یادداشت
گفتگو و گزارش

مشکلات جوان کهگیلویه و بویراحمد؛ نبود شغل، بحران بیکاری و خواب مسئولین

استان ما بیشترین کارمند را نسبت به جمعیت در کشور دارد، در حالی که تمام فشار مردم به سیاسیون به جهت اشتغال در بدنه دولت می باشد و این موضوع عملا محقق شده است اما توسعه و اشتغالزایی در استان هایی که از این حیث اول هستند، آخر است.

مشکلات جوان کهگیلویه و بویراحمد؛ نبود شغل، بحران بیکاری و خواب مسئولین

اَفتونیوز| استان ما بیشترین کارمند را نسبت به جمعیت در کشور دارد، در حالی که تمام فشار مردم به سیاسیون به جهت اشتغال در بدنه دولت می باشد و این موضوع عملا محقق شده است اما توسعه و اشتغالزایی در استان هایی که از این حیث اول هستند، آخر است. 

این موضوع بیش از هرچیز نشان از ضعف مفرط فرهنگی استان در بحث مطالبه گری است، در حالی که تعداد بسیاری از نسل دو دهه ی شصت و هفتاد استان ما به دلیل نبود زیرساخت و اشتغال پایدار در سطح استان سوختند و طبق آمارها استان ما یکی از بیشترین میزان اعتیاد، خودکشی و انواع فساد و افت های اجتماعی را دارد. جوان امروز بیش از هر چیز برای ادامه حیات خود نیازمند شغل می باشد، دولتمردان و نمایندگان ادوار و کنونی مجلس، بیشترین انرژی خود را در عزل و نصب ها و انجام امورات روتین که در واقع آن را متضمن بقای سیاسی خود می‌دانند گذاشته  و از بحث جذب سرمایه گذار جهت اشتغال های مولد و پایدار، گویی در خواب خرگوشی فرو رفته اند. مهیا نبودن زیرساخت برای سرمایه گذار، اندک سرمایه گذاران موجود را نادم ازین کار نموده اند و با وضعیت و جو موجود کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری در استان می‌شود.

از منظر دیگر اگر به ادارات مختلف استان سر بزنیم و نحوه استخدام اکثر کارکنان را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اکثرا از طریق دخالت سیاسیون یا روابط خانوادگی  یا بقول معروف همان بند "پ" و بدون شرکت در آزمون های همگانی و طی مراحل قانونی استخدام شده اند. این روند موج ناامیدی جوان امروز را از محدود آزمون های جذب بوجود آورده است و بدعتی نازیبا برای استفاده از میانبر و گاها وصلت با خواص برای ادامه حیات گردیده است. در استانی با دارا بودن منابع عظیم آب، نفت و گاز، گردشگری، معادن مختلف و... نباید در تولید شغل این وضع اسفناک باشد. اگر در استان های همجوار بررسی هایی انجام دهیم بیشترین شاغلین در مشاغل خصوصی می باشد که توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی و گاها خصولتی انجام شده است. مشاغلی که گاها از نظر علمی توجیه پذیر نبوده (مانند صنایع آب بر در مناطق کویری) اما با حمایت های سیاسی و همه جانبه بومیان آن استان‌ها در حال کار هستند.

شاید مردم ما بهتر است بجای تلاش به جذب در بدنه دولت، مطالبه اشتغال آفرینی ها و توسعه صنایع و معادن و بازرگانی در سرلوحه قرار دهند، چرا که بدنه دولت محدود بوده و قدرت جذب محدودی دارد و با شرایط تورمی امروز جامعه و حقوق های دولت خیلی مکفی تامین نیازهای اولیه زندگی که همان خوراک، پوشاک و مسکن نباشد، شاید این نوع مطالبه گری عوام باعث عدم حرکت متولیان امر گردیده است و این افراد حرکت خود را بر مبنای خواسته عوام تنظیم کرده اند.

مجمع نمایندگان استان و دولتمردان عملکرد خود را با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام: ''  مهار تورم و رشد تولید'' بیشتر مورد بررسی قرار دهند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها