یادداشت
گفتگو و گزارش

کهگیلویه و بویراحمد پایانه صادراتی ندارد/ ضعف برندسازی محصولات

نبود پایانه صادراتی و ضعف زیرساخت‌های گمرکی سبب شده محصولات تولیدی کهگیلویه و بویراحمد از سایر استان ها صادر شود.

کهگیلویه و بویراحمد پایانه صادراتی ندارد/ ضعف برندسازی محصولات

اَفتونیوز|  کهگیلویه و بویراحمد را محور کریدور شمال به جنوب می‌نامند و در همجواری آن و فاصله تنها ۳ ساعت از مرکز استان، بنادر جنوبی ایران قرار گرفته است.

صادرات و چرخه مزیت‌ها یک امر مهم در حفظ برند سازی های هر استانی است که باید با تکیه بر ایجاد پایانه‌ها و زیرساخت‌های گمرکی مورد توجه قرار بگیرد.

بی شک حذف یا کاهش هزینه‌های پنهان چرخه و فرآیند صادرات در کنار حلقه بسیار مهم انسجام بخشی میان خدمات از خروجی‌های تأسیس پایانه صادراتی است.

رقابت عنصر مهم دیگری است که در سایه ایجاد پایانه به عنوان یک مزیت شناخته شده و چرخه تولید، توزیع و صادرات را نیز به نحو محسوسی توسعه می‌دهد.

ضعف مزیت‌ها در نبود پایانه

در حالی که مزیت‌های کهگیلویه و بویراحمد با تکیه بر داشته‌هایش حرکت کرده، برخی مشکلات زیرساختی، نبود پایانه و چند فاکتور دیگر سبب شده تا برند سازی محصولات و صادرات با چالش‌های مختلفی مواجه شود.

در سال‌های گذشته بخش زیادی از محصولات تولیدی استان با سایر برندها و از دیگر گمرک‌ها صادر شده است.

برای مثال سیمان استان تا سال‌ها به شکل مطلوبی در چرخه صادراتی قرار نداشت.

همچنین تراز تجاری استان در سایه نبود ظرفیت‌ها رشد مطلوب و به نسبت پتانسیل‌ها را ندارد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد پایانه صادراتی در استان مستلزم تحقق چندین محور زیرساخت است.

باید زیرساخت‌ها تقویت شود

سید احسان عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به سطح زیرساخت‌های گمرکی تا ایجاد پایانه صادراتی فاصله داشته، اما پیگیری برای ظرفیت بخشی به این مهم در وزارت خانه انجام شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها و تأمین زمین برای احداث زیرساخت‌های صادراتی انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به تعریف عدم ایجاد ساختمان جدید در قانون بودجه این مهم تاکنون محقق نشده است.

عسکری همچنین با اشاره به بحث برند سازی محصولات و صادرات استان محور، خاطرنشان کرد: تحقق برند سازی یک شالوده زیرساختی را طلب می‌کند که باید ابتدا ظرفیت‌ها فراهم شود.

معاون اقتصادی استاندار با تاکید بر اینکه تلاش ما نیز بر ظرفیت سازی برای توسعه صادرات استان است، ابراز داشت: سیمان استان که با نام بوشهر صادر می‌شد، طی جلسه‌ای با متولیان استان بوشهر و هم افزایی شکل گرفته در چرخه صادرات استان قرار گرفته است.

عسکری گفت: توسعه و ظرفیت دهی به گمرک استان نیز هدفگذاری شده و در این راستا اعتباراتی برای تحقق توسعه زیرساختی آن مصوب شد.

عسکری خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت محورهای صادراتی، باید تلاش شود که با رفع مشکلات زیرساختی گمرک استان، ایجاد پایانه و برند سازی محصولات استان را داشته باشیم.

محصولاتی که از بین می‌رود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان حدود یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را با بهترین کیفیت و ظرفیت دهی صادرات محور تولید می‌کند.

سید علی معتمدی پور در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در کمترین حالت، ۳۰ درصد این تولیدات پتانسیل نگهداری سردخانه‌ای دارند تا در فصلی که کمبود آن کالا وجود دارد روانه بازار و صادرات شوند.

معتمدی پور با تاکید بر اینکه در حال حاضر محصولاتی مانند ماهی و گیاهان دارویی، عسل، فلفل دلمه‌ای، گل‌رز و بذر گندم، از این استان صادر می‌شوند، گفت: عمده محصولات تولیدی این استان به دلایل متعدد قابلیت صادراتی دارند و در قیاس با کالاهای مشابه و رقبا حرف برای گفتن دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: این ظرفیت‌های مهم صادراتی در این استان به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی و محدودیت‌های حوزه گمرکی یا از دست می‌رود و یا از دیگر استان‌ها انجام می‌شود.

وی احداث پایانه صادراتی و تقویت زیرساخت‌های گمرکی را نیاز اساسی بخش کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد دانست.

صادرات ۷۶ هزار و ۲۷۵ تن محصول

مدیر گمرک کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: استان در سال گذشته ۸۶ هزار و ۵۸۵ تن صادرات داشته که از نظر ارزش دلاری، ۳ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۷۶۹ دلار است.

عبدالکریم بیاتی افزود: طی سال جاری ۷۶ هزار و ۲۷۵ تن به ارزش ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۱۰۶ دلار صادرات داشتیم.

وی افزود: این میزان صادرات افزایش ۱۸ هزار برابری را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

بیاتی تصریح کرد: کشورهای آلمان، افغانستان، عراق، کویت، ترکیه و آفریقای جنوبی مقصد محصولات صادراتی استان بوده است.

بیاتی با اشاره به مجوز واردات محصولات از طریق گمرک استان، اظهار داشت: واحدهای تولیدی که نیاز به واردات مواد اولیه یا سایر محصولات دارند، با مراجعه به گمرک استان پیگیری لازم را انجام دهند.

مدیر گمرک استان با تاکید بر اینکه در چهارماهه ابتدایی سال جاری، ۱۲۰ فقره پرونده قاچاق به گمرک استان ارسال شد، افزود: ارزش این پرونده‌ها ۴۷۳ میلیون و ۱۱۴ هزار و ۳۲ ریال بوده است.

وی افزود: این میزان قاچاق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۵۸ درصد رشد داشته است.

با توجه به موارد احصا شده به نظر می‌رسد راه برون رفت کهگیلویه و بویراحمد از شرایط صادراتی فعلی، توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد پایانه صادراتی و برند سازی بوده تا محصولات استان با برند سازی های فرا استانی به خارج از کشور صادر نشود.

منبع: خبرگزاری مهر - پژمان امیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها