یادداشت
گفتگو و گزارش

خروج مرغ از سبد غذایی مردم؟

اکنون در حالی قیمت مرغ به نمودی از تورم اقتصاد ایران تبدیل شده که ابراهیم رئیسی در همان ابتدای روی کار آمدن خود در سال ۱۴۰۰ قصد داشت با تشکیل قرارگاه مرغ که احتمالاً بودجه میلیاردی صرف آن شده این بازار را تحت کنترل درآورد

خروج مرغ از سبد غذایی مردم؟

قیمت مرغ در بازار همچنان رو به افزایش است و در برخی نقاط با قیمت ۱۲۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد دولت چشم خود را بر این وضعیت بسته است. هرچند علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی گفته: با افزایش تولید جوجه یک روزه گوشتی و واردات تخم مرغ نطفه‌دار شاهد عرضه جوجه یک روزه بودیم و مرغداران در سراسر کشور به آن دسترسی پیدا کرده و جوجه ریزی بیشتری انجام دادند.

به کفته او خرداد ماه بیش از ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و تا پایان تیرماه جوجه ریزی به ۱۳۰ میلیون قطعه خواهد رسید که نشان دهنده این است که در روزهای آینده شاهد عرضه بیشتر مرغ گوشتی خواهیم بود.

برای افزایش قیمت مرغ دلایل متعددی می‌توان برشمرد. قطعاً در اقتصادی که تورم عمومی‌کالاها بیش از ۴۲ درصد است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت یک کالای اساسی صرفاً با یک قیمت‌گذاری دستوری بدون تورم بماند.

مشخصاً در اردیبهشت ماه سال گذشته که دولت یک شبه تصمیم به جراحی اقتصادی و حذف یارانه این محصول گرفت کاملاً روشن بود که بلافاصله پر و بال مرغ باز می‌شود و قیمت آن در بازار به پرواز درمی‌آید. گرچه در آن مقطع دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، اما اکنون مردم تقریباً با دو برابر چنین نرخی باید در جستجوی این محصول باشند. این سیاست دولت باعث شد تا به یکباره مرغداران برای خرید نهاده مجبور شوند شش برابر بیشتر نسبت به گذشته هزینه کنند. طبیعی است که این افزایش هزینه شش برابری در قیمت نهایی محصول تخلیه شود.

همین افزایش قیمت نهاده باعث شد تا جوجه‌ریزی‌ها کاهش یابد و حتی تعداد قابل‌توجهی از جوجه‌های یک‌روزه معدوم شوند. گذشته از این جوجه‌های پرورشی برای اینکه خرج کمتری روی دست مرغ‌دار بگذارند، زودتر از موعد و با وزن کمتر راهی به کشتارگاه‌ها و بازار شدند. طبیعی است که در چنین شرایطی بازار با کمبود عرضه مواجه شود و قیمت‌ها هم دوباره افزایشی شوند.

اکنون در حالی قیمت مرغ به نمودی از تورم اقتصاد ایران تبدیل شده که ابراهیم رئیسی در همان ابتدای روی کار آمدن خود در سال ۱۴۰۰ قصد داشت با تشکیل قرارگاه مرغ که احتمالاً بودجه میلیاردی صرف آن شده این بازار را تحت کنترل درآورد؛ اما از همان ابتدا مشخص شد که این بازار هم اعتنایی به زور و دستور ندارد و این عرضه و تقاضاست و البته سیاست‌گذاری‌های تنظیم‌گری است که راه بازار را مشخص می‌کند. اکنون نیز خبری از این قرارگاه نیست.

طبق اعلام اتحادیه تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، جوجه‌ریزی در خرداد و تیر امسال بیش از نیاز کشور انجام شده است، بنابراین احتمالاٌ در مرداد ماه و پس از پایان دهه اول محرم حتی مازاد عرضه مرغ در بازار رخ دهد و قیمت‌ها تا حدودی کاهش یابد. پیش‌بینی که مشخص نیست با این روند رو به رشد قیمت مرغ، تا چه حد محقق شود. طبق اظهارات اخیر مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی، سرانه مصرف مرغ تا پیش از حذف ارز دولتی کالاهای اساسی، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که پس از گذشت یک سال از اجرای این طرح، مقدار مذکور حدودا ۲۶ کیلوگرم شده است.

کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها