یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشتی از محمد بهرامی


بخش چهارم) سیاسی‌بازی مانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد

با عبور از سه‌گانه طایفه‌گرایی، جغرافیاگرایی و سیاست‌بازی و در پی آن جایگزینی‌شان با عمل‌گرایی و علم‌محوری می‌توان به توسعه کهگیلویه و بویراحمد در میان‌مدت امید داشت.

بخش چهارم) سیاسی‌بازی مانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد

اَفتونیوز| محمد بهرامی فعال سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت؛ در مطالب پیشین در مورد آفت‌هایی که استان کهگیلویه و بویراحمد به آن‌ها دچار شده، اشاراتی کردیم. جغرافیاگرایی و طایفه‌گرایی دو آسیبی بودند که در مورد آن‌ها نوشتیم. منظور از این دو آفت هم در آن یادداشت‌ها روشن شد. اما در نسبت با این دو، پدیده دیگری در استان وجود دارد که ما از آن با عنوان سیاست‌بازی یاد می‌کنیم. سیاست‌بازی در بستر طایفه‌گرایی و جغرافیاگرایی تقویت می‌شود و آنها را بازتولید و تشدید می‌کند.  

این سه با هم دور باطلی از توسعه‌نیافتگی را در کهگیلویه و بویراحمد به وجود آورده‌اند. به گونه‌ای که هر چه این سه پدیده تقویت شوند، مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد با موانع بیشتری روبرو می‌شود؛ به همین خاطر است که معتقدیم باید از این سه آفت که درخت توسعه‌ استان را به شدت آسیب‌پذیر کرده‌اند، عبور کنیم.  

در بستری که افراد به مناطق جغرافیایی و طایفه‌های متنوع تقسیم می‌شوند؛ تصمیم‌گیران و آن‌هایی که از قدرت برخوردارند، بازی سیاست را به گونه‌ای پیش می‌برند که منافع و مواهب به خودی‌های منطقه‌ای و طایفه‌ای برسد. در این وضعیت، کسانی که در دایره یک منطقه و یا طایفه خاص قرار نگیرند، سهمی از منافع عمومی نصیب‌شان نمی‌شود. در واقع در این بستر، سیاسیون، منافع را به سمت‌ خودی‌ها سوق می‌دهند و آنهایی که دیگری محسوب می‌شوند دستانشان خالی می‌شود و در این میان است که شایسته‌سالاری به راحتی جان می‌دهد و افرادی به کار گرفته می‌شوند که ممکن است شایستگی چندانی نداشته باشند.

ذبح شایسته‌سالاری یکی از مهمترین پیامدهای این نوع سیاست‌بازی است. پیامد ناخواسته این سیاست‌ها نیز به عقب راندن مسیر توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است؛ چنان که در سال‌های گذشته شاهد این پدیده بوده‌ایم.  

البته از بین رفتن شایسته‌سالاری تنها یکی از پیامدهای این وضعیت است؛ در این بستر حتی مزایای مالی نیز در یک منطقه، طایفه و جغرافیای خاص توزیع می‌شود. چنانچه قرار است جاده‌ای ساخته شود و یا پلی زده شود و پارکی افتتاح گردد، ابتدا خودی‌ها منتفع می‌شوند و اگر چیزی باقی ماند که معمولاً نمی‌ماند به بقیه می‌رسد.

حتی بیشتر از این، در بستر این نوع سیاست‌بازی، افراد، گروه‌ها و دستجاتی که کمی متفاوت می‌اندیشند نیز به طور کلی از بازی سیاست کنار گذاشته می‌شوند. حذف به یک‌باره گروه‌های سیاسی متفاوت، در طول سال‌های گذشته در کهگیلویه و بویراحمد یکی از عامل‌های توسعه‌یافتگی استان است. در حالی که باید از متخصصین و سر‌آمدان همه گروه‌های سیاسی استفاده شود. چرا که باید معیار عمل، تامین هر چه بیشتر منافع عمومی استان باشد، نه سهم بردن عده‌ای خاص.  

ما معتقدیم که باید از این نوع بازی‌های سیاسی که توسعه استان را به تعویق می‌اندازد، عبور کنیم. واضح است که منظور ما عبور از سیاست نیست. چرا که در طول قرون متمادی، سیاست به عنوان ابزاری برای پیش‌برد هر چه بیشتر امور مد نظر بوده و با آن امور اجتماعی تدبیر می‌شده‌اند. سیاست به عنوان علم تدبیر امور ضروری است و با هر چه پیچیده شدن نظام اجتماعی و اقتصادی نیاز به آن دو چندان می‌شود. بنابراین نباید سیاست را به کلی کنار گذاشت. عبور از سیاست که برخی از افراد از آن دم می‌زنند نوعی رفتار پوپولیستی است.

ما در مقابل آن‌ها، به تحزب و جریان‌های سیاسی باور داریم و معتقدیم که در وجود این نهاد است که می‌توان به توسعه امید داشت. تجربه جهانی نیز نشان داده تحزب پلی برای توسعه است.  

بنابراین ما خود را از دو دسته افراد جدا می‌کنیم؛ آن‌هایی که همه‌چیز را سیاسی می‌بینند و در بستر طایفه و جغرافیا دست به عمل می‌زنند و آن‌هایی که می‌گویند ما از سیاست به طور کلی عبور می‌کنیم و مستقل عمل می‌نمائیم.  

سیاست باید وجود داشته باشد. اما سیاستی که آلوده به گرایش‌های منطقه‌ای و طایفه‌ای و مرزبندی میان خودی و غیرخودی نباشد. البته نمی‌توان منطقه و طایفه را نادیده گرفت. هر کدام از طوایف و مناطق استان از ظرفیت‌های خاص و ویژه‌ای برخوردار هستند که باید در راستای تقویت آن‌ها دست به عمل زد. در منطقه‌ای که برای کشاورزی ظرفیت دارد، نمی‌توان صنعت راه‌اندازی کرد و در جایی که شرایط برای صنعت مهیاست، نباید به هر بهانه‌ای کشاورزی را تقویت نمود. برخی از مناطق استان نیز پذیرای خدمات به ویژه توریسم هستند. نمی‌توان این ظرفیت‌ها را نادیده گرفت.

برای تأمین همه‌جانبه منافع کل استان، باید از این نوع سیاستی که ما از آن با عنوان سیاست‌بازی یاد کردیم، عبور کنیم. نگاه‌ها باید فراتر از شهرستان باشد و باید کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان یک کل نگاه کرد که هر بخش از آن ظرفیت‌های خاص خود را دارد.

شخصی که سهمی از قدرت را در اختیار می‌گیرد، نباید به بهانه این‌که نماینده چند شهرستان است، دیگر شهرستان‌ها را نادیده بگیرد و در پی آن باشد که به هر قیمتی، تمام منابع و مزایا را به منطقه مورد نظر خود ببرد و با حذف شایستگان دیگر گروه‌های سیاسی، همه مناصب را به دوستان نزدیکان خود بدهد.

اما چاره کار در چیست؟ همان‌طور که در گذشته نیز اشاره کردیم، توسل به علم و عمل می‌تواند کهگیلویه و بویراحمد را از وضعیت موجود خارج کند.  

عمل‌گرایی به معنای استفاده از همه ظرفیت‌ها در جای خود و به موقع ضروری است؛ یعنی باید واقعیت‌های استان را در نظر گرفت و در موقع لازم نیز مصلحت‌اندیشی کرد. البته این عمل‌گرایی باید همراه با توسل به قواعد علمی باشد. تجربه کشورها و حتی استان‌های توسعه‌یافته‌تر نشان داده رجوع به این دو عامل می‌تواند علاوه بر سهل کردن مسیر توسعه، موجب افزایش سرمایه اجتماعی نیز باشد.

از طرف دیگر، گسترش سرمایه اجتماعی خود یکی از عوامل پیشران توسعه است. اگر مسیری که در گذشته وجود داشته ادامه یابد، سرمایه اجتماعی در استان به پایین‌ترین مرتبه خود می‌رسد و دیگر ترمیم آن کار ساده‌ای نخواهد بود؛ از بین رفتن، اعتماد، انسجام و همبستگی، زمان چندانی نمی‌برد، اما احیای آن دهه‌ها به طول می‌انجامد.

بنابراین با عبور از سه‌گانه طایفه‌گرایی، جغرافیاگرایی و سیاست‌بازی و در پی آن جایگزینی‌شان با عمل‌گرایی و علم‌محوری می‌توان به توسعه کهگیلویه و بویراحمد در میان‌مدت امید داشت.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 8 نظر

  • 1 علی 1402/4/16 15:8:43

    درود بردکتربهرامی انصافا هم علمی هستید هم عملگرا

    پاسخ
  • 2 علی 1402/4/16 14:56:20

    درود بر دکتر محمد بهرامی علمی عملگرا

    پاسخ
  • 3 Shirvani 1402/4/16 14:51:30

    درود دکتر بهرامی و حامیان علم و عملگرا انشالله شایسته سالاری، تخصص جای خود را به سیاسی بازی و گاها انحصار طلبی های رابطه ای میدهد برای ایران برای بویراحمد دنا مارگون، برای اقتصاد، برای توسعه، برا حمایت از نخبگان علمی برای عمل نه شعار : راه روشن فردا، حماسه اسفند 1402 پیروزی علم و عمل

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/4/16 11:31:48

    در مورد جذب آقای .......کارشناس بهداشت از فامیل های دکتر جاودان سیرت که قرار هست بصورت قرارداد پزشک خانواده در شبکه لنده جذب شود جهت صحت و سیم موضوع از آقای شادباش سوال بفرمائید این هم شماره همراه ..........

    پاسخ
    • 4 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/4/17 22:25:23

      بنده خدا کارشناس بهداشت روان طبق شنیده ها کارهای گزینشی ش در حال انجام هست انشالله در شبکه لنده بصورت قرارداد پزشک خانواده جذب میشه پس از مدتی به زادگاهش یاسوج بر میگردد . بچه های لنده هم سرازیر به عسلویه شوند . قبلا هم زمان آقای .... خواهرش را در شبکه لنده استخدام کرد بعد از مدت کوتاهی به شهرش گچساران برگشت. الان هم دکتر جاودان سیرت کاری مشابه انجام میده

  • 5 ناشناس 1402/4/16 11:28:43

    در راستای فرمایشات بحق آقای بهرامی که عامل عدم توسعه استان هست و روز بروز گسترده تر میشود هر چه مشکلات رسانه ای تر شوند آگاهی مردم نسبت به موصوعات بیشتر میشود ولی واحد نظارتی و حراست هیچ اقدام موثری جهت کاهش تخلفات انجام نمیدهند . آقای جاودان سیرت ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یک نفر که کارشناس بهداشت روان هست و هم ولایتی رئیس هست میخاد بصورت قرارداد پزشک خانواده در شبکه بهداشت و درمان لنده استخدام کند و پس از چند صباحی به یاسوج منتقل شود اولا لنده نیاز به چنین رشته شغلی ندارد ثانیا اگر داشته باشد حق بچه های لنده هست مدیر محترم افت و نیوز لطفا تا مراحل گزینش آقای ........ کارشناس بهداشت روان ساکن یاسوج تمام نشده است مطلبی جداگانه در این خصوص انتشار دهید

    پاسخ
  • 6 محمد 1402/4/16 11:10:41

    درود بر دکتر بهرامی علمی و عملگرا

    پاسخ
  • 7 آبیدل 1402/4/16 4:15:20

    فقط با دکتربهرامی میتوانیم در بویراحمد واحدبه توسعه یافتگی رسید...درود بردکتربهرامی

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها