یادداشت
گفتگو و گزارش

کابل برق باعث سقوط بالگرد اورژانس در مزارع دیشموک شد / ۲ ماه بالگرد نداشتیم و برخی بیماران در مناطق سخت گذر جان باختند

کارشناس پرواز اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشریح اتفاقات روز حادثه سقوط بالگرد اورژانس در مزارع دیشموک گفت: از مسئولان می‌خواهیم که بالگرد مجهزی در اختیار اورژانس قرار دهند و سال گذشته حدوداً ۲ ماه به دلیل تعمیر و نگهداری بالگرد به مشکل برخوردیم، چندین مورد بیمار اورژانسی به دلیل اینکه در منطقه سخت گذر بودند و بالگردی برای انتقال آنها نبود جان باختند.

کابل برق باعث سقوط بالگرد اورژانس در مزارع دیشموک شد / ۲ ماه بالگرد نداشتیم و برخی بیماران در مناطق سخت گذر جان باختند

اَفتونیوز|داود افضلی" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: روز دوشنبه بیست ششم تیرماه و همزمان با روز اول سفر هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد و در آماده باش اورژانس، ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه حوالی ظهر اعلام شد که یک کودک ۱۲ ساله با مشکلات شدید تنفسی نیازمند کمک است، با توجه به فاصله دور ۲۰۰ کیلومتری با مرکز استان و سخت گذر بودن جاده و اینکه با اورژانس زمینی پنج ساعت طول می کشید تا به مقصد برسیم، با پیدا کردن نقطه سرآسیاب آجم دیشموک به سمت محل پرواز کردیم.

وی افزود: پس از نیم ساعت به نقطه مورد نظر رسیدیم، در منطقه‌ای که مردم را مشاهده کردیم، خلبان اقدام به فرود کرد، ولی هنگام فرود یک کابل را بدون هیچ علائمی جلوی هلی کوپتر مشاهده کردیم، وقتی کابل دیده شد، دیر شده بود، کاپیتان هلی کوپتر را بالا کشید، ولی به دلایل تخصصی پرواز هوایی، پس از آن هلی کوپتر به سمت زمین رفت.

این کارشناس پرواز اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه خلبان پرواز بسیار با تجربه و متخصص است، خاطرنشان کرد: خلبان در جای خوبی هلی کوپتر را فرود آورد اما دچار سانحه شده بودیم چرا که بالگرد از سمت من به زمین خورد.

 

افضلی با تشریح کامل اتفاقات رخ داده در زمان سقوط و پس از سقوط بالگرد، اظهار داشت: در زمان سقوط، مصدوم نیز با ما بود و به سختی توانستیم جان او را نجات دهیم.

وی با بیان تمام دغدغه‌هایش در ارتباط با پروازهای هوایی اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد، یادآور شد: از مسئولان می‌خواهیم که بالگرد مجهزی در اختیار اورژانس قرار دهند و سال گذشته حدوداً ۲ ماه به دلیل تعمیر و نگهداری بالگرد به مشکل برخوردیم، چندین مورد بیمار اورژانسی به دلیل اینکه در منطقه سخت گذر بودند و بالگردی برای انتقال آنها نبود جان باختند.

سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره گفت: برای جایگزینی هلی کوپتر اورژانس استان از رئیس جمهور درخواست کمک و مساعدت کردم، حتما این موضوع را مکاتبه و پیگیری خواهیم کرد.

رئیس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: جا دارد که از شرکت هلی کوپتری ایران تشکری داشته باشم که تاکنون خدمات هفت ساله‌ای در استان داشته‌اند و بهترین خلبان‌ها را در اختیار استان گذاشته‌اند، شاید اگر خلبان در این حادثه زبردست نبود، اتفاق ناگواری رخ می‌داد.

جهانبخش وحدت نژاد در گفت و گو با ایلنا از یاسوج افزود: نمی‌توانیم بگوییم حادثه سقوط هوایی با بالگرد طبیعی است، ولی دور از انتظار هم نیست، حتی در کشور‌های توسعه یافته دنیا نیز اتفاق سقوط بالگرد می‌افتد.

وی در خصوص نقش حیاتی بالگرد‌های اورژانس در این استان کوهستانی، اظهار داشت: انتقال هوایی جزء امن‌ترین انتقال‌ها بوده که بر اساس آمار و ارقام ثابت شده است.

وحدت نژاد با تاکید براینکه از رسانه‌ها انتظار داریم در چنین حوادثی سنجیده‌تر عمل کنند و اخبار را جویا شوند و سپس آن را انتشار دهند، یادآورشد: در مورد بالگرد قطعاً مسئولان مطالبه‌گر خواهند بود و از ریاست جمهور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز تقاضای واگذاری بالگرد به اورژانس ۱۱۵ را داریم.

وی افزود: خواهشمندیم بالگردی به استان تخصیص دهند که متناسب با وضعیت کهگیلویه و بویراحمد باشد و قابلیت فرود و پرواز در شرایط آب و هوایی سخت را داشته باشد.

وحدت نژاد گفت: وزش باد و جریان‌های ناگهانی هوا در این استان زیاد است، توپوگرافی استان نیازمند بالگرد جوان‌تر و سیستم به روز‌تری است تا شرمنده عزیزان در نقاط دوردست استان نباشیم.

روز دوشنبه بیست ششم تیرماه و همزمان با اولین روز از سفر هیات دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد، یک فروند بالگرد در مزارع آبی سرآسیاب جَم بخش دیشموک از توابع این استان سقوط کرد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها