یادداشت
گفتگو و گزارش

گزارش؛


پشت پرده تغییر کاربری اراضی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد و احداث مزارع ماهیان سردآبی غیر مجاز چه کسانی است؟

در حالیکه مسئولان سازمان جهادکشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد از مبارزه قاطع خود با ساخت و سازهای غیرمجاز ناشی از تغییر کاربری اراضی‌ها در این استان خبر می‌دهند اما مدیرکل دامپزشکی همین استان از فاجعه‌ای بزرگ در ساخت و سازهای گسترده مزارع غیرمجاز پرورش ماهیان سردآبی و شیوع بیماری های ویروسی ناشی از فروش ماهیان این مزارع غیرمجاز که امروزه در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به یک بحران شده است خبر می دهد.

پشت پرده  تغییر کاربری اراضی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد و  احداث  مزارع ماهیان سردآبی غیر مجاز چه کسانی است؟

اَفتونیوز| با کوچکترین بررسی می‌توان به این نکته رسید که ماهیان سردآبی در مزارع غیرمجاز پرورش ماهی می‌تواند مُستعد بیماری‌های ویروسی از جمله VHS ، IPN و IHN که در زُمره بیماری‌های ویروسی اخطار کردنی سازمان دامپزشکی کشور بشمار می‌رود باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی بوده که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است و از سویی یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور محسوب شده بطوری که حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تأمین می‌کند.

این استان با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

زنگ خطر در مزارع غیرمجاز پرورش ماهیان سردآبی به صدا درآمده است

در حالیکه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از عزم خود برای مقابله با تغییر کاربری‌های زارعی در این استان خبر می‌دهند اما مدیرکل دامپزشکی همین استان از فعالیت ۷۲ مزرعه غیرمجاز پرورش ماهیان سردآبی در همین اراضی اظهار نگرانی و گله‌مندی می‌کند و شیوع برخی بیماری ها در این مزارع را یک زنگ خطرناکی می‌داند که به صدا درآمده است.

یک کارشناس مسائل حقوقی با تشریح مفاد قوانین ممنوعیت تغییر کاربری اراضی زارعی می‌گوید: در سال ۱۳۷۴ قانون حفظ کاربری زراعی تصویب شد و بر مبنای آن هر گونه تغییرکاربری‌های غیرمجاز و خارج از قانون، ممنوع و جرم محسوب می‌شود.

"عنایت نصیری جهان آباد" گفت: تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در هر استان بعهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار است که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۰ تبصره ۲، هرگونه تغییر کاربری در قالب ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه و سایر اقداماتی که بنا به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌شود چنانچه بطور غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون موضوع تبصره (۱)‌ماده (۱)‌ این قانون صورت پذیرد، جرم بوده و مأموران جهاد کشاورزی محل مکلفند نسبت به توقف عملیات اقدام و مراتب را به اداره مرتبط جهت انعکاس به مراجع قضایی اعلام کنند.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید براینکه اگر کسی بدون اجازه از اعضای کمیسیون و بدون گرفتن مجوز دست به تغییر کاربری زمینی بزند طبق ماده سه مرقوم، این فرد متخلف شناخته شده و او را تحت تعقیب می دانند، خاطرنشان کرد: در تبصره چهار همین ماده ذکر شده است که با توجه به نظر اکثریت اعضای هیأت‌ عمومی دیوان‌ عالی کشور، تغییر کاربری زمین های کشاورزی مطلقا ممنوع می باشد و متخلف های این قانون تحت تعقیب کیفری خواهند بود.

نصیری جهان آباد، ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی را دلیل تشکیل پرونده در کمیسیون ماده ۹۹ قانون دانست و اظهار داشت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها متفاوت نیستند و هردو باید برای ساخت بنا مجوز دریافت کنند و آن را تغییر کاربری بدهند و مجوزهای دیگر مانند پروانه ساخت را نیز تهیه نمایند. 

مردم فریب دلالان را نخورند

یک کارشناس دیگر مسائل حقوقی هم، مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغ‌ها را وزارت جهاد کشاورزی عنوان و یادآورشد: مراجع قضایی و اداری، نظر سازمان جهاد کشاورزی ذی‌ربط را در این زمینه استعلام می‌‌کنند و مراجع اداری موظف به رعایت نظر سازمان مورد اشاره خواهند بود.

"سیدداود موسوی" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: نظر سازمان جهاد کشاورزی استان برای مراجع قضایی به منزله نظر کارشناس رسمی دادگستری تلقی می‌شود.

بگفته وی، برخی از مردم، فریب وعده‌های دلالان را می‌خورند و با صرف هزینه‌های بالا اقدام به خرید باغ‌های تزئینی که به صورت غیرمجاز نیز در آن‌ها ساخت و ساز شده است می‌کنند و همین مساله باعث از دست دادن پول خود و همچنین تخریب اراضی کشاورزی مرغوب و محیط زیست می‌شود.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم از عزم جدی برای تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق مختلف این استان که بدون مجوز اقدام به ساخت ساز و تغییر کاربری زمین های کشاورزی کرده‌اند خبر می‌دهد.

"سعید نظری" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: براساس تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و به دستور مقام قضایی، تمامی ساخت و سازها در کاربری اراضی تخریب می‌شوند.

وی با تاکید براینکه کشاورزان باید از ساخت و ساز غیره مجاز و تغییر کاربری زمین های کشاورزی خودداری کنند، اظهار داشت: در صورت اقدام به ساخت و سازهای غیر قانونی، ضمن تخریب ساخت و ساز، افراد مُتخلف نیز به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

اراضی کشاورزی روزانه در حال کوچک شدن است

نظری، ساخت و سازهای غیرمجاز را تهدیدی جدی برای اراضی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌داند و تصریح کرد: اراضی کشاورزی استان حدود ۳۰۰ هزار هکتار بوده که توسعه شهرها بویژه شهرهایی چون یاسوج، تهدیدی بزرگ برای اراضی محسوب می‌شود.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: درآمد مردم استان از طریق کشاورزی و دامداری بوده و این استان باوجود کوچک بودن از حیث مساحت، متاسفانه روزانه اراضی آن در حال کوچک شدن است.

بگفته این کارشناس، دلیل اصلی کوچک شدن اراضی کشاورزی، ساخت و سازهای غیرمجاز است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم از اجرای احکام قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی از مناطق روستایی و حاشیه شهرهای این استان، طی سال های گذشته و امسال خبرداد.

"علم بهادران " با تاکید براینکه مبارزه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و خُرد شدن اراضی کشاورزی از اولویت‌های مدیریتی است، اظهارداشت: از دستگاه قضائی و ضابطین در خصوص مقابله جدی با تغییر کاربری‌های غیر مجاز تقدیر می کنیم.

با زمین خواران مماشات نمی‌کنیم 

وی تاکید کرد: با سوداگران زمین خواری در اجرای قانون در استان کهگیلویه و بویراحمد مماشاتی نخواهیم داشت. 

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه باجدیت در راستای پدیده زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات برخورد قاطع قانون کرده و این رویه ادامه دارد، گفت: به مردم استان و حتی برخی خریداران برون استانی که قصد دارند در این استان، زمین خریداری کنند توصیه می کنیم از خرید مِلک‌های بدون مجوز که در اراضی زراعی و باغی هستند خودداری کرده و در دام کلاهبرداران و سودجویان قرار نگیرند.

بهادران گفت: مردم هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی را می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۱ اطلاع دهند تا از سودجویی ‌برخی افراد و تخریب اراضی کشاورزی جلوگیری شود.‌

سرپرست مدیریت شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم، سرانه مصرف ماهی در این استان را هفت و سه دهم کیلوگرم عنوان که کمتر از میانگین مصرف این گوشت در کشور است.

"اسحاق رستمی"  در این خصوص گفت؛ به سرانه مصرف ماهی در ایران و دنیا و همچنین فواید این مصرف، اظهارداشت: بالا بودن قیمت ماهی و ذائقه گوشت قرمز پسند مردم از دلایل کم بودن سرانه مصرف ماهی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمدیدی مجوزهای آب، سازمان نظام مهندسی و اداره کل دامپزشکی از شرایط پرداخت تسهیلات بانکی سرمایه در گردش برای بهره برداران حوزه پرورش ماهی است.

رستمی، تعداد واحدهای تولیدی پرورش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۲۵۰ واحد عنوان و اظهار داشت: هم اکنون  ۲ هزار و ۶۰۰  نفر بطور مستقیم در واحدهای تولیدی پرورش ماهی در این استان دارای شغل هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم از وجود ۷۲ مراکز پرورش ماهیان سردآبی غیرمجاز در استان خبرداد و بر لزوم تشکیل جلسات کمیته ساماندهی ساخت و سازهای غیرمجاز در سازمان جهادکشاورزی این استان تاکیدکرد.

سیدمختار رجائی فر در جلسه کمیته ارزیابی و هماهنگی های بین بخشی مزارع آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور نمایندگان شیلات، بیمه محصولات کشاورزی، اتحادیه آبزی پروران و کارشناسان حوزه آبزیان ادارات دامپزشکی بویراحمد و دنا در یاسوج تشکیل شد، خاطرنشان کرد: تمام مراکز پرورش، تکثیر و تفریخ آبزیان استان باید نسبت به دریافت یا تمدید پروانه‌های بهداشتی دامپزشکی اقدام کنند

وی با اشاره به وجود مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در استان، تصریح کرد: امکان بروز بیماری های ویروسی از جمله VHS ، IPN و IHN که در زمره بیماری های ویروسی اخطار کردنی سازمان دامپزشکی کشور محسوب می شوند ، در این مراکز وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد از فعالیت ۷۲ مزرعه غیرمجاز پرورش ماهیان سردآبی در استان انتقاد و اظهارداشت: کمیته ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان جهادکشاورزی می تواند با تشکیل جلسات متعدد و دعوت از مسئولین دستگاه قضایی و دادستانی از فعالیت این نوع مراکز، بدلیل ریسک خطر پذیری فعالیت شان در بحث بیماری های ویروسی و اخطار کردنی آبزیان و همچنین حمایت از صنعت آبزی پروری حمایت و پشتیبانی کند.

رجائی فر با تاکید بر همکاری  آبزی پروران با حوزه دامپزشکی و شیلات و صدور و تمدید پروانه های بهداشتی دامپزشکی تاکیدکرد.

 

ایلنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها