یادداشت
گفتگو و گزارش

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی با رسانه ها


مخالف سد خرسان هستیم/ کدام مناطق گردشگری به دولت بازگردانده شدند؟/دفاع «طالبی پور» از معاون صنایع دستی

سعید طالبی پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مناسبت هفته گردشگری نشستی را با اصحاب رسانه برگزار کرد

 مخالف سد خرسان هستیم/ کدام مناطق گردشگری  به دولت بازگردانده شدند؟/دفاع «طالبی پور» از معاون صنایع دستی

سعید طالبی پور روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته گردشگری اظهار داشت؛ 

وی اظهارکرد: طی این سال‌ها تلاش کردیم بخش گردشگری استان را در قالب جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره کوچ عشایر و جشنواره برفی دنا معرفی کنیم که اقدامات صورت گرفته رضایت‌بخش بود اما معرفی استان به سایر نقاط نیازمند همت اصحاب رسانه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: خوشبختانه هر دو جشنواره‌ کوچ عشایر که معرف گردشگری تابستانه است و جشنواره برفی که ظرفیت گردشگری زمستانه استان را به تمام نقاط کشور معرفی می‌کند در تقویم جشنواره ملی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت و دارای ردیف اعتباری می‌شود.

طالبی پور با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل مشکلات و نوساناتی که در حوزه اقتصادی وجود داشت اعتبارات لازم به پروژه‌های بخش گردشگری اختصاص داده نشد و همین امر موجب تعطیلی و نیمه راکد شدن این پروژه‌ها شد، تصریح کرد: با توجه به نگاه حمایتی دولت سیزدهم به بخش گردشگری، سال ۱۴۰۲ سال ویژه‌ای برای توسعه گردشگری این استان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ۴۶ پروژه نیمه فعال با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در حال اختصاص اعتبار به این پروژه‌ها هستیم و در صورتی که به بهره‌برداری برسند زمینه اشتغال مستقیم ۹۰۰ نفر فراهم می‌شود.

تنگ گنجه ای و تنگ تامرادی از جمله مناطق گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هستند که پس از هشت ماه تلاش و کمک مراجع قضایی به دولت باز گردانده شد.

وی بیان کرد: براساس قانون این فعالان باید به اندازه ای که دولت برای ایجاد زیرساخت ها در مناطق مذکور هزینه کرده برای توسعه زیرساخت های گردشگری مناطق مذکور سرمایه گذاری می کردند اما آنان به تعهدات خود در این خصوص عمل نکردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: عمل نکردن سرمایه گذاران مذکور به تعهدات خود باعث شد تا همواره گردشگران از نحوه خدمات در این مناطق ناراضی و گلایه مند باشند.

طالبی پور از همکاری و حمایت مراجع قضایی برای باز پس گیری این مناطق که پیش از این به بخش خصوصی واگذار شده بود به عنوان نمونه عینی عدالت و شعار همه در برابر قانون برابرند یاد کرد.

وی پیش بینی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت به سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام را از دیگر اقدام های شاخص دولت سیزدهم ذکر کرد و افزود:سهم هر کدام از بانک های استان برای پرداخت وام مشخص شده و به زودی روند اعطاء آغاز می شود.

وی پیش بینی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت به سرمایه گذاران بخش خصوصی به منظور تکمیل طرح های نیمه تمام را از دیگر اقدام های شاخص دولت سیزدهم ذکر کرد و افزود:سهم هر کدام از بانک های استان برای پرداخت وام مشخص شده و به زودی روند اعطاء آغاز می شود.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۲۰ طرح سرمایه گذاری حوزه گردشگری استان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند.

طالبی پور عنوان کرد: هم اینک ۴۶ طرح گردشگری حوزه گردشگری استان با حجم سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۸۰ درصد دردست ساخت است.

وی گفت: این طرح های گردشگری در مقیاس خرد و متوسط در صورت بهره برداری زمینه اشتغال ۹۰۰ نفر را فراهم می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، ۷۹۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی محسوب می شود سالیانه مقصد سیر و سیاحت سه میلیون ایرانگرد و جهانگرد است.

طالبی پور با اشاره به نقش پروژه‌های بزرگ در جذب گردشگر افزود: بخش گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند پروژه‌های بزرگ و پیشران است، پارک آبی ظرفیت خوبی است و گردشگران زیادی را از مناطق جنوبی کشور به استان می‌کشاند. این پروژه برای ۱۳ میلیارد اعتبار به مدت سه سال تعطیل شده بود که در دولت سیزدهم با اختصاص اعتبار فعال و در سفر تیرماه امسال رئیس جمهور به استان به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به پروژه بزرگ گردشگری و پل معلق یاسوج گفت: این پروژه که در چند مجموعه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد تومان قرار است احداث شود نقش زیادی در توسعه استان، ایجاد اشتغال و رونق بخش گردشگری دارد، اما یکسری تنگ نظری‌ها مانع اجرای پروژه‌های گردشگری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در جلسه ای که ۱۵ روز قبل در تهران برگزار کردیم قرار شد رئیس سازمان جنگلهای کشور به این استان سفر کند و با رفع مشکلات در حوزه منابع طبیعی کار این پروژه وارد مراحل اجرایی شود و اگر این پروژه اجرا شود به دلیل رونق بخش گردشگری نیاز است ۲۰۰۰ تخت به تخت‌های اقامتی استان اضافه شود.

طالبی‌پور از واگذاری چند پروژه گردشگری به بخش خصوصی طی سال‌های گذشته خبر داد و اظهارکرد: متاسفانه هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها انجام نشد و حتی خصوصی سازی در این طرح‌ها که مربوط به حوزه گردشگری بود صورت گرفته بود که به همت دستگاه قضایی دو مورد از این طرح‌ها برگشت داده شد و دو طرح دیگر در دست اقدام است.

مدیرکل میراث فرهنگی در خصوص احداث سد خرسان در محل گورستان ۵۰۰۰ ساله عیلامی ها در منطقه سادات محمودی اظهار داشت، در سد خرسان ۳ ما مخالف هستیم

و جلسه ای ۲۰ روز  پیش در این خصوص در وزارت خانه برگزار شد، در این جلسه، قائم مقام وزیر، بنده حقیر و مدیران کل ادارات یزد، چهار محال و بختیاری و اصفهان حضور داشتند و  نگاه ها غالبا حمایت  از عدم احداث سد بود و حتی استان اصفهان هم حمایت کرد.

وی افزود؛ در پایان بنا شد  رئیس پژوهشگاه میراث از محل سد خرسان  بازدید میدانی بعمل آورد و نتیجه را بصورت گزارشی از وزارت میراث فرهنگی به وزارت نیرو ارسال کنیم.

طالبی پور در خصوص استفاده از افراد غیر تخصصی در حوزه صنایع دستی گفت، بنده اعتقاد دارم مدیریت ۷۰ درصد ذاتی است، و تخصص می‌تواند در مراحل بعدی قرار گیرد، ما یک مدیر خانم را در بخش صنایع دستی استفاده کردیم چرا که ۸۰ درصد فعالان این حوزه در استان بانوان هستند که در این زمینه نیز موفق بوده است.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها