یادداشت
گفتگو و گزارش

یک سکوت خبری و تلاش برای دریافت مجوز زیست محیطی سد خرسان سه و انتقال آب به کویر/+ سند

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران وزارت نیرو در نامه جدیدی به دنبال دریافت مجوز زیست محیطی سد خرسان سه و انتقال آب از این سد به فلات مرکزی است.

یک سکوت خبری و تلاش برای دریافت مجوز زیست محیطی سد خرسان سه و انتقال آب به کویر/+ سند

اَفتونیوز| "علی اصغر حاج ملاعی" مُجری طرح انتقال آب به یزد در نامه‌ای به کریمی مدیرکل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با موضوع ارسال گزارش اصلاح شده ارزیابی اثرات زیست محیطی و آلبوم نقشه‌های مطالعات مرحله اول خط انتقال آب به استان یزد و شهرهای مسیر از سد خرسان سه جهت اخذ مجوز زیست محیطی، از او خواسته است که همکاری‌های لازم جهت صدور مجوز زیست محیطی سدخرسان سه با این شرکت صورت گیرد.

رونوشت این نامه که در تاریخ دهم تیرماه امسال بشماره نامه ۵۸/۱۷۵ پیوست دار نگارش شده به استحضار " اسلام جاودان خرد" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز رسیده است.

 با انتقال آب سد خراسان سه بزرگترین سایت تاریخی ایلامی تخریب، ۲۴ روستا آواره و ۱۲ هزار هکتار پوشش مرتعی و جنگلی بلوط مدفون می‌شوند.

سد خرسان سه یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که بدون اخذ مجوزهای قانونی ارزیابی اثرات محیط زیستی و اقتصادی اجتماعی، عملیات اجرایی آن بر روی رودخانه خرسان در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.

با ساخت این سد بیش از ۲۴۰۰ هکتار از جنگل‌ها و بوته‌زارهای منطقه زاگرس در این دو استان‌ زیرآب می‌رود و هزاران ذخیره نادر جنگلی از گونه‌های بلوط ایرانی، بنه و بادام وحشی را در خط مرزی منطقه حفاظت‌شده دنا نابود می‌کند.

براساس گفته‌های اهالی منطقه و همچنین کورش درخشان زاده، فرماندار شهرستان دنا، با احداث این سد تعداد ۲۴ روستا با بیش از ۸۰۰ خانوار در دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد به زیرآب خواهد رفت و میلیاردها تومان معیشت در حوزه زراعت و باغداری، دامداری، پرورش زنبورعسل و آبزی‌پروری از بین خواهد رفت.

تعداد ۲۶ اثر تاریخی باستانی و طبیعی متأثر از احداث این سد خواهند شد که آبشار مُنج، آبشار آتشگاه به‌عنوان طولانی‌ترین آبشار کشور از این آثار ارزشمند و مزیت‌های منحصر بفرد طبیعی، اقتصادی و اشتغال‌ زایی منطقه است.

خسارت‌های ناشی از سد خرسان سه برای استان کهگیلویه و بویراحمد، زیر آب رفت بیش از ۱۷ روستا به طور کامل و در بخش کشاورزی زراعت و باغات ۲۳ روستا خواهد بود. "لمای سفلی"، "دزک بالا و پایین"، "مازه گز"، "لمای علیا"، "دره شوره"، "مُنج"، "دشت بز"، "ده پایین"،" لهسوار"، "دو راه"، "سر سور"،"ده شیخ"، "سرتنگ"، "کله گه"،" گل چهرآباد"، "رودشتی"، "کله حمام"،" سرتل چینگو"، "بیژگن"، "درب کلات محمودی" برخی از روستاهای هستند که بر اثر زیر آب رفتن نابود می شوند و یا کشاورزی آنها زیر آب می رود.

مزارستان ۱۲ شهید وحرم مطهر سه امامزاده باساخت این سد زیر آب خواهند رفت.

 



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 محمد خالدی 1402/4/21 0:26:59

    من اهل روستای آتشگاه که با احداث سد خرسان 3زیر آب نیرو برای ما بهترین است که این سد بیاید وما را در طرح جابه جایی قرار دهد این سد باید احداث شود مرسی

    پاسخ
    • 1 - 1 ناشناس پاسخ به : محمد خالدی 1402/5/4 9:54:52

      اخه بدبخت به فکر یه روز دو روز خودت نباش این اب سرمایه اون استان هاست چرا باید بدی به این واون خودت دربه در بشی برای چه این استان مرکزی خیلی خود خواه هسند همه چیز را برای خودشان میخواند تو فقط کارگر اصفهانیها ویزدیها میشی که هی بهت توهین کنند یه ذره نمایند لردگان عقل وشعور داشت نمذاشت این سد زده بشه از نماینده یاسوج یاد بگیر که اجازه نداد سد توی استانش ساخته بشه کجا دنیا هستید همه چیز رابردند ما هم اواره ودربهدر اصفهان ویزدیم واستان های دیگر هستم اب سرمایه مردم چها محال وکهگلویه است ‌از دستش ندید اخه ما چی از اینا کم داریم که اینقدر بدبخت هستم عاقل باشید یکم نماینده لروگان تاریخ بخواند ببین کجا دنیا هستیم حواستان کجاست این اب متعلق به تک تک فرزندان اون مرز وبوم

    • 1 - 2 ناشناس پاسخ به : محمد خالدی 1402/4/22 18:54:31

      شمابخاطراون مقدارپولی هستی که ازدولت بگیری بدی به ماشین بعدش یه روزی دلتنگ دیارت میشی که اون موقع افسوس این کاررامیخوری که کل خاطرات بچگیت تاالانت زیرآب رفته که دیگردیراست برادرمن درست تصمیم بگیرید

سایر اخبار
برگزدیدها