یادداشت
گفتگو و گزارش

افتونیوز بررسی می‌کند:


نقش و سهم هر کدام از عوامل احتمالی «تصادف جمعه خونین یاسوج» چه میزان است؟

باید مشخص شود چرا راهداری استان و به خصوص راهداری شهرستان بویراحمد به عنوان متولی اصلی و مستقیم حریم راههای شهرستان بویراحمد نسبت به حضور مداوم فروشنده‌ها در حریم راه و جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز بی‌تفاوت بوده و وظیفه قانونی خود را نادیده گرفته است؟

نقش و سهم هر کدام از عوامل احتمالی «تصادف جمعه خونین یاسوج» چه میزان است؟

بعد از برخورد یک دستگاه تریلی باری حامل میلگرد که باعث کشته شدن 6 نفر و زخمی شدن 25 نفر از هم‌وطنان و همشهریان و خسارت به بیش از 30 خودرو در جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز شد و روز تعطیل جمعه را به کام مردم یاسوج تلخ کرد پایگاه خبری افتونیوز با بررسی ابعاد و دلایل حادثه، نسبت به این حادثه با ابهامات و سوالاتی روبه رو شده که پاسخ این سوالات، عوامل این اتفاق دردناک و سهم هر کدام را مشخص خواهد کرد.

۱- بر اساس برررسی‌های این پایگاه خبری، طبق تشخیص کمیسیون ایمنی راههای کشور بر اساس میزان تصادفات و آمار مرگ و میر و خسارات وارده نزدیک به ۸۸۶ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده که ۱۱ مورد آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است و این آمار با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن منطقه عدد ناچیزی به نظر می‌رسد. و گویا در هفته گذشته در روز دوشنبه ۲۶ خردادماه مسئول تحقیقات حادثه‌ دفتر نگهداری اعلام تجهیزات و توسعه ایمنی راههای کشور به عنوان نماینده این سازمان با دعوت راهداری استان از برخی نقاط حادثه‌خیز و برخی نقاط دیگر و مستعد خطر در استان بازدید کرده است.

۲- طبق بررسی‌ها در زمان مدیریت جدید راهداری و البته طبق بررسی‌های دقیق و حساسیت موضوع، گویا هفته گذشته با پیشنهاد راهداری استان و معاونت راهداری استان (محمد حسین‌پور) مسیر منتهی به پلیس راه یاسوج - شیراز در کنار دیگر نقاط حادثه‌خیز مورد بررسی قرار گرفته است و مسئول تحقیقات حادثه‌ دفتر نگهداری اعلام تجهیزات و توسعه ایمنی راههای کشور را متقاعد کرده‌اند که این قسمت اگر چه جز نقاط حادثه‌خیز کشور تعریف نشده اما به شدت مستعد خلق حوادث ناگوار است و در بررسی میدانی و جلسات دوشنبه ۲۶ خرداد کارشناس نقاط حادثه‌خیز کشور طی صورت‌جلساتی، یک پروژه برای اجرای دو رمپ با دو استخر شنی در سمت راست جاده تعریف کرده‌اند و مدیریت راهداری را موظف به برآورد هزینه و اجرای پروژه مذکور کرده‌اند.

۳- در روزهای آینده تلاش میکنیم با راهداری استان و به خصوص معاونت راهداری استان (محمد حسین‌پور) دیداری داشته باشیم و با وی گفتگو کنیم و به صورت ویژه این تصادف را بررسی کنیم.

طبق شنیده‌ها از منابع موثق و معتبر، معاونت راهداری استان، پیشتر بارها خطر چنین اتفاقاتی را اعلام کرده اند و در هفته گذشته به نماینده سازمان مرکزی نیز گوشزد کرده‌اند و در تصاویر مربوط به سفر کارشناس سازمان مرکزی، به عنوان نماینده راهداری استان حضور داشته‌ و پیشنهاد دهنده طرح مذکور بوده‌ بنابراین در روزهای آتی کم و کیف و اطلاعات کامل این طرح را از این مقام مسئول گرفته و در اختیار مردم قرار می دهیم و اطلاعات تکمیلی راجع به این حادثه ناگوار نیز اطلاع‌رسانی می شود.

سوال اساسی که برای این پایگاه خبری و مردم پیش می‌آید این است علیرغم وجود اتفاقات مشابه در این مسیر منتهی به پلیس راه و واژگونی چندین وسیله نقلیه در گذشته، چرا مدیران و مسئولان سابق و اسبق راهداری استان نتواستند یا نخواستند یا چنین تشخیص و خلاقیتی نداشتند برای این قسمت تمهیدات و پیش‌بینی‌هایی لازم، حداقل مانند ساخت دو و سه رمپ خروجی از مسیر اصلی برای خودروهایی که دچار نقص فنی در این مسیر می‌شوند در دستور کار قرار دهند؟ (شیب این قسمت به گفته کارشناسان تقریبا ۱۲ درصد می باشد) 

۴_ بر اساس ماده ۷ قانون ایمنی راهها، استقرار هر گونه اشیا در راه و حریم قانونی راهها و هر گونه عملیاتی که سبب اخلال در امر عبور و مرور شود ممنوع می‌باشد و راهداری باید با آن برخورد کند و در کمترین زمان اقدام به رفع خطر جهت ایمن‌سازی حریم راه کند.

حال باید مشخص شود چرا راهداری استان و به خصوص راهداری شهرستان بویراحمد به عنوان متولی اصلی و مستقیم حریم راههای شهرستان بویراحمد نسبت به حضور مداوم فروشنده‌ها در حریم راه و جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز بی‌تفاوت بوده و وظیفه قانونی خود را نادیده گرفته است؟ گویا در طول چندماه و سال اخیر نیز اخطارهایی مربوط به عدم مراقبت از حریم راه در راهداری نسبت به افرادی داده شده که سایت خبری از مفاد و مخاطب این اخطارها اطلاعات کاملی ندارد و در صورت مشخص شدن جزئیات، اطلاعات را در اختیار مردم قرار می‌دهد. 

۵_ معاینه فنی وسیله نقلیه و میزان بار وسیله و موارد مربوط به سلامت راننده تریلی باید بررسی شود و نتایج آن در اختیار مردم قرار گیرد.

ناگفته نماند در این نقطه قبلا نیز چندین تریلی به دلیل نقص فنی و ترمز بریدن توسط راننده‌ها به سمت راست جاده و زمین کشاورزی هدایت شدند و اینکه راننده تریلی که فاجعه جمعه خونین یاسوج را رقم زد آیا می‌توانست چنین اقدامی انجام دهد و چرا این کار را نکرده جای سوال است. اگرچه قانون نمیتواند در چنین موضوعی راننده را به جهت عدم هدایت تریلی به زمین کشاورزی بازخواست کند.

۶_ پلیس راه طبق قانون وظیفه اعمال جریمه، توقیف و رفع خطر با دستور دادستان و همکاری نیروی انتظامی و راهداری را دارد بنابر‌این باید بررسی شود پلیس راه استان و در یک سطح پایین‌تر پلیس راه شهرستان بویراحمد چرا در این امر کوتاهی کرده و ریاست پلیس راه استان و شهرستان بویراحمد باید پاسخگوی این قانون‌گریزی و بی تفاوتی به جهت تداوم استقرار دست‌فروشان در جلوی پلیس‌راه و حریم راه باشند.

خلاصه کلام باید نقش و سهم راننده، وسیله نقلیه به جهت قصور مربوط به وسیله نقلیه و نقش و سهم راهداری استان به ویژه راهداری شهرستان بویراحمد و پلیس راه شهرستان بویراحمد به جهت بی‌تفاوت بودن نسبت به اجرای قانون حفاظت از حریم راهها بررسی و نهادهای نظارتی و قضایی با توجه به سهم هر کدام، قاطعانه و بدون ملاحظه‌کاری برخوردهای لازم را انجام دهد و به اطلاع مردم برسانند تا بار دیگر شاهد اینگونه تصادفات فاجعه بار که خانواده های زیادی را داغدار کرد و مصدومان زیادی نیز بر جای گذاشت نباشیم.

سایت افتونیوز، حق پاسخگویی برای همه دستگاههایی که از آنها نام برده و یا به نوعی در این حادثه خونین، مسئولیتی متوجه آنها بوده را قایل بوده و توضیحات آنان را منتشر می کند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 4 نظر

  • 1 ارسلان 1402/4/3 12:52:59

    درسته هفته گذشته چنین جلساتی تشکیل گردیده و چنین پیشنهاداتی از جانب راهداری و مهندس حسین پور داده شده است

    پاسخ
  • 2 بهبود 1402/4/3 12:51:8

    درود بر مهندس حسین‌پور مرد کاردان و خوش اخلاق راه‌داری استان

    پاسخ
  • 3 مهندس عمران 1402/4/3 12:50:16

    راهداری و پلیس راه اگر وظیفه خودشون انجام میدادن ابعاد حادثه یک درصد فعلی بود

    پاسخ
  • 4 امیدرضا 1402/4/3 12:49:10

    متاسفانه نماینده مجلس ناظر بر اجرای قانونه ولی وظیفه خودش به رفتن بیمارستان و سر کشی از زخمی‌ها تقلیل داده

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها