یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


چوب حراج نماینده بر آموزش و پرورش کهگیلویه

گرچه بعضی از مدیران آموزش و پرورش مناطق کهگیلویه بزرگ که با توصیه نماینده منصوب شده‌اند، تسلیم محض هستند، اما از منظر نماینده این حد از تسلیم کفایت نمی‌کند، بلکه لازم است مدیران مناطق در سازماندهی مدیریت مداس مقاطع تحصیلی، کاملا با دفتر اجرایی هماهنگ باشند و از طرف دیگر نباید در این حوزه ابلاغی بدون اوامر ملوکانه نماینده صادر شود.

چوب حراج نماینده بر  آموزش و پرورش کهگیلویه

اَفتونیوز| رضا صادقی جهان آباد  مطلبی در خصوص وضعیت آموزش و پرورش کهگیلویه در سایت آوای رودکوف منتشر کرد؛ در این یادداشت آمده است:

هر چه به اسفندماه ۱۴۰۲ نزدیک‌تر می‌شویم، مصادیق دخالت نمایندگان در امور اجرایی بارزتر می‌شود. شاید بتوان دخالت در برخی دستگاه‌های کم‌اثر را با اغماض قبول کرد، اما دست بردن در نظم دستگاهی که فرهنگ یک جامعه را بر عهده دارد، از هیچ نظر پذیرفتنی نیست.

چندی پیش اخباری از چینش‌های انتخاباتی مقامات آموزش و پرورش در بویراحمد، دنا و مارگون منتشر شد، اما حالا ادارات آموزش و پرورش کهگیلویه بزرگ نیز از این سهم‌خواهی بی‌بهره نمانده و با هدف چینش انتخاباتی، تغییرات عظیمی در ادارات شهرستان‌های چهارگانه در حال رخ دادن است.

شنیده ها حاکی از آن است که دخالت نماینده کهگیلویه بزرگ و دفتر اجرایی‌اش در امورات این دستگاه فرهنگی  تشدید یافته و  گستره‌ی آن وسیع‌تر شده و به سازمان‌دهی مدارس نیز کشیده شده است. معلمان، دبیران مقاطع تحصیلی مختلف و انجمن‌های اولیاء و مربیان به‌شدت نگران چنین شرایطی هستند.

گفته می شود، حتی برخی از معاونین اداره‌کل آموزش و پرورش نیز به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی تسلیم محض لیست‌های تهیه‌شده از سوی دفتر اجرایی نماینده کهگیلویه هستند.

گرچه بعضی از مدیران آموزش و پرورش مناطق کهگیلویه بزرگ که با توصیه نماینده منصوب شده‌اند، تسلیم محض هستند، اما از منظر نماینده این حد از تسلیم کفایت نمی‌کند، بلکه لازم است مدیران  مناطق در سازماندهی مدیریت مداس مقاطع تحصیلی، کاملا با دفتر اجرایی هماهنگ باشند و از طرف دیگر نباید در این حوزه ابلاغی بدون اوامر ملوکانه نماینده صادر شود.

نام این رفتار سیاسی را می‌توان چه چیزی جز چوب حراج زدن به نظام تعلیم و تربیت نامید؟ البته تحقیر مفاهیم و ساحت‌های سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش از منظر نماینده کهگیلویه بزرگ اگر با اهداف انتخاباتی باشد، محل ایراد نیست. در نگاه او، باید دانش‌آموخته دکترای تعلیم و تربیت، از مدیریت یکی از مناطق برکنار و عزل شود تا فردی با تحصیلات نامناسب و غیرمرتبط با مدیریت نظام آموزش و پرورش به‌جای او منصوب گردد.

تیم قبیله‌ای سازمان‌یافته‌ی زیرمجموعه نماینده، این دخالت‌ها در عزل و نصب‌ها را مشروع و خود را محق می‌دانند. گویی تصور آن‌ها این است که همگی از یک خانواده‌اند و این تغییرات را در چارچوب خانواده خود معنا می‌کنند. غافل از آن‌که آموزش و پرورش به‌عنوان یکی از نهادهای جامعه‌پذیری، ملک طلق کسی نیست.

نه تنها مدارس شهری، بلکه حتی مدارس روستایی نیز از گزند این دخالت‌ها و سرک کشیدن‌ها در امان نمانده‌اند. واضح است که یکی از دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان و رشد فرهنگی معلمان، همین دخالت‌های سیستماتیک نماینده در آموزش و پرورش است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد که خود شاهد و ناظر لیست‌های دفتر اجرایی موحد است، نباید اجازه دهد چوب حراج به آموزش و پرورش زده شود.

آموزش و پرورش با دیگر نهادهای اجرایی تفاوتی ماهوی دارد و نمی‌توان در مقابل سیاسی و عشیره‌ای کردن آن از سر بی‌تفاوتی، سکوت کرد. سلب استقلال از آموزش و پرورش، آسیب‌هایی به فرهنگ و فرزندان این مرز و بوم وارد می‌کند که دیگر فرصتی برای جبران آن‌ها در دسترس نخواهد بود.

ضرورت بازخوانی مسیری که آموزش و پرورش را به این‌جا رسانده بیش از پیش احساس می‌شود. اما عجالتا می‌توان گفت اگر دفتر اجرایی نماینده در شهرستان به جای شورای معاونین و همچنین شورای آموزش و پرورش مناطق تصمیم‌سازی می‌کند و احتمالا  همین عامل از علت‌های اساسی رکودی است که این روزها در این نهاد سرنوشت‌ساز می‌بینیم.

نکته حیرت‌انگیز این است که گویا بر اساس یک خبر، ستاد سازماندهی با ترکیب قبیله‌ای در دفتر نماینده تشکیل شده است و نمایندگان انتخاباتی تیم دفتر اجرایی، قصد دارند آموزش و پرورش را از مسئولیت اصلی خود منحرف کرده و آن را تا حد یک ستاد انتخاباتی تقلیل دهند. اقدامی که همین حالا نمود آن را می‌توان در ساماندهی مدیریت مدارس و نیروهای اداری آموزش و پرورش مشاهده کرد.

منبع : آوای رودکوف



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 11 نظر

  • 1 ناشناس 1402/6/27 1:52:0

    برادر من اگر میدیدیدی آموزش وپرورش دنا چگونه بی رحمانه متعهدین به بهبود آموزش وپرورش وخدمت صادقانه راقلع وقمع میکند

    پاسخ
  • 2 چرامی ها 1402/6/26 17:20:35

    موحد و توفیقیان با همدستی هم آموزش و پرورش چرام را به ورطه نابودی کشاندند. منصوب کردن دانشی که بله قربانگوی اکبر اقبالی و بهادر عالی نسب هست و معامله کرده که برای موحد تلاش کنه کار بسیار زشت جناب فرماندار بوده. اداره چرام بنگاه معاملاتی موحد شده و محل رفت و آمد اصلاحاتی ها شده پستها را به اصلاحاتی ها داده اند.

    پاسخ
  • 3 فرهنگی آگاه 1402/6/26 17:14:30

    برای شهرستان های کهگیلویه بزرگ دفتر موحد و برادرس و لیدرهاش تصمیم میگرن عنان کار از دست عزت خواه خارج شده است محمد جمالی آرند همه کاره شد و برای موحد کار میکنه اموزش و پرورش رها شده است چند وقت قبل جمالی معاون اموزشی اداره کل مدیران اموزش و پرورش مناطق کهگیلویه گرد هم اورده بود و میگفت برای موحد باید رای جمع کنید برای آموزش و پرورش باید تاسف خورد

    پاسخ
    • 3 - 1 فرهنگی پاسخ به : فرهنگی آگاه 1402/11/9 17:30:52

      من به عنوان فرهنگی اصلااین حرف قبول ندارم

  • 4 جمالی 1402/6/26 17:9:59

    متن واقعیت ها را بیان کرده... در آموزش و پرورش چرام صدیف دانشی کاملا مجری برنامه های موحد شده و هرچه توفیقیان فرماندار و لیدرهای بناری و ارندی حامی موحد از جمله بهادر عالی نسب و اردوان عباسی و اکیر اقبالی و محمد قلی جمالی ارند میگه بگه اجرا میکنه، خود دانشی نه سواد این کار را داشته فقط و فقط تابع موحد و لیدرهای موحد در بهمیی و لنده و دیشموک هم مدیران آموزش و پرورش تابع موحد و لیدرهای موحدندآقای عزتخواه دوران مدیریت تمام میشه تا کی باید نظام تعلیم و تربیت همونطور که در متن اومده باید دست مایه انتصابات اینگونه باشه به خدا پناه ببرید و توبه کنید

    پاسخ
  • 5 بهرام پور 1402/6/25 0:28:26

    عین همین مسئله هم دراداره آموزش وپرورش شهرستان دنا بشدت رخ داده خداشاهده مستقیما زنگ می زنن به فرهنگیان ومدیران بهشون میگن خودت وخانواده ات رای میدین به فلان نماینده وباید قسم بخوری وحمایت کنی،،وگرنه برو منطقه فلان تدریس کن خدا به داد آموزش وپرورش ونسل آینده برسه

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1402/6/23 21:24:57

    وضعیت آموزش وپرورش دیشموک از این هم بد تر است. عزل مدیران توانا و نصب مدیران هم سو و غیر تخصصی و ارتقا آموزگاران ابتدایی هوادار نماینده وضعیت اسفناکی در آموزش وپرورش دیشموک بوجود آورد

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1402/6/23 14:26:26

    در آموزش و پرورش چه در اداره ی کل و چه در شهرستان ها به ویژه بویراحمد عشایر و شهرستان های سردسیری ملاک انتصاب رئیس و معاونین و کارشناسان و عوامل اجرایی مدارس تنها بحث فامیلی بوده و هیچ عامل دیگری از جمله این بازی های اصولی و اصلاحی هیچ نقشی نداشته و دخیل نبوده است و صرف منسوب بودن به دو نماینده ی بویراحمد و کهگیلویه ملاک عمل بوده است

    پاسخ
  • 8 چرام 1402/6/23 10:51:18

    موحد و برادرش فقط برای خوانین چرام خوش خدمتی و کار می کنند

    پاسخ
  • 9 فرهنگی دهدشتی 1402/6/22 23:9:2

    افتو نیوز کمتر دروغ وشایعه بساز اولاً پاسخ دهید دلیل این شایع سازی چیست . الان که بیش از ۳ سال ونیم ازدوره مجلس فعلی می گذرد من بعنوان یک فرهنگی می توانم مدیران مدارسی را نام ببرم که هنوز از دوره دولت گذشته تاکنون رئیس هستند که اصلاً خط نماینده نیستند . ومن چون اجازه ندارم نمی توانم نامشان را بیاورم . درخصوص مدیران آموزش وپرورش مناطق هم بعضی شون اصلاً. خط نماینده وطرفدار ایشان نیستند مثال مدیریت آموزش وپرورش دهدشت . البته ایشان واقعاً مدیری موفق بوده است .

    پاسخ
    • 9 - 1 علی پاسخ به : فرهنگی دهدشتی 1402/6/24 10:10:57

      حرف مفت نزن اقای فاطمی ازلیدرهای موحد کهنسال هست

سایر اخبار
برگزدیدها