یادداشت
گفتگو و گزارش

اَفتونیوز گزارش می دهد:


تعارض منافع در سیستم درمانی دهدشت/ سلامت مردم گروگان درآمد درمانگاه خصوصی یک مسول دانشگاه علوم پزشکی ؟!

در نگاه اول ذهن مخاطب به سمت درآمد پزشکان می‌رود اما سوالی که مطرح می شود این است اگر این درمانگاه منسوب به یکی از مدیران ارشد علوم پزشکی استان نبود آیا می‌توانست ...

تعارض منافع در سیستم درمانی دهدشت/ سلامت مردم گروگان درآمد درمانگاه خصوصی یک مسول دانشگاه علوم پزشکی ؟!

اَفتونیوز| تضاد منافع در سایر نظام ها و ارگان های دولتی اگر وجود  باشد قابلیت جبران دارد اما در نظام سلامت اگر تضاد منافعی باشد قطعا غیر قابل جبران است زیرا در این نظام با مهم ترین دارایی انسان یعنی سلامتی روبرو هستیم و کوچک ترین تقابل فرد در  نظام سلامت با مسئولیت هایش ممکن است خسارت جبران ناپذیری برای عموم مردم داشته باشد و قطعا سخت گیری ها و حساسیت های خاص خود را می پذیرد.

شهرستان کهگیلویه از حیث مراکز درمانی و توجه به آن ها در هاله ای از پوشش ها قرار دارد و عدم شفافیت کاری باعث بروز شبهاتی در این شهرستان به مرکزیت شهر دهدشت داشته است.

درمانگاهی منتسب به یکی از مسولان رده بالای حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی یکی از این موارد است که عملکردها و شرح وظایفش نمونه بارزی از تعارض منافع در این شهر است.

 در برهه ای از زمان پزشکان با تعرفه دولتی در این درمانگاه به ویزیت می پرداختند اما آزمایش ها در این درمانگاه به مقصد خاصی هدایت میشد و ظرافتمندانه سعی در جاانداختن درمانگاه در بین عموم مردم بوده است که بنا به دلایلی این روند در برهه ای از زمان متوقف شد اما ماموریت کامل شده بود!

عمل های خاصی مثل لوزه که ممکن است اندک درآمدی نصیب بیمارستان دهدشت کند به ناگهان با تکمیل ظرفیت و لیست انتظار ۶۰۰ نفره برای آن تعیین شد و بیماران به ناچار به سمت و سوی درمانگاه خاص هدایت شدند و پازل تکمیل شد جاانداختن درمانگاه نزد مردم، نزدیکی درمانگاه به بیمارستان، تعبیه اتاق عمل برای درمانگاه، لیست انتظار ۶۰۰ نفره برای عمل های سرپایی و هدایت ناچاری مردم به سمت درمانگاه خاص!

عمل های زیبایی لیپوساکشن شکم و پهلو در بیمارستان های یاسوج و گچساران به سهولت در حال انجام است اما جناب مسول تاکید دارند اینگونه عمل ها در بیمارستان امام خمینی دهدشت انجام نگیرد تا  با این حساسیت خاص  به جای بیمارستان به درمانگاه هدایت می شوند؟ این درحالی است یکی از مطلعین در این خصوص به اَفتونیوز گفت، دو سال پیش حداقل ۴۰ عمل در هفته بصورت vip و با قیمت مناسب تر در بیمارستان صورت می گرفته که هم درآمد قابل توجهی برای بیمارستان  محسوب می‌شد و هم اینکه شهروندان از کیفیت عمل و قیمت رضایت داشتند.

علاوه براین، بیمارستان گاها با کمبود پزشک بیهوشی مواجه است چون پزشکان بیهوشی شهر اولویتشان درمانگاه خاص است شاید مخاطب به درآمد پزشک فکر کند اما اگر درمانگاه منصوب به این مسول  نبود باز می توانست چنین درمان هایی را از جیب بیمارستان و دولت خارج و به جیب خود وارد کند؟ اگر درمانگاه ملک خصوصی آقای مسول نبود آیا گنجایش معرفی به درمانگاه در این سطح وسعت داشت؟

نکته دیگر ماجرا  این است  که، کیفیت اتاق عمل این درمانگاه برای همه مبهم است و مشخص نیست در چه سطحی قرار دارد.

قطعا در پاسخ به این گزارش، از مسولی که اخیرا در مقابل رسانه ها ژست طلبکارانه گرفته گفته می شود  بیمارستان دهدشت ظرفیت انجام این عمل ها را ندارد و تعداد تخت ها پاسخگوی تعداد بیماران نیست اما باید روان تر پرسید، افزایش سرانه تخت های دولتی این بیمارستان و احداث بیمارستان دوم برای این شهر در تعارض با منافع کدام شخص یا نهاد است که اینگونه مردم بازیچه منفعت طلبی ها شدند؟

حق مردم است که با تعرفه دولتی از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند نه صرفا یک مسئول با استفاده از جایگاه اش و محرومیت منطقه در پی جمع آوری پول و پر کردن جیب خود باشد و نه تنها در پی رفع محرومیت نباشد بلکه حداقل درآمد را نیز با زیرکی و به بهانه ی کمبود جا ظرافتمندانه از بیمارستان محروم دهدشت بگیرد.

اگر کمبود جا وجود دارد و لیست انتظار ۶۰۰ نفره برای عمل های کوچک مانند لوزه وجود دارد به جای ساخت درمانگاه شخصی و ساخت قرارداد اجاره به فکر بیمارستان دوم در این شهر باشید.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 5 نظر

  • 1 احمد 1402/7/8 19:57:24

    چرا مغرضانه بر علیه افراد دلسوز قلم به دست میگری ..امیدوارم افرادی که چنین اخباری را می شنوند برای پیدا کردن واقعیت تحقیق کنند و بعد نظر دهند ..اون فردی که شما مدنظر دارید بسیار انسان بزرگ و خداشناسی هست که واقعا میشه گفت تنها کسی هست که در دانشگاه علوم پزشکی پیگیر حل مشکلات مردم هست و برای بالا بردن کیفیت درمان در استان تلاش های بسیاری کرد.. شما به قولا رسانه زورتون از این میاد ایشان حق را گفتند بعدش هم میگین که فلان مدیر انتقاد پذیر نیست ولی خودتان از همه بدتر .. بشکند دستی که ننویسد چه کارهایی ایشان برای درمان استان کرده و بشکند دستی که به ناحق نویسد

    پاسخ
  • 2 پرستار 1402/7/8 14:24:50

    به درستی به اکثر نکاتی که باعث تعارض منافع مسئول مربوطه یعنی ...... .... استان و بخش دولتی نگون بخت شده است اشاره کرده، از زمانی که مسئول استانی نبود و هیات رئیسه کلینیک بود و همراه با چند سهام دار دیگر کلیه بیماران بخش دولتی را به کلینیک خصوص خود روانه می‌کردند و به بهانه کمک به کمبود جای دولتی باعث رونق کلینیک خصوصی خود شدند و وقتی با تغییر هیات رئیسه کلینیک دولتی دستشان کوتاه شد ، شخص مذکور بلافاصله با انتقالی از دهدشت به یاسوج برای ........... خیز برداشت تا بتواند از جایی بالاتر منافع کلینیک خصوصی از دست رفته را جبران نماید، ولی جالب اینجاست با اینکه همگان می‌دانند ولی ایشان سر را زیر برف کرده و فکر می‌کند کسی نمی‌بیند و ادعای برعکس هم میکند

    پاسخ
  • 3 مهران 1402/7/8 14:22:33

    مگه دهدشت هم نماینده تو مجلس شورای اسلامی داره هیچ جا خبری از نماینده کهگیلویه نیست بدبخت مردم کهگیلویه...

    پاسخ
  • 4 پدر نوزاد گرسنه 1402/7/8 9:37:19

    سلام متاسفانه بابازگشت عزت به ذلت کشیده قحطی برکهگیلویه حاکم شد چند ماهه که شیرخشک معمولی درداروخانه های دهدشت ناپدید شده وصدای گریه نوزادان بی زبان گوش فلک راکرکرده است نمیدانیم گناه نوزادان چیست وراه علاجی نداریم

    پاسخ
    • 4 - 1 تنها پاسخ به : پدر نوزاد گرسنه 1402/7/8 20:8:40

      به نظرمن تنها متنی که افتونیوزبدون غرض زده همین مطلب هست اومدندتودهدشت مرکزخصوصی زدند ولی چون اقای دکتر..... ودکتر....... سهمامدارهستن هیچ گونه خدمتی به مردم بدبخت نمیشه درملنگاه خصوصی که همیشه اسانسورخراب چون دکترآزمایشگاه نداره تعطیل هست واقفا هرکس به این مردم ظللم کنه تو همین دنیا بهش میشه

سایر اخبار
برگزدیدها