-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
-
صبر استراتژیک جمهوری اسلامی نباید نقطه ضعفی در قبال دشمن باشد
سید علی کشاورز
-
سکوت برهها، زوزهی مرگ/ فاجعهی مدیریتی یا خطای انسانی؟؟!
یعقوب درویشیان
-
انتخابات و مسئولیت پذیری جامعه(بخش اول)
نوروز پرندوار
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
- جوانان کهگیلویه وبویراحمدی در گیرو دار مشکلات ازدواج
- تلههایی که در کهگیلویه و بویراحمد جان میگیرند
- عکس| خورشیدگرفتگی آمریکای شمالی از نگاه ایستگاه فضایی بینالمللی
- ساخت سد، آری یا خیر؟
- مصائب ناتمام مدارس دیشموک/ سازمان نوسازی مدارس کجاست؟
- فاجعه زیست محیطی اطراف یاسوج و آشنایی با دهیاران بیتدبیر+ تصویر
- معارضات محلی در تنگ کبوتری یاسوج پروژه آبرسانی را متوقف کرد
علی خواجوی معلمی سیاستمدار و با اخلاق
او یک معلم و فرهنگی برجسته بود که زیستی شرافتمندانه و مومنانه داشت، قبل از تعلیم دیگران، معلم نفس خویشتن بود
اَفتونیوز| سیدعلی اسماعیلی در یادداشتی نوشت؛ علی خواجوی، معلم و سیاستمدار محبوب و با اخلاق کشور، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان کشور و رئیس جبهه اصلاحات استان کهگیلویه و بویراحمد، در تیر ماه ۱۴۰۰، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، به دیار حق شتافت.
او یک معلم و فرهنگی برجسته بود که زیستی شرافتمندانه و مومنانه داشت، قبل از تعلیم دیگران، معلم نفس خویشتن بود.
به خوبی دریافته بود که انسان محور توسعه است و توسعه کشور از رهگذر تربیت و توسعه انسان ممکن و میسور خواهد شد، لذا مسئولانه و عاشقانه در توسعه انسانی و تربیت جوانان کوشید.
خواجوی از انقلابیون قبل از از انقلاب بود که علیه استبداد پهلوی مبارزه کرد و طعم تلخ زندان و شکنجه استبداد را چشید، پس از انقلاب نه تنها بر سفره انقلاب، سهمخواهی نکرد، بلکه جان و مال و آبروی خود را وقف آرمانهای انقلاب و مصالح کشور و ملت کرد.
او سیاستمداری اخلاقمحور بود و با الهام از آموزههایی دینی، آموخته بود که سیاست میبایست تابع و برآمده از اخلاق باشد، سیاست منهای اخلاق را، از بزرگترین خطرهایی میدانست که حیات سیاسی جامعهای را تباه میسازد، به کلام پیامبرش رسول اکرم(ص) باورداشت که «من برای تکمیل فضیلتهای اخلاقی مبعوث شدم»، برهمین اساس همواره از ویرانگری سیاستهای ماکیاولیستی در روابط فردی و اجتماعی بیمناک بود.
در تعامل با دوستان، رقبای سیاسی و حتی دشمنان خود از جاده عدالت، انصاف و عدالت خارج نمیشد، زبانش به تهمت و دروغ آلوده نبود، جایگاه و موقعیت ممتاز خود را اسباب قدرت و ثروت نکرد و از دنیا به قلیلش اکتفا کرد، اهل رفق و مدارا بود، امین و رازدار بود و در هنگامه چالشها و دشمنیها، اسرار هویدا نمیکرد، وفادار بود و خیانت، پیمانشکنی و عهدشکنی در مرامش نبود، در زمانهای که صداقت و درستکاری کم ارج و پر هزینه و ریاکاری، نفاق و فریبکاری بازار پر رونقی یافته است، صادق و درست کردار بود، در عین عزتمندی، مودب و متواضع بود. خیرخواه و نیکاندیش بود.
اصلاحطلبی خود ساخته بود، او به حق از معدود اصلاحطلبانی بود که هم در مرام و هم در منش اصلا طلب و مصلح بود و به نیکی فرمان مولایش امام علی (ع) را لبیک گفت که«هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را براصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند. کسی که معلم و ادب کننده خویشتن است، به احترام سزاوارتر است از کسی که معلم و مربی مردم است».
علی خواجوی انسانی با ایمان، دینمدار و شریعتمدار بود. از مکتب امام صادق(ع) آموخته بود که «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم» هیچگاه به دینداری تظاهر و تفاخر نمیکرد، ولی رفتار فردی و اجتماعی او نمایش فضیلتها و آموزههای دینی بود.
خواجوی نه تنها از جهت سیاستورزی که از نظر اخلاق و دینمداری نیز یک الگو و نمونه حسنه بود، او از دین برای دنیای خویش بهرهای نگرفت و از نردبان دین و اخلاق بالا نرفت و با ابزار دین خانه کسی را ویران نکرد.
خواجوی سیاستمداری دانا، آگاه، باهوش و کیاست، توانمند و صبور بود، در بند و دام شیادان و سیاستبازان فرو نمیافتاد، لایههای عمیق و پیچیده سیاست و حکمرانی را درک میکرد، توانمندی و تحلیلهای عمیقش ریشه در دانایی و آگاهی او داشت، ایمانش ایمانی آگاهانه بود، صبرش ریشه در داناییاش داشت. او به خوبی میدانست بدون صبر، ظفر نمیآید.
در جایگاه کنشگر سیاسی اجتماعی، چهار خط قرمز داشت، اولین خط قرمزش حقوق و مصالح ملت بود، به حقوق انسان بهماهو انسان ایمان داشت و با صلابت و قاطعیت، استوار و ثابتقدم بر سر حقوق ملت ایستاد و هزینه داد و تا آخرین نفس بر پیمانش با ملت باقی ماند و مرعوب زر و زور نشد. خط قرمز دیگرش منافع ملی ایران بود، در توجه به منافع ملی و حقوق ملت دچار افراط و تفریط نمیشد، به بهانه حقوق ملت علیه منافع ملی نمیشورید و به بهانه مصالح نظام و منافع ملی، از حقوق ملت عقب نمینشست.
سومین خط قرمزش اخلاق بود؛ هم در انتخاب هدف و هم در انتخاب وسیله اخلاقمدار بود و چهارمین خط قرمزش قانون بود، توجه به این ملاحظات بود که اثرگذاری و نقشآفرینی خواجوی را در محافل و مجالس برجسته مینمود و او را به عنصری اعتدالبخش و امیدآفرین تبدیل میکرد.
آزاده، آزادیخواه و حقگرا بود. نقدپذیر بود، سیاستمداری خردورز بود و تسلیم خرد جمعی و در برابر پرسشگری مسئولانه و خاضعانه پاسخگو بود. فهمی عمیق از ساختار حکمرانی استانی و ملی داشت، از اعتبار و سرمایه اجتماعی و سیاسی بالایی برخوردار بود و اسباب کسب قدرت و منصب در سطوح عالی استانی و ملی برایش فراهم بود، ولی نه تنها اسیر قدرت نشد که امیر قدرتش بود و همواره از آن گریزان بود. قدرتمندی قدرتگریز اما به توده مردم و جوانان نزدیک و در برابر آنان خاضع و فروتن بود.
خواجوی عاشق و دردمند بود، عاشق ایران رنجور و انسانهای بیپناه و رنجدیده و دردکشیدهای که حقوقشان تباه شده، بود، حرارت همین عشق بود که او را به حرکت و هروله وامیداشت، و سبب میشد بیش از نصف عمرش از شهری به شهری و از جلسهای به جلسهای، در پی عزت و اعتلای ایران و کاستن از درد و رنج ایرانیان در حرکت باشد. عاشق توسعه ایران و رفاه و زندگی مردمش بود و لحظهلحظه جان خود را ارزانیشان کرد. چندان دور از ذهن نبود که زودتر از این پیمانه عمرش پر شود، چرا که نصف بیشتر زندگیاش در سفر و خطر بود، سفرهایی با اتوبوس و ماشینهای فرسوده در جادههای ناهموار.
انسانی با این ویژگیها بدون تردید همچنان زنده است و از بسیاری باشندگان، زندهتر. ثمره زندگی سیاسی و فرهنگی او همین که در فضای سیاستزده ایران، الگویی حسنه از سیاستورزی بود و از دل آموزههایش صدها جوان رویید و پرورش یافت که شیرینیهایی به بارخواهند آورد که درد فراق او را تسکین خواهد بخشید.
گرچه امروز تن خسته و جان رنجورش در جمع ما نیست، اما مکتب خواجوی یعنی انسانیت، شرافت، صداقت، شجاعت، آزادگی، نوعدوستی، خردورزی، حقگرایی، ظلمستیزی، عدالتطلبی، مردمداری و رواداری، چراغ راه آینده است.*
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 اجلاسیه ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه برگزار میشود
- 2 دومین پایگاه اورژانسهوایی کهگیلویه وبویراحمد در گچساران راه اندازی می شود
- 3 بوکسور هماستانی به اردوی تیم ملی بوکس دعوت شد
- 4 خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 5 توزیع اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد مبنای منطقی ندارد
- 6 پوشش بیمه خدمات درمان ناباروری به یک هزار و 391 زوج نابارور در استان کهگیلویه وبویراحمد
- 7 اراضی مرغوب کشاورزی در چنگال منفعتطلبان/ برخورد جدی با متخلفین
- 8 اولین کارگروه مسکن شهرستان مارگون برگزار شد
- به استقبال کلنگزنی یک پروژه عامالمنفعه در کهگیلویه
- در صورت عدم رسیدگی مطالبه سد آبریز را به دفتر رهبری میبریم
- استاندار: سد آبریز آرزوی بر دل مانده مردم و پایانی بر گوجه چینی است
- موحد: با هیچ سرمایه گذاری تعارف نداریم/ معاون اجرایی رئیس جمهور: مجوزهای لازم گرفته شد/ استاندار: بیش از سیصد نفر شاغل می شوند
- پاسخ آب و فاضلاب استان به خبر اَفتونیوز
- تلاش های بی نتیجه برای یافتن کودک ۵ ساله در رودخانه خرسان
- مخالفت مجلس و دولت با افزایش تعداد نمایندگان/ اضافه شدن یک کرسی در مجلس برای حوزه انتخابیه شهرستانهای بویراحمد دنا و مارگون منتفی شد
- در باشت کنکور برگزار نمیشود/دانشآموزان به گچساران مسافرت میکنند
- جزئیات دستگیری عاملان فروش تجهیزات پیشرفته تقلب در کنکور از زبان فرمانده انتظامی کهگیلویه
- ۱۰۰۰دانشآموز ترک تحصیل کرده به چرخه آموزش برگشتند
نظرات ارسالی 1 نظر
روحش شاد یاد و نامش جاودان🏴🏴
پاسخ