یادداشت
گفتگو و گزارش

کٌر قوچی و عده هایی از حرف تا عمل

در هفته اول مرداد ماه سال جاری سفری به یاسوج داشتم،یکی از برادرزاده هایم از من سوال کرد که عمو"کًر قوچی"یعنی چه؟ منظورش را سوال کردم . فهمیدم فردی که بخش اعظم مشکلات خانواده ناشی از عملکرد اوست ، خود را کر قوچی معرفی کرده است. همین مسئله من را یاد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انداخت.

کٌر قوچی و عده هایی از حرف تا عمل

اَفتونیوز| کٌر قوچی و عده هایی از حرف تا عمل

✍سید علی حمیده کیش شاه قاسمی

در هفته اول مرداد ماه سال جاری سفری به یاسوج داشتم،یکی از برادرزاده هایم از من سوال کرد که عمو"کًر قوچی"یعنی چه؟ منظورش را سوال کردم . فهمیدم فردی که بخش اعظم مشکلات خانواده ناشی از عملکرد اوست ، خود را کر قوچی معرفی کرده است.

همین مسئله من را یاد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انداخت.

انتخاباتی که جریان حاکم ،کُر قوچی خود، جناب رئیسی را با سر و صدا زیاد به میدان آورد که بقول خودشان کشور را نجات دهند. اما شد آنچه نباید می شد.

اوضاع بر عکس انتظارات مردم که امید داشتند با همسویی سه قوه و هماهنگی که با رهبری نظام دارند، و وعده های مشخصی که جناب رئیسی داده است ، با برون رفت از موانع ومشکلات موجود، به سرانجامی خوش برای ملک و ملت تبدیل شود. اما به یکباره همه چیز برعکس شد. وعده هایی که سید ابراهیم رئیسی در جلسه علنی دفاع از کابینه خود مطرح کرد و می خواست با عمل به آنها اعتماد را بازسازی کند و برگرداند. وعده هایی که تا حالا هیچکدام از آنها محقق نگردیده و بر زمین مانده است.

رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم وعده هایی درباره مذاکرات برجام، ساخت مسکن، تامین کالاهای اساسی، بازگشایی مدارس داد و در دومین سخنرانی خود به مسائلی همچون ساخت ۴ میلیون مسکن در آینده، لغو تحریم‌ها و مذاکرات برجام و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی گفت.

از مهمترین وعده های رئیسی در زمان انتخابات که نمی‌توان آنها را فراموش کرد ، وعده های اصلاح نظام اقتصادی و تک رقمی شدن تورم، ایجاد یک میلیون شغل در سال و تغییر رویکرد مدیریت دولت در بازارهای مختلف، سامان دادن به بازار سرمایه و بورس ،اصلاح نظام اقتصادی و تیم هماهنگ اقتصادی و موارد دیگر را می توان برشمرد. رئیس دولت سیزدهم در نشست علنی مجلس نیز از برنامه دولت با ۳۰ مسئله اصلی خبر داد که به گفته او ، برای برون رفت از مشکلات موجود، این راهکارها احصا شده است.

در مورد هماهنگی تیم اقتصادی باید گفت: اگر تیم اقتصادی دولت گذشته با هم هماهنگ نبودند، تیم اقتصادی دولت رئیسی از یکدیگر خبر ندارند و هر کدام وعده ای متناقض دادند و مردم دیگر به وعده های آنها مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی هیچ باوری ندارند.

با گذشت دو سال از عمر دولت رئیسی در دورانی که حاکمیت یک دست و هماهنگ در اختیار جریان حاکم است ، ضمن اینکه هیچ خبری از وعده های جناب رئیس جمهور نیست ، به نظر می رسد به رغم یک دست شدن مدیریت کشور هیچ اراده ای مبنی بر پاسخگویی وجود ندارد. بلکه به دنبال مقصرانی از جمله مدیران دولت قبلی ، تحریم و مسائلی دیگر می گردند.

همه می دانند که کابینه دولت محرومان با شعار کاهش گرانی روی کار آمد، اما نه‌تنها از شتاب گرانی و مشکلات معیشتی مردم کاسته نشد؛ بلکه بر گرانی افزوده شده و قیمت‌ها همچنان در حال افزایش است. این در حالی است که از منظر کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، نگاه تک‌بعدی به مسئله اقتصاد و معیشت مردم از مهم‌ترین دلایلی است که مانع از تحقق اهداف و وعده های داده‌شده این دولت می‌شود.

واقعیت این است که عدم سیاست متوازن و همه جانبه به متغیرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مسائل بین‌المللی که بهم پیوسته و مرتبط هستند و بدون توجه به این مؤلفه‌ها امکان حل مشکلات اقتصادی و وعده های داده شده وجود ندارد.

با اینحال کًر قوچی و دولتش و جریان رسانه ای گسترده و تندروهای کفن پوش حامیانش را  به وعده ی داده شده و وضعیت بسیار اسفبار کنونی، بویژه گرانی‌های پی در پی اقلام و اجناس، افزایش چند ده درصدی تورم و قیمت‌های نجومی چند صد درصدی مسکن، خودرو، زمین، لوازم خانگی و افزایش قیمت دلار، گوشت، مرغ، برنج، مواد بهداشتی، پوشاک و هزاران فشار اقتصادی دیگر بر ملت، که زندگی را برای مردم سخت و ناممکن ساخته است، ارجاع میدهم .

والسلام علی من التبع الهدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها