یادداشت
گفتگو و گزارش

ناگفته‌های جدایی «پادوک» از کهگیلویه در گفت‌وگوی اَفتونیوز با یک حقوق دان و وکیل دادگستری

اخیرا شنیده شده کوروش پورک پور حقوق دان و وکیل ساکن شهر دهدشت نیت دارد برای دادخواهی تغییر خط مرزی بصورت داوطلبانه فعالیت حقوقی خود را آغاز کند، بدین منظور اَفتونیوز گفت و گوی کوتاهی را با او صورت داده است که بخشی از آن در ادامه آورده می شود.

ناگفته‌های جدایی «پادوک» از کهگیلویه در گفت‌وگوی اَفتونیوز با یک حقوق دان و  وکیل دادگستری

اَفتونیوز| سال ۱۴۰۰  شایعاتی در خصوص  تغییر خط  مرزی بین کهگیلویه و گچساران شنیده شد اما دیری نپایید که این شایعه اندک اندک رنگ واقعیت گرفت تا اینکه  ماجرا به مشاجره لفظی میان فرماندار  و نماینده اسبق کهگیلویه کشیده شد.

اکنون بعد از گذشت مدت مدیدی همچنان ریشه ها و عوامل تغییر خط مرزی ما بین کهگیلویه و گچساران برای مردم و افکار عمومی مبهم است.

تاکنون هر بحثی حول این موضوع صورت گرفته بیشتر تکیه بر دعواها و کری های خوانی های سیاسی هواداران شخصیت های انتخاباتی در کهگیلویه بوده است و هیچ صحبتی از طرف مقابل یعنی مسولان شهرستان گچساران مطرح نشده است.

اخیرا شنیده شده کوروش پورک پور حقوق دان و وکیل ساکن شهر دهدشت نیت دارد برای دادخواهی تغییر خط مرزی بصورت داوطلبانه فعالیت حقوقی خود را آغاز کند، بدین منظور اَفتونیوز گفت و گوی کوتاهی را با او صورت داده  است که بخشی از آن در ادامه آورده می شود.

پورک پور در ابتدا اظهار داشت:  مطابق اسناد و مدارک معتبر از گذشته یعنی قبل از انقلاب درسال ۵۷ تاکنون خط القعر رودخانه خیرآباد مرز معین شده میان این دو شهرستان بوده است اسناد موجود در ادارات مختلف گواه این موضوع می‌باشد مضاف بر اینکه به لحاظ عرفی و محلی همواره دراین نقطه معین شده مرز بوده است.

این حقوق دان مکاتبه ای در خصوص فراز و نشیب های تغییرات خطر مرزی مابین کهگیلویه و گچساران تشریح کرد،  لازم هست بصورت  مختصر توضیحاتی درخصوص سکنه و حقوق مردم کهگیلویه در این منطقه و منشا اختلافات و تحولات حقوقی مربوط به اختلافات ارائه نمایم.

او ادامه داد،  یکی از طوایف کهگیلویه که جمعیت زیادی را شامل می شود از گذشته تاکنون در این اراضی سکنی گزیده وبپ به  شغل دامداری مشغول به فعالیت اند و زندگی عشایری و کوچ رو دارند،  مردم این طایفه به دلیل ساختار عرفی خود نیمی از سال به طور کامل و در نیمی دیگر از سال پراکنده و مقطعی در جغرافیای متعلق به نیاکان خود رفت وآمد، سکونت و  نهایت حقوقی دارند که مطابق قوانین مدنی و فقه جعفری شاید یکی از دلایلی که حقوق این افراد تضییع شده همین ساختار عشایری بودن است، درحالیکه این صفت یک مزیت نسبی است که اهل فن  و علم به ویژه در حوزه اقتصاد عشایر و نقش عشایر در محافظت از جنگل و مرتع  میدانند چیست و چه منافع مادی و معنوی برای مردم منطقه و کشور و نسل های بعد به همراه دارد اما درحال حاضر عشایری بودن نوعی مصیبت برای این مردم زجر کشیده و محروم،سخت کوش والبته فداکار بوده است چرا که همواره با دامداری و مرتع داری امرار معاش حلال می کنند.

پورک می افزاید:  یکی از مدارک مهم و تاریخی موکلین اینجانب سنگ قبرهای به جامانده از گذشته گان خود  در پادوک و مناطق اطراف است که نشان از ریشه و قدمت حضور این مردم در این جغرافیا می‌باشد. وی در ادامه اضافه کرد، حقانیت انتساب این خاک به کهگیلویه  و اسناد مربوط به عوارض و حقوق این افراد با سازمان جنگلبانی وقت در قبل از انقلاب و در بعد از انقلاب صدور پروانه های مرتع داری وچرای دام برای مردم این طایفه در هزاران هکتار اراضی ملی ثبت شده به نام کهگیلویه بزرگ  و سایر اسناد و مدارک که خود مثنوی معنوی می‌باشد و در مجال دیگری  به آن پرداخته می شود.

خوب به مرور از دهه ها قبل اختلافات خرد و پراکنده مابین مردم این طایفه که نمایندگان  کهگیلویه در آن محل می‌باشند  و تعدادی اندک از اهالی روستای مرزی گچساران که از یک طایفه هستند شروع شد اما بنا به شرایط اجتماعی  خاص در دهه شصت مدیریت شده و قصه از زمانی اوج گرفت که سد کوثر ایجاد و احداث شد و آب و سرمایه و مادیات مطرح گردید. اینجاست که دیگر  باید  نگاه سنتی معطوف به دو طایفه را کنار گذاشت، البته لازمه این نگاه داشتن آگاهی در حوزه حقوق اقتصادی، حقوق آب، حقوق محیط زیست، منابع طبیعی و جامعه شناسی سیاسی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد، درادامه دسترسی آسان اهالی روستای تابعه گچساران از طریق پل پادوک جهت حضور در اراضی ملی و جنگلی کهگیلویه  و نهایت سرمایهٔ بی حد و وصف یعنی هزاران هکتار منابع ملی ممتاز و بی همتا و منطقه بی‌همتای خائیز به لحاظ زیست محیطی و خاک و اراضی مجاور با سد کوثر و نهایت بحث های مربوط به سرمایه گذاری های حقیقی حقوقی در این جغرافیا   اختلافات و طمع و حواشی را  افزایش داد.

وی ادامه داد، پرونده های زیادی مطرح گردید  که تا به امروز که خود  در حوزه حقوق،  مالکیت، اقتصاد و سرمایه گذاری نیاز به یک جلسه بحث و گفتگو دارد.

این حقوق دان در این خصوص اشاره کرد،   لازم است  ذکر نمایم به لحاظ ساختاری ما با تعدد قوانین  در کشور مواجه هستیم   به ویژه قوانین قدیمی که متناسب با زمان و مکان نیستند که یک معظل  در سیستم حقوقی ما می‌باشد، حالا بحث ما مربوط به قانون تقسیمات کشوری است و گریزی  به نامه اشاره شده در سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

پورک پور افزود، به عنوان یک وکیل دادگستری باید گفت  که اینجانب و موکلین خود که شاکی و مطالبه گر هستند نسبت به حقوق مسلم خود  همه به اتفاق مطیع قانون هستیم  و بحث اینجا  عدم رعایت قانون ومقررات است  ما معتقدیم اقدامات انجام گرفته در این  نامه از مسیر قانونی و فرایند پیش بینی شده در قانون به لحاظ شکلی و ماهوی گذر نکرده  درقانون تقسیمات کشوری مواردی ذکر شده اما بیشتر امور با تدوین آیین نامه های مربوطه حل و فصل می شود حالا در این خصوص از طریق وزارت کشورشرایطی ومقرراتی پیش بینی شده  در زمان وجود ابهامات مرزی  میان دو شهرستان از یک استان  و در مکاتبه ای به تمام  استان ها  واستانداران ابلاغ شده که شواهد حاکی این است که  مطابق  فرایند ابلاغی  اقدامات مربوطه در این نامه توسط افرادی که دنبال کننده و مسئول این امور بوده انجام نگرفته است،  ضمن اینکه باید اسناد، مدارک،تاریخ، هویت، منابع ملی و محیط زیست نیز  و شرایط دیگری که فرصت اشاره به آن ها وجود ندارد مد نظر بوده باشد  که متاسفانه هیچ توجهی  نشده  که در جای خود در  پرونده ای که در محاکم قضایی مطرح شده  به آن پرداخته میشود

وی در خصوص نظر مقامات مسول در این خصوص گفت،  انصافا در این مدتی که به این موضوع ورود داشته و مفصل و دقیق مطالعه داشته ام تاکنون فعل  و مستندی  از سوی مقامات کهگیلویه در هر دوره ای تا به امروز ندیده ام،  حداقل من متوجه نشدم و همه به اتفاق با حساسیت  از حقوق مردم دفاع می کنم، البته باید گفت  عدم آگاهی حقوقی برخی افراد  در این میان  وجود داشته و دارد  که اینجا ایراد وارد هست باید از وجود کانون وکلای دادگستری و اساتید و جامعه حقوقی استفاده می شد چرا که موضوع حقوقی است و نیازمند دانش حقوقی است.

این حقوق دان کهگیلویه ای در ادامه اضافه کرد،  پرونده ای که در محاکم قضایی توسط موکلین  مطرح شده  و در حال  پیگیری است‌، ضمن اینکه از تمامی ظرفیت های قانونی (کیفری، حقوقی، اداری و انتظامی) استفاده می شود اما باید تکرار کنم احترام به قانون و نظم عمومی باید سرلوحه رفتار مدنی ما باشد  و اینکه مردم از مسیر قانون  ومشروع مطالبات خود را دنبال نمایند و قطع یقین نتیجه بخش است و صحبتی با مقامات محترم  شهرستان کهگیلویه و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی  که با همدلی و آگاهی از حقوق به حق  عشایر کهگیلویه  در پادوک دفاع نمایند،  مضاف بر اینکه  در جریان باشند که بیش از هزاران هکتار منابع ملی ممتاز  و با ارزش، با این اقدامات در معرض تخریب و تغییر کاربری قرار میگیرد و تنوع گونه های جانوری، جنگلی و گیاهی خائیز با این تغییرات درخطر نابودی است که مفصل درجای خودش به آن می‌پردازم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 15 نظر

  • 1 ناشناس 1402/5/28 11:22:43

    جناب اقای پورک پور اگه کسی تنوع جانوری گیاهی خائیزرو به خطر بیندازه همین عشایر هستند.کل وبزکوهی وطیور وتنوع گیاهی خائیرتوسط همین عشایر نابودشده خائیز منطقه حفاظت شده است.درضمن زمین های پادوک داری سند مدرک قانونی هست.اگه زمین مرتعی هم باشه متعلق به کشاورز هست مگه کشاورز گاو گوسفند نداره پس حق کشاورزانه که ازمراتع کنارزمیناشون استفاده کنن نه کس دیگه

    پاسخ
  • 2 گچساران 1402/4/13 22:10:1

    دوستان عزیزی که قضاوت نابجا میفرمائند باید بگویم که حرف باد هواست و باید احساسی و از روی تعصب بیجا حرف نزنیم مخصوصاا زمانی که از قضایا اطلاعی ندارید... البته قطعا خیلی خوب از واقعیت خبر دارید اما بخاطر همان احساس و تعصب بی جا چشمتون رو بر واقعیت و حق بستید... اولا که قبرستان متعلق به خود روستای پادوکه و شواهد هم کاملا موجوده دوم اینکه آیا برای گفته هاتون سندومدرک یا هر چیزی که ثابت کنه حق با دهدشته موجود دارید؟ ادعای پوچ و بیجا و البته کور کورانه و به ناحق نکنید لطفا، روستای پادوک برای ذره ذره گفته هایش سند و مدرک کاملا قانونی دارد و مثل طرف مقابل نیست که هیچ سند و مدرکی ندارند و مدام با سوء استفاده از رسانه ها و آقایان مسئولی که دنیا و آخرت رو از یاد بردند باعث پخش اکاذیب شده اند... اگه مدرکی موجود دارید چرا ارائه نمیدید؟ چرا کارتان را فقط با اعمال زور و تشنج و و آقایان سیاسیون پیش میبرید؟ این چند سال فقط با زورگویی مسئولین دهدشت و آقایان سیاسیون حق مردم پادوک را پایمال کردید... پادوک از روی هوا حرف نمیزنه و برای احقاق حقش با استفاده از قانون و مدارک و اسنادی که از اجداد آنها به ارث رسیده عمل میکنه. مسئولین شهرستان دهدشت و عده ای به ظاهر عشایر برای گفته هایشان حتی یک برگ سند و مدرک هم ندارند و فقط متوسل به زور و زدو بندهای مسئولین بالادست هستند

    پاسخ
    • 2 - 1 گچساران پاسخ به : گچساران 1402/4/14 22:51:13

      اصلا اینطور که میگی نیست و نسق زراعی ما تماما متعلق به همین زمین هاست . شواهد ومدارک کاملا موجوده و البته گویا ... ولی خب متاسفانه بعضی از آقایان خدا نشناس مسئول و بالا دست چشمشون رو بخاطر پست و مقام بر روی حقایق بسته و بفکر مال دنیا و صندلی که ماندگار نبوده و به هیچکس وفانکرده ... مدارک ما موجوده و حتی رای دادگاه و کارشناسان متعدد و البته عکس های هوایی که در آن همه چیز کاملا مشهوده ، پروانه چرای عشایر اصلا متعلق به این منطقه نیست ولی بخاطر زد و بند های آقایان و البته رابطه بازی آوردنشون اینجا اسکان دادن... شمایی که ادعا دارید ، لطف بفرمائید و یه سر به گوگل و عکس های هوایی بزنید اونوقت متوجه میشید چند سال که به عقب تر برگردی اصلا عشایری در این اراضی وجود نداشته و تو همون عکسها همین زمین هایی که میگید مال پادوک نیستن وجب به وجب کشت میشدن اگه کمی انصاف و منطق داشته باشید عکس های هوایی گویای تمام حقایق و البته ظلم آشکار هست.. و اینکه تمام بزرگان روستاهای شهرستان دهدشت بنفع پادوک شهادت دادند

    • 2 - 2 عباس موسوی پاسخ به : گچساران 1402/4/14 9:37:33

      شما اضافه بر نسق زراعی پلاک پادوک در آن طرف رودخانه زمین در تصرف دارید اظهارات آقای پورکپور به جاست

  • 3 گچساران 1402/4/13 21:51:45

    سلام و عرض ادب دوست عزیز توضیحاتی که بهش اشاره کردید کاملا کذب میباشد و اصلا واقعیت نداره و هر چیزی که بهتون گفتن کاملا کذبه ،مرز گچساران در اصل تا سال ۱۳۷۶ ارتفاعات خائیز بوده که مسئولین دهدشت بدون اطلاع مردم روستای پادوک و با زد و بند مسئولین بصورت پنهانی باعث تغییر مرز بصورت غیر قانونی شدند، زمین های پادوک که دارای نسق قانونی و حکم دادگاه و تایید وزارت کشور تا قبل از این تغییر مرز غیر قانونی بصورت مداوم و بدون هیچ مشکلی توسط مردم پادوک کشت میشدن که مستندات هم کاملا موجوده... اما متاسفانه از سال ۱۳۷۶ که بصورت غیر قانونی مرز از ارتفاعات خائیز به رودخانه خیراباد تغییر پیدا کرد زمین های کشاورزی در محدوده ی دهدشت و خود روستای پادوک در محدوده گچساران قرار گرفت و این دلیلی شد که اهالی روستای پادوک زمین های اجدادی و دارای نسق قانونی خود را بخاطر شیطنت های عده ای سود جو و منفعت طلب و البته زدوبند های مسولین دهدشت چندین سال از دست بدهند و حالا که مجدد با پیگیری های صورت گرفته حق خود را گرفته ظاهرا به مزاج عده ای خوش نیامده

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/4/13 21:41:35

    این مرزسال۶۰ باباندبازی و زدو بند به کهگیلویه واگذارشد.حالا مرز برگشته سر جای اصلیش.این کجاش غیرقانونیه؟بعدعشایربایدکوچ کنند چرا کوچ نمیکنند؟زمینهای پادوک همه دارای سندرسمی هستند.چرادولت کاری نمیکنه.۳۰سال زمینهای پادوک را نذاشتن بکارن هم دولت هم عشایر.به چه دلیل.زمینهایی که سنددارن چرا بایدبدون اجازه داخلشون ساخت و ساز کنن.

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/4/13 18:38:32

    ظاهرا جناب پورک پور اطلاعاتی ناقص از جغرافیای منطقه دارند که اونم به واسطه نشست و برخواست با عشایر مذکور می باشد بهتره یه سر به دفاتر اسناد قدیمی بزنید ببینید چطور مسئولین ادارات کهگلویه این چند سال حق رو ناحق کردن و همچنان هم ایشان دنبال ناحق کردن حق هست

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1402/4/12 22:28:20

    این مسئله باید از طریق ریش سفیدان روستاهای اطراف تحقیق بشه.پورک پور از کجا این حرفا رو دراورده.الان از افراد پادوک که ساکن گچساران هستن .در یاسوج به خاک سپرده شدن پس باید زمین اونجا داشته باشن

    پاسخ
    • 6 - 1 علی پاسخ به : 1402/4/13 21:48:47

      وقتی مردم پادوک همه سند دارند.چرا بایدریش سفیدان درستش کنند؟حق مردم پادوکه .۳۰ ساله حقشون رو خوردن و کسی جوابگو نیست.حالا مرز برگشته زمان قدیم.

  • 7 ناشناس 1402/4/12 16:12:48

    امیدوارم این حقوقدان بدنبال حق وحقوق.مردم باشد .اسناد موجود درمان ادارات همچنین اسناد ثبتی موجود درایاره ثبت اسناد ویروس انتظامی وهمه ی ادارات خلاف گفته های این حقوقدانرارثابت میکند ..واقعیت این است که دراور دهه ی شصت .پروانه های جعلی توسط افراد سودجو به عشایر داده شده ..وانگهی زمینهایی کشاورزی مردم پادوک سند معتبر دارد.نقشه ی های قبل وبد انقلاب تا به الان در اداره امور اراضی موجود هست به همراه سند...پروانه چرا فصلی وبرای تعلیق سه ماه درسار میباشد ...امیدوارم این حقوقدان دنبال حق باشد نه به دنبال اختلاف افکنی

    پاسخ
  • 8 آریا 1402/4/12 14:59:23

    بحث ادعای اهالی روستای پادوک و ادعای داشتن زمین زراعتی در منطقه عشایرنشین سمت شمال رودخانه خیرآباد به زمانی برمیگردد که اهالی روستا ابتدا موفق به گرفتن رأی چند هکتاری ،(زیر ده هکتار،) زراعت در محدوده مرتع عشایر شدند و به دنبال اعتراض روستا به میزان رأی زراعی. با نظریه کارشناس رسمی دادگستری که جای سؤال دارد میزان زراعت ۱۴۹ هکتار در نظریه کارشناسی به دادگاه اعلام شد و دادگاه هم به استناد نظریه کارشناس،رأی ۱۴۹ هکتاری زراعی برای کشاورزان روستای پادوک صادر کرد و از آن موقع تا حالا به طرق مختلف و به واسطه نفوذ .....، هر روز فشار بر عشایر وارد می شود طوری که حتی استانداری و وزارت کشور هم به حمایت از کشاورزان مرز طبیعی و چندین ساله دو شهرستان را تغییر داده مثل تغییر مرز کهگیلویه و بهبهان در منطقه خائیز و تنگ تکاب تا مخزن سد مارون را از کهگیلویه جدا و به بهبهان الحاق کنند. اگر مسئول دلسوز و مقتدر و خداشناسی پیگیر موضوع باشد با بررسی روند صدور حکم برای اهالی روستای پادوک و بررسی عکسهای هوایی سال ۴۸ منطقه همه چیز روشن خواهد شد که چه پستهایی در کار بوده که این اختلاف را پایه گذاری کرده و معلوم نیست چه عواقبی در انتظار مردم منطقه باشد.

    پاسخ
  • 9 رضا رضایی 1402/4/12 14:0:47

    درود،براستادپورکپور، عزیزمرد.دلسوزوآشنابه قانون مدنی.بدرستی که مردم حوزه رودخانه خیرآباد.علاوه بروابستگی نسبی دیرینه قبیله ای بامردم کهگیلویه.وارتباط اجتماعی سیاسی و دسترسی ومراوده ودادستدهای دیگرهیچ مناسبتی ندارد.که این مناطق جزحوزه گچساران باشند.وبهترین راه این است.که درصورت توافق وآرای عمومی.مردم آن حوزه این مناطق به کهگیلویه(دهدشت )بپیوندد.

    پاسخ
  • 10 آگاه از تقسیمات 1402/4/12 11:39:32

    این چه حقوقدانی است که سوابق 30 سال قبل را هم نمی داند؟؟؟؟؟؟ مرز شهرستان گچساران و بهبهان و شهرستان گچساران و کهگیلویه از اواخر دهه 60 از ارتفاعات کوه خائیز به رودخانه خیرآباد تغییر کرد یه کم مطالعه بفرمایید

    پاسخ
    • 10 - 1 ناشناس پاسخ به : آگاه از تقسیمات 1402/4/14 23:16:34

      اگه به چند سال قبل برگردید متوجه میشد چه سالی بخشی از اراضی روستای پادوک، روستاههای قلعه مدرسه و گهر از گچساران جدا و به کهگلویه و بهبهان ملحق شدند

    • 10 - 2 عباس قدوسی پاسخ به : آگاه از تقسیمات 1402/4/14 9:48:25

      جناب دانشمند خط قعر رودخانه بین دو شهرستان همیشه مرز بوده مهندسسسسسسسسسسسسسسسسسسس

سایر اخبار
برگزدیدها