یادداشت
گفتگو و گزارش

کهگیلویه و بویراحمد؛ استانی که مرکز جراحی قلب ندارد!

استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود چند بار افتتاح مرکز جراحی قلب، هم اکنون فاقد این مرکز است.

 کهگیلویه و بویراحمد؛ استانی که مرکز جراحی قلب ندارد!

اَفتونیوز|استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود چند بار افتتاح مرکز جراحی قلب، هم اکنون فاقد این مرکز است.

بالغ بر ۳۰ درصد بیماران قلب و عروق و آنژیوگرافی که به شیراز مراجعه می‌کنند از بیماران کهگیلویه و بویراحمدی هستند، یعنی این درصد از بیماران طی مراجعه به سایر استان‌ها هزینه های بسیاری را متحمل می شوند.

با توجه به نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزی جهت انجام اعمال جراحی قلب انتظار می‌رود در سفر دوم رئیس جمهور به استان جهت راه اندازی مجدد این مرکز، تدبیری اندیشیده شود تا نیاز مردم و بیماران مراجعه کننده به سایر استان‌ها مرتفع شود.

«محمود شهامت»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بخش جراحی قلب ما از لحاظ تجهیزات، زیرساخت ها و جراح قلب تجهیز است و مشکلی برای انجام اعمال قلب ندارد اما فوق تخصص یا فلوی بیهوشی قلب در استان نداریم.

وی افزود: برای رفع این مشکل آماده‌ایم با هر شیوه‌ای که طرف مقابل راضی باشد قرار داد ببندیم اما تاکنون این موضوع محقق نشده است.

شهامت اظهارکرد: مشکل ما در راه اندازی نکردن این بخش، نبود فوق تخصص بیهوشی قلب است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: همچنان مرگ و میر قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ ومیر در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

شهامت با بیان اینکه این مرکز به دو دلیل نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد است، تصریح کرد: بیمارانی که بیماری مادر زادی دارند به این بخش نیاز دارند و با راه اندازی این بخش دیگر نیازی به اعزام بیماران به سایر استانهای همجوار از جمله فارس نیست. همچنین بیمارانی که سکته حاد قلبی دارند، نیازمند این مرکز هستند.

وی ادامه داد: در بیمارانی که سکته حاد قلبی دارند نیاز است که سکته باز شود، امکان باز کردن را با آنژیوگرافی داریم اما چون احتمال خطر پارگی رگ وجود دارد باید حتما کنار متخصص آنژیوگرافی، یک اتاق عمل فعال قلب وجود داشته باشد تا با اطمینان این کار را انجام دهد که متاسفانه استان کهگیلویه و بویراحمد بدلیل نداشتن فوق تخصص بیهوشی قلب از این نعمت محروم است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان کرد: بیماران نیازمند به بخش جراحی قلب استان کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون بدلیل نداشتن این مرکز به استانهای همجوار انتقال داده می شوند.

شهامت تاکید کرد: بیش از یک سال است که پیگیر رفع این مشکل هستیم اما هنوز فوق تخصص بیهوشی قلب نداریم.

وی ادامه داد: تاکنون چند بار این مرکز در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح و راه اندازی شد و مجددا تعطیل شد، چون در یک فرجه 6 ماهه ای، این تیم با دانشگاه همکاری کردند و بعد از ادامه کار سر باز زده‌اند.

 بیان کرد: هر کسی در هر جایگاهی برای تامین نیروی مورد نیاز این مرکز با ما همکار کرده و کمک کند با تمام توان و قدرت پای کار هستیم و آماده استقبال هستیم. همچنین می توانیم زمینه عضو هیئت علمی شدن این فوق تخصص را مهیا کرده و امکانات رفاهی را برایش فراهم کنیم.

«محمد کاظم نظری»، رئیس سازمان نظام پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با وجود افتتاح چند باره، هم اکنون این استان مرکز جراحی قلب ندارد.

وی افزود: هر بار و با راه اندازی این مرکز تیمی از شیراز  به استان آورده می شود و پس از انجام چند عمل جراحی، این مرکز تعطیل می شود.

وی اظهارکرد: این مساله و اعزام و مراجعه بیماران به استانهای همجوار و شهر شیراز مشکلات زیادی از جمله رفت و آمد، هزینه سفر و اسکان را برای بیماران و همراهان‌شان دارد که نیاز است در این زمینه فکری اساسی شود.

منبع : ایسنا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها