-
سید سعادت حسینپور خطاب به تاجگردون: آینده جوانان گچساران و باشت را ارزان نفروش، چرا بدنبال رنگ کردن گنجشک و بجای قناری فروختن هستید؟
یادداشت مخاطبان -
گذری برروزهای طلایی حاکم براستادیوم نوستالوژی ازادی دهدشت ویادی از رفیقان سفرکرده
سید ابوصالح دانشفر -
کهگیلویه و بویراحمد: زخمهایی عمیقتر از یک روز تعطیلی!
سعید صفا دوست -
فریاد بیآبی در چهار شهر کهگیلویه
سید آیت شفایی -
پروژههای کلنگی!؟ چرا هیچ طرحی برای افتتاح در هفته دولت نیست؟/ به بهانه عرایض نماینده کهگیلویه در شورای اداری استان
علی صاحبی -
۱۹ مرداد؛ روزی برای دلسپردگان واژهها
علی سینا رخشنده مند -
روز خبرنگار و شعری از هوش مصنوعی
علی ضامنی پور -
جامعه ای که خبرنگارانش را حفاظت نکند، محکوم به نابینایی است
شهرام مومن نسب -
برای آنان که صدای دیگراناند
مریم پارسا -
مدیر شایسته کیست؟
محمود منطقیان
افتونیوز بررسی میکند:
نقش و سهم هر کدام از عوامل احتمالی «تصادف جمعه خونین یاسوج» چه میزان است؟
باید مشخص شود چرا راهداری استان و به خصوص راهداری شهرستان بویراحمد به عنوان متولی اصلی و مستقیم حریم راههای شهرستان بویراحمد نسبت به حضور مداوم فروشندهها در حریم راه و جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز بیتفاوت بوده و وظیفه قانونی خود را نادیده گرفته است؟

بعد از برخورد یک دستگاه تریلی باری حامل میلگرد که باعث کشته شدن 6 نفر و زخمی شدن 25 نفر از هموطنان و همشهریان و خسارت به بیش از 30 خودرو در جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز شد و روز تعطیل جمعه را به کام مردم یاسوج تلخ کرد پایگاه خبری افتونیوز با بررسی ابعاد و دلایل حادثه، نسبت به این حادثه با ابهامات و سوالاتی روبه رو شده که پاسخ این سوالات، عوامل این اتفاق دردناک و سهم هر کدام را مشخص خواهد کرد.
۱- بر اساس برررسیهای این پایگاه خبری، طبق تشخیص کمیسیون ایمنی راههای کشور بر اساس میزان تصادفات و آمار مرگ و میر و خسارات وارده نزدیک به ۸۸۶ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده که ۱۱ مورد آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است و این آمار با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن منطقه عدد ناچیزی به نظر میرسد. و گویا در هفته گذشته در روز دوشنبه ۲۶ خردادماه مسئول تحقیقات حادثه دفتر نگهداری اعلام تجهیزات و توسعه ایمنی راههای کشور به عنوان نماینده این سازمان با دعوت راهداری استان از برخی نقاط حادثهخیز و برخی نقاط دیگر و مستعد خطر در استان بازدید کرده است.
۲- طبق بررسیها در زمان مدیریت جدید راهداری و البته طبق بررسیهای دقیق و حساسیت موضوع، گویا هفته گذشته با پیشنهاد راهداری استان و معاونت راهداری استان (محمد حسینپور) مسیر منتهی به پلیس راه یاسوج - شیراز در کنار دیگر نقاط حادثهخیز مورد بررسی قرار گرفته است و مسئول تحقیقات حادثه دفتر نگهداری اعلام تجهیزات و توسعه ایمنی راههای کشور را متقاعد کردهاند که این قسمت اگر چه جز نقاط حادثهخیز کشور تعریف نشده اما به شدت مستعد خلق حوادث ناگوار است و در بررسی میدانی و جلسات دوشنبه ۲۶ خرداد کارشناس نقاط حادثهخیز کشور طی صورتجلساتی، یک پروژه برای اجرای دو رمپ با دو استخر شنی در سمت راست جاده تعریف کردهاند و مدیریت راهداری را موظف به برآورد هزینه و اجرای پروژه مذکور کردهاند.

۳- در روزهای آینده تلاش میکنیم با راهداری استان و به خصوص معاونت راهداری استان (محمد حسینپور) دیداری داشته باشیم و با وی گفتگو کنیم و به صورت ویژه این تصادف را بررسی کنیم.
طبق شنیدهها از منابع موثق و معتبر، معاونت راهداری استان، پیشتر بارها خطر چنین اتفاقاتی را اعلام کرده اند و در هفته گذشته به نماینده سازمان مرکزی نیز گوشزد کردهاند و در تصاویر مربوط به سفر کارشناس سازمان مرکزی، به عنوان نماینده راهداری استان حضور داشته و پیشنهاد دهنده طرح مذکور بوده بنابراین در روزهای آتی کم و کیف و اطلاعات کامل این طرح را از این مقام مسئول گرفته و در اختیار مردم قرار می دهیم و اطلاعات تکمیلی راجع به این حادثه ناگوار نیز اطلاعرسانی می شود.
سوال اساسی که برای این پایگاه خبری و مردم پیش میآید این است علیرغم وجود اتفاقات مشابه در این مسیر منتهی به پلیس راه و واژگونی چندین وسیله نقلیه در گذشته، چرا مدیران و مسئولان سابق و اسبق راهداری استان نتواستند یا نخواستند یا چنین تشخیص و خلاقیتی نداشتند برای این قسمت تمهیدات و پیشبینیهایی لازم، حداقل مانند ساخت دو و سه رمپ خروجی از مسیر اصلی برای خودروهایی که دچار نقص فنی در این مسیر میشوند در دستور کار قرار دهند؟ (شیب این قسمت به گفته کارشناسان تقریبا ۱۲ درصد می باشد)
۴_ بر اساس ماده ۷ قانون ایمنی راهها، استقرار هر گونه اشیا در راه و حریم قانونی راهها و هر گونه عملیاتی که سبب اخلال در امر عبور و مرور شود ممنوع میباشد و راهداری باید با آن برخورد کند و در کمترین زمان اقدام به رفع خطر جهت ایمنسازی حریم راه کند.
حال باید مشخص شود چرا راهداری استان و به خصوص راهداری شهرستان بویراحمد به عنوان متولی اصلی و مستقیم حریم راههای شهرستان بویراحمد نسبت به حضور مداوم فروشندهها در حریم راه و جلوی پلیس راه یاسوج - شیراز بیتفاوت بوده و وظیفه قانونی خود را نادیده گرفته است؟ گویا در طول چندماه و سال اخیر نیز اخطارهایی مربوط به عدم مراقبت از حریم راه در راهداری نسبت به افرادی داده شده که سایت خبری از مفاد و مخاطب این اخطارها اطلاعات کاملی ندارد و در صورت مشخص شدن جزئیات، اطلاعات را در اختیار مردم قرار میدهد.

۵_ معاینه فنی وسیله نقلیه و میزان بار وسیله و موارد مربوط به سلامت راننده تریلی باید بررسی شود و نتایج آن در اختیار مردم قرار گیرد.
ناگفته نماند در این نقطه قبلا نیز چندین تریلی به دلیل نقص فنی و ترمز بریدن توسط رانندهها به سمت راست جاده و زمین کشاورزی هدایت شدند و اینکه راننده تریلی که فاجعه جمعه خونین یاسوج را رقم زد آیا میتوانست چنین اقدامی انجام دهد و چرا این کار را نکرده جای سوال است. اگرچه قانون نمیتواند در چنین موضوعی راننده را به جهت عدم هدایت تریلی به زمین کشاورزی بازخواست کند.
۶_ پلیس راه طبق قانون وظیفه اعمال جریمه، توقیف و رفع خطر با دستور دادستان و همکاری نیروی انتظامی و راهداری را دارد بنابراین باید بررسی شود پلیس راه استان و در یک سطح پایینتر پلیس راه شهرستان بویراحمد چرا در این امر کوتاهی کرده و ریاست پلیس راه استان و شهرستان بویراحمد باید پاسخگوی این قانونگریزی و بی تفاوتی به جهت تداوم استقرار دستفروشان در جلوی پلیسراه و حریم راه باشند.
خلاصه کلام باید نقش و سهم راننده، وسیله نقلیه به جهت قصور مربوط به وسیله نقلیه و نقش و سهم راهداری استان به ویژه راهداری شهرستان بویراحمد و پلیس راه شهرستان بویراحمد به جهت بیتفاوت بودن نسبت به اجرای قانون حفاظت از حریم راهها بررسی و نهادهای نظارتی و قضایی با توجه به سهم هر کدام، قاطعانه و بدون ملاحظهکاری برخوردهای لازم را انجام دهد و به اطلاع مردم برسانند تا بار دیگر شاهد اینگونه تصادفات فاجعه بار که خانواده های زیادی را داغدار کرد و مصدومان زیادی نیز بر جای گذاشت نباشیم.
سایت افتونیوز، حق پاسخگویی برای همه دستگاههایی که از آنها نام برده و یا به نوعی در این حادثه خونین، مسئولیتی متوجه آنها بوده را قایل بوده و توضیحات آنان را منتشر می کند.

نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 متلاشی شدن باند حفاری غیرمجاز در یاسوج/ یک تبعه بیگانه دستگیر شد
- 2 بلکو محلهای فراموشدشده در سایه بیتوجهی مدیران شهری؛ روایتی تلخ از زندگی در حاشیه توسعه/+تصاویر
- 3 وعدههای نافرجام؛ ۱۷ سال انتظار بیپایان برای افتتاح تالار فرهنگ و هنر یاسوج
- 4 آتشسوزی منزل مسکونی در دهدشت؛ فاجعهای که ماینرهای غیرمجاز رقم زدند
- 5 افتتاح و کلنگزنی ۷۴ پروژه آب و فاضلاب در کهگیلویه و بویراحمد
- 6 مشکل توزیع کود یارانهای در کهگیلویه و بویراحمد مرتفع شد
- 7 کاهش ۱۸ درصدی سرقت در کهگیلویه
- 8 شهرک صنعتی خورشیدی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح می شود
-
رئیس شبکه دامپزشکی کهگیلویه منصوب شد/ جزییات
-
ابهامات برگزاری مزایده نمایشگاه پاییزه اتاق اصناف یاسوج/ دفتر نماینده بویراحمد شفافسازی کند
-
حمایت قاطع جبهه اصلاحات کهگیلویه و بویراحمد از مواضع جبهه اصلاحات ایران/ مخالفان بیانیه بیشترین هزینه را بر مردم و کشور تحمیل کردهاند/ تعامل سازنده با جهان بر اساس منافع ملی راه برون از مشکلات است
-
افتتاح و کلنگزنی ۵۱ پروژه بزرگ راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان
-
۱۹۰ پروژه نهضت مدرسهسازی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست
-
پایان فرار متهم خونین در یاسوج با عملیات ضربتی پلیس
-
بهرامی در نشست با خبرنگاران: در یک سال اخیر سه پروژه کلان در بویراحمد فعال شد/ دو بیمارستان تخصصی یاسوج تأمین اعتبار شد/ از عملکرد برخی مدیران راضی نیسیتم/ نگاه قومی و قبیلهای و منطقه ای را قبول ندارم
-
تحریف واقعیت با هدف تخریب جریان ندای وحدت/ مدیرانکل بویراحمد در دوره «روشنفکر» + اسامی
-
فرماندار لنده در نشست با خبرنگاران: عاملین تعطیلی جاده لنده - تشان باید پاسخگو باشند/ پیشرفت ۹۵درصدی فاز دوم بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده/ کمبود زمین برای نهضت ملی مسکن در لنده
-
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری: دریافت فیزیکی کپی شناسنامه و کارت ملی از ارباب رجوع تخلف است/ جعل مدارک تحصیلی دانشگاه یاسوج
نظرات ارسالی 4 نظر
درسته هفته گذشته چنین جلساتی تشکیل گردیده و چنین پیشنهاداتی از جانب راهداری و مهندس حسین پور داده شده است
پاسخدرود بر مهندس حسینپور مرد کاردان و خوش اخلاق راهداری استان
پاسخراهداری و پلیس راه اگر وظیفه خودشون انجام میدادن ابعاد حادثه یک درصد فعلی بود
پاسخمتاسفانه نماینده مجلس ناظر بر اجرای قانونه ولی وظیفه خودش به رفتن بیمارستان و سر کشی از زخمیها تقلیل داده
پاسخ