یادداشت
گفتگو و گزارش

یادداشت؛


«ندای وحدت» جریان سیاسی یا باند محلی؟

اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که باند محلی ندای وحدت دست به تشکل‌یابی بزند، در آن‌صورت شاید بتوان گفت می‌تواند در فضای سیاسی ادامه حیات بدهد، اما در غیر این‌صورت ازهم‌پاشیدن آن اجتناب‌ناپذیر است.

«ندای وحدت» جریان سیاسی یا باند محلی؟

اَفتونیوز| در کهگیلویه و بویراحمد، برخی از افراد و گروه‌ها از سر ناآگاهی و برخی نیز عامدانه دست به جعل واژه‌ها و مفاهیمی می‌زنند که نه نمودی بیرونی برای آنها وجود دارد و نه از نظر معیارهای علمی صحیح هستند. مصادیق این عبارات خودساخته مثنوی هفتاد منی است که  اشاره به همه آن‌ها از حوصله یک یادداشت خارج است. در این‌جا تنها به مورد عجیب «جریان ندای وحدت» اشاره می‌کنیم. از روزی که مهدی روشنفکر کرسی مجلس را به دست گرفت، نام گروهی بر سر زبان‌ها افتاد که خود را «جریان ندای وحدت» معرفی می‌کردند. چند ماه از انتخابات نگذشته بود که ریزش‌های این گروه شروع شد و به تدریج افراد مهمی از آن خارج شدند. کافیست سری به پایگاه‌های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد بزنیم و عبارت «ریزش در جریان ندای وحدت» را سرچ کنیم تا نمونه‌های متعددی از این ریزش‌ها را ببینیم.

فارغ از تعداد ندای وحدتی‌ها، موضوع جریان‌بودن این گروه زیر سوال است. ادعای ما این است که این دسته از افراد که حول مفهومی به نام جریان ندای وحدت جمع شده‌اند، نه جریان، بلکه در بهترین حالت یک گروه و باند هستند. در ادامه دلایل خود را برای این ادعا ذکر می‌کنیم.

بر اساس آن‌چه که در متون علم سیاست آمده، جریان عبارت است از تشکل، جمعیت و گروه اجتماعی معینی که علاوه بر مبانی فکری، از نوعی رفتار ویژه اجتماعی برخوردار است. جریان‌های سیاسی دارای سه ویژگی و شاخصه اساسی هستند: یک) اجتماعی‌بودن و برخورداری از نوعی رفتار ویژه اجتماعی. دو) دارا بودن تشکل و جمعیت و سه) برخورداری از اندیشه مشخص و رفتار معین مرتبط با آن. با نگاهی به این سه مشخصه، می‌توان فهمید آن گروهی که خود را ندای وحدت می‌نامند، به‌جز ویژگی نخست، فاقد دو ویژگی دیگر است.

از سوی دیگر، یک جریان سیاسی شامل چندین گروه، حزب، جناح و تشکل است که از نظر اعتقادی، فکری، سیاسی، ایدئولوژی، اهداف و روش‌های مبارزه سیاسی با هم دارای اشتراکاتی هستند و در مواقع انتخابات و تحولات سیاسی مهم ممکن است موضع‌گیری کرده و نامزد و یا نامزدهایی به مردم معرفی کنند.

واضح است که ندای وحدتی‌ها یک جریان سیاسی که دست به کنشگری سیاسی می‌زنند نیستند، بلکه خود برآمده از یک انتخابات‌اند. در واقع، آن‌ها مولود یک وضعیت سیاسی هستند. بنابراین نمی‌توانند وضعیت سیاسی جدیدی را خلق کنند.

علقه‌ای که افراد حاضر در ندای وحدت را دور هم جمع کرده، ایدئولوژی و اشتراکات عقیدتی و فکری نیست، بلکه یک رخداد مقطعی به نام پیروزی یک نفر در انتخابات مجلس است. مهمتر از این، عدم وجود چیزی به نام تشکل‌ و حزب در دل ندای وحدت است. این در حالی است که جریان‌های سیاسی، مجموعه‌ای متشکل از احزاب و تشکل‌های سیاسی هستند.

از سوی دیگر، هدف‌ یک جریان، تسلط بر حاکمیت سیاسی در یک جامعه و استقرار ارزش‌ها و نظام سیاسی مورد نظر خود است. نگاهی به ندای وحدت نشان می‌دهد که هیچ ارزش سیاسی جدیدی در بین آن‌ها وجود ندارد که بخواهند آن را در نظام سیاسی پیاده کنند.

بنابراین این سوال پیش می‌آید که اگر ندای وحدت جریان نیست، پس ما با چه پدیده‌ای روبه‌رو هستیم؟ همان‌طور که گفته شد پس از پیروزی مهدی روشنفکر در انتخابات ۱۳۹۸، عده‌ای که از طرفداران او بودند، در قالب جمعی به نام ندای وحدت گرد هم آمدند. با وجود این‌که اغلب آن‌ها از نظر فکری و گرایش سیاسی با یکدیگر تفاوت داشتند، اما برخوردار از یک نقطه اشتراک نیز بودند. اشتراکات ایلی و طایفه‌ای اصلی‌ترین عاملی بود که این افراد را به هم وصل می‌کرد.

بنابراین، تا حالا می‌توان گفت که آن‌ها مجموعه‌ای از افراد یک ایل هستند، اما همه‌ی افراد یک ایل و طایفه در ندای وحدت حضور ندارند و تنها بخشی از آنها وارد ندای وحدت شده و برخی دیگر نیز از آن خارج شده‌اند. ازاین‌رو، ندای وحدتی‌ها یک گروه فراگیر مردمی نیز نیستند. اما مفهومی که می‌تواند تبیین جامع‌تری از آن‌ها به دست بدهد، باند محلی است. منظور از باند، گروهی از افراد است که یک مشخصه آنها را به هم پیوند می‌دهد. همان‌طور که  گفته شد عامل پیوند ندای وحدتی‌ها، پیروزی روشنفکر بود. اما وجه ممیزه دیگر این گروه، محلی بودن آن است. اغلب افراد ندای وحدت، از یک ایل و طایفه و محدود به یک نقطه جغرافیایی خاص هستند، بنابراین آنها نه ملی، بلکه گروهی محلی‌اند. به عبارت دیگر، ندای وحدت یک باند محلی است که تحت تأثیر یک عامل انتخاباتی شکل گرفته است.

در حالی که جریان سیاسی، پدیده‌ای پایدار است که در گذر زمان دوام می‌آورد، باند محلی، گروهی از افراد هستند که به محض از بین رفتن عامل وحدت‌بخش، از هم می‌پاشند. به همین خاطر است که از همان روزی که ندای وحدت شکل گرفت به طور مداوم شاهد ریزش افراد حاضر در آن بودیم.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 12 نظر

  • 1 حاجی 1402/7/4 8:26:12

    دهه شصت هم یه باندی من دهدشت بنام گروه فضیل داشتیم، بنظرم گپو وابین، دای.ی مردم چقد زرنگ وابیین. . . . " کل مملکت داره با باند بازی اداره میشه؛ داداش"

    پاسخ
  • 2 طلا 1402/6/29 16:2:1

    رای دهنده های این شبه جزیان تا قبل از پیروزی می گفتند که روشنفکر بسیار ضعیف است و اگر یک +چوب خشک+ هم جای او باشد به او رای می دهیم تا ظلم تاریخی جبران شود! حالا که رفته مجلس بعضی هاشون باور کرده اند که واقعا هنری داشته است. اما حقیقت این تست که این بنده خدای دهدشتی که فقط همشهریهایش و اقوام نسبی و سببی خودش را تقویت کرده به درد هیچ منطقه ای نخورد و فقط بذر دشمنی بین برادران کاشت ومرز های تقابل ایلی و طایفه ای را زیادتر تقویت کرد. برای ماندن حاضر است همه بزرگترها و سرسفیدها را بی اعتبار کند و جوانهای صاحب دانش را بدنام و تخریب کند. فقط خودش بماند. عده ای دودی و فرصت طلب هم این وسط سو استفاده می کنند.

    پاسخ
  • 3 رحمان 1402/6/29 15:57:4

    آفرین. متن و یادداشت خوبی بود. در مقایسه با نوشته های مشابه این حوزه، ادبیات مناسب تر و رندانه تری دارد. جبهه گیری مولف بخوبی در قالب واژه ها و جمله بندی پوشش داده شده و گزنده بودن مطلب در این چنین موضوعی، کمرنگ شده است. تحلیل هم شکل منطقی و معتدلی دارد و تا حد زیادی نیز پذیرفتنی است.

    پاسخ
  • 4 aboolfazl 1402/6/29 15:7:3

    تا آخر با ندای وحدت میمانیم

    پاسخ
  • 5 سیسخت 1402/6/29 11:32:14

    حرف چرت نزن تو تا الان مخالف جریان وشگل گیری بودی به حوال قوه الاهی تا آخر پیروز وسربلند هست

    پاسخ
  • 6 ناشناس 1402/6/29 10:31:32

    جریان سیاسی که هیچ ، باند محلی هم نیست بیشتر شبیه یه محفل خانوادگی خاصه

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1402/6/29 10:31:32

    جریان سیاسی که هیچ ، باند محلی هم نیست بیشتر شبیه یه محفل خانوادگی خاصه

    پاسخ
  • 8 علی نجفی 1402/6/29 9:55:42

    چه چیزی باعث شده اینقد از ندای مقدس وحدت ترس داشته باشین از اینکه این ندا از صدای مردم مظلوم بلند شده از کسانی این ندای وحدت تشکیل شده که چندین سال در این استان در حق آنها ظلم شده مطمعن باشین این خبرها این تیتر زدن ها باعث خواهد شد انسجام ندای وحدت بهتر بیشتر خواهد شد همانطور که سردار کبیرش چیدمان شورای ایتلاف رو به هم ریخت ندای وحدت تازه اول کارش هست در چند سال آینده از این جریان بیشتر خواهید شنید وقطعا مجلس شورای اسلامی تا 20سال آینده از آن این جریان خواهد بود

    پاسخ
  • 9 عدالت 1402/6/29 9:52:33

    زنده باد سردار ندای وحدت

    پاسخ
  • 10 بنگرو 1402/6/29 9:28:48

    اگر باند هست و در حال ریزش شدید هست په چیکارش داری...چرا اینهمه شبانه روز براش وقت میذاری....یا تو گروه پیام میدی یا اینجا... هم خوتو مدعیان تقلبی دونیت چه خردیتونه هم خمو دونیم چه کار کردیمونه

    پاسخ
  • 11 الهام 1402/6/29 9:26:38

    اخ از بخت بویراحمد و ای تحلیل گران بزرگ

    پاسخ
  • 12 بویراحمد 1402/6/29 9:26:8

    خدا نرت نکرده بی و ای تحلیل اب دوغ خیاریت شماها اگر تونستین یه نقد درست حسابی روشنفکر کنید اون موقع بیاید ادعای توسعه یا انقلابی بودن کنید....شماها هنوز برای اداره یک بخش، فرهنگ و آگاهی لازم ندارید چه برسه بویراحمد.....اگر شما عددی بودین یکی مث سید باقر یا مندنی پور یا همون هدایتخواه علنی ازتون حمایت میکرد... مکتب ادباریسم و مزمتیسم هستید اخلاقم ندارید. دلتون به چی خوشه گپ حسابی هم نیتریت بزنید چه برسه عمل

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها