یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت ویژه اَفتونیوز؛


سلبیریتی های اینستاگرامی کهگیلویه و بویراحمد؛ کاسبی با اشک و آه مردم!

چند سالی است که برخی افراد برای کهگیلویه و بویراحمد نقش ناجی اینستاگرامی را ایفا می کنند. دوربین به دست از کوی برزن و روستا به روستا و محله به محله در حرکت اند تا سوژه محرومی را تور کرده و دوربین را روبه رو گرفته تا از فقر، نداری و مشکلات خود بگوید.

سلبیریتی های اینستاگرامی کهگیلویه و بویراحمد؛ کاسبی با اشک و آه مردم!

اَفتونیوز| صیاد خردمند : چند سالی است که برخی افراد برای کهگیلویه و بویراحمد نقش ناجی اینستاگرامی را ایفا می کنند.

دوربین به دست از کوی برزن و روستا به روستا و محله به محله در حرکت اند تا سوژه محرومی را تور کرده و دوربین را روبه روی او گرفته تا از فقر، نداری و مشکلات خود بگوید.

این قضیه حتی به حالت رقابت هم درآمده است. این افراد حتی اگر سوژه محرومی هم وجود نداشته باشند این سوژه را خواهند ساخت، چرا که هویت آنها به این ماجرا گره خورده است.

قبل از اینکه با نگاهی آسیب شناسانه به این مهم بپردازیم مبرهن است که فعالیت خیریه و کمک رسانی اصول و آداب خود را دارد.

یکی از اصول محرز فعالیت های خیریه نهفتگی و پنهانی بودن کمک رسانی به افراد و خانواده ها بوده تا عزت نفس فرد مورد کمک واقع شده، حفظ شود.

اما متاسفانه شاهدیم افرادی به طرز ناشیانه از  خانواده محروم روستای فیلم می‌گیرند و شماره حساب و آیدی پیج اینستاگرامی خود را زیر صفحه درج می کنند! در این موارد، به نظر می‌رسد، بیشتر از اینکه هدف و ماهیت کار مدنظر باشد خود  فرد فیلم فیلم بردار و منتشر کنند  کلیپ مدنظر است.

پر واضح است، هر حرفه ای تخصص و چهارچوب مشخص خود را دارد، اینکه صرفا به نام مردم سعی در معرفی خود داشته باشیم و حرمت ها و حریم های افراد را حفظ نکنیم کاسبی است نه مطالبه گری، کاسبی که بهای اش برای آن سلبیریتی معرفی و جمع آوری  فالور بیشتر است و برای دیگری حس شرمساری همیشگی!

این افراد، به نام خیریه و جمع آوری کمک، نازل ترین و دم دستی ترین  محتواها را در  صفحات اینستاگرامی خود درج می کنند، مگر نمی توان جوری کنار مردم بود که نیاز به عکس و فیلم تمام قد نباشد، آبروی مومن از خانه ی خدا بالاتر است چگونه است که پیشوایان دین سعی داشتند پنهان به مردم کمک کنند که عزت نفس کسی آسیب نبیند اما امروزه کلیپی تمام قد از جبر روزگار در زندگی مردم به نمایش می گذاریم و تقاضای کمک داریم، پس عزت نفس و آبروی افراد چه می شود؟

به راستی دنبال کمک به دیگران هستیم یا نمایشی خود و در نهایت  نشان دادن چهره ای نابه جا و نادرست از استان ؟

این کلیپ های منتشر شده در سطح کشور چه چهره ی زشتی از استان به نمایش می گذارند و چه آبروهایی را خدشه دار می کنند؟

مطالبه گری های اینستاگرامی این روزها هم روند بدتری از خیریه های اینستاگرامی به خود گرفته که نمایش کلیپ هایی از وضعیت بد استان که بیشتر جنبه ی تخریب دارد را سرلوحه خود قرار می دهند و گویی بیشتر قصد معرفی از فرد کلیپ گیرنده وجود دارد نه اصل هدف  کما اینکه نقد و مطالبه گری حق تمام افراد جامعه علی الخصوص اصحاب رسانه است اما حریم ها و حرمت ها، آبروی افراد باید محفوظ بماند.

 امروزه در جامعه اي زندگی می کنیم که فرهنگ تصویري، رشد یافته است و تصویر جایگاهی محوری در ساحت های مختلف روز مره پیدا کرده است، درج فیلم ها و تصاویر  از افرادی که با پیامد های آن آگاه نیستند یا سواد رسانه ای آنرا ندارند و شایدم به تاثیرات لحظه ای و آنی آن توجه دارند می‌تواند اثرات زیان باری برای فرد مذکور داشته باشد، متاسفانه ابتذال این سلبیریتی های مجازی تا جایی پیش رفته که ابایی از فیلم گرفتن از کودکان و قشر های شرافتمندی مانند کارگران، زنان گوجه چین و…. ندارند! 

البته باید گفت، برخی از این مسائل را باید به اشاعه یافتن  فرهنگ سلبریتی در جامعه ارتباط داد، این  فرهنگ  به همه ساحت های جامعه حتی استان محروم کهگیلویه و بویراحمد رسوخ کرده است، فرد یا افرادی که برای نمایش خود و ابراز هویت نیازمند  نشان دادن چهره زشت و دردناک فقر هستند تا از قِبل آن برای خود اسم و رسمی دست پا کنند و به بهای اشک و آه مردم کاسبی کنند، این رسانه در مطالب آینده با جزئیات بیشتر به این موضوع ورود خواهد کرد. 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 مهراب الهی جانباز شیمیایی 1402/4/6 14:37:54

    اگه یه نفر هم قصدش خیر باشه شما نم ذارین وقتی مسیولین استانی و نماینده استان نمیتونن کاری کنند چه باید کرد

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها