یادداشت
گفتگو و گزارش

آب در چاه و ما تشنه لبان؛


روستای «بی‌بی خاتونین» در شهرستان مارگون آب ندارد

روستای "بی‌بی خاتونین" از توابع شهرستان مارگون چندین سال است که با مشکل جدی آب شرب مواجه است و در نهایت مجبور به استفاده از آب بی‌کیفیت شده‌اند و به گفته اهالی این روستا، مسئولان تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته‌اند.

روستای «بی‌بی خاتونین» در شهرستان مارگون آب ندارد

اَفتونیوز| روستای "بی‌بی خاتونین" از توابع شهرستان مارگون چندین سال است که با مشکل جدی آب شرب مواجه است و در نهایت مجبور به استفاده از آب بی‌کیفیت شده‌اند و به گفته اهالی این روستا، مسئولان تاکنون اقدام قابل توجهی نداشته‌اند.

در چند روز گذشته فیلمی از وضعیت آب شرب روستای بی بی خاتونین با ۸۴ خانوار و ۳۷۰ نفر جمعیت واقع در شهرستان مارگون در فضای مجازی منتشر شد که مشکل آب شرب سالم و بهداشتی در این روستا یاد کرد.

براساس اظهارات اهالی این روستا، باوجود اینکه این روستا تحت نظارت شرکت آب و فاضلاب قرار دارد اما با مشکلات جدی برای آب شرب مواجه است، آب روستا از بستر چشمه روی باز تامین می‌شود و در طول سال مشکل دارد و  طی چند روز اخیر، آب شرب روستا با مشکل جدی و قطعی مواجه شده و گِل آلود شده است که اهالی روستا برای تامین آب مجبور به استفاده از آب از چشمه ها شده‌اند.

بهشتی، یکی از اهالی این روستا هم درباره مشکل آب شرب به خبرنگار ایسنا گفت: آب شرب این روستا با مشکل جدی مواجه است و از لحاظ بهداشتی آلوده و گِل آلود است و در حدود ۱۰ روز اخیر کاملا گِل آلود شده است.

وی افزود: با وجود اینکه از طریق مسئولان بخصوص آب و فاضلاب و فرمانداری شهرستان این موضوع را پیگیری کرده ایم اما تا کنون پاسخی به ما داده نشد.

یکی دیگر از اهالی روستا که دانشجو هم هست، به خبرنگار ما گفت: از فروردین ماه تا کنون با مشکل جدی آب رو به رو هستیم و روزانه یک ساعت تنها آب داریم آن هم کاملا گل آلود هست و قابل آشامیدن نیست.

وی اظهارکرد: از لحاظ بهداشتی هم با مشکل مواجه است چراکه چشمه تامین کننده آب روستا در نزدیکی با عشایر و سرویس بهداشتی آنها قرار دارد. دانشجوی استان اصفهان هستم اما وقتی به روستا می روم آب معدنی خریداری کرده و با خود جهت استفاده به روستا می بریم.

«موسی مدبر»، یکی از اعضای هیئت امنای امامزاده بی بی خاتونین نیز به خبرنگار ایسنا گفت: سالهاست که این روستا و امامزاده با مشکل آب دست و پنجه نرم می کنند و حتی برای وضو گرفتن زوار امامزاده هم آب نیست.

وی افزود: آب روستا از دو چشمه تامین می شود که متاسفانه بدلیل رو باز بودن آلوده هستند و از لحاظ بهداشتی مشکل دارند چراکه اشغال، فضولات دام ها وارد چشمه ها می شوند و بالا دست چشمه ها نیز سرویس بهداشتی وجود دارد.

مدیر تصریح کرد: از بس این موضوع را از طریق مسئولان مختلف پیگیری کردیم و صدایمان به جایی نرسید خسته شدیم.

این عضو هیئت امنای امامزاده بی بی خاتونین تاکید کرد: حدود ۱۰ سال پیش چاه آب در منطقه"دره گرم" حفر شده و تاکنون پلمب است اما ما با این شرایط زندگی می کنیم و تشنه هستیم در حالی که مسئولان و متولیان امر می توانند آب شرب روستا را بصورت پایدار و مطمئن و بهداشتی از همین چاه تامین کنند.

«فرشاد بهشتی»، رئیس شورای روستای بی بی خاتونین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: بخاطر نبود آب شرب سالم و بهداشتی جمعیت روستا در پی مهاجرت کاهش پیدا کرد و دانش آموزان مدرسه روستا نیز کم شده است بطوری که شاید امسال به حد نصاب نرسد.

وی افزود: این روستا با توجه به وجود امامزاده بی خاتونین بعنوان قطب فرهنگی شهرستان مارگون و در ورودی مرکز این شهرستان قرار دارد اما با مشکل جدی آب شرب مواجه است.

قدرت بهشتی روی، بهورز خانه بهداشت روستا نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آب شرب روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ نفر در قالب ۸۴ خانوار با مشکل اساسی مواجه است و طی چند روز اخیر آب روستا گِل آلوده شده است که انتظار همکاری و مساعدت از سوی مسئولان استانی و شهرستانی جهت رفع این مشکل داریم.

همچنین «امید صالحی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکل آب روستای بی بی خاتونین به خبرنگار ایسنا با بیان اینکه یک بار قبلا نیروهای آب و فاضلاب به منطقه اعزام و مشکلات را رفع کردند، گفت: آب روستا هم اکنون از طریق چشمه تامین می شود و چشمه قبلا بهسازی شده اما هم اکنون یک تیم کارشناسی برای بررسی مشکلات بهداشتی و ظاهری آب روستای بی خاتونین به منطقه اعزام خواهیم کرد در صورتی که مشکل داشته باشد رفع خواهیم کرد.

وی افزود: اگر آب روستا مشکل داشته باشد اقدامات کوتاه مدت برای رفع آنها انجام خواهیم داد تا اینکه بصورت بلند مدت در قالب برنامه محرومیت زدایی اقدام کنیم و مشکل آب شرب روستا کامل رفع شود.

صالحی اظهارکرد: یک حلقه چاه آب در منطقه "دره گرم" مربوط به شرکت آب منطقه ای وجود دارد که در برنامه داریم که در حال برسری است تا جهت آبرسانی به روستای"پی زرد" از این محل اقدام کنیم و روستای بی خاتونین نیز در مسیر قرار دارد که قطعا در این پروژه دیده خواهد شد اما اجرای این طرح به ۴۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: زیرساخت‌های آب ۱۶۴۱ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد مناسب نیست و دارای قدمت بالا هستند که با توجه به اولویت بندی در حال اصلاح، ترمیم و بازسازی هستیم. بیشتر مناطقی که در سطح استان مشکل آب دارند حدود ۸ تا ۱۰ سال با این مشکلات مواجه هستند و اکثرا هم مربوط به شهرستان بویراحمد می باشند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 2 نظر

  • 1 سجاد 1402/6/15 9:32:22

    ینه هم بگیت مقصر آروینل و محمدی زاده و ضامن فره... ونظرتو مقصر کیه. شهرستان نوپای مارگون نیاز به فرماندار انقلابی،جهادی،توانمند،مردمی دارد.

    پاسخ
  • 2 سجاد 1402/6/15 9:32:21

    ینه هم بگیت مقصر .................... ونظرتو مقصر کیه. شهرستان نوپای مارگون نیاز به فرماندار انقلابی،جهادی،توانمند،مردمی دارد.

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها