یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


ماجراهای موحد و آبریز؛ این قسمت : کلنگ زنی صوری در سفر ریاست جمهوری

با توجه به تحت فشار بودن نماینده کهگیلویه به دلیل رکود پروژه‌ها، گفته می‌شود قرار است در سفر ریاست جمهوری به استان، کلنگ صوری سد آبریز زمین زده شود.

ماجراهای موحد و آبریز؛ این قسمت : کلنگ زنی صوری در سفر ریاست جمهوری

اَفتونیوز| احداث آبریز در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم کهگیلویه بزرگ بوده است. اما تاکنون احداث این سد اثرگذار محقق نشده است.  

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد آبریز را یکی از تنها سدهایی می‌داند که تمام اهداف یک سد در آن دیده شده است، وی معتقد است سد آبریز می‌تواند شکوه تاریخی کهگیلویه بزرگ را برگرداند. به گفته او اگر ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت بروند، ۲۰ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می شود و بیش از هشت تریلیون تومان ورود و خروج مالی در کهگیلویه اتفاق خواهد افتاد و بیکاری در کهگیلویه بزرگ عملا به صفر خواهد رسید.

به گفته مصلح، در سال ۱۳۹۵ سد مجوز تخصیص آب را اخذ کرد و بعد از آن مطالعات دقیق زمین‌شناسی، پدافند غیرعامل، مجوزهای زیست محیطی، مطالعات تفصیلی و ... شروع شد.

در طول این سال‌ها امیدواری‌های زیادی درباره احداث این سد به مردم داده شده است. اما تاکنون مجوزهای لازم برای سد اخذ نشده است. از سال ۱۳۹۰ مجوز زیست محیطی و ماده ۲۳ از شروط ضروری برای احداث سدها در نظر گرفته شده است.

هر چند بارها نماینده کهگیلویه از آبریز گفته، اما نتیجه عملی برای این گفته‌ها تاکنون دیده نشده و هنوز خبری از اخذ مجوز ماده ۲۳ نیست.  

وی بهترین و مهم‌ترین راه برون‌رفت از بحران آبی و اشتغال جوانان حوزه انتخابیه خود را احداث سد آبریز عنوان کرده و گفته بود: احداث این سد خواسته به‌حق و قطعی موکلین بنده است که علی‌رغم کسب مجوزات لازم، در راه اجرایی شدن آن تعلل ایجاد شده است و انتظار می‌رود که با نگاه واقع‌بینانه و کارشناسی، مراحل اجرایی شدن آن شتاب گیرد و مردم حوزه انتخابیه‌ام از این حق مسلم خود بهره‌مند گردند.

در مدت مشخصی موحد در اغلب گفت‌وگوها و یا نشست‌ها از آبریز می‌گفت و آن را مطالبه مردم می‌خواند؛ تا این‌که شایعاتی در مورد معامله این سد با استخدام جمعی از افراد در شرکت برق استان منتشر شد. هر چند موحد آن را رد نکرد، اما در چرام و در حضور معاون وزیر، تلویحاً معامله را پذیرفت.  

اما پس از آن گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص سد آبریز منتشر شد که احداث این سد را به صلاح ندانسته بود.

مدتی بعد موحد در مجلس فریاد زد و از آبریز سخن گفت. اما باز هم فریادهای او نتیجه‌ای برای این سد حیاتی، در بر نداشت.  

البته مسأله تنها محدود به آبریز نیست و بسیاری از پروژه‌های دیگر حوزه انتخاباتی سید محمد موحد در رکود به سر می‌برند. پروژه لنده_تشان، آبرسانی حومه غربی، سیمان سپو و ... نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند.  

حال موحد از چند طرف تحت فشار قرار دارد؛ از یک سو مطالبه مردم برای احداث این سد روندی افزایشی داشته و از سوی دیگر، چند ماه بیشتر تا انتخابات باقی نمانده است. اغلب پروژه‌های حوزه انتخابیه نیز در رکود به سر می‌برند.

در چنین شرایطی است که گفته می‌شود ممکن است موحد برای فرار از این فشارها و یا کاستن از آن‌ها  دست به کلنگ‌زنی صوری سد آبریز در سفر ریاست جمهوری به استان بزند.  

سید ابراهیم رئیسی نیمه سوم تیرماه، در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهمان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. در این سفر، پروژه‌های بسیاری افتتاح و پروژه‌های نیز کلنگ‌زنی می‌شوند.  

اما در این روزها دستان موحد خالی‌تر از همیشه است. فضای انتخاباتی نیز شروع شده و چنانچه نجنبد و کاری نکند، بازی را به رقبا واگذار خواهد کرد.  

شواهد نشان می‌دهد که ممکن است موحد دست به اقدامی پوپولیستی همچون کلنگ‌زنی صوری آبریز برای خروج از وضعیت بحرانی پایگاه اجتماعی خود بزند.  

در کهگیلویه بزرگ کلنگ زنی‌های صوری و  بدون پشتوانه کم رخ نداده و حداقل می‌توان دوجین از پروژه‌هایی نام برد که در دوران نمایندگی سید محمد موحد کلنگ‌زنی شده اما تاکنون به سرمنزل مقصود نرسیده‌اند.

افکار عمومی بیم آن دارند که به خاطر یک پولیتیک انتخاباتی، سدی را که سال‌ها مطالبه مردم بوده، بازیچه سیاسیون قرار گیرد و شهروندان از مزایای مادی و اجتماعی آبریز محروم شوند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 س—-د 1402/4/21 15:33:31

    یکی از دلایل به ثمر نرسیدنهای ‌پروژه های کهگیلویه بزرگ. اظهار نظرودخالت غیر اصولی امثال جنابعالی وارایه نظرکاملابی ربط در ارتباط باسرنوشت این زیر ساختهااست خودت. آنچه را نوشته ایبدقت بخوان ‌اگر وجدانت هنوز نمرده. است به قضاوت بنشین. شما انبوهی از مطالب خود ساختهبصورت معجونی درهم ‌برهم ومتناقض با وظیفه. آت‌‌ ودر تعارض باشغل رسانه ایت را تحت عنوان اطلاع رسانی وصرفا برای ملکوک کردن حیثیت بزرگ. مرد منطقه را مطرح نموده اید. من به جرات سوگند یاد می کنم کهطرح موضوع. سدابریز توسط اقای موحد. وتلاشهای بیدریغ ‌صادقانه ایشان هیچ ارتباطی به کاندیداتوری وی نداشته و فقط جهت کسب رضایالهی ‌‌وخدمت. ‌ به. مردم. محروم منطقه. به. مثابه سایر پیگیریها بدون منت‌‌. و. ‌توقعی شغل شبانه روزی خود قرار داده‌اند موحداین سنت حسنه یعنی خدمت به مردم راوظیفه. ذاتی خود تلقی کرده وساحت با عزت. ایشان. از این تهمت‌ها. مبرا. هستند. لازم میدانم یاد اور شوم که تمامی افعال. ‌کارهای. اقای موحد اصیل وحقیقت بوده. وتهمت صوری زدن به ایشان نمی چسبد.

    پاسخ
  • 2 سیما وحدتیان 1402/4/14 6:39:48

    سلام این کلنگ زنی،‌‌ نتیجه زحمات افرادی‌ست‌ که دوماهه از استان تا تهران و وزرات نیرو دارن تلاش میکنن دوستانی که حتی برای کنترل کارشکنی های خوزستان هم تلاش کردند دوستانی که آب منطقه ای هم همگام باهاشون این دوماه تلاش خودشو مضاعف کرد تا بتونن به عنوان یکی از پروژه های مهم در سفر ریاست‌جمهوری، کلنگ زنی بشه آقای موحد نماینده‌ی کهگیلویه بزرگ، هر چند که تا یکسال پیش، برای آبریز تلاش های کرد اما شواهد این یکسال، چیز دیگه ای میگه در ضمن، نماینده محترم میتینگ انتخاباتی در خوزستان برگزار کردند، حواس ما هست به امید اینکه روزی رویای آبریز به حقیقت برسه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها