یادداشت
گفتگو و گزارش

مرگ صنعتگری با کلاه نمدی/ حاج خسرو باقری کارآفرین مطرح استان در گذشت/+ جزئیات

حاج خسرو باقری که مردم او را به نام کارآفرین کلاه نمدی کهگیلویه و بویراحمد میشناسند در سال ۱۳۲۵ در روستای نجف آباد یاسوج چشم به جهان گشوده ، او امروز در سوم تیرماه ۱۴۰۲ و در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فرو بست.

مرگ صنعتگری با کلاه نمدی/ حاج خسرو باقری کارآفرین مطرح استان در گذشت/+ جزئیات

اَفتونیوز| حاج خسرو باقری که مردم او را به نام کارآفرین کلاه نمدی کهگیلویه و بویراحمد میشناسند در سال ۱۳۲۵ در روستای نجف آباد یاسوج چشم به جهان گشوده ، او امروز در سوم تیرماه ۱۴۰۲ و در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فرو بست.

زنده یاد باقری فعالیت خود را در سال ۶۳ با بهره برداری از یک کارخانه سنگ شکن در بویراحمد آغاز نمود.

او سپس  کلنگ کارخانه آرد یاسوج را در سال ۷۵ با همراهی مهندس نعمت زاده وزیر وقت صنعت بر زمین زد.

این کارخانه امروز علاوه بر تولید عمده نیاز استان در زمینه آرد، با توسعه در بخش محصولات مرتبط با آرد و نان، برند کوبودنا را با تولید دهها محصول بر پایه آرد و نان ایجاد و به چند استان کشور و حاشیه خلیج فارس محصول صادر می کند.

باقری چند سال بعد مجتمع تولیدی بین المللی دنا صنعت را با زمینه کاری تولید لوله های پلی اتیلن و کامپوزیت احداث کرد.

مجتمع تولیدی بین المللی دنا صنعت با سرمایه گذاری ارزی بیش از ۵۵ میلیون یورو و ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت ارزشمند و درخشان بانک ملی ایران با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا و با ظرفیت سالانه ۸۵ هزار تن توسط  پدر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد، تولیدات این کارخانه عظیم صنعتی در بخش های آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی و نیروگاهی و دریایی و … مصرف و کاربرد داشت.

 

جالب آنکه این مجتمع علاوه بر آنکه نخستین تولید کننده کشوری در این محصولات ارزشمند بود، در خاورمیانه هم کم نظیر بود. ربه دلیل کیفیت بالای تولیداتش عمده محصولات این کارخانه به خارج از کشور صادر می شد.

این کارخانه در نهایت به دلیل عدم انجام تعهدات مالی توسط برخی دستگاه ها در استان و کشور رو به تعطیلی رفت.

حاج خسرو باقری در سالهای ۸۷ ، ۸۹ و ۹۲ بعنوان کارآفرین برتر کشوری و  در سالهای ۸۷ ، ۸۹ ، ۹۰ ، ۹۱ و ۹۲ ، بعنوان کارآفرین برتر استانی معرفی شد .

مجتمع فولاد بویراحمد و مجتمع ورزشی تفریحی اقامتی آزادی باقری نیز نام این کارآفرین را بر سر در خود دارد.

قطعاً خوب و بد با هر انسانی عجین است و هیچکس معصوم نیست اما در حوزه صنعت بخش خصوصی، بخش عظیمی از آنچه در مرکز استان هست به نام این مرد سند خورده است.

او در معرفی خود می گفت:

در سال ۱۳۲۵ در روستای نجف آباد یاسوج در خانواده مذهبی بدنیا آمدم .با توجه به اینکه در روستای ما مدرسه وجود نداشت مجبور بودم برای کسب تحصیل به روستای اطراف محل زندگیمان بروم .بعداز اتمام تحصیلاتم تا ششم ابتدایی قدیم ، در سال ۱۳۴۴ در کارخانه قند یاسوج مشغول بکار شدم و بعد از آن در سال ۱۳۵۱ به پیمانکاری پرداختم.

بهمن بیگی به او گفته بود اگرچه برای معلمی ساخته نشدی اما در اقتصاد و صنعت می توانی چهره باشی…

توکل آزادی مدیر مجتمع هتل المپیک باقری یاسوج نیز در این باره با تسلیت این ضایعه به مردم کهگیلویه و بویراحمد گفت:

حاج خسرو باقری از مردهای نیک استان بود، هرآنچه به عنوان یک غیر بومی در این استان از صنعت می‌بینیم نام این مرد در آن است.

نامگذاری پدر صنعت بخش خصوصی استان قطعاً برازنده این شخصیت است.

در کنار تلاش های اقتصادی بدون شک خصیصه  بخشندگی هم گره خورده با روحیه عشایری و جسور او بود.

خب ایشان میتوانست با کارهای پیمانکاری مثل خیلی از متمولین زندگی شخصی پر از رفاه داشته باشد اما ترجیخش ایجاد صنایعی بود که نتیجه آن کمک به اشتغال تعدادی از جوانان همین منطقه بود که قطعاً باقیات صالحانی برای آن عزیز است. 

تاریخچه زندگی حاج خسرو برای جوانان این درس بزرگ را دارد که میتوان با جسارت، تلاش و اصرار بر خواسته ها به آنها رسید و نه تنها خود فرد بهره‌مند شد که دست دیگرانی را هم گرفت و رشد داد.

 

اینجانب این مصیبت را به مردم استان و بیت داغدار ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان علو درجات الهی را برای مرحوم باقری مسئلت دارم.

روحش شاد و یادش گرامی باد…

پی نوشت از مستند حاج خسرو باقری:

تشخیص اینکه حاج خسرو انسان خوشبختی نیز هست یا نه از عهده ما خارج است، ولی در اینکه چوپان زاده ای با عزم و همت و با دست خالی تبدیل به بزرگترین کارآفرین منطقه شده امری است که همگان بر آن صحه میگذارند…



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها