یادداشت
گفتگو و گزارش

موحد منعطف ترین نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی

اینک آنچه از حاج آقا موحد در ادوار مختلف مجلس به یادگار مانده، انعطاف پذیری ایشان در بافت های مختلف مجلس بوده که ایشان هم در دوره های مخالفان سیاسی و هم همراهان هم حزبی اش به خوبی و با سعه ی صدر توانسته اند هم خود و هم هواداران و هم مراجعین و مجموعه ی مدیران و منتسبین را مدیریت نمایند.

موحد منعطف ترین نماینده ی ادوار مجلس شورای اسلامی

اَفتونیوز| یعقوب درویشیان در یادداشتی که در اختیار این پایگاه خبری قرار داده است نوشت: این روزها شاهد رشد رسانه های مجازی و در راس آن، دوستان و عزیزانی قلم به دست و تحلیل گر هستیم که از قضا از تاریخ کهگیلویه چه شفاهی و چه تجربی، خاطراتی را شنیده و یا درک کرده اند که علت اصلی باور ناپذیری این قشر از نویسندگان نوظهور و البته مجهول الهویه از سوی مخاطبان فضای رسانه های مجازی و جامعه ی حقیقی؛ نگاه و قلم جانبدارانه و گاهاً مغرضانه می باشد که هراز گاهی از رسانه ای منتشر می شود که همه ی این رسانه ها یک هدف معین و ایدئولوژی روشنی دارند و این رسانه ها برای آحاد و افکار عمومی جامعه معلوم الحال هستند.

امروزه و در دنیای ارتباطات، در علم روزنامه نگاری و خبر، در سطح آکادمیک ؛ به دو مقوله ی تحلیل و تفسیر توجه ی خاصی می شود.

تحلیل یعنی؛ تاباندن نور بر زوایای تاریک یک موضوع و بیان مکرر و حل آن در افکار عمومی. زمانی که یک خبر را جهت انتشار در جامعه و افکار عمومی انتخاب می کنیم در ابتدا باید به حالت قطره چکانی آن را بیان کنیم و ازدادن اطلاعات مستقیم به مخاطب خودداری کنیم تا بتوانیم فرصت تحلیل آن را به مخاطب و کارشناسان و رسانه ها بدهیم. تحلیل در واقع یعنی شکافِ یک موضوع در بستر و عرض های متفاوت.

در مبحثِ تفسیر اما، هدف اقناع افکار عمومی و جهت دهی به بستر جامعه جهت ایجاد واکنش به اصل خبر و یا موضوع تفسیر میباشد که در اصل یک هنر مهندسی شده قلمداد می شود.

در بخش تفسیر بیشتر از تصویر با واژه استفاده می شود ولی در تحلیل فقط واژه استفاده می شود و بیشتر در تحلیل ، گفتمان و نظریات بیان می شوند اما در تفسیر ، مستندات را به نمایش می گذارند تا باور پذیری مخاطبان را بالاببرند .

تفسیر یعنی: شکافِ طولی یک موضوع و ایجاد دید تونلی در مخاطب و افکار.

تحلیل، پایه ی تفسیر و از ارکان آن میباشد. برای ایجاد یک پیش زمینه در مورد اخبار سیاسی و اجتماعی و زیست محیطی و اقتصادی ، ابتدا از تحلیل استفاده می شود و سپس با تفسیر آن را به سمت اجرا می برند.

اینک و در کهگیلویه، برخی ها بدون اطلاع مخاطبان از فنون خبر رسانی و حتی فارغ از هرگونه آگاهی در مورد خبرنگاری و فن نگارش و ... با سفارشات خاص یک پایگاه خبری دایر کرده اند، در منازل نشسته اند و تلاش می کنند تا با تایید طلبی ، مطالبی را منتشر کنند که شخصی را تخریب کنند ویا فردی را در کفِ جامعه محبوب نمایند.

در این چند ماه گذشته، تمام پول و قوم و قلم و قدرتشان را گذاشته اند تا با سرعت نور به تخریب نماینده ی کهگیلویه ی بزرگ حاج آقا موحد بپردازند و اخیرا هم تمام درگیری و زد و خورد های هواداران متعصب دهه ی هفتاد شمسی را به پای خشونت طلبی آقای موحد گذاشته و حضور ایشان را در انتخابات آتی مضر قلمداد کرده اند.

ابتدا : حاج آقا موحد یک انسان است و لازم الخطا و بایدالخطا.

در برهه ای از زمان در سه دهه ی اخیر محبوب مردم بوده و گاهی مغضوب. یک انسان با عصب و خون و خلق انسانی، هر چند اهل تذهیب نفس و از طبقه ی آگاه روحانیت هستند اما مانند همگان یک بشر آفریده شده نه یک فرشته، پس اینکه شما و رسانه های پولی و قلم های اجاره ای شماها تلاش دارد تا از ایشان یک قدیس بسازد و در ترازِ مذهبی خطاهایش را در میزانِ باید ها و نبایدها بگذارید و ایشان را تخریب و سرزنش کنید ، کارتان بسیار عبث و آب در هاون کوبیدن است.

آقای موحد که مرتکب قتل نشده و نه آمریت داشته و نه مشارکت. در آتش سوزی و اغتشاشات شهری نیز نه دخالت داشته و نه حضور فیزیکی. در نزاع های بین طرفداران و مخالفان نیز هر گونه مسولیتی از ایشان سلب میشود و اکثرا در ایجاد مصالحه و حل و فصل مشکلات از اشخاص پیش قدم و ثابت قدم بوده اند، فلذا کمی آگاهی به علم حقوق و جزا برای شما که قوم و قلم و قدرتتان را برای تخریب آقای موحد بسیج کرده اید ؛ ضروری می نماید..

مبحث آخر اینکه؛ این خشونت ها و نزاع ها در زمانه ی خود_ دهه ی ۷۰_ از خرده فرهنگ های ضمنی جامعه ی کهگیلویه و گچساران نشات می گرفت که در مباحث جغرافیا و جامعه شناسی قابلیت طرح و مطالعه را دارد.

تعصبِ برخی افراد و قومیت ها نسبت به شخص موحد _ تعصب: بسته بودن دریچه ی افکار_ منفعت طلبی و جاه طلبی شخصیت های درگیر؛  کمبود پذیرش نسبت به مخالفت با باورها؛ کمبود و فقر آگاهی فرهنگی ، تاثیرات جغرافیایی و مناطق خاص بر رفتارها و هیجانات شدید از خصوصیات مشترک حاضرین در آن روزهای انتخابات بود که زمینه های مدیریت نشده ی احساسی باعث بروز رفتارها و خشونت ها می گردید.

اینک آنچه از حاج آقا موحد در ادوار مختلف مجلس به یادگار مانده، انعطاف پذیری ایشان در بافت های مختلف مجلس بوده که ایشان هم در دوره های مخالفان سیاسی و هم همراهان هم حزبی اش به خوبی و با سعه ی صدر توانسته اند هم خود و هم هواداران و هم مراجعین و مجموعه ی مدیران و منتسبین را مدیریت نمایند. تحمل فشارها و نقش های مختلف روزانه از ایشان یک انسان خاص ، بردبار و منعطف ساخته است به گونه ای که در سخت ترین شرایط و بدترین احوالات از جامعه دوری نکردند و خود و تلفن شان را از دسترس خارج نکردند. موحد آنقدر جنگید تا موحد شد. موحد یک سیاستمدارِ حرفه ای است که با توانایی و پتانسیل های مثبتش توانسته ضعف هایش را کمرنگ و گاهاً بپوشاند، پس در نقد و تحلیل و تفسیر انصاف به خرج دهیم و ماهم برای آنچه میخواهیم به دست بیاوریم یک جنگجوی شریف باشیم نه یک شیپور چی یا رسانه ی هوچی.

یعقوب درویشان نازمکان

یادداشت نظر نویسنده است انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 7 نظر

  • 1 بهمن رستخیز 1402/6/1 22:26:51

    سلام خدمت جناب آقای سید محمد درخواست دادم پتروپارس دهدشت حراست

    پاسخ
  • 2 حقگو 1402/5/26 11:37:14

    گزارش وتحلیل نویسنده محترم منطبق به واقعیتی است که درطول دوره های وکالتی آقای موحد چه دردوره آقای خاتمی ، احمدی نژاد، روحانی ، رئیسی عملاً قابل تجسم برای مردم ، سیاسیون ، گروههاواهل دانش بوده وهست . ایشان با همه ی دولت ها صرف نظر از خطوط سیاسی تعامل منطقی وسیاستمدارانه و به دور از هیجانی وتندروی وشعاری داشته است .

    پاسخ
  • 3 صابری فر 1402/5/26 9:59:5

    موحد واقعا بی نظیر هست ...

    پاسخ
  • 4 محمد 1402/5/26 4:2:5

    موحد فقط این چند سال بجز تغییر در مدیریت چکار کرده ، تو یا دنبال خودنمایی هستی یا دنبال پول

    پاسخ
  • 5 عبداللهی 1402/5/26 3:19:16

    با این اراجیف،خیانت های ۳۰ ساله ایشان به مظلومیت کهگیلویه بزرگ پاک نمی شود!!!

    پاسخ
  • 6 کهگیلویه محروم و مظلوم , رهایش کنید. 1402/5/26 2:57:49

    سلام ، موحد یک سیاست مدار قهار نیست بلکه در دل کهگیلویه محروم و مظلوم او را افسانه ی به جامعه القا کرده اند. گام های سنگین و کسی که با یک نگاه و نهیب هت بر سر وزیر و وکیل ، گویی برای ریاست مجلس می جنگید. در ادوار چهارم ، پنجم ، ششم ، هفتم و یازدهم در کهگیلویه نماینده بوده است ( 20 سال ) یعنی چندین نسل ، یعنی بیشترین کسی که حضور داشت و حضور نداشت و چرا عملکرد خود را نمی پذیرد و نقش دولت ها پررنگ تر بود یا موحدی کخ طایفه گرایی و قبیله گرایی و دشمنی ها را در این دیار نهادینه کرد. مگر نه اینکه در رد صلاحیت ها و تفرقه ها هنر نمایی می کرد ، انصاف اگر بود که هست ، نقش اون پررنگ تر از هر سیاست مدار دیگری در این دیار می درخشد. همه ادوار به کنار ، کدام عملکرد ایشان در این تقریباً چهار سال از اون سیاست مداری قابل دفاع و با تجربه برای تملق و چاپلوسی شما ، آشکار کرده است که بگوییم تیرهای به سمت او از سر غرض و مرض و کینه های قبیله ی می باشد. شما که همه را نادان قلمداد کرده اید و دانا قلم به دست ها ، طبق همان وظایف و قوانین بگویید بدانیم و چشم بر یک عمر خیامت های اون ببندیم. چشم را بر همه مظلومیت و محرومیت کهگیلویه ببندیم که گویی جدا از این جهان هست. آسمان و ریسمان نیاز نبود برای این همه تعریف و تمجید اون خود تاریخ هست و باید پاسخگو به از گذشته تا به حال باشد.

    پاسخ
  • 7 علیرضا ..... 1402/5/26 2:33:17

    سلام .این نویسنده علی الظاهر تو منطقه نیست و خبر از چیزی نداره اواز دهل شنیدن از دور خوش است برادر،اولش فکر کردم منظور از انعطاف باهر بادی چرخیدن منظور نویسنده هست بعد دیدم نخیر ایشون خیلی از ایشان بدوره از فحشها و بدوبیراههایی که به مخاطبینش پشت تلفن یا ملاقات کننده گان را تهدید میکنه هم مطلع هست در هرحال اعتقاد به اصل واساس روحانیت خوبه بگذاریم دوستم بی خبرمان تو فضای اعتقادی وارامانیش باقی بمونه

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها