یادداشت
گفتگو و گزارش

جنجال اخراج اساتید دانشگاه

از یکسال قبل تاکنون تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاهی به انحاء مختلف اخراج یا از کار برکنار شده اند

جنجال اخراج اساتید دانشگاه

از یکسال قبل تاکنون تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاهی به انحاء مختلف اخراج یا از کار برکنار شده اند. در آخرین اقدام از این دست در روزهای گذشته علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف، آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و داریوش رحمانیان، استاد ممتاز تاریخ دانشگاه تهران، اخراج شده‌اند. همچنین به گزارش یک کانال خبری، رهام افغانی، استادیار معماری دانشگاه بهشتی هم نامه «ختم همکاری» دریافت کرده و عملاً اخراج شده است. سایت خبری انصاف‌نیوز هم گزارش داده که از تدریس حسین علایی در دانشگاه تهران و رضا صالحی امیری در دانشگاه علوم و تحقیقات جلوگیری شده است.

روز شنبه دکتر علی شریفی‌زارچی استادیار پیمانی دانشکده مهندسی کامپیوتر در توییتی اعلام کرد که نامه اخراج خود از دانشگاه را دریافت کرده است.

با این حال سعید بهزادی دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف در توجیه اخراج این استاد دانشگاه به روزنامه شریف گفت: «مهلت پنج ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متأسفانه علی‌رغم این درخواست‌ها و پی گیری های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت. در نهایت هیئت اجرایی جذب دانشگاه هفته گذشته رأی به پایان همکاری ایشان دادند.»

این در حالیست که کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران روز گذشته با صدور بیانیه‌ای که در سایت خبری جماران منتشر شده، در مورد مداخله مخرب نهادهای بیرون از دانشگاه هشدار داده است.

در بیانیه این کانون آمده است که «نهادهای غیرمسئول مانند وزارت کشور به جای دخالت در امور دانشگاه‌ها به انجام وظایف قانونی خود از جمله ارتقاء امنیت کشور بپردازند.»

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در بیانیه خود همچنین از تلاش در امنیتی کردن نهاد دانشگاه انتقاد کرده و استخدام افراد همسو را تحمیل یک جریان خاص سیاسی در امور دانشگاهی ایران توصیف کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: در همه کشورهای توسعه یافته، نهاد دانشگاه از استقلال نسبی بالایی برخوردار است. در حقیقت، استقلال دانشگاه سنگ بنای نظام دانشگاهی محسوب می‌گردد بدین معنا که دانشگاه در تعیین و اجرای اهداف و اولویت‌های خود باید از آزادی عمل برخوردار باشد. صاحبنظران بر روی چهار بُعد استقلال سازمانی، مالی، علمی و استخدامی به عنوان ابعاد اصلی استقلال دانشگاه، اشتراک نظر دارند.

محمدرضا عارف در گفت وگو با جماران در پاسخ به سوالی درخصوص مباحث پیش آمده درباره عدم تمدید قرار داد دکتر شریفی زارچی با اظهار تاسف شدید از نحوه برخورد هیات‌های جذب با اساتید نخبه دانشگاه ها، گفت: «بارها چه در جلسات خصوصی و چه در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود از روند حاکم بر هیات‌های جذب در دانشگاه‌ها گلایه کردم و درخصوص آقای دکتر شریفی زارچی که از اساتید موفق و نخبه دانشگاه صنعتی شریف است در هیات جذب دانشگاه مفصلا درخصوص تبعات عدم تمدید قرارداد اساتید نخبه ای همچون دکتر شریفی زارچی هشدار دادم و تاکید کردم که با اینگونه برخوردها باعث ریزش نیروهای نخبه می شویم.»

وی با یاددآوری مواضع خود درخصوص لزوم عدم دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه در مباحث درون دانشگاه، تاکید کرد: دخالت‌های مخرب نهادهایی که هیچ ربطی به مسایل درون دانشگاه ندارند در مباحث درون دانشگاه، استقلال دانشگاه را مورد هدف قرار داده است و سال گذشته نیز در نامه ای به رئیس جمهور محترم نسبت به تبعات برخوردهای امنیتی با اساتید و دانشجویان هشدار داده بودم . به عنوان کسی که سالها در دانشگاه فعالیت داشته ام ،وضعیت موجود در نهادهای علمی کشور که بواسطه دخالت های مستمر نهادهای بیرون از دانشگاه تبدیل به یک اداره معمولی شده است را به هیچ وجه زیبنده آموزش عالی کشور نمی دانم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها