یادداشت
گفتگو و گزارش

کهگیلویه و بویراحمد و نبود آزمایشگاه تخصصی ژنتیک

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمارهای معلولیت در این استان، از نبود آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص اظهار نگرانی کرد

کهگیلویه و بویراحمد و نبود آزمایشگاه تخصصی ژنتیک

اَفتونیوز | "سیدجواد هاشمی مهر" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: با وجود آمار بالای معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه هیچگونه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص در استان نداریم و خانواده های نیازمند به این خدمات مجبور هستند به برخی استان‌های همجوار مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود سه میلیارد تومان، اداره کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه آزمایش های ژنتیک به آزمایشگاه‌های طرف قرارداد در استان های خوزستان و فارس پرداخت می‌کند، یادآور شد: نرخ معلولیت در این استان، حدود سه درصد بوده که این میزان در کشور ۱.۵ درصد است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد دانشگاهی استان، اقدام به راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در شهر یاسوج کرده و در صورت حمایت و بهره برداری از این مرکز تخصصی، هزینه آزمایش ها کمتر از بخش خصوصی خواهد بود.

هاشمی مهر با تشریح برخی آمارها در ارتباط با آزمایشگاه ژنتیک یاسوج، اظهار داشت: مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت کاری دارد، ساختمان آماده و برخی دستگاه‌ها نیز خریداری شده است.

وی اعتبار مورد نیاز برای افتتاح و بهره برداری از مرکز جامع ژنتیک جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد را هفت میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: این استان جزء هفت استان اول در زمینه آمار مبتلایان به سرطان سینه است و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی ژنتیک یک ضرورت انکار ناپذیر است.

این مسول امنیتی در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌اندازی مرکز جامع تخصصی ژنتیک از ضروریات استان و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است که به همت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه اندازی می‌شود.

هاشمی مهر افزود: متاسفانه این استان در زمینه افزایش بیمار و شیوع سرطان جزء استان‌های پیشتاز است و باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص بصورت جهادی و هرچه سریعتر انجام شود.

وی تاکیدکرد: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با توجه به نبود فارغ التحصیل PhD ژنتیک انسانی در استان، موافقت و همکاری لازم را برای انتقال یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بعنوان مسئول فنی درمانگاه و آزمایشگاه انجام دهد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها