یادداشت
گفتگو و گزارش

ارتباط درگیری های اخیر در شهرستان بویراحمد با میدان گازی مختار چه بود؟

پس از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که عده‌ای حرف از بالا رفتن قیمت زمین‌ها در منطقه مختار زدند و بعضی‌ها نیز گفتند که منابع طبیعی به دنبال تصرف و تسخیر اراضی کشاورزی مردم منطقه مختار است و به تبع آن اخباری مبنی بر گرانی زمین و در نهایت درگیری منتشر شد.

ارتباط درگیری های اخیر در شهرستان بویراحمد با میدان گازی مختار چه بود؟

اَفتونیوز| فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ظهر روز جمعه دهم شهریورماه ۱۴۰۲ در یک درگیری مسلحانه در یکی از روستاهای شهرستان بویراحمد یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شدند.

سرهنگ "بهمن گرجیان" اظهار کرد: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقیقه امروز جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ طی تماسی تلفنی یک مورد نزاع دسته‌جمعی مسلحانه در منطقه «سرآب‌بید» روستای «فیروزآباد» به مرفوک شهرستان بویراحمد اعلام شد.

وی، افزود: با اعزام فوری مأموران به محل حادثه در بررسی‌ها و تحقیقات اولیه مشخص شد در این درگیری یک نفر کشته و ۶ تن زخمی شده‌اند.

فرمانده انتظامی شهرستان بویراحمد علت این درگیری را اختلاف ملکی خانوادگی عنوان و تصریح کرد: با حضور و مداخله به موقع پلیس، ۶ نفر دستگیر شدند و هم‌اکنون امنیت در محل برقرار است.

گرجیان بیان کرد: پلیس تحقیقات خود را برای شناسایی و دستگیری قاتل و عاملان اصلی این حادثه آغاز کرده است.

هم‌چنین حمید نادریان، معاون دادستان یاسوج در خصوص این درگیری به خبرنگار ایسنا گفت: در این درگیری یک نفر کشته و ۶ نفر مجروح شدند که حال یکی از مجروحان وخیم گزارش شده است.

وی افزود: چند نفر از عاملان اصلی این درگیری که به علت اختلافات ملکی رخ داده بود، شناسایی و دستگیر شدند.

نادریان بیان کرد: مابقی عاملان درگیری تحت رصد هستند و طی ساعات آینده دستگیر خواهند شد.

 .پس از سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد بود که عده‌ای حرف از بالا رفتن قیمت زمین‌ها در منطقه مختار زدند و بعضی‌ها نیز گفتند که منابع طبیعی به دنبال تصرف و تسخیر اراضی کشاورزی مردم منطقه مختار است

اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که به هیچ وجه زمین‌هایی که مردم مالکیت آن را دارند مورد تصرف قرار نخواهد گرفت.

فارس در این خصوص نوشت: بعد از این بود که یک درگیری در منطقه به دلایل مختلفی صورت گرفت و در این بین یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند، بعد از این درگیری عده‌ای این موضوع را به میدان گازی مختار گره زدند که مسئولان استان به خصوص معاون سیاسی امنیتی استاندار سریعا این موضوع را تکذیب کرد.

در ادامه سید ابراهیم مرتضویان دهیار روستای یوسف آباد مختار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این درگیری هیچ ربطی به مردم منطقه مختار نداشته و اصولاً در حال حاضر هیچ گونه تعارضی میان منابع طبیعی و مردم مختار و شرکت گاز در خصوص میدان گازی مختار وجود ندارد گفت: دلیل این مدعا به نشست ریش سفیدان و معتمدین منطقه مختار برمی‌گردد که چندی پیش این جلسه را در همین خصوص برگزار کردند.

دهیار یوسف آباد مختار تصریح کرد: ریش سفیدان و معتمدین مختار اعلام کردند که همکاری لازم را برای عملیاتی کردن میدان گازی مختار خواهند داشت و اکنون هیچگونه تعارضی میان مردم مختار با دولت در زمینه میدان گازی وجود ندارد.

وی با انتقاد از کسانی که درگیری اخیر را مربوط به مردم روستای مختار و مرتبط با میدان گازی می‌دانند یادآور شد: این موضوع کذب محض بوده و درگیری اخیر هیچ گونه ارتباطی با مردم روستای مختار نداشته و اصولاً این موضوع هیچ ربطی هم به میدان گازی ندارد.

دهیار یوسف‌آباد مختار گفت: اگر هم قرار باشد پروژه میدان گازی مختار در زمین‌های کشاورزی روستا کاری انجام دهد آن وقت می‌بایست توافقات لازم برای خرید زمین مردم با قیمت کارشناسی صورت گیرد.

در همین خصوص معاون سیاسی امنیتی استاندار کهکیلویه و بویراحمد در گفتگو با فارس با تکذیب شایعه درگیری و قتل ان هم به دلیل میدان گازی مختار گفت: به هیچ وجه این قتل و درگیری ربطی به میدان گازی مختار ندارد و معلوم نیست که چرا برخی رسانه‌ها و فضای مجازی به این موضوع دامن زده‌اند.

سید جواد هاشمی مهر گفت: در بخش دیگری از این شایعه‌ها و شائبه‌ها عنوان شده که دو نفر در این درگیری کشته شده‌اند در حالی که تنها یک نفر بوده و ۵ نفر هم مصدوم هستند که طبق گزارشی که گرفته‌ایم حال آنها رو به بهبودی است.

وی با بیان اینکه اختلاف این افراد بر سر ملک و زمین بوده است گفت: نکته اینجاست که این اراضی مورد مناقشه و درگیری منابع و اراضی ملی و منابع طبیعی بوده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها