یادداشت
گفتگو و گزارش

رتبه دانشگاه یاسوج؛ عریان ۲؛ کرمی صفر

در حالی که دانشگاه یاسوج در دوره روئسای قبلی در رنکینگ های جهاتی رتبه دوم را کسب کرده بود در تازه ترین رنکینگ جهانی دانشگاه حتی در بین ۴۶ دانشگاه کشور نیست.

رتبه دانشگاه یاسوج؛ عریان ۲؛ کرمی صفر

اَفتونیوز| در حالی که دانشگاه یاسوج در دوره رؤسای قبلی در رنکینگ های جهاتی رتبه دوم را کسب کرده بود در تازه ترین رنکینگ جهانی دانشگاه حتی در بین ۴۶ دانشگاه کشور نیست.

احتمالا با خواندن این خبر مسولان دانشگاه سعی در بی اهمیت خواندن این رنکینگ دارند، در صورتی که بررسی های اَفتونیوز نشان می‌دهد نظام رتبه بندی لایدن از معتبر ترین رنکینگ های سنجش دانشگاه معتبر دنیاست، این در حالی است در این رتبه بندی  در کنار دانشگاه های معتبر دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه تربیت مدرس و… دانشگاه درجه پایین تر نیز حضور دارند اما از نام دانشگاه یاسوج در لیست خبری نیست.

 بی شک اگر نام دانشگاه در این لیست قرار داشت اکنون شاهد شانتاژ خبری حول این موضوع بودیم، چناچه در دوره های مختلف این اتفاق به کرات رخ داده است. 

 فارس نوشت؛ نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی خود را منتشر کرد. در رتبه‌بندی سال جاری این نظام، تعداد ۴۶ دانشگاه از ایران در جمع ۱۴۰۱ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. این در حالی است که در سال قبل ۴۴ دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور داشته‌اند.

 

 نظام رتبه‌بندی لایدن بر خلاف سایر نظام های رتبه بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود، رتبه ای واحد محاسبه نمی‌کند بلکه دانشگاه‌ها بر اساس معیارها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه بندی قرار می‌گیرند.

از این رو یکی از ویژگی‌های رتبه‌بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه‌بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر تمام شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای تمام دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

در سال ۲۰۲۳ در قالب چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند. این ارزیابی‌ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال های ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۱ از پایگاه اطلاعاتی Web of Science استفاده کرده است.

 رتبه دانشگاه‌های کشور در رتبه بندی لایدن ۲۰۲۳ (معیار مرجعیت علمی Scientific Impact)

حق پاسخگویی برای  دانشگاه یاسوج محفوظ است و این رسانه آمادگی انتشار جوابیه مسولان  این دانشگاه را دارد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها