یادداشت
گفتگو و گزارش

اختصاصی اَفتونیوز


انتخابات در بویراحمد، دنا و مارگون: سه ضلعی یا دوقطبی؟

حالا که پیش ثبت نام انتخابات انجام و نتایج اولیه مشخص شده، می‌توان گفت آرایش‌های انتخاباتی نیز شکل گرفته است. با استفاده از داده‌هایی که تا امروز در دست هست، می‌توان تحلیلی از وضعیت هر یک از کاندیداهای انتخاباتی حوزه بویراحمد، دنا و مارگون به دست داد.

انتخابات در بویراحمد، دنا و مارگون: سه ضلعی یا دوقطبی؟

اَفتونیوز| حالا که پیش ثبت نام انتخابات انجام و نتایج اولیه مشخص شده، می‌توان گفت آرایش‌های انتخاباتی نیز شکل گرفته است. با استفاده از داده‌هایی که تا امروز در دست هست، می‌توان تحلیلی از وضعیت هر یک از کاندیداهای انتخاباتی حوزه بویراحمد، دنا و مارگون به دست داد.

مهدی روشنفکر که ماه‌های آخر نخستین دوره نمایندگی خود را سپری می‌کند، نسبت به سه سال پیش در وضعیت نامطلوب‌تری قرار دارد. ریزش پایگاه رأی او را می‌توان از سه جنبه مشاهده کرد. از یک طرف او دیگر دست بالا را در شورای اداری استان ندارد. مدیران نزدیک به روشنفکر اغلب امتحان خود را پس داده و حالا مشخص شده چیز چندانی در چنته ندارند. از سوی دیگر، آن جریانی که خود را ندای وحدت می‌نامید دچار ریزش و انشقاق‌های بسیاری شده است. این دو عامل و برآورده نشدن حجم بالای مطالبات شخصی افرادی که به او رأی داده بودند، باعث شده عمده‌ای از طرفدارانش که در دوره گذشته به او رأی داده بودند، حالا در انتخاب خود مردد شوند. این بخش از آرای روشنفکر که حالا تبدیل به آرای خاکستری انتخابات شده‌اند، به سمت نامزدی خواهند رفت که شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشد.

پس از بین رقبای روشنفکر، بخشی رقبای درون‌گروهی و بخشی هم برون‌گروهی هستند. ناگفته پیداست که رقبای درون‌گروهی او همچون شیرعلی خرامین، نستهن مقدم و آراوند، شانس چندانی برای پیروزی ندارند. اما واضح است که بخشی از آرای روشنفکر را به خود اختصاص خواهند داد. روشنفکر علاوه بر این‌که از رقبای درون‌گروهی‌اش آسیب می‌بیند، رقبای سرسخت دیگری نیز پیش روی خود دارد.

البته برخی معتقدند، در خصوص ریزش های جریان وحدت اغراق می شود، بخشی از این ریزش ها طبیعی است و هنوز وضعیت برای وی آن اندازه بغرنج نشده که موجبات و مقدمات  باخت او را در اسفند ۱۴۰۲ فراهم کند.

 محمد بهرامی که برای چهارمین بار قرار است شانس خود را امتحان کند، در وضعیت متفاوتی نسبت به سه دوره گذشته قرار دارد. در دوره‌های پیشین، آرای بهرامی روندی صعودی طی می‌کرد، اما در خصوص آرای وی نظرات متفاوتی مطرح است، عده ای براین باورند، بهرامی با یک روند نزولی روبه‌رو خواهد شد. از یک طرف، دولت با او همسو نیست و بسیاری از طرفداران او نیز از این موضوع اطلاع دارند، بنابراین با خود می‌اندیشند چنانچه بهرامی برنده انتخابات هم شود، عملا چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ علاوه بر عدم همسویی با دولت، بخشی از بدنه طرفدار بهرامی، به هر دلیلی ممکن است در انتخابات شرکت نکنند. چرا که تغییر پارادایمی نگاه به انتخابات، بیشتر از همه تأثیرش را بر آرای محمد بهرامی خواهد گذاشت.

از طرف دیگر گروهی معتقدند، این آسیب ها در انتخابات بویراحمد متوجه بهرامی نخواهد شد و وی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد چراکه فضای سیاسی و اجتماعی بویراحمد حال و هوای خود را خواهد داشت و متاثر از فرکانس های ملی و کشوری نیست و بهرامی بعنوان یک شق انتخابات دارای شانس است.

اما نادر منتظریان دیگر رقیب انتخاباتی که در انتخابات پیشین نیز یک بار شرکت کرده بود، حالا در وضعیتی بسیار متفاوت نسبت به گذشته ظاهر شده است. خیز تدریجی او را به راحتی می‌توان مشاهده کرد. اما سؤال اینجاست که چه اتفاقی افتاد که منتظریان توانست به چنین وضعیتی برسد؟ منتظریان در انتخابات مجلس یازدهم، خیلی دیر وارد صحنه شد. اما حالا همزمان با دیگر رقبا، فعالیت‌هایش را شروع کرده است. علاوه بر این‌که بخش زیادی از آرای جبهه اصولگرایی و بخشی هم از آرای ثابت بدنه اجتماعی مختص به خود را دارد، آرای خاکستری نیز احتمالا به سمت او خواهد رفت. همان‌طور که گفتیم بخشی از طرفداران روشنفکر نسبت به او مردد شده و احتمالا به سمت کاندیدایی خواهند رفت که شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد. بنابراین اصولگرایان بریده از روشنفکر، منتظریان را نزدیک‌ترین گزینه به خود می‌دانند و احتمالا به سمت او خواهند رفت.

 روشنفکر که امتحان خود را پس داده و دیگر همچون گذشته هندوانه سربسته‌ای نیست. علاوه بر این، سیل انتقادات به او از طرف نزدیکانش، موجب شده نگاهی منفی نسبت به او در بخشی از جامعه شکل بگیرد. بنابراین رفتن این آراء به سمت منتظریان، محتمل‌ترین گزینه خواهد بود. چرا که منتظریان، با دولت نیز همسویی دارد.

علاوه بر این، مشخصه‌های فردی و سوابق اجرایی منتظریان، به نوبه خود بخشی از آرای دیگر نامزدها را به خود جذب خواهد کرد. این ویژگی‌ها موجب می‌شود عده‌ای از رأی‌دهنده‌ها به سمت رأی‌دهی عملگرایانه روی بیاورند. محتمل‌ترین گزینه نیز برای انتخاب عمل‌گرا و تاکتیکال، نادر منتظریان خواهد بود.

بنابراین بر اساس اطلاعاتی که تا امروز در دست داریم، برخی معتقدند سه ضلعی منتظریان، بهرامی و روشنفکر به قوت خود باقی خواهد ماند و شاهد ماراتن سه گانه خواهیم بود اما تعدادی دیگر  گمانه‌زنی می کنند  که بیشترین شانس پیروزی از آن مهدی روشنفکر و نادر منتظریان خواهد بود و شاید نتوان از سه ضلعی انتخابات در بویراحمد گفت، چرا که کم‌کم آرایش انتخاباتی به سمت دوقطبی‌شدن خواهد رفت. از این به بعد باید منتظر بود در ماه‌های آینده، کدام یک از این دو قطب انتخاباتی می‌توانند بازی را به نفع خود تمام کنند.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 29 نظر

  • 1 لوداب 1402/7/7 12:29:36

    رقابت بین منتظریان و بهرامیه

    پاسخ
  • 2 ارش 1402/7/7 0:23:17

    بزار من برات تحلیل کنم اقای روشنفکر با وجود جدایی منفعت طلب هایی که خواسته های غیرممکن داشتند که عملا رای این افراد تکی بودن اگه ریزش داشت رویش هم داشت ولی رویشش پنج برابر ریزشش بود واین ریزش های کوچیک قطعا سمت سبد اراء اقایان مقدم،اراوند خواهد رفت قعلا اقای روشنفکر پیروز انتخابات ۱۴۰۲ خواهد بود منتظریان در اسفند ۹۸ دقیقه ۹۰ اومد شورای ائتلاف و مردمی که به این شورا اعتقاد داشتن در حین چکنم چکنم به ایشون رای دادن که در این دوره از سبد ارای که داشت قطعا ریزش شدید خواهد داشت اقای بهرامی ایشون رویش اراء خواهد داشت از جانب سبد منتظریان و جای منتظریان خواهد گرفت اقای زارع ایشون امتحان خود را پس داده جایگاهی جز چهارمی نخواهد داشت اقای مقدم ایشون هم به عنوان شهردار بوده قطعا امتحان خود را پس داده و زیر هزار رای خواهند اورد اقای اراوند با وجود جوانی در بین مردم بویراحمد و دنا ناشناخته هستش و کمتر از ۷۰۰ رای خواهد اورد اقای تحلیل گر هر کسی میتونه بشینه طبق سلیقه خودش تحلیل کنه یه شخص تخریب شدید یه شخص تمجید شدید جنابعالی باید بدون در نظر گرفتن جناح سیاسیت به عنوان یه رسانه درست و از روی صداقت تحلیل کنید

    پاسخ
    • 2 - 1 یاد شهیدان پاسخ به : ارش 1402/7/7 16:37:21

      همین تحلیل خیلی دقیق و منطقی است . مهدی روشنفکر با اختلاف ۲۵ هزار رای نسبت به نفر دوم ، برنده قطعی انتخابات است .

  • 3 ارش 1402/7/7 0:8:11

    تحلیلت ابکی تخریب روشنفکر تقویت منتظریان معتدل نشان دادن بهرامی

    پاسخ
  • 4 دمچنار 1402/7/4 1:54:49

    فقط بهرامی

    پاسخ
  • 5 صادقی 1402/7/3 23:33:17

    سلام با تشکر از تحلیل شما در این تحلیل سو نگری درجای جای آن دیده میشود.که همین امر باعث ضعف تحلیل نگرارنده شده است . بعنوان مثال تابحث رأی خاکستری پیش می آید که رأی نمی‌دهند آن را از سبد دکتر بهرامی محسوب مینماید . ودر ادامه همین رأی خاکستری را که نمی‌خواهند رأی دهند .اگر متمایل به رأی باشند را در سبد آقای منتظریان بیان میدارد. از طرفی نگارنده منتظران را همرا دولت میداند .حال نویسنده باید به این تناقض پاسخ دهد .چطور برای رأی آوری از یک طرف منتظریان را همراه دولت میداند وشانس رأی آوری بیشتر را برای او پیش بینی میکند .واز طرفی رأی خاکستری که انتقاد از دولت است را باز هم در سبد منتظران لحاظ میکند. موارد دیگری هست که در این مقال مجال نیست

    پاسخ
  • 6 گودرزی 1402/7/3 23:8:32

    تحلیل کاملا آبکی میخوام ببینم این عملگرایی منتظریان کجا بوده در این ۴۴ سال که هیچ کس نه دیده و نه شنیده

    پاسخ
  • 7 ناشناس 1402/7/3 23:4:17

    این تحلیل کاملا آبکی و به دور از وضعیت موجود میباشد

    پاسخ
  • 8 توتنده 1402/7/3 17:4:8

    منتظریان انسانی بسیار دید باز و واقع بین است. جریان روشنفکر سعی کردند این چند سال مردم را از ایشان بحراسند، چون نتونستن آدم های شایسته بکارند. گفتند منتظریان خرابشون کرد. به والله قسم بدون اغراق نوشتم

    پاسخ
  • 9 ناشناس 1402/7/3 15:26:53

    مقدم از روشنفکر و منتظریان بیشتر رای میاره

    پاسخ
  • 10 علی 1402/7/3 14:16:6

    سیر صعودی دیروز بهرامی سیلاب امروز رقبای او خواهد شد . ببینید .

    پاسخ
  • 11 ناشناس 1402/7/3 14:14:28

    فقط دکتر بهرامی

    پاسخ
  • 12 ندای وحدت 1402/7/3 14:14:7

    من از طرفداران پر و پاقرص روشنفکر بودم. این دوره با آقای بهرامی ام. مردم به تنگ نظری و منشاء نارضایتی ها دیگر رای نمی دهند. فضای سنتی ‌دیروز و طایفه گرایی امروز دیگر مورد قبول مردم نیست. نگاه باز مدیریتی امروز بیش از هر زمان دیگری برای مرکز استان لازم شده است.

    پاسخ
  • 13 ناشناس 1402/7/3 13:39:57

    حاج نادر چهره ی ملی و بین المللی ان شاءالله پیروز میدان است مردم کم کم دارند متوجه می شوند که تنها راه نجات حوزه ی انتخابیه و استان بیعت با منتظریان است و خدا را شکر خوب هم شناخته اند

    پاسخ
  • 14 نجفی 1402/7/3 13:34:44

    خودتونه ناراحت نکنید چیزی که تا الان بوده به همین منوال بوده مجدد روشنفکر برنده خواهد شد این سیاه نمایی برا جذب آرا وتخریب یک شخص اصلا درست نیست

    پاسخ
  • 15 نیکبخت 1402/7/3 13:32:22

    مهدی روشنفکر نفر اول70 هزار رای نفر دوم غلام محمد زارعی 58هزار رای نفر سوم منتظریان 37هزار رای نفر چهارم بهرامی32هزار رای

    پاسخ
  • 16 عدالت 1402/7/3 13:29:27

    مطمعن باشین این تحلیل های مسخره همش بی ارزش هستش و مشخص می‌باشد جهت حمایت از یک شخص نوشته شده من پیش بینی میکنم که مهدی روشنفکر مجدد با اختلاف برنده انتخابات خواهد شد چرا که منفعت طلبانه از ایشان جدا شده که کاملا مث همه ادوار گذشته عادی هستش مث بقیه عزیزان ونیروهای وفادار به ایشان همچنین عزیزان گرمسیری ساکن استان هم از ایشان حمایت خواهند کرد

    پاسخ
  • 17 ناشناس 1402/7/3 8:55:16

    ثابت شده است که : اگر تخریبگران بدانند که تخریب همیشه جواب عکس داده است وبه نفع کسی است که تخریب می شود

    پاسخ
  • 18 ناشناس 1402/7/3 8:52:12

    این همه تخریب ودروغ فایده ای ندارد ضلع سازی برای چیه؟؟ روشنفکر برنده انتخابات است

    پاسخ
  • 19 دوست 1402/7/3 6:39:9

    نفر سوم انتخابات قطعا نفر اول نخواهد شد ، دوم اگه تحلیلتان به درسی انجام میشد باید این نکته مهم و واقعی را هم اضافه می کردی که آقای منتظریان با وجود ایکنه خودش با وجود ایکنه پستهای مهمی داشت و افراد خیلی مهمی چون حسینی استاندار و نماینده سابق ، هدایتخواه نماینده سابق ، خلقی پور معاون استانداری سابق ، درخشنده پور از چهره های مهم و دهرابپور از نیروهای سیاسی و جریان شورای ائتلاف با آن نفرات مهم توانستند فقط ۳۳هزار رای برای ایشان جمع آوری کنند و توانشان واقعا از این بیشتر نیست کل وسقف رای آوری ای دسته همین مقدار هست و این بازهم نشان میده مردم دیگر دنبال روی این باند نیست و سالهاست به آنان نه بزرگی گفته اند و این بزرگترین شکست انتخاباتی هست. اما ببینید پشت بهرامی ، روشنفکر و زارع از افراد مهم چه کسانی قرار دارند عملا هیچ ، و این یعنی شکست آشکار باند شورای ائتلاف .

