یادداشت
گفتگو و گزارش

مواضع احزاب برای انتخابات اسفند

هنوز بيش از ۷ ماه تا آغاز دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره خبرگان رهبري باقي مانده اما با تصويب و ابلاغ قانون جدي انتخابات، سياسيون دو جريان اصلاحات و اصولگرا رايزني‌هاي خود را شروع کرده و درحال اظهار نظر درباره کميت و کيفيت ورود به عرصه جدال سياسي پيش رو هستند

مواضع احزاب برای انتخابات اسفند

اَفتونیوز| هنوز بيش از ۷ ماه تا آغاز دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره خبرگان رهبري باقي مانده اما با تصويب و ابلاغ قانون جدي انتخابات، سياسيون دو جريان اصلاحات و اصولگرا رايزني‌هاي خود را شروع کرده و درحال اظهار نظر درباره کميت و کيفيت ورود به عرصه جدال سياسي پيش رو هستند و هرکدام از ديدگاه خود به ارايه نظرات در اين زمينه مي‌پردازند و همچنان اظهارنظر درباره قانون جديد انتخابات نيز ميان دو جريان داغ است.
البته ديگر اخبار رسيده از احزاب مختلف بر اين است که در آينده بسيار نزديک هرکدام براي سياستگذاري جهت حضور در اين انتخابات نشست‌هاي خود را برگزار خواهئد کرد.
نمي‌شود با انتخابات قهر کرد
اسماعيل دوستي فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره ارزيابي خود نسبت به قانون جديد انتخابات و اضافه شدن مرحله پيش ثبت‌نام به آن، گفت: در اصلاح قانون انتخابات، اگر مرحله پيش ثبت‌نام به شکل قانون آمده بايد اجرايي شود.
تفاوت فاحشي که نسبت به روند انتخابات‌هاي گذشته دارد، آن است که اگر کسي در اين روند پيش ثبت‌نام که قرار است ۱۶ مرداد آغاز شود، ثبت نام نکرد ديگر نمي‌تواند در انتخابات شرکت کند.
وي افزود: اين روند امکان اين را به هيات‌هاي نظارت مي‌دهد تا با فرصت بيشتري روند صلاحيت‌ها را بررسي کنند و اشتباهاتي که قبلا به آن دچار شده بودند را تکرار نکنند.
دوستي در پاسخ به اين سوال که هنوز برخي جريانات سياسي که نسبت به شرکت در انتخابات تصميم مشخصي نگرفتند مردد هستند آيا فکر نمي‌کنيد اين روند باعث شود تا بار ديگر شاهد حضور نيروهايي غير از نيروهاي درجه يک اصلاحات در انتخابات باشيم، گفت: معتقدم که ما بايد در انتخابات شرکت کنيم.
نمي‌شود با انتخابات قهر کرد و حتما بايد شرکت کرد اما اينکه در جريان اصلاحات چه تصميمي گرفته مي‌شود، اطلاعي ندارم.
دوستي درباره نظر کروبي نسبت به شرايط سياسي روز و انتخابات، گفت: جديدا با آقاي کروبي ديدار نداشتيم اما شب تاسوعا در منزل ايشان روضه برپا بود که آقاي کروبي نسبت به شرايط کشور و به ويژه شرايط اقتصادي کشور ابراز نگراني کردند.
شوراي ائتلاف با هيچکس پيمان ابدي نبسته
سخنگوي شوراي ائتلاف مي‌گويد: شوراي ائتلاف در راستاي بهبود کيفيت مجبور است ارزيابي و نظارت را انجام بدهد، با کسي هم پيمان ابدي نبستيم و به همين دليل تلاش مي‌کنيم کارآمدتر و بهتر عمل کنيم.
او با اشاره به حضور انقلابي‌ترها در شوراي ائتلاف افزود: شوراي ائتلاف به دليل اينکه خود را در معرض نقد مي‌داند و هر لحظه به دنبال اصلاح کردن و قوي‌تر شدن است، از اين‌رو حضور انقلابي‌ترها سخن درستي است، آيا اين بد است که هر لحظه تلاش کنيم هم آرمان‌ها و هم در عمل قوي‌تر و فعال‌تر شويم. اما برخي جريان‌ها برداشت سياسي از بعضي حرف‌ها مي‌کنند.
امير ابراهيم رسولي، سخنگوي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب در مورد جلسات انتخاباتي اين شورا گفت: جلسات شوراي ائتلاف درباره بحث انتخابات ديروز و امروز شروع نشده بلکه بعد از انتخابات مجلس يازدهم هيچ وقت جلسات اين شورا تعطيل نشد کما اينکه جلسات منجر به انتخابات شوراي شهر شد و بعد از انتخابات شوراي شهر در تهران جلسات شوراي ائتلاف دو هفته يکبار به صورت منظم برگزار شده و طي اين مدت هم اصلاحات مختلفي در ساختار و ترکيب شوراي ائتلاف صورت گرفته، به اين ترتيب که تلاش کرديم اشکالاتي که حتماً وجود داشته را برطرف کنيم.
او با اشاره به حضور انقلابي‌ترها در شوراي ائتلاف افزود: شوراي ائتلاف به دليل اينکه خود را در معرض نقد مي‌داند و هر لحظه به دنبال اصلاح کردن و قوي‌تر شدن است، از اين‌رو حضور انقلابي‌ترها سخن درستي است، آيا اين بد است که هر لحظه تلاش کنيم هم آرمان‌ها و هم در عمل قوي‌تر و فعال‌تر شويم. اما برخي جريان‌ها برداشت سياسي از بعضي حرف‌ها مي‌کنند.
جبهه اصلاحات هنوز در مورد حضور در انتخابات مجلس تصميم نگرفته است
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي مي‌گويد: اصلاح‌طلبان به خاطر موضوع کوچکي نظير اينکه انتخابات در تهران به صورت تناسبي برگزار شود يا خير از مواضع خود کناره گيري نمي‌کنند.
حسين مرعشي در واکنش به برخي ادعاها مبني بر ارتباط افرادي نظير مهرداد بذرپاش با اصلاح‌طلبان جهت ورود به عرصه انتخابات مجلس دوازدهم گفت: تاکنون بذرپاش يا فرد ديگري با بنده تماس نگرفته است.
او با اشاره به تأثير اصلاح قانون انتخابات افزود: اصلاح قانون انتخابات در دست بررسي است و حزب کارگزاران هفته آينده در مورد قانون مذکور، بيانيه‌اي منتشر مي‌کند.
مرعشي در واکنش به ادعاي برخي مبني بر اينکه در صورت تناسبي شدن انتخابات امکان حضور اصلاح‌طلبان در مجلس دوازدهم افزايش پيدا مي‌کند، تصريح کرد: خير، تناسبي شدن انتخابات ارتباطي با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم ندارد.
اصلاح‌طلبان به خاطر موضوع کوچکي نظير اينکه انتخابات در تهران به صورت تناسبي برگزار شود يا خير، از مواضع خود کناره گيري نمي‌کنند.
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي در ادامه خاطرنشان کرد: در حقيقت اصلاح‌طلبان هنوز در مورد حضور در انتخابات تصميم نگرفتند و بايد منتظر تصميم جبهه اصلاحات در اين مورد باشيم.

 

منبع : مردم سالاری



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها