یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


انتصاب سیاسی مدیران یا عدم اطلاع مسولان ارشد استان با قوانین؟ / انتصاب دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قانونی بود؟!

اما نکته جالب ماجرا آن‌جاست که طبق بخشنامه ابلاغی به دستگاه های دولتی و اجرایی اسماعیلی قانونا نمی تواند عهده دار این مسولیت باشد.

انتصاب سیاسی مدیران یا عدم اطلاع مسولان ارشد استان با قوانین؟ / انتصاب دبیر  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قانونی بود؟!

اَفتونیوز|  اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که  در نشست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان دبیر جدید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان  معرفی شد و «حسین اسماعیلی» رئیس سابق دانشگاه آزاد گچساران به این سمت منصوب شد.

اما نکته جالب ماجرا آن‌جاست که طبق بخشنامه ابلاغی به دستگاه های دولتی و اجرایی اسماعیلی قانونا نمی تواند عهده دار این مسولیت باشد.

طرحی در مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شده  که قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل را اصلاح می‌کند. در این طرح اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد نیز به عنوان مشاغلی که مدیران آن نباید در تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر قرار بگیرند، اضافه شده است.

بر این اساس، تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت و یا مؤسسات عمومی است و همچنین نمایندگی‌مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی، عضویت هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکت‌های خصوصی جز‌ شرکت‌های تعاونی ادارات و مؤسسات برای کارکنان دولت ممنوع خواهد شد.

 

گفتنی است پیش از این، در تبصره ۴ ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل عنوان شده بود که «تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت و یا مؤسسات عمومی است و نمایندگی‌مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکت‌های خصوصی جز‌ شرکت‌های تعاونی ادارات و مؤسسات برای کارکنان دولت ممنوع است»، آمده بود که بر اساس طرح جدید، بعد از عبارت (مشاوره حقوقی) عبارت  (عضویت هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی) عضویت اضافه شده است.

در مقدمه توجیهی این بند آمده است، با وجود بیکاری بخش زیادی از دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی بویژه دارندگان مدرک دکتری تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بصورت دو شغله در دستگاه‌های اجرایی مشغول فعالیتند و عملا ظرفیت‌هایی را اشغال کرده اند که می‌تواند به جوانانی تعلق بگیرد که علیرغم قابلیت‌های زیادشان محروم از زمینه فعالیتند. این اصلاح در قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل می‌تواند امکان برخورد را فراهم آورد.

ا‌کنون باید از استاندار و سایر مدیران ارشد استان سوال کرد از وجود این بند قانونی مطلع بودند یا نه ؟ اگر نسبت به این موضوع واقف بودند چگونه حاضر به انجام این انتصاب شدند؟ اگر به هر دلیلی از این قانون اطلاعی نداشتند آیا با وجود محرز بودن این موضوع باز اسماعیلی در این سمت ادامه فعالیت خواهد داد؟ آیا انتصاب اسماعیلی با رویکرد های جریانی و سیاسی  صورت گرفته است؟

 

حق پاسخگویی برای مسولین و دستگاه های زیربط محفوظ است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 13 نظر

  • 1 ناشناس 1402/4/5 18:51:16

    مطلب زیر صحت ادعای افتونیوز رو اثبات می‌کنه . لطفأ با دقت و بدون تعصب مطالعه بفرمایید : در بند ۱ ماده ۵ آیین نامه طرح تعاون استانی ماموریت و انتقال اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب ۱۳۹۷ امکان ماموریت اعضای هیأت علمی این دانشگاه به سایر سازمانها، نهادها و ارگانهای دولتی با درخواست بالاترین مقام سازمان مذکور و با موافقت واحد مبدا، موافقت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مبدا و تایید نهایی ریاست دانشگاه به شرط پرداخت حقوق و مزایا توسط سازمان مقصد با رعایت مفاد بخشنامه شماره ۴۳۱۳۹؍۳۰ -۲۳؍۶؍۱۳۹۵ پیش بینی شده است و عبارت «به کارگیری کارمندان شرکتها و موسسات غیر دولتی» در ماده ۴۷ قانون مدیریت هم به قرینه عبارت مذکور در مواد ۴۴ ،۵۱ و ۵۲ این قانون منصرف از وضعیت «ماموریت» به نظر می رسد. با این حال اولاً: حسب اینکه اشاره به اعضای هیأت علمی در ماده ۸ آیین نامه با توجه به مستثنی شدن آنها طبق ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری صورت گرفته و ماده ۱۱۷ ناظر بر کارمندان دستگاه های اجرایی بوده و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب مواد ۱ تا ۴ قانون مدیریت، کارمند دستگاه های اجرایی به شمار نمی آیند. ثالثاً به موجب ماده ۱۲۱ قانون مدیریت، اختیار هیأت وزیران در تصویب آیین نامه اجرایی نحوه انتقال و ماموریت ناظر بر انتقال و ماموریت کارمندان مشمول این قانون به سایر دستگاه های اجرایی است و در این باره اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اساساً موضوع صلاحیت مقرر در ماده ۱۲۱ قانون مدیریت نیستند. لذا هرگونه انتقال و ماموریت اعضای هیأت علمی دانشگاه مذکور به دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون موضوعاً از حکم این مقرره خارج است

    پاسخ
  • 2 عدالت اداری 1402/4/5 16:57:58

    بر اساس دادنامه شماره ۴۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، اعزام به مأموریت کارکنان دولت به سازمان‌ها و مؤسسات خارج از تعریف مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی ممنوع است. با توجه به اینکه ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ماده ۵ اساسنامه اصلاحی این دانشگاه موسسه‌ای «غیرخصوصی غیردولتی» ذکر شده است و نام این دانشگاه در قانون فهرست نهاد‌های عمومی غیر دولتی قرار ندارد. ماموریت کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی به این دانشگاه بر اساس دادنامه دیوان عدالت اداری ممنوع می‌باشد که بر همین اساس، ماموریت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اعم از کارمند و هیات علمی به دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی نیز ممنوع خواهد بود.

    پاسخ
  • 3 بویراحمد واحد 1402/4/2 21:0:29

    ضمن عرض ادب در این برهه از زمان ما به این انتصاب ها عادت کرده ایم و بسیار امری عادی ست. مثلا اگر کارشناس جهاد کشاورزی را به عنوان مدیر کل بهداشت و درمان هم بزنند تعجبی ندارد، چرا که ما در استان ک.ب زندگی میکنیم.این درد را از هر طرف بنویسیم درد است.چرا شما که در راس امور قرار گرفته اید اینچنین با شعور مردم بازی میکنید، مگر خودتان اشعارتان تخصص گرایی نبوده است.وای وای و وای بر ما. باور کنید هر فنی یک تخصص میخواهد ، چرا با وجود متخصصین امور فن ، باز هم نگاه شما سیاسی و قومی قبیله یی ست.شما به تک تک ما بدهکارید، باشد خداوند از سر تقصیراتتان بگذرد. تمام

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/4/1 8:29:17

    حداقل این بنر پاره و واژگون شده جلو دفتر شورا رو درست کنین خوبیت نداره اون هم در هفته بزرگداشت مبارزه با مواد مخدر !

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/3/31 16:46:48

    با سلام خدمت نماینده انقلابی شهرستان گچساران. اولا نماینده عزیز باید هر روز سجده شکر بجا بیاورد که افراد توانمند برای نماینده مردم خذف میشوند و یک گزینه بیشتر باقی نمی ماند و جالب این است که با حداقل رای خود را نماینده مردم شهر خود میداند مشخص است که باید چنین اقداماتی صورت بگیرد. تا جایی ک من میدانم از روزی که آقای ناصر حسینی ب عنوان نماینده مردم شریف گچساران انتخاب شدن بجای کارهای ضروری برای مردم این شهر فقط فقط فقط هدفش برداشتن چند مدیر و چند فرماندار و غیره شد و الویت اول ایشان برداشتن دکتر رضایی با این همه توانمندی بود که همین که اینقدر عجله داشتن که آقای اسماعیلی را بدون هیچ گونه تجربه ای و غیر قانونی در این سمت برگزیدن که این خود گواه بر کارهای سیاسی بازی و منطقه گرایی ایشان می باشد خداوند عاقبت همه ما رو بخیر کند.

    پاسخ
  • 6 گچسارانی 1402/3/31 16:45:35

    با سلام خدمت نماینده انقلابی شهرستان گچساران. اولا نماینده عزیز باید هر روز سجده شکر بجا بیاورد که افراد توانمند برای نماینده مردم خذف میشوند و یک گزینه بیشتر باقی نمی ماند و جالب این است که با حداقل رای خود را نماینده مردم شهر خود میداند مشخص است که باید چنین اقداماتی صورت بگیرد. تا جایی ک من میدانم از روزی که آقای ناصر حسینی ب عنوان نماینده مردم شریف گچساران انتخاب شدن بجای کارهای ضروری برای مردم این شهر فقط فقط فقط هدفش برداشتن چند مدیر و چند فرماندار و غیره شد و الویت اول ایشان برداشتن دکتر رضایی با این همه توانمندی بود که همین که اینقدر عجله داشتن که آقای اسماعیلی را بدون هیچ گونه تجربه ای و غیر قانونی در این سمت برگزیدن که این خود گواه بر کارهای سیاسی بازی و منطقه گرایی ایشان می باشد خداوند عاقبت همه ما رو بخیر کند.

    پاسخ
  • 7 بسیجی 1402/3/31 14:4:57

    در روز شهادت شهید چمران ،یادی کنیم از ایشان و همه مردان بی ادعا : « می گویند تقوا از تخصص لازم تر است . آن را می پذیرم اما می گویم : آن کس که تخصص ندارد و کاری را می پذیرد ، بی تقواست ...!!! » قابل توجه همه مدیران بی تخصص و پرمدعا 🖕

    پاسخ
  • 8 قلعه آریوبرزن 1402/3/31 2:31:47

    با توانمندی مدیریتی دکتر اسماعیلی در داتشگاه و شهرداری و تسلط ایشان به مدیریت آسیبهای اجتماعی یقینا در این جایگاه خدمات ارزنده ای به استان کما فی السابق ارائه خواهند داد و انتصاب ایشان هیچ مانع قانونی نداشته و در دولت انقلابی از انقلابی ترین نیروهاست

    پاسخ
    • 8 - 1 یونس پاسخ به : قلعه آریوبرزن 1402/4/2 16:31:38

      سلام بر شما دوست احساسی. اولا نویسنده متن قانون را به صراحت توضیح داده.است در ثانی پیرامون تخصص و یا عدم آن شما را رجوع میدهیم به روز تودیع و معارفه ایشان،چرا که آن بزرگوار خود اعتراف به عدم تخصص و شناخت در این حوزه آسیب زا را داشته اند.

  • 9 ناشناس 1402/3/31 0:7:28

    شرط احراز یک پست اینه که گزینه مورد نظر یا تحصیلات مرتبط با اون پست رو داشته باشه و یا سابقه کار و تجربیات مفید در ارتباط با پست مورد نظر. آقای اسماعیلی نه تحصیلاتش ربطی به این حوزه داره و نه در همه عمرش ارتباطی با حوزه آسیب های اجتماعی داشته . از ابتدا مشخص بود این انتصاب نابجا بر اساس رانت سیاسی و منطقه گرایی مدیران ارشد صورت گرفته .الان هم اینطور که صداش در اومده این انتصاب منع قانونی هم داره ! دست مریزاد به استاندار انقلابی ....

    پاسخ
  • 10 مرادی 1402/3/30 23:54:20

    از زمان انتصابش دو بار در جلسات دیدمش هیچ حرفی برای گفتن نداشت به نظر نمیاد بتونه جای مدیر قبلی رو پر کنه.

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1402/3/30 12:1:46

    این مطلب اساسأ ایراد داره لازمه دوباره قانون ۱۴۱ اساسی رو دوباره مطالعه فرمایید که گفته شده رئیس و یا سمت های آموزشی از این قانون مستثنی هستن

    پاسخ
    • 11 - 1 نسرین افراشته پاسخ به : 1402/3/30 15:58:26

      طبق قانون تصویب شده در اسفند ماه ۱۴۰۰ هیئت وزیران ماموریت اعضای هیئت علمی و کارکنان غیر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به دستگاه های اجرایی مشمول قانون خدمات کشوری در صورت وجود جواز ماموریت در قوانین یا مقررات استخدامی مورد عمل دستگاه مبدا بلامانع است. لطفا بیشتر مطالعه فرمایید.

سایر اخبار
برگزدیدها