    پاسخ
  • 20 بویراحمد سفلی 1402/7/3 6:24:44

    قطعا منتظریان برنده خواهد بود بنده خودم ساکن منطقه ای هستم با ۷۰۰۰ رای که در دور قبل آرای روشنفکر نسبت به سایر رقبا ۸۰ به ۲۰ درصد بوده ولی الان ۹۰ به ۱۰ به نفع منتظریان داره پیش میره و احتمالا ۱۰۰ درصد هم بشه... شک نکنید که منتظریان برنده انتخابات پیش رو است

    پاسخ
  • 21 سجاد اشکانی 1402/7/3 2:21:57

    تحلیل عمیقی نبود و خیلی سطحی این دور قطعا بهرامی پیروز انتخابات هست

    پاسخ
  • 22 دشتروم 1402/7/3 2:14:44

    بخدا یه سایت ک براساس عقل وبینش تحلیل گر باشه تو استان نداریم مایوس وت وابیوم

    پاسخ
  • 23 کاکان متحد 1402/7/3 1:47:29

    تحلیلی فوق العاده آبکی آقای منتظریانی که از ایشون بعنوان یه قطب انتخابات نام میبرید دیگر مثل سال نود و هشت آرای اصول گرایان رو در سبد خود نمیبیند. با جداشدن افرادی همچون خلقی پور و پیشوا و ...آرای منتظریان کمتر از دور قبل میباشد و بدون شک بازهم مهدی روشنفکر پیروز خواهد بود

    پاسخ
    • 23 - 1 یاد شهیدان پاسخ به : کاکان متحد 1402/7/7 17:7:19

      چطور نقل میکنید که این افراد رای ندارند !!؟؟ دکتر خلقی پور و استاد پیشوا ، حاج شکراله امامی ، استاد فدایی ، دکتر خرامین و ...... اینها همه ، روزی خروجی نامزد اصول گرایان حوزه بویراحمد و دنا بوده اند . حالا که تصمیم عاقلانه گرفته اند ، رای ندارند . خودتان را معطل نکنید و خوش بینانه قلم نزنید . دکتر مهدی روشنفکر برنده قطعی انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ است و جریان انقلابی ، مردمی ندای وحدت باید ممنون منتظریان و بهرامی باشد چون : دور گذشته یک پنالتی و یک گل به خودی برای رقیبشان ، دکتر روشنفکر داشتند و سال ۱۴۰۲ هم تکرار خواهد شد . بنده که تا ابد ممنون این دو چهره هستم . و آرزوی سلامتی برای این دو نفر دارم .

    • 23 - 2 دم چنار پاسخ به : کاکان متحد 1402/7/3 19:4:36

      خلقی پور و پیشوا هر کوکیش ده رای سر یک نیارن 😂

  • 24 ناشناس 1402/7/3 1:31:13

    تخریب تخریب.!! همه می دانند منتظریان زایی ندارد رای اصولگرایی وطرفدران هدایت خواه بود که به منتظریان داده شد منتظریان وخود جریان اصولگرایی هم میدانندکه منتظریان رایی ندارد واز دور قبل هم کمتر رای می اورد

    پاسخ
  • 25 ناشناس 1402/7/3 1:15:10

    خخهههه بخدای واحداین تخریب هارنگ وبوی ندارد بازهم برنده سردارکبیر ندای وحدت حاج روشنفکر برنده انتخابات هست

    پاسخ
    • 25 - 1 ناشناس پاسخ به : 1402/7/3 2:22:13

      رقیب روشنفکر عملکرد اوست و این بار سبد روشنفکر خالی از اعتماد اکثریت است که بواسطه شعارهای پوپولیستی به او رأی دادند. روشنفکر تنها کاندیدایی است که از هم اکنون نیز میتوان گفت او قطعأ انتخاب نخواهد شد.چون این هندوانه سربسته یک دوره باز شده است و نارس بودن آنرا همه دیده اند.

سایر اخبار
برگزدیدها