یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز؛


انتخابات و ابتذال هواداری؛ از روشنفکر تا موحد

لمپن _ هواداران فکر می‌کنند تنها یک گوشی هوشمند، بسته اینترنت، دو چشم و چند انگشت کافی است تا نام خبرنگار بر خود نهند و در فضای مجازی استان شروع به فعالیت کنند.

انتخابات و ابتذال هواداری؛ از روشنفکر تا موحد

اَفتونیوز|با این‌که هشت ماه بیشتر تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده، اما از چهار ماه پیش و به‌ویژه در ایام نوروز، تحرکات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد شروع شده است.  

در حوزه‌های سه‌گانه انتخاباتی استان، حوزه گچساران و باشت کمی متفاوت با کهگیلویه بزرگ و بویراحمد، دنا و مارگون است. در حوزه انتخاباتی گچساران و باشت به دلیل جنس رفتارهای سیاسی سید ناصر حسینی، کمتر شاهد شکل‌گیری فرهنگ هواداری و مشتقات آن هستیم. بنابراین بی‌اخلاقی‌های متأثر از این فرهنگ کمتر در این حوزه دیده می‌شود. اما در کهگیلویه بزرگ و بویراحمد، دنا و مارگون در چهار سال گذشته فرهنگ هواداری به شدت رشد داشته است.  

با پیروزی مهدی روشنفکر و سید محمد موحد در انتخابات اسفندماه ۱۳۹۸، گروهی حول این دو شکل گرفت که می‌توان از آنها با عنوان هوادار یاد کرد. هوادارانی که گاهی نقش چماق و گاهی نقش امنیه را بازی می‌کنند و البته برخی اوقات نیز رفتارهای مدنی از آنها دیده می‌شود.  

از این گروه‌ها می‌توان به عنوان لمپن‌هوادار نام برد. از روزی که روشنفکر به عنوان نماینده بویراحمد، دنا و مارگون برگزیده شد، عده‌ای که خود را سینه‌چاک روشنفکر جا می‌دادند بدون تجربه‌ای از قبل، وارد میدان سیاست استان شدند که قواعد بازی را نیز  آنچنان فرانگرفته بودند.  

برخی از این‌ها افرادی هستند که به عنوان تیم رسانه‌ای روشنفکر شناخته می‌شوند. البته منظور ما معدود افراد شناسنامه‌دار نیستند. روی سخن ما با آنهایی است که نه تجربه‌ای در کار رسانه‌ای دارند و نه حتی الفبای ارتباطات را آموخته‌اند.  

این افراد فکر می‌کنند تنها یک گوشی هوشمند، بسته اینترنت، دو چشم و چند انگشت کافی است تا نام خبرنگار بر خود نهند و در فضای مجازی استان شروع به فعالیت کنند.

این شیوه رفتاری در بین برخی از هواداران لمپن سید محمد موحد نیز دیده می‌شود و تنها منحصر به حوزه انتخابیه بویراحمد نیست.  

یک روز پس از پیروزی روشنفکر آن‌هایی که حول او شکل گرفته و در فضای مجازی کار می‌کردند، پروژه دشمن‌سازی را کلید زدند. البته واضح است که این پروژه، از پیش طراحی نشده بود و در جریان کار متوجه شدند چنین رفتاری انجام دهند.  

لمپن‌هواداران، منتقدین نماینده را به عنوان دشمن بازنمایی می‌کنند و آن‌گونه نشان می‌دهند که دشمن‌های بسیاری در کمین هستند که نماینده را زمین بزنند.  

در حالی که در کهگیلویه بزرگ، این هواداران، منتقدین را با ارعاب‌های امنیتی تهدید می‌کنند، در بویراحمد، پروژه دشمن‌سازی را پیش می‌برند. برخی از هواداران موحد، منتقدین را به بستن سایت‌هایشان تهدید می‌کنند و مدام از این گلایه دارند که چرا نهادهای امنیتی با منتقدین نماینده برخورد نمی‌کنند!

اما علاوه بر این، لمپن‌هوادار مجازی نیز وجود دارند که در سایت‌ها و پایگاه‌های خبری فعالیت می‌کنند که برخی از آنها مجوز کار نیز ندارند.

علاوه بر فعالیت سلبی، لمپن‌هوادارن فعالیت ایجابی نیز دارند. مثلا برخی از آن‌ها مدام لیست مدیرانی را که به موحد نزدیک هستند در فضای مجازی منتشر و از آن به عنوان یک افتخار یاد می‌کنند. همین چندی پیش یکی از مسئولین فرمانداری‌های کهگیلویه بزرگ با رنگ بنفش در صفحه شخص خود در فضای مجازی، واژه «عزت» را که به موحد منتسب می‌دانند استوری کرده بود.  

در بویراحمد نیز برای هر انتصاب مدیر دون‌پایه‌ای، لمپن‌هواداران مژده می‌دهند؛ گویی شق‌القمری رخ داده است.

از سوی دیگر در این دو حوزه انتخابیه، به هر نحوی از عملکرد مدیران نزدیک به موحد و روشنفکر دفاع می‌شود. خیلی از رسانه‌ای‌ها دیگر جرئت نقد ادارات و سازمان‌های نزدیک به این نمایندگان را ندارند، چرا که هر لحظه ممکن است از طرف این هوادارن مورد تهدید و ارعاب قرار گیرند.

نکته جالب این است که پیوستن به فرهنگ لمپن‌هواداری علاوه بر نام، نان نیز برای برخی داشته است. بسیار دیده شده از همین طریق، افرادی به ادارات و سازمان‌ها معرفی شده و جذب شده و یا در انتظار جذب هستند. البته برخی نیز از همین طریق پست گرفته‌اند.

فرهنگ لمپن‌هواداری از یک طرف وابسته به جمع کوچکی از مردم و از طرف دیگر نشئت‌گرفته از عملکرد خود نمایندگان است. چرا که اگر روشنفکر و موحد به این رفتارها روی خوش نشان نمی‌دانند، امکان نداشت شاهد رشد اینچنینی لمپن‌هواداری باشیم. در واقع شاید این دو نقشی در شکل‌گیری این فرهنگ نداشته باشند، اما حتماً در ادامه و رشد آن نقش داشته‌اند.  

شاید چون موحد و روشنفکر خود محدودیت‌هایی برای بیان برخی مطالب را دارند، بدشان نمی‌آید حرفشان از زبان هوادارانشان گفته شود.  

لمپن‌هواداری چنانچه با رفتارهای عشیره‌ای و قومی ترکیب شود، آینده‌ای همراه با نزاع‌های سیاسی خشن را برای استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه خواهد داشت؛ نزاع‌هایی که ممکن است شکل شدیدتر آن را در انتخابات پیش رو شاهد باشیم.

مسعود آرام 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 ایلم تامرادی 1402/4/15 0:0:14

    ینی ی مترسکی جای روشنفکر تو مجلس بود بهتر بود. تو حوزه اموزش پرورش بود هنوز نمیتونه دوکلام با تلفظ صحیح حرف بزنه

    پاسخ
  • 2 رستمی 1402/4/13 10:43:2

    زنده باد روشنفکر زنده باد هواداران ندای وحدت

    پاسخ
  • 3 شهروند 1402/4/12 23:12:32

    رحمت بر شیری که خوردی واقعا مفید و مختصر شرح کامل دادی

    پاسخ
  • 4 لوداب 1402/4/12 19:2:7

    آرزوی سلامتی تندرستی برا حاج مهدی روشنفکر نماینده محبوب و دوست داشتنی شهرستانهای بویراحمد دنا ومارگون✌️

    پاسخ
  • 5 پاتاوه سرنوشت ساز 1402/4/12 19:1:1

    زنده باد حاج مهدی روشنفکر

    پاسخ
  • 6 ضرغام پور بویراحمدی 1402/4/12 19:0:17

    سلام عرض ادب سیاست افتونیوز بجز تخریب و بازی کردن با آبروی دیگران چیزی تا الان به خرد مخاطب نداده قبلا بهتر تیتر میزدین ولی مدتی هستش جو استان رو شما سایتها متشنج کردین اصلا این کار درست نیست درخصوص نماینده ها چهل سال تا بوده همین بوده پس فک نکنم هیچ کدومش از روشنفکر در این مدت زمان کم بیشتر کار کرده باشن بنده بر حسب وجدان میگم ایشان بهترین عملکرد رو در مدت زمان خیلی کم داشتن حتی با این همه کارشکنی سیاسیون استان مطمعن باشین هرکسی که کارش خوب انجام میده دشمن هم زیاد داره

    پاسخ
    • 6 - 1 بویراحمد پاسخ به : ضرغام پور بویراحمدی 1402/4/13 15:36:28

      شما اسم دیگران را ندزد نمیخواد از افتو انتقاد کنی. کاملا تابلو هست که شما ضرغامپور نیستی و برای اعتبار خریدن از دیگران مایه میذاری. با ... خودت دوماد بشو

  • 7 دشت روم 1402/4/12 18:56:13

    زنده باد سردار ندای وحدت حاج مهدی روشنفکر

    پاسخ
    • 7 - 1 سردار تنها پاسخ به : دشت روم 1402/4/14 1:51:24

      دقیقا کجای دشتروم لطفا وقتی میخوای مطلبی در هر زمینه ای درج کنی سعی کن از طرف خودت باشه الان شما داری بنام دشتروم اظهار نظر میکنی دشترومی که آوازه دلیری سخاوت و سیاست مردان آن از استان فراتر ودر سطح یک کشور هست

  • 8 عدالت 1402/4/12 18:55:11

    اتفاقا باهوش ترین زیرکترین سیاست مدارترین رسانه روشنفکر بود که باعث پیروزی ایشان شد الان هم در هر گروهی تشریف ببرید خواهید دید چه یاران با وفایی داردبنظرم‌ منطق گفتار هر دو تیم رسانه ای که این سایت همیشه برعلیه آنها خبر میزند بهتر از رفتار همین افتونیوز هستش این کینه ها بخاطر عملکرد خوب این دو هستش

    پاسخ
  • 9 م 1402/4/12 18:36:17

    ..... شاخ ودم ندارد روی یزید را سفید کردید بااین مطالب سخیف

    پاسخ
    • 9 - 1 طاها پاسخ به : م 1402/4/13 4:21:4

      شما که‌ خودرا اهل رسانه میدانی و وظیفه ات فرهنگ سازی رو به رشد ميان افکار عمومی هستفکر می‌کنید که بااين اختلاف انگيزي و منفی بافی موجبات عداوت را ميان مردم احیا می‌کنید کدوم جنجال طی این چندسال ایجاد شد کدوم ارعاب شکل گرفت اینچنین قلم‌ میزنی خودتون عامل بی نظمی ميان افکار عمومی هستيد

سایر اخبار
برگزدیدها