یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


«نه» به نمایندگان آری به چه کسی؛ آرای سلبی به سبد چه کسانی ریخته می شود؟!

نامزدهای انتخاباتی معمولاً دارای دو نوع رأی هستند؛ بخشی از آراء، «بله» به آن‌ها و بخشی دیگر، «نه» به نامزد رقیب است.

«نه» به نمایندگان آری به چه کسی؛ آرای سلبی به سبد چه کسانی ریخته می شود؟!

اَفتونیوز| حدود شش ماه تا دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی مانده است. در حوزه‌های انتخاباتی استان کهگیلویه و بویراحمد، آرایش انتخاباتی نامزدها نیز شکل خاصی به خود گرفته‌ است و با رصد شرایط، می‌توان گمانه‌هایی در مورد شانس نامزدها و همچنین نتیجه رقابت بین آنها زد.

نامزدهای انتخاباتی معمولاً دارای دو نوع رأی هستند؛ بخشی از آراء، «بله» به آن‌ها و بخشی دیگر، «نه» به نامزد رقیب است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ که حسن روحانی برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، بخش زیادی از آرای او سلبی و «نه» به ابراهیم رئیسی بود. در همین استان نیز در حوزه انتخاباتی بویراحمد، پس از نارضایتی‌ای که از عملکرد ستار هدایتخواه شکل گرفته بود، غلام محمد زارعی توانست، آرای سلبی هدایتخواه را به نفع خود جذب کند. در واقع آن دسته از شهروندانی که نمی‌خواستند هدایتخواه به مجلس برود، تصمیم گرفتند به صورت تاکتیکی رأی خود را به صندوق زارعی بریزند. البته واضح است که بخشی از آرای زارعی نیز مخصوص به خود او و در واقع نوعی «بله»  به او بود. در حوزه انتخاباتی کهگیلویه نیز در سال ۱۳۹۴ بخشی از «نه» به نامزد رقیب به نفع عدل هاشمی‌پور تمام شد و توانست وارد مجلس شورای اسلامی شود اما در ۱۳۹۸ اتفاق عکس آن افتاد و رویگردانی از هاشمی سبب نشستن  همای سعادت بر شانه موحد شد.

حال همین وضعیت در انتخابات ۱۴۰۲ نیز وجود دارد. در حوزه انتخابیه بویراحمد،  دنا و مارگون، روشنفکر به عنوان نماینده مجلس در شرایط مطلوبی قرار ندارد. عملکرد او در طول سه سال و نیم گذشته موجب ریزش بسیاری در بدنه ندای وحدت و طرفداران او شده است. البته بخشی از این ریزش ها طبیعی جلوه می کند و سوابق انتخاباتی نشان می‌دهد نماینده در قدرت در دورهای بعدی با این مساله روبه رو خواهند بود اما فارغ از این موضوع، مدیران نزدیک به نماینده بویراحمد نیز ممکن بود پاس گلی به او بدهند اما عملکرد نامطلوب برخی از آن‌ها نیز شرایط را برای روشنفکر بسیار سخت‌تر کرده است. انتصابات گزینشی از جمله انتقاداتی بود که در این سه سال به روشنفکر وارد شد، ازاین‌ رو بخشی از کسانی که دور پیش به او رأی داده بودند، حالا به هر قیمتی که شده نمی‌خواهند او پیروز انتخابات ۱۴۰۲ شود. برخی از این افراد ممکن است با صندوق رأی قهر کرده و یا رأی سفید بدهند، اما بخش زیادی از آن‌ها برای رهایی از روشنفکر به یکی از نامزدهای رقیب او روی می‌آورند.  

روشنفکر دارای دو دسته رقیب است؛ دسته نخست شیرعلی خرامین، آراوند و نستهن مقدم هستند که رقبای درون‌گروهی او محسوب می‌شوند. قطعاً وجود این سه رقیب، چالش‌های بسیاری برای روشنفکر به وجود خواهند آورد. خرامین به عنوان چهره‌ای دانشگاهی خطرناک‌ترین رقیب درون‌گروهی روشنفکر خواهد بود. مقدم و آراوند نیز هر کدام بخشی از آرای روشنفکر را به سمت خود می‌برند. احتمال رأی‌آوری این سه نامزد، پایین است. اما می‌توان مطمئن بود که آن‌ها در نقش بازی‌خراب‌کن روشنفکر عمل خواهند کرد. بخشی از کسانی که از روشنفکر بریده‌اند، به یکی از این سه نامزد رأی خواهند داد.

اما دل بریدگان از روشنفکر به احتمال زیادی بیشتر به سمت رقبای برون‌گروهی‌اش خواهند رفت؛ چرا که افرادی همچون نادر منتظریان و محمد بهرامی از شانس بیشتری نسبت به رقبای درون‌گروهی روشنفکر برخوردار هستند.  

منتظریان به عنوان یکی از چهره‌های سیاسی با عقبه اصول‎‌گرایی، نزدیکی بیشتری به جریان سیاسی روشنفکر دارد. البته روشنفکر را نمی‌توان یک نیروی جریانی در نظر گرفت. اما به هر حال آن دسته از طرفداران روشنفکر که در بدنه اصولگرایی قرار دارند، با رویگردانی از روشنفکر، بیش از آن‌که به سمت بهرامی بخواهند بروند، منتظریان را گزینه مناسب‌تری می‌بینند. البته منتظریان در طول ماه‌های گذشته خود را از افراطی‌گری‌های برخی از نامزدها دور نگه داشته است. به همین خاطر ممکن است حتی اعتدالیون و اصلاح‌طلبانی که از روشنفکر روی گردانده‌اند به سمت او بروند.

محمد بهرامی نیز می‌تواند بخشی از آرای سلبی روشنفکر را جذب کند. بسیاری  شانس بهرامی را بالا ارزیابی می‌کنند. به گفته آنها بهرامی به دلیل روند صعودی آرایی که در دوره‌های گذشته داشته، در اسفند ۱۴۰۲ نیز شرایط مطلوبی پیش رو دارد.  

چنانچه تمامی این رقبا در صحنه بمانند، احتمال کشیده شدن انتخابات بویراحمد به دور دوم بسیار بالاست. این احتمال، چالش را برای روشنفکر بسیار بیشتر خواهد کرد. چرا که در دور دوم، روشنفکر شانس بسیار اندکی برای پیروزی خواهد داشت. فرض کنید روشنفکر و منتظریان به دور دوم برسند. آن‌وقت کسانی که به رقبای درون‌گروهی روشنفکر و یا بهرامی رأی داده بودند، اغلب به رقیب روشنفکر رأی خواهند داد و شانس روشنفکر برای پیروزی به پایین‌ترین حد ممکن می‌رسد.  

اما در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ، سید محمد موحد با چهار دهه حضور در انتخابات، یکی از نامطلوب‌ترین دوره‌های خود را به سر می‌برد. کهولت سن، رهایی پروژه‌های عمرانی و بسنده کردن به پیگیری امورات شخصی معدودی از افراد، نارضایتی از او را به بالاترین حد خود رسانده است. تا جایی که برخی گمانه‌زنی می‌کردند که ممکن است موحد عطای ماندن در کهگیلویه را به لقای آن ببخشد و برای یک بار دیگر شانس خود را در استان خوزستان امتحان کند. اما به هر حال موحد برای آخرین بار ترجیح داد یک بار دیگر خود را در معرض آرای شهروندان کهگیلویه‌ای قرار دهد.  

به دلایلی که گفته شد، بخشی از طرفداران دیروز موحد و لیدرهای انتخاباتی او به دلیل نارضایتی از عملکردش، ترجیح می‌دهند هر کسی برنده انتخابات شود به‌جز موحد. اما برخی دیگر که تاکتیکی رأی می‌دهند، برای «نه»به موحد، به سمت یکی از دو رقیب دیگر او یعنی عدل هاشمی‌پور و یا علی محمد بزرگواری خواهند رفت.  

هاشمی‌پور که بعد از بزرگواری، در سال ۱۳۹۴ برای یک دوره به مجلس راه یافت، خود را با کارهای عمرانی و زیرساختی به مردم شناساند. هنوز نیز طرفدارانش او را یک تکنوکرات و سردار سازندگی خطاب می‌کنند.  روشن است که هاشمی‌پور بدنه ثابتی از رأی در اختیار دارد، اما بخشی دیگر از آرای او، «نه» به موحد خواهد بود. این شرایط برای بزرگواری نیز فراهم است. او که پس از دو دوره حضور در مجلس، برای همیشه از انتخابات خداحافظی کرد، حال دوباره می‌خواهد یک بار دیگر شانس خود را امتحان کند. فعالیت‌های مجازی او که اغلب حاشیه‌ساز می‌شوند، برای مدتی او را سر زبان‌ها می‌اندازند و باز دوباره این تب فروکش می‌کند. همان وضعیتی که برای هاشمی‌پور گفته شد، برای بزرگواری نیز محتمل است؛ بخشی از آرای او ثابت و بخشی نیز نه به موحد خواهد بود.  

در این حوزه انتخابیه نیز چنانچه انتخابات به دور دوم کشیده شود، بیشترین چالش برای سید محمد موحد پیش خواهد آمد. فرض کنید موحد و هاشمی‌پور به دور دوم انتخابات بروند، آن‌وقت اگر نگوییم تماماً، بخش بزرگی از آرای بزرگورای به سبد رقیب موحد ریخته خواهد شد.  

بر خلاف بویراحمد و کهگیلویه، در حوزه انتخابیه گچساران و باشت، شرایط کمی متفاوت است. به دلیل آن‌که نام گچساران و باشت به نام غلامرضا تاجگردون گره خورده است، هر گونه تحلیلی در مورد انتخابات این حوزه، منوط به تأیید یا رد صلاحیت تاجگردون خواهد بود. به همین خاطر تا زمان اعلام نتایج صلاحیت‌ها نمی‌توان گمانه‌زنی‌های استخوان‌داری در مورد شرایط انتخاباتی این حوزه کرد.  

روشن است که این تحلیل انتخاباتی بر اساس شرایط امروز است و چنانچه در ماه‌های آینده متغیرهای جدیدی وارد بازی انتخاباتی در حوزه‌های سه‌گانه کهگیلویه و بویراحمد شوند، ممکن است شرایط تغییر کند. به هر حال باید منتظر ماند که در ماه‌های اینده چه اتفاق غیرمنتظره‌ای ممکن است رخ دهد.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 3 نظر

  • 1 شهروند 1402/6/18 12:46:53

    باز هم تحلیل تخیلی چقدر کم اطلائید آقای آفتاب نیوز ؟ احتمال اینکه انتخابات درکهگیلویه بزرگ به دور دوم بکشد کمتر از ۱۰ درصد است چون پیروز انتخابات براساس رای یک چهار به علاوه ی ۱ است . نماینده ی فعلی پایگاه مردمی دارد یعنی دربدترین شرایط ۴۵ هزار رای دارد . باتعدد نامزدها اگر تا آخر بمانند، قطعاً موحد برنده انتخابات است ، اگر به فرض محال به دور دوم هم بکشد آرا براساس تعصبات قوم وقبیله ای مشخص می شود . که باز هم احتمال برنده شده نماینده ی فعلی زیاد است . چون هم دربویراحمد وهم درطیبی وهم دربهمئی پایگاه خاص خو د رادارند . به یقین اگر دردوره پیش موحد که برای تهران به جهت تایید صلاحیت ثبت نام کرد زودتر به شهرستان می آمد و لیدرها یش پیش از او با هاشمی پیمان بسته بودند با ایشان ادامه می دادند و وقت کافی داشت قطعاً شکست رقیبش حتمی بود . قبلاً می گفتند موحد بوسیله ی مرحوم آمیر احمد قبول شده است برخلاف این ایده ۳ دور موحد بدون آمیر احمد قبول شده است .ایشان ۶ دور تجربه نمایندگی دارد وزرنگ تراز آن است که به راحتی شکست بخورد . باور داشته باش این مطلب را که نوشتم نه طرفداری از موحد دارم ونه اهمیتی به قبولی ایشان وهرنماینده ی دیگری درمن وجود دارد . تنها مطلب را براساس تجربه ۴۰ ساله ی خودم درامر انتخابات نوشتم . باتشکر

    پاسخ
  • 2 ناشناس 1402/6/18 11:59:33

    باسلام جناب آقای موحد باید امسال با شکوه تمام بازنشستگی خود را اعلام کند و با رای 75 هزار نفری که دیگر تکرار نخواهد شد عمر سیاسی خود را به پایان رسانده و بعنوان سردمدار جریان اصولگرایی در استانبه فعالت خود ادامه و با معرفی نامزد مورد حمایت تشکیلات در کهگیلویه بزرگ شود. در غیر اینصرت با ورود خود موحد به انتخابات با شکست بزرگی مواجه برای همیشه از تاریخ سیاسی استان حذف خواهد شد. موحد رو باید متقاعد کرد که بازشنسته شود سن ایشان ایجاب نمی کند باید برای ابهت و جایگاه خودش دنبال حفظ آبروش باش و کنار برود..

    پاسخ
    • 2 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/6/19 1:31:47

      موحد نه کاندید یه دوره ایه بعضی مثل اجناس یه بار مصرفند ولی یه جنسش فرق داره احتمالاً ای دفه ایخه در کتاب رکورد گینس هم ثبت نام کنه .

سایر اخبار
برگزدیدها