یادداشت
گفتگو و گزارش

اردوگاه میانه‌روها در انتخابات کهگیلویه و بویراحمد/ از «منتظریان» تا «هاشمی» و «حسینی پور»

مناسبات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد در این دوره، شکل و شمایل خاصی پیدا کرده که در هر سه حوزه انتخابیه دیده می‌شود.

اردوگاه میانه‌روها در انتخابات کهگیلویه و بویراحمد/ از «منتظریان» تا «هاشمی» و «حسینی پور»

اَفتونیوز| مناسبات انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد در این دوره، شکل و شمایل خاصی پیدا کرده که در هر سه حوزه انتخابیه دیده می‌شود.

در واقع یک جدال آشکار سیاسی بین دو سر تندرو وجود دارد و در کنار آن یکی از نامزدها آرام، منطقی و بدون حاشیه فعالیت می‌کند.

در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، با ورود سید علی‌محمد بزرگواری به صحنه انتخابات، جدال بین او و موحد، علنی و آشکار شد، چرا که مقدمات آن از پیش فراهم آمده بود و فرماندار کهگیلویه و نماینده اسبق شهرستان بر سر حواشی خط مرزی کهگیلویه و گچساران وارد نزاع شده بودند.

موحد به عنوان نماینده‌ای که شش دوره در مجلس حضور داشته و حالا نیز عزم بهارستان کرده، اکنون رقیب بزرگواری است. در این مدت هواداران نماینده تلاش کردند انتقادات سال‌های اخیر وی را کوچک بشمارند و موضوعاتی مانند «چماق لری» را پیش بکشند.

تلاش شد بزرگواری به عنوان شخصی پرحاشیه و پرقیل و قال شناخته شود و به  همین خاطر است که فضای آشکار کهگیلویه به این دو تقلیل داده شده است. اما در کنار این حواشی و حرافی، کمی آن‌طرف‌تر عدل هاشمی‌پور قرار دارد که خط منطقی و معتدل انتخابات را پیش می‌برد. هاشمی‌پور که در دوره گذشته ادعاهای بزرگی داشت، حالا میانه‌روتر و آرام‌تر و به‌دور از حواشی فعالیت می‌کند.

هاشمی‌پور از فردای پس از انتخابات ۱۳۹۸، بر اساس یک خط میانه جلو آمده و تا جایی که امکان داشته از حاشیه‌سازی دوری کرده است. به نظر می‌رسد تحولات تیم رسانه‌ای او نیز به‌همین صورت آرام و تدریجی رخ داده است.

بنابراین هر چند هوادران موحد و بزرگواری درگیر قیل و قال و  هستند، اما هاشمی‌پور 

در حوزه انتخاباتی بویراحمد نیز همین منطق و مناسبات حاکم است.

از روز پس از انتخابات ۱۳۹۸ و پیروزی مهدی روشنفکر، محمد بهرامی به عنوان رقیب اصلی او در چهار سال آینده به جامعه شناسانده شد.

در طول چهار سال گذشته، جدال بهرامی و روشنفکر به طرق مختلف بازنمایی شده است. همین چند وقت پیش که بحث مناظره‌های انتخاباتی پیش آمد، بهرامی نقش طرف مقابل او را ایفا نمود و هم او بود که اعلام آمادگی کرد.

اما نادر منتظریان در مقابل این ندای های من مبارز ترجیح داد سکوت کند و وارد این جدال‌ها و قیل و قال‌ها نشود و بر همان خطی حرکت کند، که آن‌‌‌طرف‌تر عدل هاشمی‌پور آن را انتخاب کرده است.

از سوی دیگر، این روزها فضای مجازی بویراحمد پر شده از تخریب‌ها و انتقادات علیه محمد بهرامی. نگاهی به این کری‌خوانی‌های انتخاباتی، نشان می‌دهد دو ‌طرف تندرو انتخابات بویراحمد، روشنفکر و بهرامی هستند. اما این در حالی است که در ‌طول چهار سال گذشته، برخی نادر منتظریان را تندرو خطاب کرده‌اند.

منتظریان آرام و تدریجی حرکت می‌کند و ترجیح می‌دهد وارد این حاشیه‌سازی‌ها نشود. بهرامی و روشنفکر هر کدام در یک سوی طیف تندروی قرار دارند و در نتیجه، هر یک از این دو تنها بخشی از جامعه را می‌توانند با خود همراه کنند. اما منتظریان در میانه میدان ایستاده و منطقی و آرام، با همه جریانات و سلیقه‌ها ارتباط برقرار کرده است. اگر وی همین مسیر را ادامه دهد، احتمالا در ماه‌های آینده او گوی سبقت را از هر دو کاندید پرمدعا خواهد ربود.

در انتخابات گچساران و باشت نیز همین منطق حاکم است.

اما با این تفاوت که در این حوزه انتخابیه، نماینده کنونی، خط میانه را پی گرفته است.

فضای رسانه‌ای و سیاسی گچساران و باشت، تبدیل به جدال علیمراد جعفری و غلامرضا تاجگردون، علیه سیدناصر حسینی‌پور شده است. متون منتسب به نزدیکان جعفری و از طرف دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای منتسب به تاجگردون، هر دو مبتنی بر خط تندروانه فضای انتخاباتی حرکت می‌کنند. اما در این میان، سید ناصر حسینی‌پور آرام و تدریجی فعالیت می‌کند که اتفاقا تأثیرگذار نیز بوده است. تغییر سه رئیس دانشگاه و سه مدیرعامل شرکت نفت در طول دو سال گذشته، همگی گواهی بر اقدامات اثرگذار او هستند. اما خلأ حسینی‌پور در بستر محلی اوست. در حالی که وی به‌عنوان شخصیتی ملی مطرح است، کمتر در سطح محلی شناخته شده و با کارگزاران محلی ارتباط دارد. اما در حالی که تاجگردون و جعفری هر کدام به طرفی طناب انتخابات را می‌کشند، حسینی‌پور در میانه این کارزار، ترجیح می‌دهد به دور از حاشیه‌سازی عمل کند.

تاریخ بیش از آن‌که بر اساس قیل و قال و حاشیه‌سازی پیش رود، متأثر از خطوط میانی و منطقی کنش است. بنابراین بیش از آن‌که نیازمند مطالعه سرخط اخبار باشیم، باید لایه‌های پنهان و تدریجی آن را واکاوی کنیم. در همین سه حوزه انتخابیه نیز بیش از آن‌که بر دو سر پرمدعا و حاشیه‌ساز زوم کنیم، لازم است خط میانه را گرفته و آن را پی بگیریم، چرا که همین‌ها هستند اثر خود را بر مسیر تاریخ برجای می‌گذارند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 9 نظر

  • 1 ناشناس 1402/5/29 17:25:55

    درود خدا بر حاج نادر منتظریان چهره انقلابی و ولایتمدار

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/5/29 17:25:55

    درود خدا بر حاج نادر منتظریان چهره انقلابی و ولایتمدار

    پاسخ
  • 3 ناشناس 1402/5/29 13:46:57

    دقیق مثل زمانی که می گفتند برای سید باقر کلاغ هم در قار قارش باقر می گفت الان همه فریاد حاج نادر سر می دهند

    پاسخ
  • 4 ناشناس 1402/5/29 13:45:16

    منتظریان با هر معادله ای پیروز انتخابات است این را از گفتار و رفتار مردم هر کوی و برزن می توان فهمید

    پاسخ
  • 5 ناشناس 1402/5/29 13:43:37

    اقبال و استقبالی که در این دوره از منتظریان می شود در تاریخ بویراحمد بی سابقه است و مردم با توجه به شناختی که از او پیدا کرده اند به یقین رسیده اند که منتظریان نه تنها در حوزه ی انتخابیه و استان بلکه می تواند نماینده ی مقتدری برای خطه ی جنوب در مجلس باشد

    پاسخ
  • 6 علی 1402/5/29 13:10:30

    ...... تو این تحلیل گه هاشمی دزد میانه رو شده مشخصه یه چیزی گرفتی

    پاسخ
  • 7 علی 1402/5/29 13:10:27

    .... تو این تحلیل .. هاشمی د... میانه رو شده مشخصه یه چیزی گرفتی

    پاسخ
  • 8 حقگو 1402/5/29 12:33:59

    مطالب ساده اندیشی قلم زده شده ، بیش از ۴۰ سال انتخابات در استان ما برگزار شده و حتی نسل جدید و نوجوان ما هم می دانند زیر و روی ، وماهیت انتخابات وکاندیداها و طرفداران آنها دراین استان برچه اساسی است . اولاً بعضی از منتخبین ذاتاً یک دوره ای هستند مثل .... ثانیاً اصلاح طلبان براساس خط سیاسی رای می دهند وهنوز آن تعصبات خود را دارند مثل طرفداران آقای تاجگردون یعنی از کهگیلویه یا بویر احمد حاضرند بیایند گچساران به تاجگردون رای دهند .ثالثاً اصول گرایان چندین شقه هستند که بیشتر حول محور قدرت ، زر وتزویر جمع می شوند ، اکثر مردم هم مانند سیاهی لشکر پشت صحنه نظاره گر وبیشتر دنبال مطالبات شخصی در انتخاباتند و براساس تعصبات قومی وقبیله ای وخویشاوندی رای می دهند . اینکه دو نامزد مشغول بحث وجدل روی لحاف ملا نصرالدین باشند ویکی هم زیرکانه استفاده می برد کاملاً حرفی عبث است .

    پاسخ
    • 8 - 1 ازاد پاسخ به : حقگو 1402/5/29 19:16:40

      تحلیل بسیار آبکی و بدور از واقعیت .در هر سه حوزه روند انتخابات کاملا برعکس تحلیل شماست . البته این مطلب تحلیل نیست چون بر پایه واقعیت جامعه نمی باشد .‌انچه نوشته اید ارزوی شماست

سایر اخبار
برگزدیدها