یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


رفیق بازی تبعیض آمیز در جشنواره خبری اداره کل ارشاد استان؟!/ نمره مردودی «امین درخشان» در جشنواره «خبرخوب»

در حالی که سایر ادارات در چنین روزی از خبرنگاران با اهدای کارت هدیه تجلیل می‌کردند، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد که اتفاقاً خود متولی رسانه‌هاست، در بدترین شکل ممکن این کار را انجام داد.

رفیق بازی تبعیض آمیز در جشنواره خبری اداره کل ارشاد استان؟!/ نمره مردودی «امین درخشان» در جشنواره «خبرخوب»

اَفتونیوز| مراسم اختتامیه جشنواره خبر خوب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با بی‌نظمی های بسیار زیاد برگزار شد.

عصر روز شنبه(۲۱مردادماه۱۴٠۲) پس از تبلیغات چندروزه، مراسم جشنواره "خبر خوب" برگزار شد. پیش از مراسم اختتامیه، آئین بزرگداشت خبرنگار نیز صورت گرفت. اما از نقطه شروع تا زمان اتمام، بی‌نظمی های بسیاری وجود داشت.

دیروز اداره کل فرهنگ و ارشاد در یک نشست فاجعه بار  حداقل  ترین آداب تکریم را رعایت نکرد!

این مراسم با تأخیری یک ساعته برگزار شد. اما پیش از شروع، خبرنگاران را به خط کرده و از آنها شماره ملی، نام و نام خانوادگی و شماره شبا گرفتند. صفی که گاهی بیشتر از صف نانوایی طویل می‌شد.

در حالی که سایر ادارات در چنین روزی از خبرنگاران با اهدای کارت هدیه تجلیل می‌کردند، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد که اتفاقاً خود متولی رسانه‌هاست، در بدترین شکل ممکن این کار را انجام داد.

البته واضح است که ممکن است اخذ این شماره شبا ها صرفاً یک حرکت نمایشی باشد و هیچ پرداختی‌ای در کار نباشد. چرا که نه مبلغ و نه زمان پرداخت مشخص نیست.

کاش اداره کل فرهنگ و ارشاد از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  طبعی آداب تکریم را فرا می گرفت و اندکی برای قلم و اهالی اش احترام و ارزش قائل میشد!

امین درخشان که خود را نیروی پای کار و از جنس رسانه معرفی می‌کند، گویی اساساً نه وزن خبرنگار را می‌شناسد و نه از چند و چون کار با آنها اطلاع دارد، بلکه صرفاً نامی از تحصیلات رسانه‌ای را یدک می‌کشد.

سالن بسیار گرم ارشاد که عرق همه خبرنگاران را درآورده بود حتی یک کولر سالم نداشت. کولرهای خاموش باعث شده بود هر کدام از خبرنگاران لوح تقدیرشان را در دست بچرخانند تا بتوانند با این گرمای طاقت‌فرسا کنار بیایند.

خبری از پذیرایی نبود، صرفاً تعداد محدودی آب معدنی خارج از سالن قرار داده بودند که به طرفه العینی تمام شد و سایر خبرنگاران مجبور شدند از بوفه ارشاد خود آب معدنی بخرند.

مراسمی که قرار بود طی دو ساعت به پایان برسد با یک ساعت تأخیر شروع شد و ساعت هشت به اتمام رسید. حالا اگر مراسم کمترین جذابیتی برای حاضرین داشت، می‌شد با این سه ساعت کنار آمد، اما اغلب سخنرانی‌ها ارتباطی با بزرگداشت خبرنگار نداشتند. سخنرانی‌های  بی‌ربط‌ مسولان داد حاضرین را درآورده بود. قطعی مکرر و چندباره برق سالن و میکروفن مجری‌ها نیز مزید بر علت شده و بر هر چه بیشتر شدن نارضایتی افزوده بود.

ماجرا تا جایی پیش رفت که حتی  میکروفن جناب مدیرکل چند دقیقه ای قطع بود و در ادامه اوج بی برنامه گی ها زبان شکایت مجری برنامه را بلند کرد.

گرمای هوا، کمبود آب آشامیدنی و سخنرانی‌محور بودن نشست از یک طرف و شائبه در اعلام اسامی برندگان "جشنواره خبر خوب" از طرف دیگر، نارضایتی بسیاری از مدیرکل ارشاد در بین خبرنگاران به وجود آورد.

در حالی که نامی از بسیاری از رسانه‌های مستقل وجود نداشت، برخی از رسانه‌های سازمانی چندین مقام آوردند. حتی در موردی یکی از خبرنگاران خود اذعان داشت که کار او نسبت به کار ارسالی یکی دیگر از خبرنگاران ضعیف‌تر بوده و در حالی که خود جایزه گرفته، کار قوی‌تر هیچ جایزه‌ای دریافت نکرده است.

گفته می‌شد خبرنگاری که اثری برای جشنواره ارسال نکرده، جایزه دریافت کرده(صحت و سقم آن بر ما پوشیده است) و آن خبرنگاری که بیش از ۳۰ اثر ارسال کرده و همگی نیز جز آثار بسیار فاخر بوده‌اند، صرفاً جایزه شایسته تقدیر دریافت کرده است.

دم خروس جایی بیرون زد که در یکی از آیتم ها یک اثر عنوان دوم را کسب کرد، در حالی که مشخص نبود افراد برگزیده اول و سوم آیتم چه کسانی بوده اند!

اسامی برگزیده ها بدون هیچ گونه قید شدن اسم آثار خوانده شد تا هر چه بیشتر بر ابهامات بیافزاید و خروجی کار آنچنان عجیب و غریب بود که حتی خود داوران از این ماجرا شوکه شده  در جمع خبرنگاران حیرت زده وامانده بودند! نکته دیگر آنجا بود که تلاش یکی از خبرنگاران برای روئیت لیست نهایی برندگان بی اثر بود چرا که با ممانعت یکی از کارکنان اداره کل همراه شد!

این نارضایتی‌ها تا جایی ادامه داشت که یکی از خبرنگاران هنگام دریافت جایزه، از نبود آب آشامیدنی و بی‌نظمی زیاد گلایه کرد و یک خبرنگار دیگر در پایان برنامه با دیدن این وضعیت، که نامی از او در میان خبرنگاران برگزیده نبود میکروفن را به دست گرفت و گفت: با وجود اینکه تحصیلات دانشگاهی من مربوط به رسانه است و برای این کار زحمت کشیده ام و خود را متخصص در این حرفه می دانم؛ اما در حضور همه  شما خبر و خبرنگاری را همینجا می بوسم و کنار می گذارم و آن را یه آنهایی واگذار می کنم که از دیدگاه داوران این جشنواره احتمالا از من قوی ترند.

اما نکته جالب‌تر آن‌که روشن نیست که عنوان اثر خبرنگاران چه بوده و هر کدام از خبرنگاران بابت چه مطلبی جایزه دریافت کرده‌اند. لازم است عنوان این آثار منتشر شود تا سایرین متوجه کیفیت اثر ارسالی شوند.

بی شک خروجی هر جشنواره ی می‌تواند مساله برانگیز باشد و عده ای راضی یا ناراضی از نتیجه کار باشند اما اتفاقات روز قبل آنچنان غیر قابل هضم است که با هر عینکی  نمی‌توان به آن مثبت نگریست.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 ناشناس 1402/5/23 17:13:26

    مقام نیاور دن راهش انتقاد نیست

    پاسخ
  • 2 فرهنگی 1402/5/23 7:51:4

    وقتی با رانت نفوذ ...... سمت مهمی مثل ارشاد را میگیری همین می‌شود

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/5/23 0:13:21

    شما فقط خبر انتقادی میزنید معنی بچه بازی

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/5/22 23:35:40

    افتونیوز نه، درستش عقده نگاری ست. هر وقت باز کردیم خبری بخونیم تا صرفا یه عقده نگاری تایپ کرده گذاشته. واقعا جای بسی تاسف داره که نام خبرنگار و سایت خبری را با خود یدک می‌کشید.

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/5/22 10:57:10

    اولافقط داوران نقش داشتند...دوماادارات فقط حداقل 50یا30نفرهدیه میدن یعنی میفرمایی ارشاد 250نفر ببر بالای صن تجلیل کنه پس بهترین راه شماره کارت هست

    پاسخ
  • 6 سادات 1402/5/22 7:58:43

    همه چیز زیر سر مشاور معروف استاندار است. تیم داوران، کارشناسان و ....

    پاسخ
  • 7 رسانه 1402/5/22 7:53:45

    وقتی پ.... و م... د.... و... که سال ۹۴ مجوز کار خبری گرفته اند به عنوان پیشکسوت معرفی می شن دیگه حساب کار معلوم بود که داوران ساداتیسم چه بلایی بر سر جشنواره آورده اند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها