یادداشت
گفتگو و گزارش

راه آهن"اقلید - یاسوج - گچساران" مطالبه مهم کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه آهن اقلید- یاسوج - گچساران از جمله مطالبات تاریخی این استان از ریاست جمهوری خواهد بود.

راه آهن"اقلید - یاسوج - گچساران"  مطالبه مهم کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور

اَفتونیوز| سید احسان عسکری افزود: درخصوص راه آهن اقلید به یاسوج که سابقه مطرح کردن آن به ۱۵ سال قبل برمی گردد، پیشنهاد جدیدی دادیم مبنی بر اینکه این خط آهن از اقلید به یاسوج و به گچساران و از گچساران به بوشهر و به خط ریلی خوزستان متصل شود.

وی اظهارکرد: کارخانه قند از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری بوده که احیا شده و در حال تولید است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از ۵۰ میلیارد تومان تسهیلاتی که به کارخانه آجر دهدشت اختصاص داده شد، این کارخانه توانست ۱۵ میلیارد آن را دریافت کند و همچنین اتفاق خوب این است که یک کوره به ظرفیت کارخانه اضافه شده است.

عسکری تصریح کرد: یکی دیگر از مصوبات مربوط به ماشین سازی گچساران است، این کارخانه فعال است، تعداد اشتغال زایی کارخانه نوسان دارد و با توجه به سفارشات کارخانه، اشتغالزایی آن بصورت پروژه ای است.

وی در خصوص کارخانه هربی فارمد گچساران ادامه داد: در وضعیت خوبی است و توضیحات آن ارائه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به کارخانه بیواتانول باشت عنوان کرد: این کارخانه با مواد خوراکی الکل سوختی تولید می کند و همچنین از تفاله های ذرت نیز خوراک دام و طیور تولید می شود. تامین مالی ۴۰۰ میلیارد تومان داشت که تا سقف ۳۵۰ میلیارد تومان انجام گرفت.

عسکری افزود: ایمیدرو سرمایه گذار اصلی پروژه کارخانه بیواتانول است که در تأمین آورده ناتوان بود و یکی از مصوبات دور دوم سفر، تغییر سرمایه گذار است.

وی در خصوص احداث واحدهای مرغ‌داری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قریب ۵۰ میلیارد تومان برای تأمین مالی احداث مرغداری‌ها انجام گرفت که مربوط به دور اول سفر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طرح‌هایی تحت عنوان زنجیره ارزش مرغ که تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، در حوزه تولیدات مرغ و گوشت مرغ تحول زا خواهند بود.

عسکری درخصوص کارخانه آرد و نشانه یاسوج گفت: این کارخانه ۴ حلقه تولید دارد، که فقط یک حلقه آن فعال شده است، مکاتباتی با بنیاد شهید داشتیم که بی پاسخ ماند، و بطورکلی بنیاد شهید به دنبال این بوده که این کارخانه را بفروشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اظهارکرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس کل دادگستری استان مکاتبات زیادی با تهران داشتند و موجب لغو فروش کارخانه شدند، در حال حاضر مدیرعامل جدیدی برای این کارخانه آمده، ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این کارخانه درنظر گرفته شده و امیدواریم هر چهار خط تولید کارخانه راه اندازی و در استان اشتغال زایی شود.

عسکری بیان کرد: سه شنبه این هفته در نهاد ریاست جمهوری در خصوص بخشی از پروژه ها که شامل ۷۰۸ پروژه است با اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات توضیحات لازم ارائه خواهد شد، غیر از این ۷۰۸ پروژه، حدود ۷۹۹ پروژه دیگر وجود دارد و اصل سرمایه گذاری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی افزود: پروژه های بزرگی مثل پتروپالایشگاه گچساران، مینی پالایشگاه دهدشت، پتروشیمی چرام را داریم، به اضافه پروژه هایی که توسط سرمایه گذاری خارجی تأمین مالی می‌شوند حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در پاسخ به سوالی درباره راه آهن یاسوج  اظهار کرد: درخصوص راه آهن اقلید به یاسوج که سابقه مطرح کردن آن به ۱۵ سال قبل برمی گردد، دو وجه کار دارد؛ از اقلید به یاسوج و به گچساران و از گچساران به بوشهر و به خوزستان اتصال راه آهن را پیش بینی کرده ایم.

عسکری تصریح کرد: یک سرمایه گذار دولتی چینی متقبل شده که این کار را با تهاتر نفت انجام دهد، مکاتباتی با آقای دکتر مخبر و همچنین وزیر راه انجام گرفته، فاز اول مطالعه شده باید تامین مالی و اجرایی شود و فاز دوم باید تحت مطالعه قرار بگیرد. این پروژه به دلیل اهمیت و سختی کار، از جمله مطالبات تاریخی استان از ریاست جمهوری خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا طرح منطقه ویژه اقتصادی گچساران به کما رفته؟ با اظهار اینکه «نیازمند وارد کردن دست دولت در توسعه استان هستیم، خاطرنشان کرد: درخصوص منطقه ویژه اقتصادی با سازمان مسوول آن مشکلاتی داریم، در برخی استان ها ایدرو و ایمیدرو متولی راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی بوده اند و در برخی استان ها شرکت شهرک‌های صنعتی این کار را در دست گرفته اند، که ایمیدرو کار را رها کرد و ما با شرکت شهرک های صنعتی به نتیجه رسیدیم، با راه اندازی زنجیره های ارزش تولید می توانیم ارتقاء معیشت و ساماندهی اشتغال را داشته باشیم، که بخشی از آن مستلزم چانه زنی دولت است.

عسکری ادامه داد: در حوزه گلخانه‌ها، در "خیرآباد" یک گلخانه ۱۰ هکتاری در حال ساخت است که در جنوب کشور بی نظیر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سطح گلخانه ها تا قبل از این دولت ۳۳ هکتار گلخانه داشتیم، الان در قالب ۵ شهرک گلخانه ای ۱۳۷ هکتار زیرساخت گلخانه در حال آماده سازی هستند و بخشی از آن نیز واگذار شده که منجر به تولید محصولات گلخانه ای شده اند.

عسکری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت نابسامان فرودگاه و پروازهای فرودگاه یاسوج، افزود: پیشنهادهای زیادی درخصوص راه اندازی پرواز مشهد، نجف، کیش شده است و مطالباتی داشتیم، با این حال از نظر اهمیت پروازها، پروازهای یاسوج تهران و گچساران تهران اهمیت زیادی دارند و ما اولویت را روی این دو پرواز گذاشته ایم.

وی ادامه داد: در گذشته رایزنی هایی با سرمایه گذاران داشتیم، پیشنهاد ما این بود که یک ایرلاین به نام کهگیلویه و بویراحمد و مرکزیت فرودگاه یاسوج خدمات ارائه دهد، اگر سرمایه گذاری پیدا شود، دولت امکانات خود به این موضوع خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی سرمایه گذارانی که به استان می‌آیند با تراکم جنگل و مراتع جنگلی مواجه می شوند و منابع طبیعی نیز همکاری نمی‌کند، اظهارکرد: به همین دلیل بحث واگذاری‌ها از ماده ۳۲ به ماده ۳ تغییر یافته است. در ماده ۳ قانون جنگل ها حق انتخاب همان حق بهره برداری است. بر اساس ماده ۳ اجاره ۲۰ درصد درآمد سالیانه وجود دارد، یکی از پیشنهادات این بوده که برای سرمایه گذار تا یک سال این ۲۰ درصد به ۷ درصد کاهش پیدا کند.

عسکری خاطرنشان کرد: برای تعهد اشتغال زایی در استان ۱۳ هزار و ۵۲۰ اشتغال هدفگذاری شده بود که از محل تبصره ۱۶ و بخشی از منابع دیگر در بخش مسکن تامین می‌شد. در سامانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ اشتغال ثبت شده که بسیار نزدیک به تعهد استان عمل کردیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم فازهای مختلفی از پتروشیمی ها و پالایشگاه را به بهره برداری برسانیم، اینها می‌توانند اشتغال پایدار ایجاد کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اشتغال های خرد و کوچک در طول زمان پایداری خوبی نشان نمی‌دهند، و پروژه های بزرگ ما از جمله پتروپالایشگاه گچساران، اوره و آمونیاک چرام، پالایشگاه دهدشت به بهره برداری برسند، به عنوان کانون‌های مرکزی اشتغال به صورت القایی اثر خواهند داشت و صنایع اقماری را نیز در کنار خود شکل خواهند داد.

عسکری با بیان اینکه اگر انحرافی در تسهیلات اشتغال روستایی صورت گرفته باید برخورد لازم صورت گیرد، اظهار کرد: اشتغال روستایی در سال ۹۷ به میزان ۴۵۰ میلیارد ابلاغ شد و این منابع در چهار سال و نیم تزریق شد و تیرماه همین امسال آخرین دوره‌ای است که اعتبار تزریق شد.

وی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در اشتغال‌زایی و احداث زیرساخت‌ها گفت: اگر سیستمی جهت گیری خوبی داشت باید به آینده آن سیستم امیدوار باشید اما اگر جهت گیری خوبی نداشت نمی توانید امیدواری به آینده آن داشته باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه خطاب به مردم، نخبگان، جوانان و دانشگاهیان بیان کرد: در سفر هیئت دولت وزرای کلیدی نیز حضور پیدا می‌کنند از جمله وزیر کشاورزی، وزیر سمت، وزیر مسکن، وزیر بهداشت و... . اگر مردم نقطه نظری دارند بصورت مکتوب به معاونت‌های تخصصی استانداری تحویل دهند تا استانداری بتواند این نقطه نظرات را به عنوان مصوبه معرفی کند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها