یادداشت
گفتگو و گزارش

عزت گچساران و باشت و تردیدهای سیدناصر برای آمدن یا نیامدن/ نه تاج گردون قابل پیش بینی است و نه شورای نگهبان!

افشین مرحمتی فعال سیاسی در تحلیلی به بررسی وضعیت انتخاباتی در گچساران و باشت پرداخت.

عزت گچساران و باشت و تردیدهای سیدناصر برای آمدن یا نیامدن/ نه تاج گردون قابل پیش بینی است  و نه شورای نگهبان!

اَفتونیوز| تحلیلی جامع بر آخرین وضعیت کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس در حوزه گچساران و باشت؛

 

بخش اول

*عزت گچساران و باشت و تردیدهای سید ناصر برای آمدن یا نیامدن؟!/ تاجگردون؛  شانس اول تا احتمال بالای رد صلاحیت/ آدرس اشتباهی بهنام عکاشه به لیدرها*

 

منطقی ترین داده ها و آمارها برای تحلیل بایدها و نبایدهای انتخابات منطقه، نتایج انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ است.

نوشتن از انتخابات در گچساران و باشت بدون نام بردن از تاجگردون بدون معناست. تاجگردون چه به واسطه عملکرد قابل قبول (علی رغم تقسیم ناعادلانه برخی فرصت ها و نگاه بالا به پایین)، شرایط اقتصادی قوی تر نسبت به رقبا، جایگاه خانوادگی در جبهه اصلاحات و... محبوبیت ترین کاندیدای احتمالی منطقه است که طبق شنیده ها و در رقابت با چهره های قدرتمند اصولگرایان در مرکز، قطعا طیف های گسترده ای بدنبال حذف ایشان از قدرت منطقه و استان برای همیشه هستند، دقیقا شبیه همان کاری که با حاج بهرام صورت گرفت. فعلا بیشتر از این در مورد تاجگردون نمی‌توان نوشت؛ چرا که نه تاجگردون قابل پیش بینی است و نه شورای نگهبان!

 

اما حسینی ها که استاندار را هم همراه خود دارند روزهای بسیار سختی را پیش رو دارند حتی بسیار سخت تر از اسفند ۹۰ که سید قدرت بعدها در مصاحبه ای گفت؛ "می‌دانستم رای نمی آورم اما به اصرار لیدرها آمدم" و در نتیجه سید قدرت در روزی که نماینده و دولتی همسو روی کار بود، حتی دوم هم نشد و سوم شد. اما این روزها به مراتب شرایط برایشان سخت تر است. البته دقایقی استراحت یک فرد در مجلس، که دهه ششم زندگی خود را می‌گذراند و شاید فشارکاری روز و شب قبل عامل خستگی اش باشد، دلیلی منطقی برای نقد یک نماینده نیست. کمااینکه روشنفکر هم به خاطر فشار کاری در سفر اول رئیس جمهور چرت میزد اما توانست به نماینده اول استان تبدیل شود. اما مهمترین دلیل در نقد نماینده فعلی؛ عملکرد ضعیف در انتصابات استانی و ملی که از قضا این اندک انتصابات هم فامیلی و طایفه ای بوده است. و جای خالی امثال دکتر پاکدل، سرهنگ بیعت اصل، دکتر علی محمد آقایی، مهندس پورالحسینی و... در انتصابات مهم برای شهرستان خسران بوده است. برداشتن غلامنژاد از ریاست دانشگاه و سپس انتصاب ایشان در سمت مدیرکلی بیمه سلامت استان تهران و تکذیب خبر حمایت نماینده گچساران و استاندار مهرتاییدی دیگر بر این موضوع است. سید ناصر که از ۱۲ هزار رای تاجگردون در سال ۹۸ در باشت، در نبود تاجگردون در سال ۱۴۰۰، تنها توانست هزار رای به رای برادرش اضافه و حدود ۸۵۰۰ رای در باشت بیاورد تا برآیند این باشد که؛ هواداران تاجگردون بیشتر از هرکسی از خانواده حسینی به خاطر رد اعتبارنامه تاجگردون عصبانی هستند. البته این عصبانیت ها در هواداران زینل زاده، حاج جعفری و طیف قشقایی نیز دیده می‌شود.

هواداران زینل زاده اعتقاد دارند رای ۲۲ هزار تایی، خانواده حسینی در سال ۹۸ بدلیل قرارگرفتن در لیست اصولگرایان و با ایجاد متناوب شایعه کناره گیری زینل زاده، به شکلی ناجوانمردانه بدست آمده و حسینی با بی اخلاقی توانست از ایشان سبقت بگیرد و رای های مخالف تاجگردون را جذب کند و اگر روی زینل زاده اجماع میشد اختلاف با تاجگردون بسیار کمتر بود و این دقیقا همان کاری بود که بهنام عکاشه در تحلیل هایش عامدانه اصولگرایان را به اشتباه انداخت، چراکه وظیفه داشت رقیب ساده تری برای تاجگردون انتخاب کند. البته امسال نیز بهنام بیکار ننشسته و تلاش می‌کند زینل زاده اینبار رقیب حسینی نباشد چراکه باز هم در روی همان پاشنه می‌چرخد و زینل زاده قدرتمند ترین و رای آورترین رقیب نماینده فعلی (در نبود تاجگردون) است.

 

در قشقایی طیف چپ که همیشه مخالف حسینی بوده اند و طیف راست و مخالف تاجگردون هم به واسطه عملکرد ضعیف مدیران انتصابی (بخصوص آقای شهردار) و لجبازی ها در بحث شهرداری آقایی و ده ها دلیل دیگر از جمله؛ تحمیل یک فرد ناشناس در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ به قشقایی، برای پیروزی خود و استفاده ابزاری از عسکری بخت برگشته و متوهم، به نظر می‌رسد از رای نچندان تاثیرگذار دور گذشته و حداقل؛ حمایت میدانی اصولگرایان قشقایی هم، چیزی عاید حسینی ها نشود. داستان وقتی جالب تر میشود که اندک مدیران انتصابی فعلی هم نیروهای تاجگردون بوده اند نه نیروهای مخالف تاجگردون و اصولگرای قشقایی‌.

اختلافات عمیق و ریشه ای و زد و خوردها در فضای مجازی با هواداران جعفری، تعطیلی یا سرعت لاکپشتی پروژه های عمرانی ملی از جمله؛ جاده گناوه-گچساران، تونل دیل، آب رسانی زمین های کشاورزی از جمله خان احمدها، تخریب نخبگان ولو مخالفِ منطقه مثل؛ تحقیر مهندس صیدالی در حضور وزیرنفت و میهمانان ملی، نامه نگاری علیه حاج زارع پور و یاری دو چهره اثرگذار باشت در آموزش و پرورش گویای همه چیز است و شاید تنها حالت احتمال موفقیت خانواده حسینی در انتخابات پیش روی مجلس، مشارکت حداقلی و کاندیدا تراشی در حوزه گچساران باشد که تا فعلا شکست خورده است./پایان بخش اول

 

افشین مرحمتی

۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۲



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 ناشناس 1402/5/21 1:59:52

    نه تاج نه قدرت نه ناصر نیان آرامش شهر بهم زدن

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها