یادداشت
گفتگو و گزارش

دادخواست حقوقی جمعی از فعالین اجتماعی، محیط زیستی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد علیه سد خرسان ۳

جمعی از فعالین (زیست محیطی، رسانه، اجتماعی و ساکنین دهستان سادات محمودی) استان کهگیلویه و بویراحمد طی دادخواستی از دادگاه یاسوج تقاضای صدور دستور موقت توقف عملیات اجرایی سد خرسان را نموده اند.

دادخواست حقوقی جمعی از فعالین اجتماعی، محیط زیستی و رسانه ای  کهگیلویه و بویراحمد علیه سد خرسان ۳

اَفتونیوز| جمعی از فعالین (زیست محیطی، رسانه، اجتماعی و ساکنین دهستان سادات محمودی) استان کهگیلویه و بویراحمد طی دادخواستی از دادگاه یاسوج تقاضای صدور دستور موقت توقف عملیات اجرایی سد خرسان را نموده اند. اولین جلسه رسیدگی در شعبه نهم دادگاه عمومی حقوقی یاسوج به آدرس گلستان۱۳، در روز دوشنبه نهم مردادماه راس ساعت ۱۱:۰۰ برگزار خواهد شد. خواسته و مستندات خواهانهای پرونده در چند موضوع:

۱. انتقال آب میان حوزه ای (حوزه کنونی کارون می باشد) باعث خشک شدن و عواقب زیست محیطی اراضی پایین دست خصوصا در خوزستان خواهد شد.

۲. پروژه فاقد مجوز زیست محیطی و ماده ۲۳ بوده و مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۶ با عنوان صدور مجوز دادن به طرحههای دارای پیشرفت فیزیکی و بدون مجوز زیست محیطی هیچ گونه مستند قانونی ندارد و صرفا لابی صاحبان نفوذ و رانت برای انتقال آب به فلات می باشد.

۳. این پروژه نابودی قریب به ۱۴۰۰ هکتار جنگل را در پی دارد و عملا باعث تغییر اقلیم خواهد شد که ذخیره گاه دنا و حیات وحش دنا بعنوان ذخیره گاه شماره ۱۰ ایران و شماره ۵۵۵ سازمانهای بین الملی نابود خواهد شد.

۴. اجرای این پروژه باعث آوارگی و مهاجرت حداقل ۱۰۰۰۰نفر خواهد شد و نبود زیرساخت در شهرهای همجوار عملا مشکلات را دو چندان و آسیبهای زیادی متوجه مهاجرین خواهد نمود.

۵. اجرای این پروژه باعث زیر آب رفتن گورستان ۴۵۰۰ ساله خواهد شد که بخشی از هویت و تاریخ این سرزمین است و... بوده که شرکتهای آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، اداره کل حفاظت محیط زیست استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانهای کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شرکت آب نیروی ایران را مخاطب (خوانده) قرار داده اند. مهمترین خواسته معترضین (خواهان) پرونده از دستگاه قضایی رعایت اصل بی طرفی و جلوگیری از فشارهای بالادستی جهت عدم رسیدگی در زمان قانونی و یا صدور حکم مصلحتی می باشد و احدی از خواهان پرونده از همه مردم استان جهت حضور در روز رسیدگی پرونده، ضمن همراه داشتن یک بطری آب معدنی به نشانه اعتراض (همه منابع استان در حال غارت هست و حداقل آبی برایمان بماند تا در کنارش زندگی کنیم و آواره نشویم) دعوت نمود. ایشان عنوان کردند از دلایل مهمی که ادارات استانی چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را به این پرونده فراخواندیم، فارغ از عدم ورود جدی آنها جهت جلوگیری از احداث سد حسب وظایف ذاتی، تعیین میزان ارادت آنها به منافع مردم استانهای مظلوم کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری

می باشد و در این زمینه تمام واکنش آنها را به مردم فهیم هر دو استان اطلاع رسانی خواهیم نمود.

در پایان نقش مهم رسانه های محلی و ملی مستقر در مراکز استانها و شهرستانها تا کنون موجب اطلاع عامه جامعه گردیده و جهت پوشش خبری تمام اقدامات صورت گرفته و زمان رسیدگی به پرونده از آنها دعوت می نماییم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها