یادداشت
گفتگو و گزارش

پاسخی به مطلب" رسالت شریعتی های امروز" رضا چمن


«شریعتیسم» سالهاست تمام شده است

وقتی حوزه گسترده‌تر روشنفکری دینی به استیصال رسیده است نمی‌توان برای شریعتی امتدادی در نظر گرفت که بر عکس برخی‌ها وی را عضو تاثیرگذاری در انسداد اندیشه در آن سال‌ها می دانند.

«شریعتیسم» سالهاست تمام شده است

افتونیوز - یادداشت مخاطبان
چند روز پیش یادداشتی از دکتر رضا چمن با عنوان «مهمترین رسالت شریعتی‌های امروز» در سایت افتونیوز منتشر شد.

یکی از مخاطبان سایت نیز در واکنش به این یادداشت، مطلبی را برای ما ارسال کرده است که در پی می آید:

پاسخی به مطلب" رسالت شریعتی های امروز" رضا چمن 

گر چه این مطلب در ظاهر پاسخی است به مطلب "رسالت شریعتی‌های امروز" رضا چمن ولی واقعیت انتظار چندانی از چمن نیست که اساسا حوزه فعالیت ایشان جامعه شناسی و حوزه اندیشه نبوده و نیست و صرف حفظ و تکرار چند بیت شعر و یا یک عکس یادگاری بر سر مزار شریعتی نمی تواند به تولید اندیشه و نظریه منجر شود و مطلب بیشتر پاسخی است بر خیالی که هنوز با خوش خیالی سکرآور گمان می برد عصر، عصر شریعتیسم و شریعتی است.

 در بهترین حالت چنین مطالبی را باید دکلمه ای ادبی و به تعبیر خود شریعتی کویریات از سر نوستالژی و یا سمپاتی به حساب آورد.

با این وجود اما ادعاهای آمده در مطلب، ادعاهایی است که گاهی و بویژه از سوی کسانی که در همان دهه‌های پنجاه و شصت مانده اند و هر از چندگاهی اصحاب کهف گونه به بیرون می آیند و بی خبر از اتفاقات و تحولات این سالها و بدون فهم سبک زندگی نسل جدید امروزی تکرار می شود.

بسیاری از متولدین دهه شصت و نسل های قبل‌تر  به جهت فضای انقلابی از یک طرف و از طرفی ممنوعیت اعمال شده بویژه بعد از انقلاب در دو سه دهه اول میل و تمایلی را به سمت مطالعه  آثار شریعتی و یا کارو شاعر گمنام آن سال ها که آثارشان قاچاقی در دست فروشی ها به فروش می رسید  بوجود آورد. 

در یک فعل و انفعال تاریخی در حوزه ای که در هر صورت نمی توان آنرا نادیده گرفت یعنی روشنفکری دینی بعنوان بخشی از تحولات دانشگاهی و سیاسی در چند دهه گذشته در ایران و با همه ایرادات و تناقضاتش، نیز آثار شریعتی در کنار طالقانی و بازرگان آغازگر راهی بودند که بعدها به مجتهد شبستری و عبدالکریم سروش رسید و تنها اگر بخواهیم از زاویه لج‌بازی سروش‌گونه اصرار بورزیم از روشنفکری دینی تنها نامی مانده است و بسختی می‌توان ادعا کرد روشنفکری دینی هم اینک حتی نفس می‌کشد.

 پس طبیعی است وقتی حوزه گسترده‌تر روشنفکری دینی به استیصال رسیده است نمی‌توان برای شریعتی امتدادی در نظر گرفت که بر عکس برخی‌ها وی را عضو تاثیرگذاری در انسداد اندیشه در آن سال‌ها می دانند. در بهترین حالت شریعتی نامی است در تقویم ایران که علاقه مندان وی می توانند سالروز وفاتش را گرامی بدارند. 

  و اگر قرار بر تعریف رسالت باشد رسالت واقعی آن است که پایان شریعتی را اعلام کنیم. 

 شریعتی در بهترین حالت واعظ توانمندی بود که برخلاف سایر منبری‌ها اهل کت و شلوار و کراوات و در فرم و قالب انقلاب مورد استقبال قرار گرفت؛ ولی حرفی نه برای همان روزها و نه برای فردای انقلاب نداشت و تحولات بعدی این موضوع را بخوبی نشان دادند و در سال‌های گذشته شوخی‌های مجازی با نام شریعتی تنها میراثی بود که از او بجا ماند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 14 نظر

  • 1 احدی 1402/4/4 10:45:56

    خودت نوشتی "پایان شریعتی "را اعلام کنید . در حالی که برای شروعِ خودت اسمی انتخاب نکردی ....بی نام- بی نشان- اینکه نشدتحلیل ونظروبیان وکلام واخلاق- لااقل مثل شریعتی اسمی از خودت می آوردی. اینهمه اسم در متن گنجاندی- ولی نویسنده معلوم نیست کیست... یکی از مخاطبان هم شد اسم؟

    پاسخ
    • 1 - 1 رشیدی پاسخ به : احدی 1402/4/4 11:50:35

      کاملا درست است

  • 2 ناشناس 1402/4/4 8:23:43

    استاد چمن شریعتی زمان ماست و باید این نخبگان را قدر بدانیم .

    پاسخ
    • 2 - 1 آریوبرزن پاسخ به : 1402/4/4 11:54:22

      متاسفانه قدرشناس نیستیم که به این وضع افتاده ایم. البته خداوکیلی مردم فرهنگی و باوقار استانم همیشه قدرشناس اند اما خب چه کنیم که از بدروزگار زدوبندهایی باعث ناسپاسی میشود و دودش به چشم مردم استان. هرچه محرومتر، آسیب پذیرتر

  • 3 دانشجوی پزشکی شیراز 1402/4/4 8:21:59

    اتفاقا دکتر چمن با توجه به تبحر در همه علوم باید لقب بحرالعلوم را می گرفتند و اگر از دکتر شریعتی اولاتر نباشد کمتر نیست.

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/4/4 0:55:18

    این مطلب اونقدر بی ادبانه است طوری که نویسنده هم روش نشده خودشه معرفی کنه بنده خدا دکتر چمن یه پروفسور دانشگاه هست که دوست و دشمن به بزرگی و دانشمندی می شناسن این یاوه گویی هم دور از شان دکتر شریعتی بود و هم دور شان دکتر چمن مگر یه آدم حسود مریض احوالی اومده باشه اینطور دری وری بنویسه

    پاسخ
  • 5 محمودی 1402/4/3 21:45:3

    فرض که شریعتیسم تمام شده ، لااقل شریعتی آنقدر مرد بود که در آن زمان بااسم ونشان مشخص و با هویت نظرودیدگاه اش را مینوشت، تو آمدی یک تحلیل بنویسی اسم از همه بردی اما جرات نوشتن اسمت نداشتی خنده داره که بدون هویت نقدو نظر تحلیل مینویسی

    پاسخ
    • 5 - 1 سینا پاسخ به : محمودی 1402/4/4 11:55:49

      عین حق گفتی

  • 6 جهان بین 1402/4/3 21:34:35

    دکتر چمن از بسیاری از صاحب‌نظران علوم انسانی بیشتر دانش علوم انسانی و اجتماعی داره حتی همون اشعاری هم که نقل شده یک دنیا مفهوم پشتش هست ما بارها پای سخنان ایشان از زمان دانشجویی نا حالا بودیم برای من که رشته ام تاریخ هست هم استعداد و سواد دکتر چمن در این زمینه ها شگفت انگیزه. با این یادداشت سخیف نباید ارزش یک یادداشت با اون منطق بالا را کم رنگ کنیم.

    پاسخ
  • 7 مرادی 1402/4/3 18:5:46

    حیف وقت، سر خُندن ای مطلب تلفا بی و خوت بنویس، چکار بقیه داری چه نوشتنه خوت چه نوشتی؟ خداوکیلی خُندیش یه بار ؟ لااقل افتو نیوز یه دور بخُندیدش،بعد چاپ ایکردی....

    پاسخ
  • 8 عزیزی 1402/4/3 17:52:10

    حیف مطلب وزین استاد چمن که یه فرد بی نام و نشون بخواد اینجوری مطلب بی سر و ته بر علیه اون مطلب بنویسه. موندم رسانه چرا باید مطلب بی ربط و بی هویت منتشر کنه

    پاسخ
  • 9 رسول 1402/4/3 17:50:50

    چه رسانه ای .... !! یه متن بی سر و ته، بدون اسم ونشان چجوری منتشر گرده ؟

    پاسخ
  • 10 علوی 1402/4/3 17:5:53

    خدا وکیلی در این گزارش معلوم نیست خواسته چه بگوید و اصلا معلوم است که نگارنده از کتاب‌ها و آثار دکتر شریعتی ونقش و جایگاه او قبل از انقلاب هیچگونه اطلاع و درکی ندارد.

    پاسخ
  • 11 محمدی 1402/4/3 17:1:18

    انتقاد کارشناسی شده باید دارای هویت و مرتبه علمی باشد تا خواننده با درک خود موضوع را قضاوت کند نه اینکه بی نام و نشان به نقد بپردازد .

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها