یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


آینده سیاسی بویراحمد؛ ماجرای «روشنفکر» و رقبای درون‌گروهی و برون‌گروهی‌‌اش

تنها کمتر از ده روز تا ثبت نام مقدماتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. در کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون شرایط خاصی وجود دارد. در حالی دو دوره غلام محمد زارع کرسی نمایندگی را در دست داشت، وی در سال ۱۳۹۸ این عرصه را به کسی واگذار کرد که در سال ۱۳۹۴ از او عبور کرده بود. با این تفاوت که زارع در مجلس یازدهم چهارم ولی روشنفکر در مجلس دهم سوم شده بود.

آینده سیاسی بویراحمد؛ ماجرای «روشنفکر» و رقبای درون‌گروهی و برون‌گروهی‌‌اش

اَفتونیوز| تنها کمتر از ده روز تا ثبت نام مقدماتی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. در کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون شرایط خاصی وجود دارد. در حالی دو دوره غلام محمد زارع کرسی نمایندگی را در دست داشت، وی در سال ۱۳۹۸ این عرصه را به کسی واگذار کرد که در سال ۱۳۹۴ از او عبور کرده بود. با این تفاوت که زارع در مجلس یازدهم چهارم ولی روشنفکر در مجلس دهم سوم شده بود.

حال باز هم همان افراد مجلس یازدهم، البته با آرایشی متفاوت حضور دارند.

مهدی روشنفکر به دلایلی که در ادامه گفته می‌شود از پایگاه‌ اجتماعی‌اش در دور گذشته برخوردار نیست. برخی از مدیران نزدیک به روشنفکر مانند مدیرکل  صمت از عملکرد مناسبی برخوردار نبوده‌اند. برای نمونه،  کریم روزبهان  در سازمان صمت عملکرد مناسبی نداشته است. از سوی دیگر، در شرکت گاز استان نیز برای چندمین بار اسامی افرادی که قصد داشتند فله‌ای استخدام شوند، منتشر شده است. وضعیت فرمانداران دنا و مارگون  همچنین بخشداران نیز بهتر از این نیست. اظهار نارضایتی بسیاری از کشاورزان از فرماندار دنا و دل خوش کردن فرماندار مارگون به مشتی آسفالت و روکش آسفالت، همگی بخشی از بدنه رای دهنده به روشنفکر را ناامید کرده‌اند.

علاوه بر این در برخی از طوایف افراد بیشتری پست گرفته‌اند و در برخی دیگر هیچکدام سودی از نمایندگی روشنفکر نبرده‌اند. این احساس تبعیض و نادیده گرفته شدن در بین بخشی از طرفداران گذشته روشنفکر وجود دارد.

از دیگر سو، بخشی از اعضای ندای وحدت نیز از روشنفکر جدا شده‌اند. اما مهمتر از همه روشنفکر که می‌توانست در شورای اداری استان نقش مهمی بازی کند، عملا بازی را به دیگران واگذار کرده است. گویا همان‌هایی که در پس پرده بر معادلات سیاسی اثر می‌گذارند، قدرت بیشتری نسبت به روشنفکر دارند و نقش قابل توجهی در چینش شورای اداری استان ایفا کرده‌اند.

اما از آن‌جا که مطالبات بخش زیادی از پایگاه اجتماعی روشنفکر برآورده نشده، خود به خود نوعی نارضایتی در بین آنها ایجاد می‌شود که ممکن است برخی از آنها نیز تا پیش از اسفند ۱۴۰۲ از روشنفکر ناامید شوند.

اما چیزی که حالا می‌تواند بازی روشنفکر را بر هم زند، حضور افراد دیگری است که می‌خواهند سهمی از آرای روشنفکر در گذشته را از آن خود کنند. شیرعلی خرامین به احتمال زیاد نمی‌تواند برنده انتخابات شود، اما حضور او حتما بازی روشنفکر را خراب خواهد کرد. آراوند نیز با شدتی کمتر همین نقش را خواهد داشت و البته نستهن مقدم را هم نباید فراموش کرد، هر چند مقدم شاید در آستانه انتخابات به نفع شخصی دیگر از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، اما اگر به هر دلیلی، مقدم نیز بماند، کار برای روشنفکر بسیار سخت‌تر خواهد شد.

اما اگر این سه نفر را رقبای میان‌گروهی روشنفکر در نظر بگیریم که هیچ‌کدام شانس پیروزی بالایی ندارند، رقبای برون‌گروهی او از رشد قابل توجهی در طول این سال‌ها برخوردار بوده‌اند.

آرای محمد بهرامی در طول سه دوره گذشته هر بار نسبت به دوره قبل رشد داشته است. شواهد نشان می‌دهد که با کنترل برخی متغیرها باز هم احتمال رشد آرای او وجود دارد. بهرامی در این دوره با شعار علم و عمل وارد عرصه انتخابات شده است. هر چند برخی عدم پیروزی او در دوره‌های گذشته را دلیلی بر عدم پیروزی‌اش در اسفند ۱۴۰۲ عنوان می‌کنند، اما اصلا نمی‌توان او را نادیده گرفت. چرا که او یکی از رقبای اصلی روشنفکر است که در صورت حضور سه نفر دیگر در کنار روشنفکر، احتمال بالایی برای برنده شدنش وجود دارد.

اما نادر منتظریان که در مجلس یازدهم سوم شده بود، این بار از ماه پیش جلساتش را آغاز کرده است. نشست با جوانان، ورزشکاران و حوزه سلامت در این مدت کوتاه نشان می‌دهد او عزم خود را برای کرسی مجلس جزم کرده است.

صراحت لهجه و شجاعت او، می‌تواند آرای بخشی از جوانان را جذب کند. البته ناگفته نماند که او احتمالا اصلی‌ترین گزینه جریان اصولگرا خواهد بود.

اما هر چند شرایط غلام محمد زارع نسبت به بهرامی و منتظریان چندان مطلوب نیست، ولی حضور او نه به نفع بهرامی و منتظریان، بلکه به سود روشنفکر تمام خواهد شد. به همین خاطر، بسیاری گمان می‌کنند احتمالا زارع در آستانه انتخابات، از عرصه رقابت‌ها خداحافظی می‌کند. البته انگار خود او نیز داستان را چندان جدی نگرفته است و این روزها حضور چندانی در فضای عمومی و مجازی استان ندارد.

به هر طریق، همه پیش فرض های بالا بر ضرر نماینده بویراحمد است اما بنا به هر عامل بیرونی و درونی ممکن است ورق برگشته و شرایط برای او سامان یابد و برای تحلیلی دقیق تر این پیش فرض ها باید منتظر روزهای آینده بود.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 29 نظر

  • 1 ناشناس 1402/5/19 20:49:53

    نقطه قوت روشنفکر، فرماندار فرماندار مارگون است.

    پاسخ
  • 2 میثم عباسی 1402/5/12 15:35:2

    بویراحمد و دنا نباز به فردی جدید باتوان و تخصص بالا دارد نه روشنفکر نه زارع هیچکدام نتوانستند آن گونه که شایسته و سزاوار بویراحمد و دنا است نماینده ی خوبی برای انها شوند و متاسفانه بویراحمد و دنا عزت و بزرگی خودش را ازدست داده و دچارعقب ماندگی است.

    پاسخ
  • 3 سعیدی 1402/5/11 12:40:48

    با یک نگاه عمیق به کاندیدها مشخص است روشنفکر نفر اول است و وجود کاندیدهای درون گروهی هم به نفع روشنفکر است چون اگر ریزشی باشد سراغ رقیبان قدر نمی روند و ریزش دیگران به رویش روشنفکر کمک می کند.

    پاسخ
  • 4 کریمی 1402/5/11 12:36:33

    من که تا به حال نه رای به روشنفکر دادم و نه او را می شناسم ولی کلا این حرکات و کاندید تراشیها به نفع روشنفکر است هر آدم عاقلی می داند با این شرایط روشنفکر با اختلاف خیلی زیاد نفر اول است .

    پاسخ
  • 5 حاج زارع خواهد آمد 1402/5/9 17:15:34

    حاج زارع ۱۰۰درصداندید خواهد شد چو ن به احتمال زیاد از افرادی که می‌خواهند کاندید شوند در بویراحمد رد صلاحیت شده وجود داشته باشد. زارع خواهد امد

    پاسخ
    • 5 - 1 ناشناس پاسخ به : حاج زارع خواهد آمد 1402/5/10 0:3:20

      روشنفکر دفن سیاسی خواهد شد

  • 6 «جدا شده به دلیل عملکردضعیف اندرخور » 1402/5/9 12:15:18

    عامل بدبختی روشنفکر، فرماندار مارگون می باشد. در آموزش و پرورش عشایر طرفداران سرسخت روشنفکر را ناراضی کرد و باعث شد به سمت دیگر رقبا متمایل شوند.کارمندان و طرفدارانی که آرای خاکستری زیادی را برای ندای وحدت جمع آوری کرده بودند تا جایی که در انتخابات قبلی مجلس می گفتند امور اداری آموزش و پرورش عشایر شده ستاد تبلیغاتی ندای وحدت ولی عملکرد بچه گانه رئیس قبلی این اداره یعنی فرماندار فعلی مارگون باعث شد این نیروها از ندای وحدت فاصله بگیرند یعنی همان کاری با مردم زیلایی کرده بود را با کادر اداری قصد داشت انجام دهد و کارمندان را نسبت به هم بدبین می کرد. مقصر خود روشنفکر بود که با این انتخاب باعث ریزش آرای خودش شد و یک شخص حق التدریس تازه استخدام شده را رئیس آموزش و پرورش عشایر کرد.دوران تدریسش ماهی یک روز می رفت سر کلاس و خبری نبود تا ماه بعد. در فرمانداری مارگون هم به همین شکل.

    پاسخ
    • 6 - 1 ناشناس پاسخ به : «جدا شده به دلیل عملکردضعیف اندرخور » 1402/5/19 20:55:4

      بهترین فکر روشنفکر ، انتخاب فرماندار مارگون بود....

  • 7 محمد 1402/5/9 10:29:42

    فقط دکتر بهرامی

    پاسخ
  • 8 علی یار 1402/5/9 2:22:58

    در هر صورت چه رقبای درون گروهی روشنفکر باشند یا نباشند، جناب ....روشنفکر بای بای

    پاسخ
    • 8 - 1 احمدی پاسخ به : علی یار 1402/5/10 11:37:37

      خوش بحال روشنفکر که رقیبانش اروند و خرامین و نستهن مقدم هستند

    • 8 - 2 محمود پاسخ به : علی یار 1402/5/10 11:34:9

      درون گروهی باشد یا بیرون گروهی روشنفکر به اندازه همه کاندیدها رای دارد و با اختلاف نفر اول است.

  • 9 ناشناس 1402/5/9 1:2:8

    مدیران صمت،آموزش و پرورش و گاز فرمانداران دنا و مارگون ضعیف هستند و مایه ی ... دولت انقلابی.در اسرع وقت باید عزل شوند

    پاسخ
  • 10 ناشناس 1402/5/9 1:0:39

    روشنفکر تمام شد.بهرامی این بار مقامی بهتر از سومی نخواهد داشت.زارع می داند که رایی ندارد و انصراف خواهد داد.با احترام به دکتر خرامین،مقدم و آراوند برای دور بعد که حوزه ی انتخابیه جدا می شود،باید در صحنه بمانند تا حداقل برای دور آینده که حوزه ی دنا،مارگون و لوداب جدا می شود،اعاده ی حیثیت کنند. نادر منتظریان با هر معادله ای بدون کمترین تردیدی برنده ی انتخابات اسفند ۱۴۰۲ است چون مردم اشتیاق عجیبی به او برای برون رفت از شرایط فعلی نشان داده اند و به او امید بسته اند

    پاسخ
  • 11 زیلایی 1402/5/9 0:46:17

    بهرامی در زیلایی این دوره پدیده است

    پاسخ
  • 12 بهرامی. بلهزار 1402/5/8 22:49:16

    اینایی با نماینده موندن چنتاش خودم زنگ زدم گفتن ما تا چند ماه دیگه میمونیم ببینیم چیزی گیرمون میاد یا نه. ولی شک نکنید ریزش ها در ادامه بیشتر خواهد شد.

    پاسخ
  • 13 بنگرو 1402/5/8 22:47:26

    بنا بر اطلاعات از منبع موثق تا الان 5 مدیر کل استانی با جناب منتظریان دیدار خصوصی و بیعت نموده اند. اما برنامه تا برج 9 بصورت زیرپوستی خواهد بود.

    پاسخ
  • 14 داروین 1402/5/8 21:5:24

    همه نامزدها انگار نیروی روشنفکر هستن و براش کار میکنن

    پاسخ
  • 15 ج م 1402/5/8 21:5:12

    روشنفکر اصلا ...........مردم را نداشت و ندارد،تنها دلیل برد او و باخت زارع طرح برد قومیتی بود که باعث شد سایر اقوام بویراحمد نسبت به طایفه گرایی آزرده شوند و از حمایت زارع دست بکشند، روشنفکر با حمایت از لوایحی مثل فیلترینگ اینترنت و با تشدید طایفه گرایی و حتی بی توجهی به طوایف عمده بویراحمد که رای پیروزی اش را به سبد ریخته بودند پیشاپیش انتخابات را باخته است. اینک پیروزی در اردوگاه بهرامی و منتظریان چرخ میخورد، اگر بهرامی موفق به تحریک افکار اصلاح طلبان و کشاندن آنان پای صندوق رای شود برنده انتخابات است

    پاسخ
  • 16 محمدرصا 1402/5/8 21:3:45

    روشنفکر خوش شانس ترینه

    پاسخ
  • 17 ارمغانی 1402/5/8 21:3:17

    خوش به حال روشنفکر که بهرامی و منتطریان و خرامین رقیب ایشان هستندهر کاری میکنند به سود روشنفکره سید باقر و غریب پور و رجایی میخواست تا پودرش میکردن

    پاسخ
  • 18 ناشناس 1402/5/8 21:1:21

    روشنفکر پیروز خواهد بود قطعا

    پاسخ
    • 18 - 1 خردمند پاسخ به : ناشناس 1402/5/9 14:14:43

      درود ، تحلیلی بسیار متقن و منطقی است.

  • 19 تحلیل گر 1402/5/8 21:0:56

    تحلیل دقیق انتخابات بویراحمد منتظریان رویش خواهد داشت اما به دلیل تفرقه بین اصول گرایان و عدم انسجام و همراهی ایشان و به این دلیل که بخشی از اصلاح طلبان وابسته و فامیل ایشان رای نخواهند داد رای ایشان حداکثر به مرز ۴۹ هزار خواهد رسید. حاج زارعی در صورت حضور در انتخابات چون قبولی برایش مطرح نیست و میخواهد فراموش نشود و در انتخابات ۱۴۰۶ حرف اول را بزند به دلیل وفاداری لیدرهایش و عدم تعلق خاطر طایفه ایشان به انتخابات و دیگر نامزدها، رایی تقریبا ۲۵ هزارتایی خواهد اورد بهرامی رویش داشته اما چون به تاجگردون‌متصل و متوسل شده تا در انتخابات بویراحمد کمک حالش باشد و اصلاح طلبان بویراحمد نه بهرامی و نه تاجگردون را قبول ندارند و خود بهرامی نیز جرات نقد هدایتخواه و اصول گرایان را ندارد و از نظر کلامی و علمی نیز سطح پایینی دارد چون زمانی کنار این افراد بوده و بخشی از سبد رای ایشان در انتخابات اینده رای نخواهند داد در نهایت به رای ۴۷ تا ۵۰ هزارتایی خواهد رسید خرامین به این دلیل که مشخص نیست هدفش چیست و با اصلاح و اصول تقابلی ندارد نمیتواند اعتماد مردم و هم طایفه هایش را براورده کند بنابرین حداکثر رایی ۳تا ۵هزار تایی کسب خواهد کرد. مهدی روشنفکر به شعارهایش عمل نکرده و ریزش دارد رویش هم دارد اما چون نسبت به بهرامی شجاعت و تحرک بیشتری دارد و علیه اصول گرایان سنتی ست و دولت اصول گرا نیز سر کار است مردم احتمالا بار دیگر با رایی تقریبا۵۳ تا ۵۶ هزارتایی ایشان را راهی بهارستان کنند. البته شعار قومیت گرایی که جریانات رقیب میدهند کاملا به سود روشنفکر تمام شده است و حصور دکتر خرامین که یکی از عوامل پیروزی ایشان است. مقدم در صحنه نخواهد ماند حالا یا کنار گیری یا رد صلاحیت.... اراوند نیز رای زیادی ندارد. اروند و مقدم سر جمع ۲ تا ۳هزار رای بیاورند.....

    پاسخ
    • 19 - 1 سیسخت پاسخ به : تحلیل گر 1402/5/15 0:18:41

      اتفاقا واقعیت فرمودی اقای روشنفکر رویش داشته خانواده ما ۱۲۰ رای داریم اینبار حمایتش میکنیم

  • 20 بارید 1402/5/8 20:49:48

    بهرامی علم انچنانی ندارد اشتباه بزرگی کرد این شعار را انتخاب کرد چون دانشجویان ایشان کاملا ایشان را میشناسند. حداقل عمل گرایی را میشد منوط به نمایندگی دانست.

    پاسخ
  • 21 بهرام 1402/5/8 20:48:21

    زارعی قطعا خواهد امد و قطعا خواهد ماند چون برای انتخابات ۱۴۰۶ و دو نماینده شدن بویراحمد برنامه دارد. و حضورش کاملا به سود روشنفکر تمام خواهد شد. برای همین ایشان را از همین امروز نماینده ۱۴۰۶بویراحمد بدانید.

    پاسخ
  • 22 بویراحمد 1402/5/8 20:44:54

    منتظریان تعامل خوبی دارد اما به دلیل امنیتی بودن و نزدیکی به شورای اصول گرایان از یک اندازه خاصی فراتر نخواهد رفت.

    پاسخ
  • 23 سیاست 1402/5/8 20:43:48

    بهرامی چون جرات نقد تفکر هدایتخواه و اطرافیانش را ندارد از همین امروز شکستش حتمیست

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها