یادداشت
گفتگو و گزارش

استاندار کهگیلویه و بویراحمد:


۱۰۱ میلیون متر مکعب آب سد تنگ سرخ متعلق به استان ماست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این سد با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب احداث شود که می تواند ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال تنظیم آب داشته باشد. از این ۱۵۷ میلیون متر مکعب ۵۶ متر مکعب آن برای آب شرب شیراز و ۱۰۱ میلیون متر مکعب آن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

۱۰۱ میلیون متر مکعب آب سد تنگ سرخ متعلق به استان ماست

سید علی احمدزاده  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد و از آن زمان تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار به سد تزریق شده بود.

وی ادامه داد: سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۲ هزار میلیارد ریال به این سد اعتبار اختصاص داده شده و همچنین یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال هم اعتبار از محل ماده ۵۶ دارد.

استاتدار کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار برای سد تنگ سرخ در سفر دوم رئیس جمهور پیشنهاد داده شد که امید می رود با اختصاص این میزان اعتبار پروژه سال آینده آبگیری شود.

احمدزاده ابراز کرد: قرار است آب پایدار شهر یاسوج از سد تنگ سرخ بویراحمد تامین شود و اکنون شبکه پایداری آب از سد تنگ سرخ برای شهر یاسوج و روستاهای اطراف تامین اعتبار و در دست اجرا است.

وی افزود: همچنین با پیگیری های انجام شده، شبکه پایین دست سد تنگ سرخ بویراحمد انجام می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مطالبات استان در حوزه آبرسانی بالا است البته پروژه های بزرگی در حوزه آبرسانی در شهرهای مختلف استان در حال اجراست.

احمدزاده ادامه داد: مطالعات سدهای کوچک منطقه ای در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است و پروژه های آب پایدار استان تامین اعتبار شده اند.

سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین بلندمدت آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، بهبود گردشگری و کنترل سیلاب در حال ساخت است اما هنوز شبکه پایین دست آن برای تحقق این موارد شروع نشده و مردم این شهرستان از رئیس جمهور درخواست دارند با اختصاص اعتبار شبکه پایین دست سد احداث شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین چشمه سارها و آبشار ها و رودهای خروشان معروف است اما بیشتر شهرهای آن به ویژه در شهرستان بویراحمد در بیشتر ماه های سال با کم آبی و تنش آبی مواجه هستند زیرا بارندگی ها عمدتا تنها در چهار ماه از سال اتفاق می افتد و این روان آب ها از استان خارج می شوند.

سد تنگ سرخ پروژه ای مشترک بین استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس است و میزان آبی که در سال از آن عبور می کند ۳۰۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۲۴۰ میلیون متر مکعب آن از استان فارس سرچشمه می گیرد.

قرار است این سد با حجم ۱۲۵ میلیون متر مکعب احداث شود که می تواند ۱۵۷ میلیون متر مکعب در سال تنظیم آب داشته باشد.

از این ۱۵۷ میلیون متر مکعب ۵۶ متر مکعب آن برای آب شرب شیراز و ۱۰۱ میلیون متر مکعب آن سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است.

از این ۱۰۱ میلیون متر مکعب ۲۰ میلیون متر مکعب آن برای آب شرب یاسوج در نظر گرفته شده که با تزریق این منبع آبی دیگر شاهد افت فشار و یا قطعی مکرر آب در این شهر توریستی و گردشگری نخواهیم بود.

۳۳ میلیون متر مکعب برای کشاورزی دشت های بویراحمد و دنا، ۱۳.۳ میلیون متر مکعب آن برای چهار شهرک صنعتی ( کارخانه سیمان مارگون، تیپ ۴۸ فتح، صنایع آینده، آب آینده میدان گازی مختار، ۳۵ میلیون متر مکعب آن برای بهبود محیط زیست است



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها