یادداشت
گفتگو و گزارش

دلنوشته ای برای سفر ریاست جمهوری


آقای رئیس جمهور قدمت رو چشم مان؛ اما به استان ما نیا!

آقای رئیس جمهور درد زیاد است؛ خلاصه اگر به استان ما آمدی، قدمت روی چشم‌مان؛ اما این موارد را که بخشی از مثنوی هفتاد من کهگیلویه و بویراحمد است را حتماً ببین و در بازدیدها و نشست‌هایت لحاظ کن.

آقای رئیس جمهور قدمت رو چشم مان؛ اما به استان ما نیا!

اَفتونیوز| در این چند ماهی که زمزمه سفر ریاست جمهوری به استان شنیده می‌شد، مدیران از هر فرصتی برای اقدامات بیشتر و بزرگ‌تر استفاده می‌کردند. اما تا پیش از این، بسیاری از آن‌ها غرق در روزمرگی بودند و توجه چندانی به اقدامات زیربنایی و اساسی نمی‌کردند.  

اما از سوی دیگر، عمق سوءمدیریت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر زیاد است که با چنین سفرهایی دردی از مشکلات شهروندان این استان دوا نمی‌شود.  

آقای رئیس جمهور لطفاً به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که تیم اقتصادی استان سال‌هاست لنگ می‌زند. معاون اقتصادی استاندار تنها به گفتاردرمانی اکتفا کرده و از بد روزگار به جای تدریس در دانشگاه و پیگیری مباحث نظری اقتصاد، سرتیمی اقتصاد استان را به عهده گرفته است. سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد نیز سال‌ها با نام پروژه‌ها بازی می‌کند و بر روی کاغذ از آمارهای آنچنانی‌شان رونمایی می‌کنند.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که باید برای زیرساخت‌هایی که در شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان حیف و میل شدند خون گریست. تا جایی که برخی از واحدهای صنعتی مستقر در اینجا تبدیل به انبار شده‌اند. سال‌ها این زیرساخت‌ها توسط شخصی اداره می‌شد که توجهی به برنامه‌های این دولت نداشت.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ در حالی که این استان قطب کشاورزی است، اما گمرک کهگیلویه و بویراحمد کمترین اقدامی برای ایجاد مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده است و سیب استان به جای آن‌که با نام کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای دیگر صادر شود، توسط دلال‌ها از کشاورزان خریداری شده و به استان فارس می‌رود و سپس از همانجا با قیمتی بالاتر به استان وارد می‌شود و با قیمتی گزاف‌تر به دست مشتری می‌رسد. با وجود این‌که مرکز استان سال‌ها از وجود میدان میوه و تره‌بار محروم بود، آن‌قدر سنگ‌اندازی در مسیر میدان دیده می‌شود که حالا پس از یک سال و نیم از تأسیس میدان، هنوز نتوانسته پا بگیرد و به مردم خدمات دهد.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به عنوان متولی اصلی سلامت و درمان استان، سال‌هاست با دخالت متنفذین، سیاسی شده و سلامت مردم قربانی امیال سیاسیون شده است. حالا هر روز شاهد یک حاشیه در این دانشگاه هستیم. هر چند وقت یک بار نیز نیروهای مختلف شبکه بهداشت، مراکز درمانی و ... دست به تجمع می‌زنند. گویی حتماً باید دست به تجمع بزنند تا به حق و حقوق خود برسند. 

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که فضای استان به شدت انتخاباتی است و هر کسی که کمی توانایی در خود دیده عزم پاستور کرده و عملاً میتینگ‌های انتخاباتی برگزار می‌کنند. در حالی که فرمانداری‌ها متولی برگزاری انتخابات هستند، بسیاری از فرمانداران به نوعی به نمایندگان وابسته هستند و در تازه‌ترین اتفاق، نشست یکی از نمایندگان با سه فرماندار بسیار خبرساز شده است. از سوی دیگر همین وضعیت در فرمانداری‌های بویراحمد، دنا و مارگون نیز دیده می‌شود. حتی در سطحی پایین‌تر، نزدیکی‌هایی بین بخشداران و نمایندگان وجود دارد که همگی این موارد ممکن است تردیدهایی را در مورد مشارکت مردم در انتخابات به وجود بیاورد.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که دو شهرداری مهم استان با سرپرست اداره می‌شود و شهرداری‌ها بیش از آن‌که محلی برای مدیریت شهری باشند، تبدیل به مکانی برای جذب نیرو شده‌اند. تا جایی که گفته می‌شود بخش زیادی از بودجه شهرداری‌ها هزینه همین نیروها می‌شود و مدیریت شهری در اولویت بعدی قرار گرفته است.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که سنگ‌اندازی بانک‌ها در مسیر توسعه نهضت ملی مسکن، موجب شده، کهگیلویه و بویراحمد رتبه آخر را در این حوزه به خود اختصاص دهد. مدیرکل راه و شهرسازی نیز مشکل را به گردن بانک‌ها و بانک‌ها به گردن دستگاه دیگری می‌اندازند.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که دخالت نمایندگان در جذب نیرو، نظام اداری استان را به حاشیه کشانده است. صف طویل نامه به دستان از طرف نمایندگان در بسیاری از ادارات دیده می‌شود. همین چند روز پیش بود که برخی در مقابل پتروشیمی دهدشت به خاطر دخالت یک نماینده در جذب نیرو دست به تجمع زدند. کمی قبل‌تر از آن نیز اسامی افرادی در شرکت گاز و شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد که توسط نماینده‌ها سفارش شده بودند در فضای مجازی منتشر شد. در اغلب ادارات و سازمان‌های استان همین رویه دیده می‌شود.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که علرغم تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم رعایت تفکیک قوا، بارها شاهد دخالت نمایندگان در امور اجرایی بوده‌ایم؛ حتی برخی به طعنه می‌گویند جابجایی یک آبدارچی نیز باید با نظر نمایندگان صورت بگیرد.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که شاید تاکنون در جای دیگری ندیده و یا نشنیده باشید که ادارات یک استان بین نمایندگان تقسیم شود و هر نماینده سهمی از یک اداره‌کل بردارد. اگر کمی بین مردم حضور یابید خواهید شنید که می‌گویند ادارات ایکس و ایگرگ سهم فلان نماینده است و سایر ادارات سهم دیگر نمایندگان!

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که ممکن است برای سفر به شهرستان‌های استان با مشکل مواجه شوید؛ راه‌های زمینی اغلب فرسوده و نیمه‌تمام هستند. کمربندی یاسوج به اصفهان به جاده مرگ معروف است و جاده پاتاوه_دهدشت بعد از ۲۷ سال حالا قرار است افتتاح شود. تقاطع مهریان را نیز حتماً خودتان خواهید دید. پل سریز نیز بعد از ۷ سال مناقصه و تجدید مناقصه حالا به دست پیمانکاری افتاده که معتقد است برخی در مسیر کار او سنگ‌اندازی می‌کنند. همین تیرماه بود که به دلیل سوءمدیریت تاریخی دو اداره‌کل، جمعه خونین در یاسوج رقم خورد. نه تنها راه‌های زمینی، که پروازها در استان نیز تعریفی ندارند. در حالی که قرار بود فرودگاه یاسوج پرواز بین‌المللی داشته باشد، اما تعداد پروازهای داخلی آن نیز گاهاً به یک پرواز در هفته کاهش یافته است.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ چرا که اداره کار استان بارها در ارزیابی عملکرد کشوری، رتبه‌های آخر را به خود اختصاص داده و بسیاری از تسهیلات این اداره به انحراف رفته است؛ تا جایی که به خاطر همین انحراف تسهیلات جمعی از بازرسان از وزارت کشور چند روز در یاسوج مستقر شدند و ماه‌ها سامانه مشاغل خانگی کهگیلویه و بویراحمد بسته شد. گفته می‌شد بیش از ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی این اداره، به افرادی داده می‌شد که در پی ایجاد اشتغال خانگی نبوده‌اند. برگشت اعتبارت، حواشی متعدد، تجمعات کارگری، خودسوزی یک آبدار و ... همگی اداره کار را آنچنان در موضع ضعف قرار داده که گفته می‌شد مدیرکل آن چندی پیش استعفای خود را اعلام کرده است.  

آقای رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد نیا؛ اما اگر آمدی بیشتر بمان تا بخشی از مطالبات مردم این استان که سال‌ها گریبان آنها را گرفته حل شوند. آقای رئیسی با این مردم بیشتر صحبت کن و تنها به نشست با مدیران اکتفا نکن. چرا که نشست در اتاق‌های دربسته، خروجی‌اش در همان اتاق خواهد ماند و باز هم مردم نصیبی از این سفر نخواهند برد. اگر آمدی به میان مردم برو، از اجاره‌خانه‌ها، قیمت اقلام، درآمد آنها، وضعیت کشاورزی، بازار میوه و تره‌بار، نارضایتی‌های اداری، خویشاوندسالاری، جذب فله‌ای نیرو و ... بپرس. از آن‌ها سوال کن چرا برخی با وجود تحصیلات آکادمیک مجبور می‌شوند رنج سفر را به دوش بکشند و در سایر استان‌ها آواره و سرگردان شوند. از آنها بپرس چرا برخی به مشاغلی همچون شوتی روی می‌آورند و هزاران خطر را به جان می‌خرند. از آن پدری بپرس که هر سال به دلیل افزایش اجاره‌ها مجبور است به خانه‌ای محقرتر برود و شرمندگی همسر و فرزند را تحمل کند. از آن فرزند شهیدی بپرس که دست به خودسوزی زد. از آن کارگرانی بپرس که هر چند وقت یک بار به خاطر معوقات خود دست به تجمع می‌زنند.  

آقای رئیس جمهور درد زیاد است؛ خلاصه اگر به استان ما آمدی، قدمت روی چشم‌مان؛ اما این موارد را که بخشی از مثنوی هفتاد من کهگیلویه و بویراحمد است را حتماً ببین و در بازدیدها و نشست‌هایت لحاظ کن.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 6 نظر

  • 1 علیبخش احمدی زاده 1402/4/29 12:10:23

    سلام خدمت آقای رئیس جمهور آقای رئیس جمهور �‌دانی که مدیران استانی برای اومدن شما و پیش قدمی شما خیلی از خیابان‌های مسیر عبورت را آسفالت یا روکش آسفالت کردن ولی پلیس راه استان راه ورودی و خروجی نزدیک به ۵۰ بار ده را شبانه مسدود کردند برای اینکه به قول خودشان کاهش تصادفات داشته باشند با اینکه نه کارشناسی شده است نه تدبیری در آن بوده حدود چند روز است که این ۵۰ پاره ده در عذاب ایاب ذهاب به مرکز استان هستند این هم یک نوع از تدبیر مدیران استانی برای خدمت به شما بود آیا می‌دانید تا امروز که چند روز از سفر شما می‌گذرد هیچ مسئولی جوابگو نیست به خصوص پلیس راه استان و اداره راه آقای رئیس جمهور مردم در عذابند برای رضای خدا هم شده به ستاد تبلیغاتتان بگویید تبلیغ کنند به دشت روم می‌رویم لازم نیست بیایید و زحمتی برای شما باشد می‌خواهیم شاید مدیران بی مسئول فکر بیفتند و چاره‌ای بیندیشند برای اینکه صندلی‌هایشان را از دست ندهند و چاره ای بیندیشند ضمناً ما در این انقلاب یاد گرفته‌ایم همیشه �تی مسئول رده بالایی از پایتخت به سمت استان می‌آید شاید مشکلی را حل کند فقط مسیر ایاب ذهابش را بازسازی و تعمیر می‌کنند

    پاسخ
  • 2 امیر 1402/4/25 9:4:38

    درود برشما، چیزی جز حقیقت نگفتید

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/4/25 6:17:46

    درود بر شرف نویسنده محترم حرف دل همه مردم عادی استان را زدی

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/4/24 17:14:44

    وای که چقد مطالب تو با غرض و دروغ خدا به دادت برسه

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/4/24 15:7:52

    درود بر نگارنده متن حق مطلب را ادا کردی واقعا سیاسی کاری در استان نفسها را بریده و مردم را به ساوه آورده است. سهم خواهی نمایندگان در دانشگاه علوم پزشکی که با بهداشت و جان مردم سرو کار دارد چه جایی از اعراب دارد مگر به تفکیک قوا قائل نیستید . فلان نماینده حتما باید سهم داشته باشد و نیروهائی به کار بگمارد که توان مدیریت ندارند . جناب ریاست محترم جمهور که شعار فساد ستیزی دادید مدیر شبکه لنده با دولت شما سازگار نیست .قومی و قبیله ای کار میکند کار که نه فامیل و بستگانش را به شبکه بهداشت آورد مزایایی زیاد به آنها میده خانه های بهداشت را تعطیل کرد کارمندان سرکار نمی روند و حقوق کامل میگیرند . پرسنل درمان را نابود کرد به بهانه های مختلف براشون پرونده میسازد فردی عصبی و گستاخ هست و کسی توان رویارویی با وی ندارد. پرسنل ازش ناراضی و عاصی شدند . لطفا هر چه سریعتر دستور عزلش را بده . بصورت صوری و با هماهنگی ریاست دانشگاه نامه زده که آقای سعید دژکام کارشناس بهداشت روان ساکن یاسوج هست از بستگان رئیس دانشگاه هست که نیاز دارم اصلا نیازی نیست که بصورت قرارداد پزشک خانواده در شبکه لنده جذب بشه حق بچه های لنده ضایع میشه

    پاسخ
    • 5 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/4/24 18:28:36

      مو خم پرستار م والا راس ایگوی چاره ندارم و الا از لنده ای رفتم مدیر شبکه ش فامیل بازی ایکنه فامیللش کار نیکنن اضافه کار بالا ایسونن ما بدبختها هم جور شونه ایکشیم واقعا بیعدالتی در لنده زیاد با این مدیر اخمو و طائفه گرا

سایر اخبار
برگزدیدها