یادداشت
گفتگو و گزارش

مدیرکل بنیاد شهید کهگیلویه و بویراحمد:


برگزاری یادواره شهدای «پد خندق» در گلزار شهدای یاسوج

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: یادواره شهدای پد خندق در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جامعه ایثارگری، مسئولین و اقشار مختلف مردم در گلزار شهدای یاسوج برگزار شد.

برگزاری یادواره شهدای «پد خندق» در گلزار شهدای یاسوج

اَفتونیوز| رضا پارسیان نژاد مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد در گفتگو با «حیات» با بیان اینکه عملیات «پد خندق» از حماسه‌های ماندگار حضور فرزندان این استان در دوران دفاع مقدس است، گفت: حماسه پد خندق برگ زرینی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است که چهارم تیرماه سال ۶۷ در جزیره مجنون رخ داد. رزمندگان در این عملیات غرورآفرین حضور گسترده و نقش محوری داشتند به طوری که یکصد و نوزده نفر از رزمندگان دلیر این استان شهید، ۷۸ نفر از آنها اسیر و ده ها نفر از این عزیزان جانباز شدند.

پارسیان نژاد افزود: در این عملیات ساعت‌ها فرزندان این استان در شرایط سخت جنگی در محور جنوب و جزایر مجنون مقابل رژیم بعث عراق تا آخرین فشنگ و نفس مقاومت کردند. سالروز این واقعه تاریخی فرصتی برای یادآوری این دلاور مردی هاست. 

وی اضافه کرد: یادواره شهدای پد خندق در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جامعه ایثارگری، مسئولین و اقشار مختلف مردم در گلزار شهدای یاسوج برگزار می‌شود. امیدوارم بتوانیم با برگزاری چنین یادواره‌هایی روایت دقیق از ایثار، از خودگذشتگی و حماسه‌ دلیرانه فرزندان این مرز و بوم را به نسل های بعد منتقل کنیم.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان با بیان اینکه روز گذشته نشست هم اندیشی مشاور وزیر در امور ایثاگران با فرهنگیان ایثارگر کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، بیان کرد: به مدت سه روز در ۲۲،۲۳،۲۴ خرداد ماه سفر مشاورین وزرا و دستگاه های اجرایی با حضور دکتر رحیمی نصب و تیم کاری ایشان، با میزبانی استان کهگیلویه و بویر احمد به منظور ارزیابی، پیگیری و رصد موضوعات جامعه ایثارگری در دستگاه‌های اداری استان برگزار می‌شود.

پارسیان نژاد در پایان افزود: برگزاری میزخدمت در ادارات کل استان، رصد نمایندگان، ایثارگران و وزرا در شهرستان‌ها طی این سه روز صورت می‌گیرد و انشاالله در روز ۲۴ خرداد ماه جمع بندی و برگزاری جلسه شورای ترویج به ریاست استاندار و دبیری بنیاد شهید انجام می‌شود. 

گفتنی است، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۳ هزار رزمنده، ۱۳ هزار نفر جانباز، یک هزار و ۸۰۰ نفر شهید و ۳۱۰ نفر آزاده در طول هشت سال دفاع مقدس نقش فعالی داشتند که حماسه پد خندق تاریخی ترین حضور آنها در جبهه ها بوده است.

۵۶ نفر شهدای کهگیلویه و بویراحمد زیر ۱۵ سال سن داشتند که از نظر شرعی حتی به سن تکلیف هم نرسیده بودند،از میان شهدای استان ۳۰۰ نفر سرباز، ۲۷۰ نفر پاسدار و یک هزار و ۲۳۰ شهید نیز بسیجی بودند.

بیش از ۹۹ درصد شهدای کهگیلویه و بویراحمد در خط مقدم جبهه شهید شدند که ۶۰۰ نفر آنان دانش آموز و ۷۸ نفر دانشجو بودند.

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ بیش از ۴۱۱ هزار نفر جمعیت داشت که اعزام ۳۳ هزار نفر نشان می دهد بیش از هشت درصد مردم به جبهه ها اعزام شدند.

یادواره شهدای حماسه پد خندق در یاسوج برگزار شد

 

یادواره شهدای حماسه پد خندق در گلزار شهدای یاسوج با حضور استاندار کهگیلویه وبویراحمد و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یادواره شهدای حماسه «پد خندق» که در گلزار شهدای شهر یاسوج برگزار شد، با تأکید بر ضرورت آشنایی جوانان با فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار داشت: حماسه «پد خندق» مصداقی از حادثه بی‌نظیر عاشورا بود که رزمندگان ما جانانه در مقابل دشمن مقاومت کردند.

سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه در پد خندق، دشمن با همه امکاناتش هجوم آورد و وظیفه رزمندگان ما حفظ جزیره مجنون بود، افزود: اگر این منطقه سقوط می‌کرد اهواز به خطر می‌افتاد اما جوانان استان ما در این شرایط سخت و ایامی که رشادت و جوانمردی ارزش داشت، آنجا ماندند و حماسه‌ای عاشورایی خلق کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه حماسه پد خندق مصداقی از حادثه عظیم کربلا بود، گفت: در کربلا محور اصلی، کار برای خدا بود و در چنین روزی در پد خندق نیز جوانان ما کاری خدایی کردند و جانانه در مقابل دشمن ایستادند.

وی بیان کرد: حماسه پد خندق نقطه اوج دلاور مردی های رزمندگان این استان در هشت سال دفاع مقدس بود که خاطرات هر کدام از آنها خود کتابی گویا از فداکاری و ایثار آنان است.

دکتر احمدزاده خاطرنشان کرد: رزم پد خندق، جلوه ای از عاشورای حسینی دارد که در آن اسارت، شهادت و از خودگذشتگی ها یک به یک تکرار شدند.

استاندار ادامه داد: پد خندق حماس ای، که مملو از جانفشانی ها و خاطرات تلخ و شیرینی پیروزی حق علیه باطل است و حماسه پدخندق برگ زرینی در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد ماندگار خواهد ماند.

 

احمدزاده بیان داشت: در حادثه پد خندق گاهی دشمن ۵۰۰ هزار گلوله به صورت بی‌امان و سنگین شلیک می‌کرد و توپخانه‌های دشمن به صورت مداوم سنگرهای ما را هدف می‌گرفت.

به گفته استانداری، اگر رزمندگان ما در مقابل دشمن تسلیم می‌شدند دشمن از جزایر مجنون عبور می‌کرد و اهواز در خطر قرار می گرفت اما مقاومت فرزندان این استان از پیش‌روی دشمن جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه کار شهدای ما در روز حماسه پد خندق از جنس عاشورا و کار ارزشمندی بود، ابراز داشت: در این روز ۱۲۴ نفر از رزمندگان اسلام شهید شدند که از این تعداد ۸۷ نفر از استان کهگیلویه و بویراحمد بودند و ۷۸ نفر از رزمندگان ما نیز به اسارت دشمن بعثی درآمدند که امروز به آنها افتخار می‌کنیم.

احمدراده در بخش دیگری ار سخنان خود ادامه داد: چهارم تیر ۱۳۶۷ روزی بود که نیروهای ما ایستادند و از انقلاب اسلامی و خون بهای شهدا دفاع کردند این روز باید به عنوان روز استان کهگیلویه و بویراحمد نامگذاری شود و آن را برای نسل های آینده به عنوان سند افتخارمان بیان کنیم.

استاندار کهگیلویع و بویراحمد تصریح کرد: به زودی و در نیمه دوم تیر ماه جاری میزبان هئیت دولت خواهیم بود، استان دارد آماده می شود و تعدادی از نهاد ریاست جمهوری هم اکنون در استان هستند و در حال آماده‌سازی مقدمات سفر هستیم.

وی گفت: دولت مردمی سیزدهم، دولتی باورمحور و براساس ارزش های دینی است و در راس آن رئیس جمهور قرار دارد که چهره ای انقلابی است و وزیران ما کسانی هستند که به انقلاب دل بسته و وابسته‌اند.

احمدزاده تصریح کرد: جا دارد همه مردم به ویژه ایثارگرران پای کار بیایند، مردم استان ما به مهمان نوازی شهرت دارند و از همه می طلبم هر کاری برای میزبانی لازم است در استان انجام شود و هر کسی هم ایده ای دارد که می تواند به پیشرفت استان کمک کند از این ایده ها استقبال می کنیم.

استاندار این استان افزود: بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور پروژه کلنگ زنی داریم و برخی پروژه ها از جمله پتروشیمی گچساران و سدچم شیر به بهره برداری می رسند.

به گفته دکتر احمدزاده، در این سفر افزون بر ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه برای ایجاد تغییر و تحول و زیرساخت ها که استان مارا از محرومیت خارج کند به دولت ارائه می شود.

به گفته استاندار تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان طرح سرمایه گذاری برای کلنگ زنی در استان داریم که یک مورد آن حدود چهار و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

 

 

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها