یادداشت
گفتگو و گزارش

یاسوج؛ مقصد مناسب تابستانی برای گردشگران

قرار داشتن جاذبه های گردشگری در فاصله نزدیکی از یکدیگر و گاهی در شهر از ویژگی های منحصر به فرد گردشگری در شهر یاسوج است.

یاسوج؛ مقصد مناسب تابستانی برای گردشگران

دهه نخست دومین ماه تابستان رو به پایان است و اگربه دنبال جایی خنک و زیبا برای طبیعتگردی هستید یاسوج معروف به پایتخت طبیعت ایران گزینه مناسبی برای سیرو سیاحت محسوب می شود.

به گزارش افتونیوز به نقل از ایرنا،یاسوج در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس و در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ساکنان مهمان نواز«لر» آن را به گویش محلی «یاسیج» به معنای جایی که گل‌های یاس در آن به فراوانی می‌روید می خوانند این روزهای تابستانی بهشتی در جنوب کشور است.

این شهر که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌ با دارا بودن رودخانه های «بشار و مهریان»،«آبشار یاسوج»، «تنگ گنجه ای»، « پارک جنگلی» چشمه‌های متعدد، جنگل‌های بلوط و برخورداری از آب و هوای مطبوع ایرانگردان را به سوی خود می خواند.

قرار داشتن جاذبه های گردشگری در فاصله نزدیکی از یکدیگر و گاهی در شهر از ویژگی های منحصر به فرد گردشگری در شهر یاسوج است.

«تنگ مهریان»
« مهریان»نام روستایی از توابع بخش مرکزی و دهستان سررودشمالی است که در منطقه ای زیبا در نزدیکی شهر یاسوج واقع شده است.

تابستانگردی در یاسوج پایتخت طبیعت ایران

این منطقه که میان رودخانه مهریان در شرق و کوه های دنا درشمال آن قرار دارد با تنوع درختانی نظیر سپیدار، بلوط، افرا، چنار، کاج، انگور وحشی و بنه را باید مشاهده کرد که گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

«تنگ گنجه ای»

این جاذبه گردشگری که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد منطقه‌ای خوش آب و هوا با رودخانه‌ای زلال و پوشیده از جنگل است که از دل کوه‌های دنا می‌جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

«پارک ساحلی»

«پارک ساحلی» که در ورودی جنوبی شهر واقع شده یکی از زیباترین جلوه های گردشگری شهر یاسوج است که مصداقی در پیوند هنرنمایی انسان و طبیعت است .

این پارک۱۴ هکتاری در کنار یکی از رودهای بزرگ یاسوج به نام «رود بشار» قرار گرفته است در ضلع جنوبی این پارک شهربازی یاسوج قرار گرفته که می‌تواند اوقات خوشی را برای خانواده ایجاد کند.

تابستانگردی در یاسوج پایتخت طبیعت ایران

وجود سکوها و آلاچیق‌های مخصوص مسافران در سراسر این پارک محیطی امن برای سپری کردن اوقات خوش به ویژه برای استراحت شبانگاهان است.

«پارک جنگلی» یاسوج

در شمال شرق شهر یاسوج، منطقه‌ای سرسبز با مساحتی نزدیک به یکهزار هکتار قرار گرفته که با عنوان بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور شناخته می‌شود جاذبه ای متفاوت و پر از درختان و گیاهان بومی این منطقه است که پوشش گیاهی غالب این پارک، درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی آن را تشکیل می‌دهند.

تابستانگردی در یاسوج پایتخت طبیعت ایران

پارک جنگلی یاسوج که با نام پارک بزرگ کوهستان هم شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای‌ دیدنی یاسوج است.

«تنگ تامرادی»
گردشگران زیادی این روزها در سایه سار درختان بلوط منطقه «تنگ تامرادی» و محیطی آرام لحظات تکرار ناشدنی را تجربه می کنند.

وجود چندین آبشار و ارتفاعات اطراف می تواند مقصدی برای علاقه مندان به کوهنوردی در این منطقه باشد.

در ورودی «تنگ تامرادی» و در مجاورت روستایی به نام حسین آباد، دخمه و مقبره ای وجود دارد که متعلق به دوران هخامنشی است که توجه فرهنگ دوستان را به خود جلب می کند.

«آبشار یاسوج»

پارک طبیعی «آبشار یاسوج» در نزدیکی مرکز شهر با انبوده جنگل ها، خاطره ای به یادماندنی به ویژه در شب هنگام و صبحگاهان را در دل مسافران به یادگار می گذارد.

هوای دلپذیر،نهرهای آب در بستر مارپیچ مشبک، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز چشم اندازی زیبا در آبشار ۱۰ متری یاسوج فراهم کرده است.

تابستانگردی در یاسوج پایتخت طبیعت ایران

در حاشیه این تفرجگاه زیبا آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است که هرگوشه از آن جلوه‌ای از فرهنگ و هنر بومی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

پارک «آبشار یاسوج» که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های تابستانی کهگیلویه و بویراحمد است.

«تل خسرو» یک منطقه با چند جاذبه

منطقه تل خسرو در کهگیلویه و بویراحمد یک مکان با چند جاذبه گردشگری است به طوری که در آن می توان حلاوت بازدید از منطقه ای تاریخی،روستاگردی و بازی های آبی را یک جا تجربه کرد.

کسانی که به این منطقه سفر می کنند ضمن بازدید از منطقه ای تاریخی می توانند با مشاهده آداب و رسوم روستانشینان تل خسرو آشنا شوند.

تابستانگردی در یاسوج پایتخت طبیعت ایران

وجود پارک آبی در نزدیکی تل حسرو و امکاناتی مانند استخر شنا، استخر بچه ها، استخر درمانی، وان نمک، سالن ماساژ، رودخانه آرام و انواع سرسره های آبی بر جذابیت های این منطقه افزوده است.

همچنین گردشگران می توانند پس از بازدید و سیر وسیاحت در این منطقه از امکانات اسکان ،غذاهای محلی و نوشیدنی های اردوگاه خهکلون استفاده کنند.

سوغات یاسوج

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر یاسوج به علت وجود طبیعت بکر، جاذبه های طبیعی و مصنوعی منطقه ای برای گردشگری با سلیقه های مختلف است.

فرشید کرمی افزود: این شهر با داشتن سوغات محلی چون گیاهان کوهی، دست بافته های سنتی و مواد غذایی مانند کشک،روغن محلی و عسل می تواند مقصدی خاطره انگیز برای مسافران باشد.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از ۷۷۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی جذابیت های فراوانی برای گردشگران علاقه مند به تاریخ کشورمان دارد.

بیش از ۶۱ آسیاب، ۵۴ خانه تاریخی،۴۳ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آرایی‌ها جزئی از خاک تمامی حکومت‌های ایران بوده است.

  • منبع:ایرنا
  •  

  •  


نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها