یادداشت
گفتگو و گزارش

رئیس ارشاد گچساران در گفت‌وگوی تفصیلی با اَفتونیوز مطرح کرد:


تکمیل پردیس هنری با راه و شهرسازی است/ رونمایی از آثار تالیفی ۲۱ نویسنده

در بحث فرهنگ هر چقدر تلاش شود باز هم جای کار داریم با توجه به سوالات متعدد اطرافیان درباره فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و از طرفی با توجه به تقارن با هفته دولت تصمیم گرفتیم با مصاحبه با اورنگ نارکی ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن معرفی فعالیت های اخیر این اداره گامی جهت توسعه فرهنگ و روی آوری به سمت هنر داشته باشیم:

تکمیل پردیس هنری با راه و شهرسازی است/ رونمایی از آثار تالیفی ۲۱ نویسنده

اَفتونیوز| در بحث فرهنگ هر چقدر تلاش شود باز هم جای کار داریم با توجه به سوالات متعدد اطرافیان درباره فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و از طرفی با توجه به تقارن با هفته دولت تصمیم گرفتیم با مصاحبه با اورنگ نارکی ریاست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن معرفی فعالیت های اخیر این اداره گامی جهت توسعه فرهنگ و روی آوری به سمت هنر داشته باشیم:

اَفتونیوز: از آنجایی که شما در سمت ریاست مهم ترین اداره متولی فرهنگ یعنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارید، لطفا خودتان را به صورت مفصل برای خوانندگان ما معرفی کنید.

نارکی: اورنگ نارکی هستم متولد ۱۳۵۳ دارای مدرک کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی گرایش کارگردانی هستم .در سال ۷۵ به عنوان کارشناس امور هنری خانه جوان استانداری ،از سال ۸۳تا ۸۵ به عنوان مدیریت سینما پارس گچساران ،از سال ۸۵تا ۹۰ به عنوان مسئول امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران ،از سال ۸۸تا ۹۰ به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی اداره کل ارشاد استان فعالیت داشتم .همچنین موسس اولین آموزشگاه تخصصی هنرهای نمایشی گچساران(سال ۸۶) و مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان هستم .این ها موارد کوتاهی از رزومه شغلی بنده است و از ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سمت ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران مشغول به فعالیت هستم‌.

اَفتونیوز: با برخی فعالیت‌های هنری شما در عرصه بازیگری و کارگردانی آشنا هستیم، برای خوانندگان ما از رزومه فعالیت‌های هنریتان بگوئید.نارکی: از سال ۶۵ فعالیت خود را در زمینه بازیگری ، نویسندگی ،طراحی صحنه و لباس آغاز کردم .در بخش کارگردانی و اجرای ۳۲ نمایش از جمله  زمین سکوت ،عاشق کشون فعالیت داشتم در جشنواره های مختلف هنری ملی و بین المللی حضور داشتم و سال ۷۵ عنوان جوان برتر را از ریاست جمهوری دریافت کردم، در بخش نویسندگی ۲۱ نمایشنامه فعالیت داشتم و در داوری‌های هنری استانی و شهرستانی نیز حضور داشتم و به طور کلی در زمینه فرهنگ و هنر سال ها کار کرده ام و جنس هنر و هنرمند و فرهنگ را میشناسم و درک می کنم.

اَفتونیوز: در خصوص راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی هنری اداره ارشاد گچساران چه گام‌هایی برداشته است؟

نارکی: ۱۴ کارگاه آموزشی از جمله نمایشنامه نویسی ،عکاسی،طراحی عمومی ،طراحی و ساخت عروسک ،گلیم و ماسک ، نقاشی آبرنگ و رنگ روغن ،گویندگی و فن بیان ،آموزش نقالی ،رابطین کانون های فرهنگی مساجد همراه با صدور گواهینامه برگزار شد.

اَفتونیوز: به سراغ سینما برویم چند اکران فیلم سینمایی بامحتوا را برای مردم داشته‌اید، آیا تولید فیلم هم در دستور کارتان بوده؟

نارکی: مجوز اکران مردمی ۳ فیلم سینمایی با محوریت دفاع مقدس و مجوز تولید یک فیلم نیمه بلند داستانی صادر شد .

اَفتونیوز: چند نمایشگاه فرهنگی-هنری در سطح شهرستان زیر نظر ارشاد جهت نمایش دستاوردهای هنری برگزار شده است؟

نارکی: ۱۴ نمایشگاه خوشنویسی و هنرهای تجسمی و کتاب برگزار شده است .

اَفتونیوز: در خصوص حمایت از هنرمندان و اهالی رسانه چه اقداماتی داشته‌اید؟

نارکی: همواره در کنار هنرمندان و اصحاب رسانه بوده ام و حتی اگر در زمان تهیه خبر کنار خبرنگاران نبودم آثار و اخبار آنان را رصد و پیگیری کرده ام و تجلیل هایی از اقشار مختلف صورت گرفت ، تجیل از پیشکسوتان عرصه های مختلف فرهنگی و هنری ،تجلیل از خانواده های شهدای هنرمند، تجلیل ار نویسندگان ،برای اولین بار تجلیل از دختران هنر مند و خبرنگار به مناسبت میلاد حضرت معصومه، تجلیل از خبرنگاران ،تجلیل از هنرمندان رشته های مختلف فرهنگی و هنری

اَفتونیوز: استعدادهای کشف نشده زیادی در زمینه فرهنگی و هنری داریم اداره ارشاد در راستای ایجاد رقابت و کشف استعداد چه گام هایی برداشته است؟

نارکی:سعی شد با برگزاری مسابقه حس رقابت دوستانه ایجاد کنیم و با برپایی جشنواره ها استعدادهای هنرمندان را به نمایش بگذاریم .۸ مسابقه عکاسی ، هنرهای تجسمی، طراحی پوستر، دلنوشته در موضوعات مختلف برگزار شد و ۸ جشنواره فرهنگی ،هنری و مذهبی استانی و شهرستانی را داشتیم‌.برای اولین بار تصاویر شهدای هنرمند و شهدای انقلاب را طراحی کردیم .همه این موارد در جهت تشویق به سمت روی آوردن به سمت هنر است .

اَفتونیوز: جایگاه کتاب خوانی و حمایت از نویسنده در سطح مطلوبی نیست اداره ارشاد در این زمینه چه گام هایی برداشته؟

نارکی : جای بسی افتخار است که از ۲۱ نویسنده در قالب ۲۶ عنوان کتاب رونمایی شد .می‌توانم این خبر خوب رو به مردم بدهم که از سال گذشته اولین انتشاراتی در شهرستان افتتاح شد.

اَفتونیوز: عدم سامان دهی و نظم کانون های فرهنگی، باعث بی نظمی و بی انگیزگی در ادامه فعالیت های هنری فرهنگی شده است اداره ارشاد در این زمینه چه گام هایی برداشته است؟

نارکی: صدور ۶ مجوز فعالیت موسسات فرهنگی و هنری داشتیم .سازمان دهی ۸ گروه تعزیه و برای اولین بار تشکیل کانون تعزیه شهرستان

-انجمن هنرهای تجسمی شهرستان

-انجمن خوشنویسان شهرستان

اَفتونیوز: به سراغ تئاتر و بازیگران این رشته برویم در این زمینه اداره ارشاد چه گام هایی برداشته است؟

نارکی: طی این مدت ۱۴ نمایش در قالب تئاتر صحنه ای و تئاتر خیابانی و نمایشنامه خوانی و فراخوان اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی معبر با محوریت دفاع مقدس را داشتیم.

-اَفتونیوز: به طور کلی یکی از وظایف اداره ارشاد و فرهنگ ترویج فرهنگ است،در زمینه ترویج فرهنگ عمومی چه گام هایی برداشته شده است؟

نارکی: کارهای زیادی در این زمینه انجام شده در راستای آشنایی با قرآن ۴ محفل انس با قرآن را داشتیم .  برای اولین بار طرح ملی مسجد کانون نشاط در ۵۶ کانون فرهنگی و هنری مساجد شهرستان را داشتیم.

-برگزاری ۵ دوره جلسات شورای فرهنگ عمومی شهرستان

-برگزاری ۳۰ نشست ،گردهمایی و همایش با موضوعات مختلف فرهنگی و هنری

-برگزاری ۱۵ عنوان جشن ها و اعیاد مذهبی

خوب این ها جدای از فعالیت و عملکرد کانون ها و انجمن هاست و سعی شده که در تمام ابعاد به گسترش فرهنگ کمک کنیم .

اَفتونیوز: در زمینه حمایت از موسیقی چه گام هایی برداشته شد؟

نارکی: برگزاری سه کنسرت موسیقی در سطح شهرستان را داشتیم.

 

-اَفتونیوز: در زمینه فرهنگی اگر سوالی پرسیده نشد یا موردی جهت آشنایی با تنوع فعالیت های اداره ارشاد بیان کنید .

نارکی: ما افتخار داریم که اولین جشنواره استانی نقالی و پرده خوانی مهدیت و انقلاب اسلامی را برگزار کردیم .

هچنین اولین عکاسخانه رضوی و ایستگاه عکاسی انقلاب را برپا کردیم .

در زمینه شعر خوانی هم سوالی نپرسیدید که باید بگم ۵ محفل شعرخوانی و شب شعر با موضوعات مختلف فرهنگی و مذهبی در شهرستان در حال برگزاری است .

اَفتونیوز: پردیس هنری شهرستان یکی از پروژه هایی است که هنرمندان منتظر افتتاح آن هستند ، این پروژه در چه مرحله ای است؟

نارکی: تکمیل این پروژه دست راه و شهرسازی است و ما صرفا بهره بردار و استفاده کننده خواهیم بود.

اَفتونیوز: بودجه اداره ی ارشاد در کمیته برنامه ریزی شهرستان به چه میزان بوده و نسبت به سال گذشته چه مقدار افزایش داشته است و این بودجه صرف چه اموری می شود؟

نارکی:بودجه ی امسال ۱میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان بوده که نسبت به سال گذشته که بودجه ۲۵۰ میلیون بوده افزایش بیش از سه برابری داشته و البته بستگی دارد چه میزان از بودجه تخصیص داده شود و این بودجه صرف تجهیزات می شود .

اَفتونیوز: سخن پایانی:

نارکی: هنر و فرهنگ همواره نزد ما ایرانیان دارای ارزش و احترام بوده  و‌ انتظار دارم همه ی مردم زمانی را برای ارتقای هنر و فرهنگ قرار بدهند و باید بدانیم هزینه ی امروز ما برای هنر و فرهنگ سال ها بعد مثل درخت پربار میوه و ثمر می دهد و ثمره ی آن داشتن فرزندان هنرمند و بافرهنگ است .

گفت و گوی تفصیلی از مریم پارسا



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها