رشد جمعیت در روستای مزدک، و مهاجرپذیر بودن روستا که جمعیت زیادی را در خود جای داده است، باید اب روستای گوشه قطع شود و از جای دیگه ای اب روستای گوشه تأمین شود تا مشکل آب روستای مزدک حل شود

    پاسخ
  • 9 تشنه لب 1402/3/27 14:57:55

    والا مزک وابیع و اهل بیت امام حسین اداره اب فاضلاب هم و یزیدو شمر یعنی ی مسلمونی نی و فریاد ای مردم ستم دیده رنج کشیه برسه مشکل بی ابی رسیه و مشکل بهداشتی هم فردی هم محیطی ای ک دستت میرسد کاری بکن....

    پاسخ
    • 9 - 1 تشنه لبان پاسخ به : تشنه لب 1402/5/14 19:51:7

      ولا امام حسین آخرش آب گیرش اومد ولی ما نمیاد

  • 10 ناشناس 1402/3/27 14:36:49

    درود بر شما دادِ دلِ مردم روستای مزدک بودید. بیشتر از ۱۰ سال مردم این روستا با مشکل بی آبی شدید روبرو هستند اما هیچ مسئولی هیچگونه اقدامی نکرده است. سوالی که فرماندار و استاندار محترم باید جوابگو باشند.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها